آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی دارای نکاتی ساده و قابل تامل است. زیرا آب از عناصر اصلی تشکیل دهنده گیاه است.با دانستن این نکات، گیاهانی همواره سبز داشته باشید.

آبیاری گیاهان آپارتمانی نیز دارای نکات قاب توجه ای است. برای اینکه گیاهان رشد خوبی داشته باشند. باید نیاز های اصلی آنان از جمله نور، آب و خاک را به خوبی تامین کرد. آب به عنوان عناصر اصلی تشکیل دهنده ی گیاهان بسیار پر اهمیت است. در ادامه با آبیاری صحیح گیاهان آشنا شوید.

آبیاری گیاهان آپارتمانی به روش صحیح :

برای آبیاری گیاهان، بهتر است با گونه ی گیاه خود آشنا شوید. نیاز های آن را بشناسید. در صورتی که به میزان لازم به گیاهان آب ندهید. ممکن آسیب های جبران ناپذیری در بر داشته باشد.در برخی گیاهان کمبود آب باعث شل شدگی ساقه ها ، زرد شدن برگ ها، خشک و قهوه ای شدن کناره های برگ ها، ریزش گلها و.. می شود. و همچنین نیز در آبیاری زیاد نیز مشکلاتی برای گیاه به وجود می آیند. مانند پوسیدگی ریشه ها و ساقه، زرد شدن برگ های تحتانی و گاهی ریزش برگ ها گلبرگ ها و …

نحوه ی آبیاری گیاهان آپارتمانی

برای آبیاری صحیح گیاهان باید به چند نکته توجه کنید :

دمای آب : بهترین آب برای آبیاری گیاهان آبی است که با محیط هم دما شده باشد. و کلر آن نیز گرفته شده باشد. به این منظور آب را در ظرفی ریخته و به مدت یک ساعت در محیط خانه نگهداری کنید.

فصل آبیاری : برای آبیاری گیاهان فصل ( آب و هوا ) بسیار حائز اهمیت است. در فصل گرما آب از سطح خاک زودتر تبخیر می شود. و گیاهان به میزان آبیاری بیشتری نیازمند هستند. در فصول سال خاک آب خود را دیر تر از دست می دهد. و به این ترتیب در این فصل ها باید میزان آبیاری گیاه را تا ۳۰ درصد کمتر کنید.

زهکش مناسب گلدان : از مهمترین نکات برای آبیاری گیاهان چک کردن زهکش گلدان است. گلدان باید به گنه ای باشد که آب اضافی خاک از پایین خارج شود. همچنین خاک گلدان را باید از ترکیباتی پر کنید. که در این امر کمک کننده باشد. پس هر ماهی یکبار سوراخ های انتهای گلدان را چک کنید.

نکات آبیاری گیاهان

سرعت آبیاری : برای آبیاری گیاه بهتر است آب را به سرعت کم و آهسته تر به گلدان منتقل کنید. و تمام سطح خاک را  آبیاری کنید. وقتی آبیاری به آهستگی انجام شود. آب اضافی نیز به آرامی از گلدان خارج می شود. به این ترتیب ریشه های انتهایی گلدان نیز از آب بهره مند می شوند.

نکته : پس از هر آبیاری آب اضافی جمع شدن در ظرف زیر گلدان را خالی کنید. تا این آب دوباره توسط خاک گلدان جذب نشود.

زمان مناسب برای آبیاری: بهتر است آبیاری گیاهان صبح زود انجام شود. اگر آبیاری را در اوج گرمای هوا انجام دهید. آب به سرعت تبخیر می شود. همچنین ممکن است آب روی برگ ها ریخته و آفتاب سوختگی برگ ها را تشدید کند. در شب نیز چون تبخیر از سطح خاک بسیار کم و میزان استفاده ی گیاه نیز کم است. آب در گلدان باقی مانده و سبب پوسیدگی ریشه می گردد.
پس گیاه را در صبح ها حتی قبل از طلوع آفتاب انجام دهید. تا نتیجه ی بهتری بگیرید.

آبیاری یکنواخت : اکثر افراد آب را فقط پای ساقه ی گیاه می ریزند. برای اینکه گیاه به خوبی آب رسانی شود. باید سطح خاک را به طور یکنواخت آبیاری کنید. زیرا ریشه های گیاه به طور غیر قابل پیش بینی در نقاط مخاطی از خاک پراکنده شده اند.

آبیاری گلدان هااگر با این شدت آب را بر روی گل های گیاه بریزید. آسیب های جدی به گیاه وارد می شود. باعث ریزش گلبرگ ها، قهوه ای شدن برگ ها و خمیدگی و شکستگی های ساقه می شود.

شناخت گونه گیاهان: با یک شناخت مختصر از گونه ی گیاه به راحتی می توانید میزان آب لازم برای گیاه را تخمین بزنید.  برای نمونه ساکولنت ها و کاکتوس ها معمولا دوست دارند خاک آنها بین هر آبیاری خشک شود. اما صیفی جات مانند گوجه فرنگی و خیار دوست دارند خاک همواره مقداری رطوبت دارا باشد.

  • گل های شمعدانی محیط خشک را ترجیح می دهند. پس باید به این گونه از گیاهان اجازه دهید تا بین هر آبیاری حداقل دو سانتی متر از سطح خاک خشک شود.
  • برخی از نخل ها خاک خشک را می پسندند، مانند نخل شامادورا اما برخی از نخل ها ، مانند نخل مرداب ترجیح می دهند خاک اکثرا مرطوب باشد. حتی در مورد نخل مرداب می توان گفت این گیاه حتی به خاکی با زهکش خوب نیاز ندارد. و می تواند زیر گلدانی پر از آب داشته باشد.
  • گل اسپاتی فیلوم رطوبت را دوست دارد. برای همین در زیر گلدان این گیاه جزیره درست می کنیم. تا رطوبت مورد نیاز خود را از تبخیر آب زیر گلدان کسب کند. دقت کنید جزیره را طوری درست کنید. تا خاک گلدان با آب در تماس نباشد. اگر این تماس برقرار شود، در نهایت منجر به پوسیدگی ریشه های اسپاتی فیلوم می شود.
  • گل پتوس در آب زیاد رشد خوبی خواهد داشت. حتی این گیاه در آب بدون خاک نیز تا مدت ها باقی می ماند.

 

  • آبیاری گیاهان در منزل به شیوه ی صحیحگل پتوس و نگهداری آن در گلدان های حاوی آب

نحوه ی ساخت جزیره برای گیاهان آب دوست :

برخی از گیاهان به میزان آب بیشتری برای رشد نیازمند هستند. گیاهانی که محیط های مرطوب را می پسندند. و در خاک خشک دچار زرد شدگی و پوسیدی می شوند. مانند گل اسپاتی فیلوم که در بالا ذکر شد. برای این گیاهان می توان از جزیره زیر گلدان استفاده کرد تا رطوبت رسانی به گیاه و خاک انجام گیرد.

ظرفی را انتخاب کنید. درون آن را از سنگ های ریز و متوسط پر کنید. می توانید از ماسه برای این کار استفاده کنید. حال ظرف را تا نیمه آب کنید. این آب فضای خالی بین ماسه را پر می کند. گلدان را درون آن قرار دهید.

اگر نکات گفته شده را رعایت کرده باشید. گلدان شما روی ماسه ها قرار گرفته و با آب در تماس نیست. حال به مرور آب تبخیر شده و گیاه رطوبت رسانی می شود.

به این روش جزیره یا حمام گلدان می گویند.

روش دیگر برای همواره مرطوب نگه داشتن از استفاده از یک بطری یا آبرسان هایی مانند تصویر زیر است. با استفاده از این ابزار آب به آرامی به خاک گلدان اضافی می شود. و تا چند روز خاک را مرطوب نگه می دارد.

آبیاری گیاهان در سفر

استفاده از آب با املاح بیشتر :

گیاهان نیاز دارند برخی از املاح معدنی را از آب دریافت کنند. این املاح به سادگی در دسترس هستند. شما می وانید طی فعالیت های روزانه ای که دارید آب با املاح بیشتر را برای گیاه خود کنار بگذارید.

  • آبی که در آن تخم مرغ آب پز کرده اید. درای املاح زیادی است. آب را کنار بذارید. و پس از سرد شدن. در وقت مناسب گیاه را با آن آبیاری نمایید.
  • آبی که سبز ها را در آن می شویید. نیز دارای املاح خوبی است. در صورتی از این آب استفاده کنید که از گند زدا ها و شوینده ها برای شستن سبزی ها استفاده نکرده باشید.
  • اگر در خانه آکواریوم ماهی دارید. هنگام تعویض آب آکواریوم آب را دور نریزید. زیرا دارای کودی بسیار عالی برای گیاهان هست.

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی نیاز نیست همواره از آب هایی با املاح استفاده کرد. اما استفاده این نوع آب ها را در لیست خود قرار دهید.

یک راهکار جالب برای آبیاری منظم :

می توانید از یک تگ در کنار گلدان استفاده کنید. به این منظور که تاریخ آبیاری و کود دهی گیاه را در آن یادداشت کنید. به این ترتیب از روی برگه ی نصب شده بر کنار گلدان می توانید طبق برنامه و منظم گیاه را آب دهید.

  روش آبیاری گیاهان آپارتمانیدر این تصویر در یادداشت کنار گلدان اسم گیاه نوشته شده ست. اما می توانید تاریخ آخرین آبیاری را یاداشت کنید.

به این نکات گفته شده در آبیاری گیاهان آپارتمانی خود حتما موفق خواهید بود. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *