ماش در واقع دانه ای با خواص درمانی و ارزش تغذیه ای بالا بوده که غنی از املاح مفید و ضروری برای بدن انسان است. کاشت این گیاه شرایط اقلیمی و خاکی مخصوص به خود را می طلبد که در این مطلب به شرح آن پرداخته ایم.

ماش یکی از انواع گیاهان پرخاصیت بوده که به صورت بوته ای یا بالا رونده رشد می کند و ریشه های آن در واقع به شکل مستقیم و یا کمی منشعب می باشند. برای داشتن محصولی ارگانیک و سالم می توانید خودتان در منزل به راحتی این گیاه را بکارید و در تهیه بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار دهید. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه کاشت ماش و نکات مهم و لازم در این زمینه آشنا کنیم.

آشنایی با نحوه کاشت ماش

ماش در واقع گیاهی یکساله بوده که ساقه های آن به شکل راست، ظریف، منشعب کرک دار با رنگ سبز روشن و با ارتفاعی حدود ۴۵ الی ۹۰ سانتی متر می باشند. گل آذین ماش به حالت خوشه ای و گل های آن که دارای رنگ زرد لیمویی می باشند بر روی دمگل بلندی قرار گرفته اند. غلاف های آن به صورت باریک، استوانه ای و مقداری کرک دار بوده که پیش از رسیدن به رنگ سبز روشن یا سبز تیره و در هنگام رسیدن به رنگ سبز مایل به قهوه ای یا سیاه رنگ می شوند. در هر بوته آن ۲ الی ۸ غلاف و در هر غلاف حدود ۱۰ الی ۲۰ بذر به رنگ سبز، طلایی، قهوه ای و سیاه مشاهده می شوند. در صورت تمایل کاشت ماش در گلدان در ادامه به شرح مراحل پرورش آن پرداخته ایم.

آموزش کشت و برداشت ماش

بهترین زمان برای کشت ماش درون گلدان

فصل بهار بهترین زمان برای کاشت ماش می باشد. البته اگر شما تمایل دارید این کار را انجام دهید می توانید در تمام طی سال به کاشتن ماش بپردازید. پیشنهاد می کنیم که در هنگام عید نوروز سبزه ماش بکارید و پس از تمام شدن ایام نوروز ماش های جوانه زده را با استفاده از شیوه های مختلفی که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم درون گلدان بکارید.

مراحل کاشتن ماش

انتخاب نمودن بذر خوب :

برای کاشت ماش انتخاب یک بذر مناسب دارای اهمیت ویژه ای می باشد. در واقع با انتخاب نمودن یک بذر خوب در نهایت محصولی مرغوب و مطلوب خواهید داشت. به همین خاطر بهتر است که بذر موردنظر را از فروشگاه های معتبر باغبانی تهیه نمایید. اگر تمایل دارید از ماش موجود در منزلتان برای کاشتن استفاده نمایید، باید به خالص کردن بذر بپردازید. به طور کلی بذر ماشی که آماده می کنید باید به طور کامل رسیده، سالم و فاقد ناخالصی هایی مثل بذر علف های هرز باشد.

طریقه کاشت ماش

با توجه به توضیحات ارائه شده نیاز دارید که پس از خرید بذر ماش آن را داخل یک ظرف بریزید و ماش های نرسیده و ناسالم و یا ماش هایی را که دچار تغییر رنگ شده اند از دیگر بذرها جدا نمایید، چرا که این بذرها برای کاشتن مناسب نبوده و هرگز جوانه نخواهند زد.

گلدان مناسب :

برای کاشت ماش داخل گلدان سایز گلدان باید حداقل حدود ۲۰ سانتی تر باشد. بخاطر این که نتیجه بهتری از کار بگیرید، می توانید از گلدانی ۳۰ سانتی متری و یا بزرگ تر برای انجام این کار استفاده نمایید. همینطور می توانید از دیگر ظروف نیز به عنوان گلدان استفاده نمایید. باید این اطمینان را حاصل نمایید که گلدان به مقدار لازم دارای سوراخ زهکشی باشد تا آب اضافی آن در هنگام آبیاری از ته ظرف خارج شود و موجب گندیده شدن ماش ها نگردد. برای راحت تر کردن کار زهکشی گلدان قبل از اضافه نمودن خاک به آن لایه نازکی از شن درون ته ظرف بریزید.

خیس نمودن بذر :

در این مرحله باید بذرهای ماش را حدود یک روز درون آب ولرم قرار دهید تا خیس بخورد. پس از این مدت زمان و هنگامی که بذرها به طور کامل خیس خوردند، برای تهیه نمودن جوانه ماش دانه های خیس خورده را داخل یک دستمال پارچه ای مرطوب بگذارید تا زمانی که بذرهای ماش شروع به جوانه زنی نمایند به طور مرتب پارچه را مرطوب نگه دارید. بنابراین بهتر است که هر روز چند مرتبه پارچه را به وسیله اسپری آب مرطوب نمایید.

باید ظرف ماش را در کنار پنجره قرار دهید تا نور لازم گیاه به خوبی تامین گردد. باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید جوانه ها را در مقابل نور مستقیم آفتاب بگذارید. بدین ترتیب بذرهای ماش در طول ۳ الی ۵ روز جوانه خواهند زد. در این مرحله ماش ها برای کاشتن کاملا آماده شده اند.

شرایط محیطی لازم برای کشت ماش

انتخاب نمودن خاک مرغوب :

دانه ماش برای رشد مطلوب و باردهی خوب احتیاج به خاکی سرشار از مواد معدنی دارد. به همین منظور می توانید از گل فروشی ها نمونه خاکی ترکیبی و مناسب را خریداری نمایید. توجه داشته باشید که خاک شما باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد به همین خاطر باید کمی ماسه نیز به خاک خود اضافه نمایید.

اگر مایل نیستید به گل فروشی ها مراجعه نمایید و خاک مناسب را تهیه کنید، می توانید کمی از خاک باغچه خود را بردارید و با مقداری کود طبیعی پوسیده شده مخلوط نمایید و برای سبک نمودن بافت خاک نیز به آن کمی خاک برگ بیفزایید. بعد از آن خاک موردنظر را درون گلدان بریزید.

شرایط محیطی لازم برای کشت ماش

مرطوب نمودن خاک پیش از کشت :

خاک را به طور کامل مرطوب نمایید. به منظور این کار می توانید از یک آب پاش استفاده نموده و به وسیله یک بیلچه خاک را به طور کامل زیر و رو نمایید. باید حتما توجه داشته باشید که خاک را نباید تبدیل به گل نمایید و تنها مرطوب کردن آن کافی می باشد.

کشت بذرها داخل گلدان :

پس از این که بذرهای شما داخل دستمال مرطوب به طور کامل جوانه زدند زمان آن رسیده که آن ها را داخل گلدانی که قبلا آماده کرده اید بکارید. توجه داشته باشید که بذرها را باید حداکثر در اعماق یک سانتی متری خاک بکارید. به منظور انجام این کار می توانید در ابتدا بذرها را با استفاده از دست بر روی خاک بپاشید و بعد سطح آن را با لایه ای نازک از خاک با میزان ارتفاع یک سانتی متر پوشش دهید.

نحوه کاشت ماش

مراقبت های پس از کاشت :

بدون هیچ وقفه ای پس از این که کشت ماش درون گلدان به آخر رسید به وسیله یک اسپری کل سطح خاک را مرطوب نمایید. توجه داشته باشید که در این مرحله تنها از آب پاش استفاده نمایید تا از جابجایی و بیرون آمدن بذرها از درون خاک خودداری شود. پس از این که به طور کامل سطح خاک را مرطوب نمودید نیاز است که گلدان را به محلی کاملا آفتاب گیر همچون تراس یا پشت پنجره انتقال دهید تا نور لازم و کافی گیاه تامین گردد. پس از گذشت مدت زمان ۷۰ الی ۸۰ روز از کشت ماش در گلدان با توجه به شرایط مختلف گیاه شما برای برداشت کاملا آماده شده است.

نحوه کشت و برداشت ماش

شرایط محیطی لازم :

آبیاری :

میزان نیاز گیاه ماش به آب متوسط می باشد و باید هر موقع که سطح خاک خشک شد آبیاری انجام گیرد. این گیاه در واقع به باقی ماندن آب خیلی حساس می باشد. بدین ترتیب باید مطمئن شوید که گلدان موردنظر دارای زهکشی مناسب برای خارج شدن آب اضافه می باشد.

خاک مناسب :

گیاه ماش را در بافت های مختلفی از خاک می توان کشت نمود و حساسیت بسیاری به بافت خاک ندارد. اما ماش در خاک های اسیدی و یا دارای بافت سنگین همچون خاک رسی رشد چشمگیری نخواهد داشت و در بافت خاکی سبک و سرشار از مواد آلی یا خاک های شنی رسی رشد بیشتری خواهد داشت. این گیاه به خاک های بیش ار حد مرطوب حساسیت داشته و در خاک های گرم و خشک باردهی بسیار خوبی دارد.

طریقه رشد و پرورش ماش

دمای مورد نیاز :

ماش در واقع گیاهی گرمسیری بوده که اغلب در دمای بالاتر از ۱۶ درجه سانتی گراد رشد دارد و در دمای کمتر از ۱- درجه سانتی گراد از بین می رود. باید در نظر داشت که حداقل دمای لازم برای جوانه زنی بذر ماش حدود ۸ درجه سانتی گراد است و اگر در مرحله رشد دما پایین تر از ۱۲ درجه سانتی گراد باشد گیاه از لحاظ رشد دچار اختلال می گردد.

میزان نور :

گیاه ماش برای رشد خوب و باردهی مناسب به نور کافی احتیاج دارد ولی در مکان های نیمه سایه تا سایه نیز می تواند رشد کند. به همین منظور بهترین محل برای گذاشتن گلدان ماش تراس یا نزدیک پنجره می باشد.

آموزش رشد و پرورش ماش

کوددهی :

گیاه ماش نیز همانند دیگر گیاهان برای رشد مناسب به کود احتیاج دارد. بکار بردن کودهای ازته و فسفاته به رشد و باردهی بیشتر ماش کمک خواهد کرد.

انواع آفات و بیماری ها :

گیاه ماش در مرحله ای از رشد خود امکان دارد مورد آسیب آفات فراوانی قرار گیرد. از آفات شایع این گیاه می توان به قارچ عامل کپک پودری، شته ها، کرم ها و برخی از انواع عنکبوت ها اشاره داشت.

برداشت ماش :

دوره رشد ماش مدت زمان کوتاهی داشته و بعد از گذشت ۷۰ الی ۸۰ روز از کشت ماش درون گلدان با توجه به نوع بذر و موارد دیگر گیاه ماش شما برای برداشت آماده می باشد.

نحوه کشت و برداشت ماش

در این مطلب شما عزیزان را با شرایط لازم و نحوه کاشت ماش به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *