انواع راهکارهای موثر از بین بردن حلزون

حلزون ها دسته ای از آفات کشاورزی بوده که بیشتر در مناطقی با آب و هوای بارانی دیده می شوند و به طور معمول خسارات چشمگیری به محصولات کشاورزی وارد می کنند که همین امر باعث شده همیشه کشاورزان به دنبال راه های موثری برای از بین بردن آن ها باشند.

یکی از انواع آفت های مهم و رایج در مقوله کشاورزی حلزون می باشد که تقریبا تمامی کسانی که با زراعت و باغ و باغچه سروکار دارند با این موجود نرم تن آشنایی دارند. حلزون ها اغلب در مناطقی مرطوب و پر باران وجود دارند و خسارت های زیادی را به محصولات کشاورزی وارد می کنند به همین خاطر باید راهکارهای موثری را برای از بین بردن این موجودات مضر به کار برد. بدین منظور در این مطلب به ارائه روش های کاربردی و موثری جهت از بین برن حلزون برای آشنایی و راهنمایی شما عزیزان پرداخته ایم.

از بین بردن حلزون باغچه با چندین روش کاربردی

حلزون ها گونه ای از نرم تنان بوده که در مناطق مرطوب باعث ایجاد خسارت و آسیب های فراوانی به محصولات کشاورزی می شوند. امروزه با توجه به شرایط آب و هوایی موجود میزان تولید مثل این موجودات افزایش یافته و همین موضوع باعث نگرانی کشاورزان شده و آن ها را نیازمند به استفاده از راهکارهای مفید و تاثیرگذاری برای پیشگیری و از بین بردن حلزون ساخته است.

انواع شیوه های از بین بردن حلزون

حلزون ها از لحاظ ساختاری دارای لاک مارپیچی شکل می باشند و تاکنون بیشتر از ۳۰ هزار گونه آن شناخته شده است. این موجودات خسارت های سنگینی را به مزارع و گلخانه ها وارد می کنند به همین دلیل کشاورزان همیشه به دنبال روش های موثری برای پیشگیری و مبارزه با این موجودات و همچنین برای جلوگیری و حذف هزینه های گزاف ناشی از خسارات احتمالی و وارد شده توسط آن ها می باشند.

بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که به کاشت و پرورش گیاهان زارعی مشغول هستید و به دنبال راهکارهایی موثر و مفید جهت عدم استفاده از سموم شیمیایی خطرناک و همچنین حذف این موجودات مضر می باشید در ادامه برای راهنمایی شما عزیزان به ارائه چند روش مختلف در این زمینه پرداخته ایم. حلزون ها حتی به درختان میوه مانند سیب و مرکبات نیز آسیب می زنند. جلوگیری نکردن از رشد و تولید مثل حلزون ها باعث می شود آن ها برگ درختان جوان را سوراخ کنند و نهال ها را نابود کنند.

انواع روش های از بین بردن حلزون

استفاده از پوسته تخم مرغ و صدف :

توجه داشته باشید که نحوه بکار بردن پوسته تخم مرغ باید به این صورت باشد که بر روی زمین و اطراف گیاهان به طور کامل پخش شده باشد. استفاده از صدف نیز در این زمینه بسیار موثر می باشد که آن ها را نیز باید در اطراف گیاهان به خوبی پخش نمایید.

بکار بردن نمک :

باید بر روی یک سطح غیر خاکی نمک را بپاشید. به منظور این کار ابتدا یک نوار فلزی بر روی زمین پهن کرده و سپس نمک را بر روی آن بریزید تا از طریق چسبیده شدن آن به بدن حلزون رطوبت موجود در بدن آن کشیده شده و خارج گردد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از نمک برای گیاهان و همچنین خاک همانند سم بوده بنابراین باید آن را فقط بر روی نوار فلزی بریزید و هرگز بر روی آن آب نپاشید تا موجب پژمردگی گیاهان و فرسوده شدن خاک نگردد.

انواع روش های موثر کنترل و دفع حلزون

بکارگیری طعمه های غیر سمی :

این طعمه ها در واقع محتوی مواد معدنی همچون فسفات آهن بوده که تاثیری ضد تغذیه ای بر روی حلزون دارند. به گونه ای که روند تغذیه این آفت بعد از مصرف کردن طعمه متوقف می شود و از این طریق میزان خسارت به گیاهان کاهش چشمگیری خواهد داشت. حلزون ها در واقع بعد از مسموم شدن با این طعمه طی یک الی سه روز می میرند. مواد موثر این طعمه برای انسان و دیگر جانداران سمی نبوده و حتی در صورت جذب آن توسط خاک می تواند تامین کننده قسمتی از مواد غذایی مورد نیاز گیاهان باشد.

انواع راهکارهای جالب دفع حلزون

استفاده از موانع فیزیکی :

شما می توانید با ریختن موادی همچون تراشه چوب، شن و ماسه، سبوس گندم، پشم گوسفند، مواد چسبنده، پودر گچ، کاغذ سمباده، خاکستر، پودر آهک و … در محیط و اطراف گیاهان از ورود حلزون ها به درون باغچه جلوگیری نمایید.

استفاده از ماکیان :

از بزرگترین شکارچیان طبیعی حلزون می توان به انواع پرندگان اشاره داشت که از جمله آن ها اردک، گنجشک، مرغ و … بوده که اغلب از حلزون به عنوان یک وعده غذایی لذیذ تغذیه می کنند. به منظور این کار می توانید تعدادی حلزون را بگیرید و در مقابل دید پرندگان بگذارید بعد از مدتی آن ها به گشتن باغچه شما برای یافتن غذا عادت خواهند نمود. از مرغ نیز می توانید برای پاکسازی روزانه باغچه خود استفاده نمایید ولی باید مواظب باشید که آن ها گیاهان را نخورند.

انواع راهکارهای مناسب دفع حلزون

کاشتن گیاهان دفع کننده :

حلزون ها در واقع از برخی گیاهان به خاطر بو یا طعمی که دارند دوری می کنند. شما می توانید با کاشتن این گیاهان در اطراف باغچه و مزرعه گیاهان را در مقابل خسارات ایجاد شده توسط این آفت تا حد چشمگیری محافظت نمایید. بعضی از این گیاهان شامل گونه های مختلف نعنا، گل آفتابگردان، سیر، مریم گلی، پیازچه می باشد که می توان آن ها را در اطراف مکان ها و باغچه های کوچک کاشت.

انواع روش های دفع حلزون

اسپری نمودن آمونیاک :

به منظور انجام این کار می توانید با استفاده از محلول آمونیاک و آب ماده ای سمی و کشنده برای از بین بردن حلزون درست نمایید که باید برای آماده نمودن آن یک قسمت آمونیاک خانگی ساده را با شش قسمت آب ترکیب نمایید و بعد درون یک بطری اسپری ریخته و سپس بر روی حلزون ها اسپری نمایید. باید مواظب باشید که در هنگام استفاده آن را به صورت مستقیم به گیاهان اسپری نکنید چرا که در طولانی مدت موجب سوخته شدن برگ های گیاهان می شود.

شیوه های کاربردی مبارزه با آفت حلزون

کاشتن گیاهان جذب کننده :

در این روش در اطراف مزرعه یا باغچه بعضی از گیاهانی که حلزون ها به آن علاقه دارند کاشته می شوند تا از این طریق حلزون ها به سمت این گیاهان جذب شده و خسارات احتمالی کاهش پیدا کند. از جمله این گیاهان می توان به کاهو، کلم، همیشه بهار، لوبیا و باقالا اشاره کرد که بعد از تجمع حلزون ها بر روی آن ها می توان خیلی راحت به جمع آوری آن ها پرداخت و حلزون ها را از بین برد.

شیوه های مختلف مبارزه با حلزون

استفاده از موانع الکتروشیمیایی :

این موانع که اغلب دارای ماندگاری بالا و تاثیر دفع کنندگی قابل توجهی می باشند و عوامل محیطی همچون بارندگی از میزان تاثیر آن ها نمی کاهد در کل دنیا به صورت گسترده برای مبارزه و دفع این آفت مورد استفاده قرار می گیرد.

این موانع در واقع به صورت یک نوار فلزی بوده که سطح آن به شیوه خاصی فعال شده است. در اثر تماس نوار با بدن مرطوب حلزون یک نوع واکنش الکتروشیمیایی رخ داده که چنانچه به طور معمول موجب از بین رفتن حلزون نخواهد شد اما برای آن ها بسیار ناخوشایند می باشد.

انواع راه های موثر کنترل و دفع حلزون

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با روش های از بین بردن حلزون به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید با استفاده از این راهکارها به کنترل و دفع آفت بپردازید. و از داشتن باغچه هایی بدون آفتاب لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *