انواع روش های موثر دفع آفات گوجه فرنگی

گوجه فرنگی جزئی از خانواده صیفی جات می باشد که بسیار محبوب و پرمصرف بوده و در طی تولید و پرورش ممکن است که دچار آفت زدگی و بیماری های گیاهی مختلف شود که بر همین اساس قصد داریم در این مطلب به منظور آشنایی شما عزیزان به ارائه راهکارهای دفع آفات گوجه فرنگی بپردازیم.

گوجه فرنگی از جمله صیفی جات پرمصرف به شمار می آید. که در تهیه مواد غذایی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در طی پروسه تولید امکان دارد در معرض آفات و آسیب های مختلفی قرار گیرد. به همین منظور باید با استفاده از روش ها و راهکارهای گوناگونی به پیشگیری و مبارزه با آن ها پرداخت. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با انواع شیوه های کاربردی و موثر دفع آفات گوجه فرنگی آشنا کنیم.

راهکارهای مناسب و موثر دفع آفات گوجه فرنگی

یکی از انواع صیفی جات محبوب که کاربرد فراوانی در تهیه بسیاری از غذا ها و سالادها دارد، گوجه فرنگی می باشد. برای رشد و پرورش نیاز به شرایط ایده آل و مخصوص دارد. گوجه فرنگی در طول مراحل پرورش خود ممکن است که در خطر بیماری های گیاهی مختلف و یا حمله آفات گوناگون قرار بگیرد. به همین علت لازم است برای این که محصولی سالم داشته باشیم و نتیجه کار بازدهی بالایی داشته باشد. در برابر چنین بیماری هایی پیشگیری نموده و یا با استفاده از روش های مختلف به مبارزه و دفع آفات گوجه فرنگی بپردازیم.

انواع شیوه های مختلف رفع آفات گوجه فرنگی

خاک مناسب برای گوجه فرنگی :

خاک شنی و رسی + پرلیت +خاک باغچه
گوجه فرنگی در واقع گیاهی می باشد که تقریبا در هر نوع خاکی که از زهشکی مناسبی برخوردار باشد، قابلیت رشد را دارد و در صورت افزودن یک ماده آلی همچون خاک پرلیت به محل رشد آن می توان بازدهی آن را بالا برد و در نتیجه مشکلات تولید را به گونه ای کاهش داد. به طور میانگین گوجه فرنگی نیز همانند دیگر صیفی جات از جمله بادمجان، سیب زمینی، فلفل نباید در یک زمین زراعی بیشتر از یک مرتبه در هر سه سال کشت شود.

انواع روش های دفع آفات گوجه فرنگی

به طور کلی محصولی که قبل از کاشت گوجه فرنگی برای کاشتن انتخاب می شود، می بایست از خانواده گیاهان علفی باشد. که یکی از این محصولات مناسب ذرت می باشد . چرا که مقادیر فراوانی خاک آلی را در خاک موردنظر تامین نموده و به نوعی رشد و تکثیر میکروارگانیسم های بیماری زا را به تعویق خواهد انداخت. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که باید دانه و گیاه توصیه شده در هر محدوده زمانی که امکان کاشت آن وجود دارد حتما مورد استفاده قرار گیرد.

مشکلات و آسیب های مختلفی وجود دارد که امکان دارد در زمان رشد گوجه فرنگی این گیاه را تهدید کنند. این مشکلات را می توان به سه دسته مختلف از جمله علل فیزیکی، میکروارگانیسم ها و آفات طبقه بندی نمود. در ادامه این مطلب به بیان انواع آفات و راه حل های دفع و مبارزه با آن ها به شکل مجزا و کامل پرداخته ایم.

انواع راه حل های موثر از بین بردن آفات گوجه فرنگی

آفت بد بو :

این آفت به طور معمول دارای رنگ سبز روشن و قهواه ای بوده و تشخیص دادن آن کار بسیار راحتی است. این آفت اکثرا از میوه هایی تغذیه می کند که کاملا رسیده باشند. به این طریق باعث آسیب رسانی به میوه می گردد.

برای مبارزه و از بین بردن این نوع آفت باید از نوعی روغن به نام Neem استفاده نمایید که در واقع از نوعی درخت به دست می آید.

انواع راهکارهای مناسب دفع آفات گوجه فرنگی

کرم شاخ دار:

این نوع کرم ها دارای جثه بزرگی بوده و به طور معمول به رنگ سبز روشن می باشند. کرم شاخ دار را نمی توان به راحتی دید چرا که برخلاف اندازه بزرگی که دارد و حدود ۳ تا ۶ سانتی متر می باشد می تواند خیلی خوب خود را پنهان نماید. شما تنها از طریق یک نشانه یعنی مشاهده برگ های کرم خورده متوجه وجود آن خواهید شد.

اغلب افراد برای مبارزه با این کرم نوع خاصی از زنبور را توصیه می کنند ولی می توان با استفاده از روش بهتری این کار را انجام داد. تنها راه حل کاربردی که می توان در این زمینه از آن بهره گرفت این است که گیاه مرواریدی را به دور گیاه گوجه فرنگی بکارید تا به این شیوه با این آفت مبارزه نموده چرا که این نوع موجودات از بوی این گیاه بسیار متنفر هستند.

انواع روش های کاربردی مبارزه با آفات گوجه فرنگی

کرم بُرنده :

این کرم لارو پروانه دارد که در طی روز اغلب درون لایه های زیرین خاک پنهان می شود و در هنگام تاریکی برای تغذیه کردن از داخل گیاه بیرون آمده و به طور معمول قسمت ساقه گیاه را مورد حمله قرار می دهد که در نهایت باعث برش خوردن و افتادن گیاه می شود.

برای ممانعت از حمله این کرم به گیاه می توانید با بکارگیری لیوان های کاغذی یک مانع برای کرم ها ایجاد نمایید به صورتی که قسمت انتهای یک لیوان کاغذی را باید سوراخ نمود و نهال موردنظر را از درون آن عبور داد. بدین ترتیب کرم ها به جای آسیب رسانی به ساقه گیاه به لیوان آسیب می رسانند.

انواع راه حل های مناسب کنترل آفات گوجه فرنگی

سوسک کلرادو :

با توجه به این که این نوع سوسک بیشتر مواقع گیاه سیب زمینی را مورد حمله قرار می دهد. اما در برخی موارد حمله این سوسک به گوجه فرنگی نیز گزارش شده است. این سوسک ها به طور معمول از قسمت برگ گیاه تغذیه می کنند به گونه ای که موجب ایجاد مشکلات بزرگ و جدی در گیاه می گردند.

برای مبارزه با این سوسک بسیاری از افراد استفاده از راه حل های شیمیایی را توصیه می کنند اما بهترین راهکار در این زمینه استفاده از حشره کش ارگانیک می باشد. برای کاشت سیب زمینی نیز می توانید از این راحل برای از بین بردن این افت استفاده کنید.

انواع راهکارهای موثر کنترل آفات گوجه فرنگی

کنه عنکبوتی :

این نوع آفت یک نوع از بدترین آفات می باشد که گیاه را مورد حمله قرار می دهد. تشخیص دادن این نوع آفت بسیار راحت و آسان بوده چرا که تارهایی بر روی برگ ها و گاهی اوقات بر روی قسمت ساقه گیاه مشاهده خواهید نمود که در اثر آن ها برگ های گیاه شروع به ریزش می کند.

برای مبارزه با این آفت راهکار مشخصی وجود ندارد و تنها با بکارگیری روش های پیشگیرانه می توانید آن را از بین ببرید. از جمله این راهکارها می توان به آبیاری منظم گیاه اشاره نمود به گونه ای که گیاه به کمبود آب دچار نگردد. همچنین تا جایی که امکان دارد از سموم شیمیایی به مقدار بیش از حد و غیر اطولی استفاده نکنید. چنانچه با این آفت مواجهه شدید گیاه را با آب خالص شستشو دهید.

انواع راهکارهای موثر مبارزه با آفات گوجه فرنگی امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه مبارزه و دفع آفات گوجه فرنگی و راهکارهای موثر و مفید در این زمینه به طور کامل آشنا شده باشید. برای رفع آفت گیاهان آپارتمانی نیز راهکار های ساده و در دسترس وجود دارد. که می توانید با انجام آنها گیاهان خود را از آفت ها دور نگهدارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *