نحوه رشد و پرورش گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی بومی آمریکای جنوبی و مرکزی بوده که بوته ای رونده با ساقه چوبی می باشد و در اثر تماس اجسام سریع برگ هایش را می بندد که به همین دلیل جزء گیاهان حساس به شمار می آید. گل قهر دارای شرایط رشد و پرورش مخصوص به خود می باشد که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.

پرورش گل قهر و آشتی که یکی از انواع گل های محبوب و جذاب بوده، این گیاه دارای نام های مختلفی می باشد و یکی از ویژگی های جالبی که دارد حساس بودن آن می باشد به گونه ای که در اثر تماس کوچک هر جسمی با آن خیلی سریع برگ های خود را جمع می کند. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه رشد و پرورش گل قهر و آشتی آشنا کنیم.

آموزش اصول رشد و پرورش گل قهر و آشتی

گل قهر و آشتی گیاهی انعطاف پذیر با ساقه تیغ دار است که دارای گل های سوزنی مانند به رنگ صورتی می باشد و حالتی کروی شکل دارد. این گل با نام میموزا پودیکا نیز شناخته می شود و در واقع به گونه ای جزء عجایب طبیعت به شمار می آید. گل قهر به دلیل زیبایی و جذابیتی که دارد گزینه خوبی برای نگه داری در محیط منزل می باشد که شما می توانید با داشتن اطلاعاتی در این زمینه به رشد و پرورش آن بپردازید.

گل قهر گیاهی چند ساله بوده که دارای ارتفاعی به اندازه ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر می باشد. این گیاه به گونه ای می باشد که به محض تماس دست یا اجسام دیگر برگ هایش به طرف پایین خم شده و با دمبرگ به سمت ساقه بسته می شود اما بعد از گذشت چند دقیقه مجددا به حالت اولیه خود باز می گردد، به همین دلیل به گیاه حساس یا گل قهر و آشتی معروف می باشد.

شیوه پرورش گیاه قهر و آشتی

این گیاه همچنین به نور حساس بوده و در طول شب برگ های آن بسته می شوند اما در هنگام روشنایی و در طی روز باز می شوند. گل قهر و آشتی را باید هر روز به آن آب بدهید و در محلی قرار دهید که نور به صورت غیر مستقیم بوده و حالت سایه داشته باشد. از جمله مشکلات اصلی این گیاه زرد شدن برگ ها می باشد که باید با مراقبت های لازم و مناسب از بروز این مشکل جلوگیری نمود.

نحوه کاشتن گل قهر و آشتی

به طور کلی این گیاه از طریق بذر کاشته می شود، به منظور این کار قبل از این که شروع به کاشتن نمایید حدود چند ساعت بذرها را درون آب بخیسانید. در واقع گل های صورتی این گیاه نقش تولید دانه را بر عهده دارند. سپس بذرها را درون خاک و یا در مخلوط خزه تورب و پرلیت بکارید و آن ها را با حدود ۰/۳ سانتی متر خاک پوشش دهید. توجه داشته باشید که خاک باید رطوبت داشته باشد.

شیوه پرورش و تکثیر گل قهر و آشتی

پس از این که بذرها را کاشتید یک پلاستیک تمیز بر روی گلدان بکشید. بذرها برای جوانه دادن نیاز به رطوبت فراوانی دارند. به طور معمول جوانه زنی حدود ۱۴ الی ۲۱ روز به طول می انجامد. دمای مناسب و ایده آل برای رشد نمودن این گل ۲۱ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد.

در ابتدا بذرها را درون یک گلدان ۷ سانتی متری بکارید و پس از این که جوانه زنی بذرها شروع شد و به طور کامل ثابت شدند، سعی کنید که قوی ترین نهال ها را انتخاب نموده و آن ها را به گلدان های ۱۳ سانتی متری انتقال دهید. باید دقت داشته باشید که در گلدان سوراخ زهکشی بگذارید.

همچنین از طریق قلمه زنی نیز می توانید این گل را پرورش دهید. به منظور این کار یک شاخه که یک گره برگی دارد را قطع نموده و آن را درون خاک بگذارید و سپس روی آن را با استفاده از یک پلاستیک پوشش دهید تا بدین طریق خاک مرطوب بماند. در مناطقی که آب و هوا گرم می باشد باید به طور تقریبی هر روز به گل قهر و آشتی آب بدهید. این گل خیلی راحت و به آسانی از طریق بذر رشد می کند و یک گیاه کاملا سازگار بوده ولی به رطوبت و گرما نیاز اساسی دارد. در صورتی که ریشه این گیاه در یک محدوده کوچک باشد حالت و شکل ظاهری گل ها و شاخ و برگ ها جذاب تر می شوند.

شرایط رشد و تکثیر گیاه قهر و آشتی

 ولی در کل زمانی که ریشه از سوراخ زهکشی گلدان بیرون بزند باید گلدان را تعویض نمایید و بعد گیاه را به گلدانی بزرگ تر انتقال دهید. به طور دقیق مشخص نشده که علت جمع شدن برگ های گل قهر و آشتی چه چیزی می باشد. این امر می تواند به خاطر محافظت در مقابل شکارچیان بوده که آن را نخورند یا می تواند به علت ایمن بودن در برابر آب و هوای نامناسب و یا حشرات مضر و … باشد.

شرایط نگه داری از گل قهر و آشتی

آبیاری :

گل قهر و آشتی نسبت به آبیاری حساس بوده و نحوه آبیاری باید به صورت منظم انجام گیرد. هر موقعی که حس کردید خاک در حال خشک شدن می باشد در آن لحظه گل را آبیاری نموده و سعی نمایید از آبی استفاده کنید که میزان املاح کمتری داشته باشد. گلدان حتما باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد تا ریشه آن دچار پوسیدگی نگردد.

نحوه رشد و پرورش گیاه قهر و آشتی

خاک :

برای این کار از مخلوط خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک برگ می توانید استفاده نمایید. در فصول رشد و پرورش گل قهر و آشتی برای این که گیاه رشد بهتری داشته باشد از کودهای NPK استفاده نمایید. از خاک هایی که دارای تخلخل مناسبی می باشند برای کاشت گل قهر و آشتی استفاده نمایید. برای تعویض گلدان بهتر است خاک گیاه موردنظر را اواخر تابستان و پیش از آغاز دوره رشد تعویض نمود.

نور :

این گیاه به میزان نور زیادی نیاز دارد، اما از گذاشتن آن در برابر تابش نور شدید آفتاب خودداری نمایید. همچنین گیاه را در مکان های تاریک و بدون نور نباید نگه داری نمایید.

این گیاه را همانند دیگر گیاهان مانند دراسنا، نخل شامادورا ، نخل مرداب و سانسوریا در نور غیر مستقیم رشد خوبی داشته و گیاه مناسبی برای نگهداری در آپارتمانهای فاقد نور مستقیم هستند.

دما :

دمای مناسب و ایده آل برای رشد گل قهر و آشتی به میزان ۲۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد.

نحوه نگه داری و پرورش گیاه قهر

آفات و بیماری ها :

آفاتی همچون شپشک آرد آلود، شته ها و همینطور بیماری های ویروسی در این گل موجب بروز بیماری های مختلف می گردند. با تشخیص به هنگام و جدا نمودن گیاهان آسیب دیده از گیاهان سالم می توان از به وجود آمدن مشکلات ممانعت نمود. از دیگر مشکلات گل قهر زرد شدن برگ های آن می باشد.

علت زرد شدن برگ ها :

آبیاری بیش از اندازه یا خشکی زیاد، کمبود میزان نور، بیماری های قارچی و سرما می تواند از علت های زرد شدن و ریختن برگ های گیاه قهر و آشتی باشد.

نحوه رشد و نگه داری گیاه قهر

نحوه تکثیر گیاه قهر و آشتی

گل قهر و آشتی به دو شیوه قابلیت تکثیر دارد که عبارتند از : کاشت بذر و قلمه گیری.

گل قهر و آشتی خیلی راحت تکثیر یافته و جوانه می زند. برای کاشتن بذر گیاه صبر کنید تا هوا گرم گردد. بعد بذر گیاه خود و یا بذری که آماده کرده اید را داخل گلدانی کوچک حاوی خاک مخصوص جوانه زنی بکارید. سعی کنید بذرها را مرطوب نگه داشته و در محلی که هوای گرمی دارد آن ها را بگذارید. پس از گذشت چند روز جوانه زنی آن ها را مشاهده خواهید نمود.

نحوه پرورش گل قهر و آشتی

برای تکثیر نمودن گیاه به شیوه قلمه زنی در آغاز فصل رشد چند ساقه چوبی شده از گیاه موردنظر را با استفاده از تیغ و یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا نمایید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی بگذارید تا شانس موفقیتتان در این کار بالا رود. چند گلدان کوچک را از خاک جوانه زنی مخصوص پر نموده و بعد قلمه ها را درون آن بکارید.

قلمه ها را در مکانی گرم با رطوبت نسبتا بالا بگذارید و سطح آن ها را با استفاده از پلاستیکی شفاف پوشش دهید. پس از گذشت چند وقت رشد جدیدی را در آن ها مشاهده خواهید نمود و این به مفهوم موفقیت آمیز بودن قلمه گیری گیاه است. پس از مشاهده نمودن رشد جدید در گیاه پلاستیک ها را از روی گلدان موردنظر بردارید.

اصول رشد و پرورش گیاه قهر و آشتی

در مطلب ارائه شده به نحوه کاشت و پرورش گل قهر و آشتی و شرایط مخصوص برای رشد این گیاه پرداختیم که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *