پرورش گل شمعدانی اژدر

پرورش شمعدانی اژدر ( رگال) بخاطر درشت تر بودن گل های آن نسبت به دیگر گونه های آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نکاتی درباره ی نگهداری هرچه بهتر این گیاه بخوانید.

پرورش شمعدانی اژدر هم در آپارتمان هم در فضای باز ممکن است. گل های شمعدانی اژدر بزرگتر از دیگر شمعدانی ها هستند. معمولا رنگ های ترکیبی زیبایی نیز دارند. گل های شمعدانی حس نوستالژیک می دهند. و این موضوع محبوبیت گل شمعدانی را بیشتر کرده است. نکات لازم برای نگهداری شمعدانی را بخوانید تا بتوانید به راحتی این گل های زیبا را منزل خود پرورش دهید.

پرورش شمعدانی اژدر و نکات لازم برای نگهداری از آن :

گل شمعدانی با نام علمی Pelargonium از گیاهان گلدار است. گیاهی یک تا چند ساله ی علفی است. که در برخی گونه ههای آن ساقه های ضخیم و گوشتی و در برخی دیگر ساقه های روند دارد. گیاهی پایا نیز هست. پرورش شمعدانی اژدر برای هر کسی دلیل متفاوتی دارد. اما یکی از مهم ترین آنها نوستالژی بودن این گیاه است. گلدان های شمعدانی از سالهای دیرین در خانه های ایرانیان بوده. معمولا لبه ی پنجره ها و ایوان ها و حتی لب حوض ها نگهداری می شده است. عطر و بوی گل شمعدانی برای هر یک از ما خاطرات زیادی را زنده می کند.

نگهداری از گل شمعدانی

گل شمعدانی نیز گونه های متفاوتی دارد از جمله :

شمعدانی معمولی
شمعدانی عطری
شمعدانی اژدر
و شمعدانی برگ عشقه ای یا پیج روسی

این گل ها در نوع گل ها و مدل برگ ها کمی با یکدیگر متفاوت اند. گل شمعدانی یک گیاه ی چند ساله ی علفی است. که ساقه هایی آن کمی ضخامت دارند. اما اگر دقت کرده باشید این شاخه ها شکننده نیز هستند. همانطور که گفتیم هر یک از شمعدانی های نام برده، تفاوت هایی باهم دارند. مثلا شمعدانی پیچ یا برگ عشقه ای ساقه های نازک تری دارد و معمولا مانند دیگر پیچ های زینتی نیازمند قیم است. یا به عنوان یک گیاه آویز از آن استفاده می شود.
اما شمعدانی عطری همانطور که از اسم آن پیداست. عطر بسیار بالایی دارد و گل های آن ریز تر و کمتر است. این شمعدانی بیشتر در صنعت عطر سازی استفاده می شود.

 اما شمعدانی اژدر که به آن شمعدانی آلمانی یا رگال نیز گفته می شود. دارای برگ گل های بیشتر و بزرگتری است. این گل ها بیشتر به رنگ های صورتی، قرمز دیده می شوند. و گاها رگه های ارغوانی رنگ نیز در آنها دیده می شود. برگ های شمعدانی اژدر نیز با شمعدانی های معمولی متفاوت است.برگ هایی بزرگ و دندانه دار و رو به بالا دارد. در حالی که شمعدانی معمولی برگ های با لبه های گرد دارد. همچنین شمعدانی معمولی برگ هایی کاملا باز شده با لبه هایی رو به پایین دارد.

اکثر ما شمعدانی ها را با برگ هایی کرک دار و عطری می شناسیم . اما جالب است بدانید که شمعدانی اژدر برگ هایی بدون کرک دارد.

گل شمعدانی معمولیگل شمعدانی معمولی با برگ هایی کرک دار و کاملا باز شده.

در کل نحوه ی پرورش این گل ها به یک دیگر نزدیک است. اما در بخش هایی تفاوت های جزئی نیز دارند. در اینجا به دقت به این نکات پرداخته ایم :

خاک مناسب برای رشد این گل های زیبا:

نیاز های هر گیاه آب،خاک و نور است. در هر یک از این موارد که دچار کمبود شود. رشد و تکامل گیاه به خوبی صورت نمی گیرد. به همین دلیل باید در انتخاب خاک گلدان دقت فرمایید.
یکی دیگر از نکات مهم برای رشد گیاهان زهکش مناسب گلدان است. اگر گلدان شما از زهکش خوب برخوردار نباشد. و آب اضافی از گلدان خارج نشود. ریشه ها دچار خفگی و پوسیدگی می شوند.

خاک مورد نیاز گل شمعدانی اژدر به ترتیب زیر است :

خاک باغچه+ کود گاوی پوسیده + شن + خاک برگ

بهترین حالت برای ترکیب کردن به این صورت است. دو قسمت از خاک باغچه را با یک قسمت شن و یک قشمت خاک برگ و یک قسمت کود گاوی پوسیده مخلوط کنید. و به میزان لازم در گلدان در نظر گرفته شده بریزید. ( از فشردن زیاد خاک گلدان پرهیز کنید. گاهی آنقدر خاک را سفت می کنیم که گیاه توان ریشه دوانی در خاک را ندارد.)

گل شمعدانی به pH خاک حساس هست. و اگر pH خاک از ۶٫۵ کمتر شود، خاک اسیدی می شود. و رشد گل شمعدانی کاهش پیدا می کند. میزان اسیدیته ی خاک را می توانید با تورب تنظیم کنید.

پرورش گل شمعدانی اژدر یا رگال

آب مورد نیاز گل شمعدانی اژدر :

حال به یکی دیگر از نیاز های مهم گیاه می پردازیم، گیاهان با آب زندگی می کنند و در نبود آب پژمرده و بی حال می شوند. و از بین می روند. در صورت زیاد بودن میزان آبیاری نیز ممکن است ساقه و ریشه نرم شوند و دچار قارچ  زدگی  شوند. از آنجایی که گل شمعدانی محیط خشک را ییشتر ترجیح می دهد. دقت کنید بین هر آبیاری حداقل تا ۲ سانتی متر بالای خاک خشک شده باشد.
بعضی از گیاهان به غبار پاشی نیازمندند. اما این گل با ریختن آب بر روی گل برگ هایش، گل ها را از دست می دهد. پس در هنگام آبیاری  دقت کنید تا آب را بر گلبرگ های آن نریزید.

میزان نور لازم برای رشد گل شمعدانی رگال:

گل شمعدانی گیاهی نور دوست است. آفتاب را دوست دارد و در نور مستقیم آفتاب گلدهی بهتری دارد. و در صورت کمبود نور مستقیم گلدهی به شدت کاهش می یابد و یا حتی متوقف می شود. به این ترتیب در کنار پنجره ها ، تراس ها و ایوان ها جای مناسبی برای این گلدان ها است. در مناطق گرمسیری بهتر است جایی نیمه سایه برای گلدان پیدا کنید. تا آفتاب سوزان ظهر برگ های گیاه را نسوزاند. آفتاب در ظهر های گرم تابستان باعث از بین رفتن رنگ براق برگ های شمعدانی می شود.

گل شمعدانی آلمانی یا شمعدانی اژدر

دمای مناسب این گیاه چه دمایی است ؟

دمای اتاق معمولا ۲۵ درجه ی ساننتی گراد است. و دمای مورد نیاز برای رشد گل شمعدانی رویال دمایی بین ۱۰ تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد است. در این دما بهترین میزان رشد و گل دهی را دارد. در فصل سرما گلدان ها را به خانه بیاورید. و آنها را از برف و سرمای زمستانه دور نگهدارید. زیرا سرمای زیاد باعث از بین رفتن بافت های گیاه می شود.
در صورتی که در مناطق گرمسیری زندگی می کنید. و دمای هوا بالاست. میزان آبیاری را نیز باید بیشتر کنید. تا گرما به گیاه آسیب نزند. دمای هوای بالاتر از ۴۵ درجه باعث از بین رفتن گیاه می شود.

برای اینکه گل های شمعدانی تازه تر بمانند. و گل ها دیر تر پژمرده شوند. بگذارید هوای آزاد در جریان باشد. تا رطوبت روی گل ها ننشیند. زیرا رطوبت باعث از بین رفتن گل ها می شود.

کود دهی و هرس کردن گیاه :

از آنجایی که ترکیب خاک گفته شده شامل کود گاوی پوسیده است. گیاه در ابتدا به کود دهی نیاز ندارد. اما گر به خاک گلدان کود و خاک برگ اضافه نکردید. برای کود دهی به گلدان از کود مایع استفاده کنید. فاصله ی کود دهی حداقل باید هر دو هفته یکبار باشد.
معمولا کود دهی در فصل زمستان توصیه نمی شود. زیرا گیاه در این فصل رشد ندارد. و بهتر است این گیاه را در این فصل استراحت کند . تا در فصل رشد بعدی گلدهی بهتری داشته باشد.

تا به حال به شاخه های شمعدانی دقت کرده اید ؟ معمولا یک شاخه ی اصلی دارند. که شاخه های دیگر از آن مشتق شده اند. برای اینکه گلی پر شاخ و برگ داشته باشید. باید گیاه را از قسمت مناسب هرس کنید.
هرس کردن گیاه باعث رشد شاخه های جانبی می شود. معمولا ساقه ی اصلی گل نمی دهد. و وظیفه ی گل دهی با شاخه های جانبی است. به همین منظور باید با استفاده از ابزاری تیز و تمیز اقدام به هرس کردن کنید.
معمولا این گل هر شش ماه یکبار نیاز به هرس دارد.
نکته : در صورتی که گل شمعدانی شما جوانه های زیادی دارد. اما گل دهی بسیار کم است. باید تعدادی از جوانه ها را قطع کنید. تا باعث گل دهی بیشتر شود.

نحوه ی رشد و تکثیر ل شمعدانی اژدر

تعویض گلدان :

گلدان های سفالی برای گل های شمعدانی مناسب تر اند. برخی از گیاهان گلدان های بزرگ را ترجیح می دهد. اما گل شمعدانی نیازی به گلدان های بزرگ ندارد. و تا زمانی که ریشه های آن به دیواره نرسیده است. نیازی به تعویض گلدان نیست.
حال که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. گلدانی تا دوبرابر گلدان اولیه انتخاب کنید. کف آن را مقداری خاک بریزید. تا هنگامی که گل را در گلدان می گذارید ساقه ها زیر خاک نروند.

دقت کنید در هنگام خارج کردن گل از گلدان، ریشه ها آسیب نبینند. برای این کار می توانید گیاه را بخوابانید و به کناره های گلدان ضربه بزنید تا خاک و ریشه ها همزمان از گلدان جدا شوند.

گلدان هایی را انتخاب کنید که کف آنها سوراخ های کافی جهت زهکشی خوب داشته باشد. در صورتی که زهکش مناسب نباشد. آب اضافی در گلدان انباشته می شود. و باعث خفگی ریشه ها می شود.

تکثیر گل شمعدانی در منزلریشه زایی قلمه شمعدانی بعد از ده روز

تکثیر گل شمعدانی اژدر :

موثرترین روش تکثیر گل شمعدانی قلمه زنی است. بهترین زمان برای قلمه زنی در اوایل تابستان تا اواسط پاییز است.
برای اینکه قلمه ی  سالمی داشته باشید ابزار قلمه زنی را ضد عفونی کنید. استفاده از چاقو و یا تیغ تیز نتیجه بهتری بر ریشه زایی قلمه دارد. زیرا در صورت کند بودن ابزار برش، به بافت های گیاه آسیب وارد می شود.
برای اکثر گیاهان بهترین قسمت برای برش، زیر گره است. دو سانتی متر زیر گره را برش دهید. اکر برش به صورت اریب باشد، نتیجه ی بهتری حاصل می شود.
حال برگ های اضافی قلمه را بچینید. برگ های گیاهان نیز مواد معدنی و انرژی گیاه را صرف می کنند. با جدا کردن برگ های اضافی از قلمه انرژی گیاه را برای ریشه زایی تقویت می کنید. کافی ست یک الی دو برگ در انتها نگهدارید.

قلمه زدن گل شمعدانی ارغوانی

قلمه ها را در آب قرار دهید تا ریشه زایی کنند. سپس به گلدان مورد نظر منتقل کنید. گلدان را در شرایط جوی مناسب قرار دهید. تا نیاز آن به نور آب و هوا تامین باشد.

راه دیگر تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر است. کاشت بذر در تمام فصول سال در گلخانه ها انجام می گیرد. می توانید برگ ها را در گلدان های کوچک بکارید. بعد از جوانه زنی و رشد آن را به گلدان بزرگ تر منتقل کنید.

پرورش گل شمعدانی اژدر یا همان شمعدانی رگال بسیار ساده و به راحتی انجام می گیرد. این گیاه نیاز به مراقبت های خاص ندارد. و معمولا مشکلاتی که برای آن پش می آید. با جابجایی گلدان، افزایش یا کاهش نور ، همچنین با تغیر میززان آبیاری قابل جبران هستند.
گیاهانی دیگری نیز هستند که پرورش آنها بسیار راحت است. و دیدن آن ها نیز حس نوستالژی به همه می دهد. مانند گل گندمی یا گل زیبای پتوس که ساقه هایی رونده دارد.
گل پتوس ساقه های رونده دارد. معمولا پر برگ است و امروزه از این گل در دکوراسیون بسیار استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *