نحوه رشد و پرورش گیاه اسکینانتوس

گیاه اسکینانتوس گیاهی رونده می باشد که حالتی آویز مانند دارد و به نام گل رژلب نیز شناخته می شود. این گیاه دارای برگ های چرمی و گل های سرخ زیبا و جذاب می باشد که همین ویژگی زیبایی آن را دو چندان ساخته و گزینه مناسبی برای پرورش و نگه داری در منزل می باشد.

گیاه اسکینانتوس از انواع گیاهان هوازی به شمار می آید که به دلیل گل های زیبایی که دارد از ظاهری جذاب و منحصر به فرد برخوردار می باشد. این گیاه اغلب در گلدان های آویز نگه داری می شود که البته در گلدان های چوبی نیز قابل پرورش است. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه کاشت و پرورش اسکینانتوس آشنا کنیم.

پرورش اسکینانتوس و آشنایی با شرایط محیطی مناسب رشد

اسکینانتوس در واقع گیاه سبدی یا پیچ سبدی می باشد که به دلیل ظاهر و نوع رویشی که دارد پرورش و نگه داری آن در گلدان های آویز و معلق گزینه مناسبی بوده و جلوه ای بسیار زیبا و جذاب دارد. این گیاه که به گل رژ لب نیز معروف است، در مدل ها و گونه های مختلفی با برگ های سفید یا کرمی و شکوفه های قرمز وجود دارد. انواع گل های هیبریدی نیز در این گیاه مشاهده شده که یک نوع معروف این گیاه مونالیزا می باشد.

در قسمت انتهایی برگ های این گیاه شاخه های سبز رنگی وجود دارد که به دور برگ ها پیچ خورده است. گل رژ لب در شرایط مناسب در صورت وجود نور و رطوبت کافی رشد بسیار خوبی دارد و می توان به راحتی آن را در منزل نگه داری نمود. گیاه اسکینانتوس برگ های ضخیم و براقی دارد که طول آن ها به حدود ۵ الی ۱۰ سانتی متر می رسد و ساقه ها را به طور کامل پوشش می دهد.

نحوه پرورش گیاه اسکینانتوس

به طور کلی گیاه رژ لب دارای گل های قرمز رنگ بوده اما در برخی از گونه های کمیاب آن امکان دارد رنگ گل به صورت قرمز تیره، زرد و یا شکوفه های مرجانی مشاهده گردد. متاسفانه گیاه اسکینانتوس در شرایط عادی اتاق خیلی راحت رشد نمی کند، امکان دارد گل های زیادی بدهد ولی در سال بعدی گل دهی آن متوقف می شود. بیشترین نیاز گل رژ لب برای گل دهی منظم در بین ماه های خرداد و شهریور به احتمال زیاد رطوبت هوا در تابستان بوده و همچنین دوره استراحت زمستانی در دماهایی بین ۱۳ الی ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد. با تمام شدن دوره گل دهی در صورتی که شاخه ها داخل همدیگر قرار گرفته بودند باید آن ها را کوتاه نموده و در فصل زمستان باید در مکانی گذاشت که میزان نور کافی به آن بتابد.

در هنگام تعویض نمودن گلدان، گیاه اسکینانتوس حساسیت خاصی از خود نشان نمی دهد. اما در صورتی که قصد عوض نمودن گلدان را دارید بهترین وقت فصل بهار یا تابستان می باشد یعنی زمانی که ریشه ها گلدان را فرا بگیرند. هنگامی که گیاه مکان راحت تری داشته باشد بیشتر از هر وقت دیگری گل دهی آن صورت می گیرد.
این گیاه برگ هایی آویزان دارد که نمای زیبایی به گلدان و یا سبدی که در آن قرار گرفته است، می دهد. تعداد کمی از گلها هستند که شاخه های آنها بالا نمی روند. و با آویز شدن شاخ های خود چنین نمای فوق العاده ای می سازند. مانند گیاه پتوس که برای همه یک گیاه شناخته شده است. کاکتوس رشته مرواریدی نیز از این گیاهان است.
شرایط نگه داری گل رژ لب

هرس کردن گل رژ لب

مناسب ترین زمان برای هرس نمودن گیاه پس از گل دهی است. هرس نمودن گیاه اسکینانتوس واجب بوده بنابراین باید پس از گل دهی یک سم از گیاه را هرس نموده تا از پلاسیده شدن آن جلوگیری شود و همچنین موجب می شود در گل شاخه ها و برگ های زیادی شروع به رشد نمایند. گل های گیاه اسکینانتوس در قسمت نزدیک به نوک ساقه رشد می کنند به همین دلیل تعداد شکوفه های بیشتری در آن مشاهده می شود. برای انجام هرس می توانید ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از نوک ساقه های گیاه را در فصل بهار و تابستان جدا کنید.

شرایط محیطی مناسب

خاک :

بهترین خاک برای رشد و پرورش گیاه اسکینانتوس زغال سنگ همراه با خزه است. به کار بردن مقداری سنگ مروارید برای قسمت ریشه گیاه مناسب بوده و موجب بالا رفتن سرعت زهکشی خاک می گردد و از سنگین شدن و اشباع یافتن آب پیشگیری می کند.

شرایط رشد و تکثیر گیاه اسکینانتوس

رطوبت :

میزان رطوبت کافی برای کاشتن گیاه رژ لب حدود ۵۰ درصد به بالا می باشد. بنابراین در صورتی که در منزل شما زیر ۵۰ درصد باشد باید با استفاده از روش های ساده خانگی مقدار آن را به گونه ای افزایش دهید. به منظور این کار می توانید از دستگاه بخور نسبتا خنک یا معتدل استفاده نمایید. همچنین می توانید از یک ظرف آب با یک سنگ در کنار گلدان استفاده نموده تا بدین صورت رطوبت هوا در اطراف گیاه بیشتر گردد. باید توجه داشته باشید که نباید گیاه در محلی با رطوبت کم و خشک قرار بگیرد چرا که موجب می شود خیلی زود گیاهتان خشک گردد.

شرایط رشد و پرورش گیاه رژ لب

دمای مناسب :

برای پرورش گیاه اسکینانتوس دمای لازم در خانه بین ۶۵ الی ۷۵ درجه فارنهایت یا در واقع ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. این گیاه از گرم کننده های مصنوعی خوشش نمی آید به همین خاطر نباید آن ها را نزدیک بخاری، شومینه یا شوفاژ بگذارید. دمای ۵۰ درجه فارنهایت برای این نوع گل سرد و خنک به حساب می آید و موجب می شود تا رنگ برگ ها به قرمز تیره نزدیک شود. بهترین و مناسب ترین دما برای این گیاه ۷۰ درجه فارنهایت یا ۲۱ درجه سانتی گراد است. در زمستان به گیاه خود استراحت داده و پیش از سرد شدن هوا گیاه خود را برای مواجهه با سرما آماده نمایید. نگران خشک شدن گیاه خود در زمستان نباشید چرا که این مقوله یک پروسه طبیعی برای گل می باشد و در فصل های بهار و تابستان دوباره به رشد خود ادامه می دهد. در زمستان به گیاه خود کود ندهید و آن را در فضایی روشن بگذارید و همچنین از گذاشتن آن در کنار بخاری و گرم کننده های خانگی جلوگیری نمایید. علاوه بر این گیاه را در کنار پنجره نگذارید تا سرمای زمستان آن را اذیت نکند.

نحوه کاشت و پرورش گیاه اسکینانتوس

نور :

گل رژ لب برای رشد و گل دهی خوب احتیاج به نور مناسب دارد بنابراین هنگامی که گیاه شکوفه ندهد یعنی این که از میزان نور لازم برخوردار نبوده است. در زمستان گیاه اسکینانتوس به نور تقریبا مستقیم خورشید برای رشد یافتن احتیاج دارد. به هر حال گیاه اسکینانتوس را در محلی با نور مناسب بگذارید تا نور خورشید به آن برسد و بدین ترتیب در فصل بهار و تابستان گل دهد. در صورتی که گل رژ لب برگ هایش قهوه ای گردد یعنی میزان نور آن کم بوده و به مقدار کمی آبیاری شده است.

اصول نگه داری گیاه اسکینانتوس

آبیاری :

این گیاه باید در فصل های بهار و تابستان به طور کامل آبیاری گردد و برای آبیاری بعدی صبر کنید تا خاک گیاهتان به طور کامل خشک گردد و بعدا دوباره آبیاری کنید. در زمستان رشد گیاه رژ لب کمتر از فصل های دیگر است به همین خاطر میزان آبیاری باید کاهش یابد و در فواصل بیشتری گل آبیاری گردد. در صورتی که برگ های گلتان چروکیده شد یعنی خاک بیش از اندازه خشک شده است و هنگامی که برگ های گل رنگ زرد به خود بگیرند یعنی گیاه خود را بیش از حد آبیاری نموده اید. در هنگام آبیاری مواظب باشید تا گیاه را بیش از حد غرق آب نکنید چرا که این کار موجب پلاسیده شدن آن می شود و همینطور موجب پدید آمدن بیماری های گوناگونی همچون قارچ در گل می گردد.

نحوه نگه داری گل رژ لب

کود دهی :

برای کود دهی به گیاه اسکینانتوس در فصل های بهار و تابستان باید هر دو هفته یک بار به گیاه خود کود گیاهی محلول در آب بدهید. همچنین می توانید برای کمک نمودن به رشد بهتر و شکوفه دادن بیشتر به گیاه کود گیاهی با میزان فسفر بالا بدهید. در فصل زمستان نباید به این گیاه کود بدهید.

آفات و بیماری ها :

آفت ها به گیاه اسکینانتوس علاقه زیادی ندارند اما امکان دارد مورد حمله حشرات خانگی همچون زنبور و عنکبوت و یا شته قرار بگیرد. برای بهبودی این آفت زدگی ها می توانید از روغن چریش یا روغن نیم استفاده کنید که به گونه ای یک حشره کش طبیعی می باشد و برای کودکان و محیط بدون ضرر می باشند. برای استفاده نمودن از این روغن ها می توانید از اسپری کمک بگیرید و روغن موردنظر را به گیاه اسپری کنید و همزمان با این کار میزان خاک را نیز افزایش دهید. این روغن موجب می شود تا از حمله حشرات خلاص شوید. اما برای نابود شدن کامل این حشرات در کنار این اسپری طبیعی از حشره کش های شیمیایی کمک بگیرید.

نحوه رشد و پرورش گل رژ لب

تکثیر گل رژ لب :

گیاه اسکینانتوس را می توانید در کل فصول سال تکثیر نمایید، با این حال گیاه در فصل های بهار و تابستان ریشه دهی سریعتری دارد. برای تکثیر نمودن بخش هایی از ساقه های رونده و بلند را جدا نموده و آن ها را به قسمت های ۸ الی ۱۰ سانتی متری برش دهید تا به صورت قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای درآیند. پس از آن قسمت انتهای قلمه ها را داخل پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و هر سه قلمه را در گلدانی که قطر دهانه آن حدود ۹ سانتی متر و یا هر قلمه را در گلدان هایی به قطر ۶ سانتی متر که دارای کمپوست مخصوص بذر و قلمه می باشد با پایه پیت قرار بدهید.

طریقه کاشت و تکثیر گیاه اسکینانتوس برای این کار باید قلمه های انتهایی ساقه را از ساقه ای جدا کاشته تا بدین صورت گیاهان مناسب تری داشته باشید. خاک گلدان خود را بیش از اندازه خیس نکنید و قلمه ها را با استفاده از کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا مقدار رطوبت افزایش یابد. دمای محیط را در اندازه ۲۱ درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید و پس از گذشت ۶ الی ۸ هفته هنگامی که قلمه ها به حد کافی رشد کردند کیسه پلاستیکی را خارج نموده و قلمه ها را در نور کافی بگذارید ولی مواظب باشید تا نور مستقیم آفتاب به آن نخورد.

طریقه کاشت و تکثیر گیاه اسکینانتوس

گل اسکینانتوس یک گیاه آپارتمانی است . شباهت بسیار زیادی به گل پیچ اناری دارد. گل پیچ اناری مناسب فضای باز است و از آنجا ک نگهداری از آن راحت است و فصل گلدهی طولانی دارد. از گیاهان محبوب محسوب می شود. امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه پرورش اسکینانتوس و شرایط نگه داری آن به طور کامل آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *