نحوه کاشت و پرورش موسیر

موسیر یا سیر کوهی گیاهی چند ساله بوده که خاصیت دارویی دارد و در ایران به صورت خودرو و وحشی رشد می کند. بذر این گیاه به صورت ارگانیک بوده که در صورت تمایل برای کشت آن می توانید جهت آشنایی و یادگیری در این مطلب آموزش کاشت موسیر را مطالعه نمایید.

یکی از انواع گیاهانی که شباهت زیادی به سیر دارد و از طعمی ملایم در مقایسه با پیاز برخوردار است گیاه موسیر می باشد. این گیاه از لحاظ بومی به نواحی غرب آسیا تعلق دارد و از انواع گیاهان غده دار به شمار می آید. بسیاری از افراد تمایل دارند به منظور استفاده شخصی از موسیر به پرورش و کشت این گیاه در منزل بپردازند که در همین زمینه برای آشنایی شما عزیزان این مطلب را به آموزش کاشت موسیر اختصاص داده ایم.

آموزش کاشت موسیر به روشی آسان

این گیاه در واقع از خانواه سیر و پیاز به شمار می آید که از برگ ها و پیاز آن به شکل خشک یا تازه در تهیه بسیاری از غذاها و انواع ترشی استفاده می شود. موسیر از انواع گیاهانی می باشد که خیلی کم تولید بذر می کند به همین دلیل این گیاه بیشتر در زیر خاک به تولید غده می پردازد و ریشه اش فقط یک پیاز درشت دارد که از طریق پایه به یکدیگر چسبیده اند و این که برعکس سیر بدون پوشش می باشند. شما می توانید در صورت تمایل به منظور کشت این گیاه از طریق آشنایی با آموزش کاشت موسیر این گیاه پرخاصیت را در منزل کاشته و برای مصارف مختلف از آن استفاده نمایید.

شرایط رشد و تکثیر موسیر

گیاه موسیر دارای برگ هایی سبز رنگ، باریک، دراز، میان تهی و گل هایی با رنگ بنفش متمایل به قرمز است و همچنین حبه های زرین مانند این گیاه دارای رنگ سفید می باشند. بعضی از افراد در فصل بهار و تابستان در کوهستان ها به جمع کردن این گیاه می پردازند که به علت خواص فراوانی که دارد در طب سنتی استفاده زیادی از آن می شود. این گیاه در واقع از طریق پیازهای کوچکی که غده مانند هستند و لایه لایه نمی باشند و در کنار پیاز مادری تشکیل می شوند، تکثیر و ازدیاد می یابند.

شیوه رشد و تکثیر موسیر

مراحل کشت موسیر :

در ابتدا مجموعه ای از پیاز موسیر را آماده کنید. این مجموعه در واقع شامل چند عدد پیاز موسیر می باشد که می توانید آن را از فروشگاه های محصولات کشاورزی تهیه نمایید. به طور معمول موسیر را در فصل پاییز می کارند. کاشتن این گیاه باید در فصل پاییز پس از اولین سرما انجام شود.

قرار گیری پیازهای موسیر در فصل زمستان برای آن ها بسیار خوب می باشد. موسیر در واقع توانایی زنده ماندن در دمای ۲۰- درجه سانتی گراد را دارد. در صورتی که شما در منطقه سردی زندگی می کنید که دمای هوای آن در فصل زمستان پایین تر از ۲۰- درجه سانتی گراد می باشد بهتر است که موسیر را در اوایل بهار بکارید.

آموزش کاشتن موسیر

اگر تصمیم دارید در فصل بهار به کاشتن موسیر بپردازید باید این کار را هنگامی انجام دهید که زمین یخ نزده باشد. در صورتی که در منطقه زندگی شما در فصل زمستان دمای هوا پایین تر از ۱۸- درجه سانتی گراد می گردد باید زمین موردنظر را با یک لایه ۱۵ سانتی متری مالچ شکل یونجه خشک و یا کاه کاملا پوشش دهید. در فصل بهار هنگامی که رشد دوباره دیده شد مالچ را حذف نموده و برای هر سه متر در هر ردیف حدود یک فنجان کود NPK 1-2-1 بیفزایید.

نحوه کشت و پرورش موسیر

سپس در مرحله بعدی خاک را برای کاشتن موسیر آماده نمایید. موسیر در واقع به خاک یا کود مخصوصی احتیاج ندارد و در بیشتر خاک ها رشد خوبی دارد. پیش از کاشتن باید خاک را نرم نمایید. شما می توانید موسیر را به شکل ردیف مانند و یا به شکل فردی درون زمین بکارید.

در گام بعدی پیاز موسیر را درون خاک بگذارید. بخش بالایی پیاز موسیر را با یک لایه از خاک پوشش دهید، لازم نیست پیاز موسیر را در اعماق زیاد بکارید. باید موسیر را در اعماق ۲٫۵ سانتی متری بکارید. پیازهای موسیر را باید در یک ردیف با فاصله های ۱۵ الی ۲۰ سانتی متری جدا از هم بکارید. میزان فاصله میان ردیف ها نیز باید حدود ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر باشد.

نحوه کاشت موسیر

سپس علف های هرزی که در منطقه کشت وجود دارند را از درون زمین خارج کنید. این عمل در واقع به رشد موسیر کمک می کند. پس از کاشتن پیازهای موسیر آن ها را آبیاری نمایید. دفعات بعدی آبیاری را هنگامی که زمین خیلی خشک است انجام بدهید. بهتر است که بیش از اندازه آبیاری نکنید چرا که امکان دارد موسیرها فاسد گردند. موسیر در خاکی که زهکشی مناسبی دارد به خوبی رشد می کند. اگر خاک شما زهکشی مناسبی ندارد پیش از کاشتن پیازهای موسیر زهکشی خاک را متعادل و مطلوب نمایید. گیاه موسیر در اوایل فصل تابستان قابل برداشت می باشد. باید برداشت موسیر را پیش از گل دهی ساقه های موسیر انجام بدهید.

نحوه رشد و پرورش موسیر

نکات مهم و کلیدی :

  • پیازهای موسیر در انواع مختلفی موجود می باشند که شما باید گونه ای از آن را انتخاب نمایید که در منطقه زندگی شما رشد خوبی داشته باشد.
  • عده ای از باغبانان سفارش می کنند که بر روی موسیر تازه مقداری گرد خاکستر چوب پاشیده شود چرا که این عمل موجب جلوگیری از حملات کرم ها به موسیرها می گردد.
  • شما می توانید در صورت تمایل مقداری از پیازهای موسیر خود را در فصل تابستان ذخیره نموده و مجددا آن ها را در فصل پاییز کشت نمایید. بدین صورت احتیاجی ندارید که پیازهای موسیر را از جای دیگری فراهم نمایید.
  • گیاه موسیر خیلی کم در خطر آفات و انواع بیماری ها قرار گرفته می شود. هنگامی که موسیر در فصل پاییز کاشته می شود طعم بهتری به خود می گیرد و از استرس هایی همچون گرما و یا عدم آبیاری به دور خواهد بود.

طریقه کاشت و پرورش موسیر

امیدواریم که در این مطلب به طور کامل با مراحل کاشت موسیر به صورت مرحله به مرحله آشنا شده باشید و توضیحات ارائه شده برای یادگیری و راهنمایی شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *