تکثیر گل آشوریا

تکثیر گل آشوریا بسیار ساده است و همه روزه در سراسر جهان انجام می شود. این گل زیبا با برگ های آبدار و ضخیم خود توجه تمام دنیا را به خود جلب کرده است.

تکثیر گل آشوریا در تمام دنیا انجام می شود. زیرا این گیاه گوشتی با لب های صورتی بین همه بسیار محبوب است. این گل، ساکولنت بسیار زیبا و معروفی است که به راحتی تکثیر شده. و پرورش می یابد. برای آشنایی با این گل جذاب مطلب زیر را دنبال کنید.

تکثیر گل آشوریا و پرورش این گیاه در فضای باز و آپارتمان ها :

گل آشوریا با نام علمی Echeveria در ابتدا در مکزیک و شمال غربی آمریکای جنوبی پیدا شده است. اما امروزه در تمامی نقاط جهان یافت می شود. این گل زیبا در فارسی اصیل ساق عروس نام داشته است.
این گل از خانوادهی Crassulaceae است. که دارای حداقل ۲۰۰ گونه از گل های گلخانه ای است. این گیاهان چند  ساله هستند. این گیاه تنوع بالایی دارد. همچنین قیمت مناسب آن نیز از عوامل محبوبیت این گیاه است.

رنگ بندی گل های آشوریاطیف رنگی گل های زیبای آچوریا در یک گلدان

در برخی از مناطق از ای گیاه برای پوشش استفاده می کنند. زیرا برگ های ضخیمی دارد و زیبایی بی نظیری می بخشد. برگ های این گیاه لایه ای مخملی شکل دارند. این گرد های مخملی ریز قرار گرفته بر روی برگ ها آن ها را در برابر عوامل محیطی محافظت می کند.

با انواع مختلف گیاه آشوریا آشنا شوید :

این گل انواع متفاوتی دارد. که نمی توان به صورت جداگانه به تک تک آن ها پرداخت. از این رو در تصویر زیر نمونه های متفاوت این ساکولنت را آورده ایم تا همراه با آشنایی با ظاهر آن، با نام آنها نیز آشنا شوید. اما روش تکثیر گل آشوریا برای تمام گونه تقریبا به یک شکل انجام می گیرد.

برخی از ساکولنت ها دارای رنگ هایی قرمز تا بنفش هستند و برخی از آنها سبز رنگ هستند. گیاهان رندانه دار برای محیط های پر نور مناسب تر هستند. زیرا در کمبود نور رنگ خود را از دست می دهند. اما ساکولنت هایی با رنگ سبز برای محیط های آپارتمانی و منزل مناسب تر اند. زیرا مقاومت آنها در برابر کمبود نور بیشتر است. به همین دلیل اگر از گل فروش بخواهید گیاه مناسب برای منزل شما پیشنهاد کند. گل های سبز رنگ را پیشنهاد می دهد.

انوع گل آشوریاآشنایی با انواع گل های آچوریا

انواع گل آچوریا لب صورتیحتی برخی از این گل ها در ایران وجود ندارند. اما شناخت و آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

انواع گل آشوریاگل لب صورتی نیز در این تصاویر قابل مشاهده است.

انوع گل آچوریا

مختصری از نام ها و ویژگی هایی چند نوع از این گل زیبا:

  • Echeveria Glauca با برگ هایی به رنگ آبی تا سبز
  • Echeveria Elegans با برگ های گوشتی به رنگ سبز با لبه هایی با طیف رنگی صورتی تا قرمز
  • Echeveria secunda این گونه برگ های متراکم و تیز دارد. با لبه های صورتی تا قرمز
  • echeveria setosa گونه ای با پرز های فراوان با رنگ سبز تا آبی رنگ

نیاز های این گیاه گوشتی را بیشتر بشناسید:

برخی فکر می کنند چون کاکتوس ها به کمبود آب مقاوم اند. نیازی به آبیاری منظم ندارند. و آنها را به حال خود رها می کنند. اکثرا هم با شکست رو به رو می شوند. برخی این جمله که “کاکتوس مقاوم است” را به تمام نیاز های گیاه تعمیم می دهند. و گیاه را از نور، هوا و آب و خاک مناسب بی نیاز می دانند.
اما همه ی گیاهان از جمله کاکتوس ها برای رشد، شرایط محیطی مناسبی را لازم دارند. برای گل آشوریا شرایط محیطی مناسب به شرح زیر است.

گل آشوریا برای فضای بازاین گل های زیبا را با این تراکم نیز می توان کاشت.

آب:

همانطور که برای اکثر گیاهان ذکر می کنیم. در هر فصل میزان آبیاری برای گیاه متفاوت است. با گرم تر شدن هوا، خاک زودتر خشک می شود. و نیاز خاک و گیاه به آبیاری بیشتر می شود. اما در فصل سرما میزان تبخیر آب از سطح خاک کمتر است. به همین دلیل خاک دیر تر خشک می شود. در این صورت نیاز گیاه برای آبیاری در فصل سرما کمتر می شود.
برای اینکه خودتان را در گیر تاریخ نکنید. بهترین راه برای تشخیص زمان آبیاری گیاه این است که، خاک را بسنجید. اگر دو الی سه سانتی متر بالای خاک خشک شده بود. گیاه نیاز مند آبیاری است.

بعضی از خاک ها تیره هستند و تشخیص خشک بودن خاک برایتان مشکل می شود. در این صورت می توانید. از یک خلال دندان استفاده کنید. آن را ۲-۳ سانتی متر در خاک فرو ببرید و بعد از یک دقیقه بیرون بکشید. در صورتی که تا چوب خلال دندان مرطوب نشده بود. زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است.

خاک :

از نیاز های اساسی هر گیاه، داشتن خاکی مناسب برای رشد است. نکته ی قابل توجه برای این گل این است ریشه های بسیار کوتاه دارد. و این ریشه ها به عمق خاک نفوذ نمی کنند. از این رو پیشنهاد می کنیم از خاک برگ به عنوان تقویت کننده خاک استفاده کنید . مقدار خاک برگ کم باشد تا خاک بیش از اندازه اسیدی نشود. دقت کنید که عناصر اصلی خاک را شن یا ماسه. و پرلیت تشکیل دهند. از کمپوست و پیت ماس نیز استفاده کنید. اما از آنجایی که ساکولنت ها به Ph محیط حساس اند. بهتر است مقدار پیت ماس کمتر باشد.

اگر خودتان خاک را برای گیاه آماده کردید. قبل از ریختن خاک در گلدان آن را امتحان کنید. مقداری از خاک را خیس کنید و آن را در دستتان نگه دارید و سپس مشتتان را باز کنید. اگر خاک از هم پاشید. که برای گلدان شما مناسب است اما اگر خاک به هم چسبیده بود. باز هم شن و ماسه اضافه کنید.

گل آشوریا لب صورتی آشوریا لب صورتی برای حفظ رنگ لب های خو نیازمند نور مستقیم خورشید است. روزانه حداقل ۴ ساعت نور آفتاب برای این گیاه لازم است.

نور :

نور برای کاکتوس ها از فاکتور های مهم رشد هستند. گل آشوریا نیز به نور مستقیم آفتاب نیاز مند است. اما در تابستان های گرم آفتاب تند ظهر باعث سوختن برگ ها می شود. در این فصل گیاه را به نیمه سایه منتقل کنید. تا هم از آفتاب لذت ببرد و هم در برابر اشعه های سوزان خورشید در امان بماند.
همان طور که درباره ی گیاهانی با برگ های قرمز و بنفش مانند گل اگزالیس توضیح دادیم. گیاهانی که برگ های آن ها رنگی است. برای تقویت رنگ برگ های شان به نور آفتاب نیاز مند اند. از آنجایی که بعضی از گونه های گل آشوریا لب صورتی و رنگی هستند. در نور خورشید رنگ آنها حفظ می شود. اما اگر به محیطی کم نور منتقل شوند. کم کم از رنگ جذاب آنها کاسته می شود.

توجه کنید جابجایی یکباره ی گیاه از محیط کم نور به محیطی با نور مستقیم آفتاب می تواند به گیاه آسیب بزند.

در صورتی که گیاه شما در معرض نور نباشد ممکن است ساقه ی آن بیش از اندازه بلند شده باشد. حال می توانید از آن برای تکثیر گل آشوریا استفاده کنید.

دما :

دمای مناسب برای گل آچوریا دمای اتاق یا همان دما ی ۲۵ درجه ی سانتی گراد است. این گیاه تا دمای ۱۳ درجه را تحمل می کند. اما سعی کنید. کمتر در این دما ها قرار بگیرند. تا از سرما زدگی در امان باشند. این گیاهان گرما دوست هستند. دقت کنی که با گرمتر شدن هوا خاک زودتر خشک می شود. پس آبیاری بیشتری نیاز است. اگر گل را مدتی در دمای بالا نگه دارید  آبیاری به ندرت انجام شود. برگ ها نازک و چروکیده می شوند.

روش های تکثیر این ساکولنت زیبا :

تکثیر گل آشوریا به سه روش کاشت بذر، پاجوش و قلمه قابل انجام است. از آنجایی که تکثیر این گیاه به راحتی انجام می گیرد. و این گل محبوبیت بسیاری بین همگان دارد. همه برای تکثیر این گل زیبا اقدام می کنند. در اینجا در مورد هر یک از این روش ها مفصل توضیح خواهیم داد.

پرورش گل آشوریا

تکثیر از طریق کاشت بذر :

بستر کشت را آماده کنید. سعی کنید خاک را قارچ کشی کنی سپس برای کاشت بذر ها اقدام کنید. بذر های آشوریا بسیار ریز هستند . به قدری که با هر قطری آب حدقل ۳ عدد از این بذر ها به عمق خاک فرو می روند.
بذر را روی بستر آماده شده  بپاشید. و آبیاری را فقط با سیستم مه پاش انجام دهید. آبیاری در حدی باشد که سطح خاک مرطوب شود. رطوبت زیاد باعث شسته شدن بذر ها و فرو رفتن آنها می شود.

حال بستر کشت را به محیطی با نور کم منتقل کنید. تا زمانی که جوانه زنی شرو نشده است. بذر ها به نور بسیار کم نیازمند هستند.
گاهی برای تنظیم نور می توانید از نایلون ها استفاده کنید. نایلون را با سوزن سوراخ کنید تا روی نایلون آب حاصل از تبخیر جمع نشود. بعد از سبز شدن جوانه ها کم کم نور و آبیاری را بیشتر کنید. معمولا این فرایند به یک ماه زمان نیاز دارد. دمای ایده آل برای جوانه زنی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است.

تکثیر و پرورش گل آشوریا

تکثیر از طریق پاجوش یا تنه جوش :

پاجوش های آشوریا که به آن تنه جوش یا پاپ نیز گفته می شود. برای تکثیر گل آشوریا میتوان از این تنه جوش ها بهره برد. تنه جوش بر روی ساقه های گیاه اصلی به وجود می آیند. این تنه جوش ها انرژی را از گیاه اصلی تامین می کنند. به همین دلیل باعث کاهش رشد و ضعیف شدن گیاه اصلی می شوند. جدا کردن پاجوش ها باعث رشد بیشتر گیاه اصلی و همچنین تکثیر یافتن گیاه جدید می شود.
برای ایجاد تنه جوش ها چه کنیم ؟
اگر گیاهی دارید که کمی بلند شده است و ساقه آن نمایان است. گیاه را از بالا با یک ابزار تیز و تمیز بچینید. به این ترتیب ساقه پر از تنه جوش می شود. که می توانید آنها را نیز جدا کرده و گیاه جدیدی داشته باشید. تنه جوش ها را در خاک مناسب که در بالا ذکر شده قرار دهید. خاک را مرطوب کنید. تا ریشه زایی اتفاق بیوفتد. تقریبا دو هفته زمان نیاز دارد تا در خاک ریشه بدواند.

تکثیر از طریق قلمه برگ :

برگ ها را از گیاه جدا کنید. آن ها را در خاک مناسب کاکتوس یا ماسه های مرطوب شده قرار دهید. سعی کنید گیاه را به صورت اریب در خاک فرو ببرید. برای اینکه گیاه جوانه زنی بکند. نیازمند هوایی نسبتا خنک ( نه بسیار سرد) است. به همین دلیل بهتر است روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید و آن را محیطی سایه قرار دهید.بعد از اینکه شاهد جوانه های گیاه بودید. گیاه را به محیطی گرم و مرطوب منتقل کنید.

حال می توانید گیاه را به گلدان مورد نظر خود منتقل کنید.

قلمه گل آشوریاانتهای ساقه را به صورت اریب برش بزنید. اینکار باعث می شود. ریشه زایی بهتر انجام شود.

تکثیر به وسیله  قلمه ی ساقه :

خود گیاه اصلی را نیز می توانید به عنوان قلمه برای رشد گیاهی جدید قلمه بزنید. گیاه را از بالا برش بزنید. حال برگ های پایینی گیاه را بکنید. فقط چند برگ در انتها نگهدارید. حال  ساقه را به خاک کاکتوس مرطوب یا ماسه ی مرطوب منتقل کنید. هر قسمت از ساقه را نیز می توانید به عنوان قلمه در خاک مرطوب قرار دهید.

قلمه زنی گل آشوریا

آفات و مشکلاتی که ممکن است برای گل آچوریا پیش بیاید :

حال که روش تکثیر گل آشوریا نیز گفته شد. به سراغ آفات و بیماری های این گل لب صورتی برویم.در صورتی که بعضی از نکات گفته شده در بالا را رعایت نکنید. ممکن است گیاه دچار مشکلاتی شود. نمونه هایی را در پایین ذر می کنیم. برخی از این مشکلات باعث از بین رفتن گیاه می شوند.

له شدگی و سیاه شدن طوقه : در صورت که بیش از حد گیاه را آبیاری کنید. و ذهکش مناسب برای گلدان درست نکرده باشید گیاه دچار خفگی ریشه و پوسیدگی می شود. قارچ فوزاریوم معمولا باعث چنین مشکلاتی می شود. در این حالت گیاه کاملا از بین می رود. و باز گشت آن غیر ممکن است.

لکه های سیاه آبکی : این لکه ها نیز نشان دهنده ی قارچ ها هستند. و بر اثر آب پاشی روی برگ ها به وجود آمده اند. برگ های آسیب دیده را جدا کنید. و از قارچ کش ها استفاده کنید.

لکه های سیاه روی برگ ها : این لکه ها حاصل اشه های مستقیم و سوزان آفتاب است.

بلند شدن بیش از حد ساقه : در صورتی که گیاه را در نور کم قرار دهید ساقه ها رشد بیشتر می کنند.

آفت : گل آشوریا به خاطر آبدار بودن برگ هایش، از گیاهان محبوب شته ها و شپشک ها و مگس های سفید محسوب می شود. برای رهایی از این آفات می تواند از سم های سیستمیک استفاده کنید.

برخی از این گل برای تراریوم ها استفاده می کنند. برای ساخت تراریوم باید گیاهانی را انتخاب کرد که از نظر نیاز به نور، آب خاک و دما تقریبا یکسان باشند. به این ترتیب گیاهان آنها رشد خوبی خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *