نحوه رشد و پرورش علف گربه

گیاه سنبل الطیب از دسته گیاهان علفی چند ساله می باشد که دارای ساقه مقاومی بوده و تا ارتفاع دو متری قابل رشد می باشد. در صورت تمایل به نگه داری علف گربه باید با اصول و نکات کاشت و پرورش آن به طور کامل آشنا باشید که در مطلب ارائه شده به شرح آن پرداخته ایم.

یکی از گیاهان مقاوم که دارای خواص دارویی فراوانی می باشد گیاه علف گربه یا سنبل الطیب بوده که قسمت ریشه و برگ های آن به عنوان تسکین دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افراد تمایل دارند این گیاه منحصر به فرد و پرخاصیت را در منزل نگه داری نمایند که در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب نحوه کاشت و پرورش علف گربه را به طور کامل برای یادگیری شما عزیزان آموزش دهیم.

اصول کاشت و پرورش علف گربه

گیاه سنبل الطیب یک نوع گیاه تند و در واقع گیاهی تغذیه ای برای گربه ها به حساب می آید که شرایط و اصول رشد مخصوص به خود را دارد و می توان آن را به دو روش مختلف یعنی استفاده از نهال یا بذر کاشت. پرورش گیاه علف گربه نیازمند شرایط آب و هوایی و زیست محیطی مختص به خود است که در ادامه برای راهنمایی شما عزیزان به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اصول نگه داری و پرورش سنبل الطیب

ریزوم موجود در این گیاه با ایجاد بوی مطبوع باعث جذب و جلب توجه گربه می شود به گونه ای که جانور در اطراف گیاه پرسه می زند و به همین دلیل این گیاه به علف گربه معروف می باشد. گیاه سنبل الطیب دارای گل هایی با رنگ سفید و صورتی بوده و بوی بسیار خوبی دارد که از روزهای آخر خرداد تا روزهای آغازین مرداد به شکل گل آذین سه شاخه با حالتی چتر مانند بر روی ساقه گیاه ظاهر می گردد.

طریقه نگه داری و پرورش سنبل الطیب

شرایط آب و هوایی مورد نیاز :

گیاه علف گربه از لحاظ دریافت میزان نور و آب به نوری کامل و مقدار آبی متوسط احتیاج دارد. این گیاه در خاک هایی که دارای زهکشی مناسبی می باشند به آسانی رشد می کند. گیاه علف گربه نسبت به سایه مقاومت بالایی از خود نشان می دهد ولی با طولانی شدن این مدت زمان شاخه های آن شروع به افتادن می کند.

آشنایی با شرایط کاشت گیاه علف گربه

بخش زیادی از عمل فتوسنتز این گیاه در دمای ۱۷ درجه سانتی گراد انجام می گیرد. بالا رفتن دما تا درجه حرارت ۲۵ درجه سانتی گراد موجب به تاخیر افتادن گل دهی گیاه می شود. همینطور دما نیز بر روی رشد نمودن ریشه تاثیر بسیار زیادی دارد به گونه ای که وزن ریشه ها در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند. بهترین دمایی که برای رشد ریشه ها مناسب می باشد ۲۰ درجه سانتی گراد بوده که در این دما دیگر قسمت های گیاه علف گربه مناسب ترین نوع رشد خود را دارند.

نحوه کاشت و پرورش گیاه علف گربه

بهتر است بدانید که این گیاه به طور معمول در زمین هایی که دارای رطوبت کافی می باشند رشد مناسبی دارد ولی در زمین های خشک نیز می تواند به رشد خود ادامه دهد. گیاه علف گربه در کشورهای شمالی اغلب در زمین های خشک و با ارتفاع زیاد همانند تپه ها رشد می کند. در این مناطق گیاه علف گربه دارای برگ های باریکی بوده و میزان ارتفاعی که دارد به کمتر از یک متر می رسد. گیاه سنبل الطیب اغلب در تمامی خاک ها قابلیت رشد را دارد اما به طور معمول خاک های غنی، لومی سنگین که دارای رطوبت کافی و مناسب می باشد را بیشتر می پسندد.

شیوه کاشت و برداشت سنبل الطیب

اصول نگه داری و کاشت گیاه علف گربه :

دانه گیاه علف گربه را برخلاف سایر گیاهان نمی توان برای مدت طولانی ذخیره نمود و نگه داشت، بدین ترتیب بهتر است که بذرهای این گیاه را از محلی مورد اطمینان فراهم نمایید. بذرهای موردنظر را داخل یک خاک غنی بکارید. حدود ۴ الی ۸ هفته پیش از این که تصمیم به کاشت آن ها گرفته اید بذرها را در داخل منزل نشا نمایید.

نحوه نگه داری گیاه علف گربه در خانه

سپس خیلی آرام آب گرم را بر روی خاک پاشیده و سینی حاوی نشا را در محلی آفتابی بگذارید. در نظر داشته باشید که می توانید از چراغ های فلورسنت و یا چراغ های مختص رشد گیاهان به منظور کمک نمودن به جوانه زنی گیاه استفاده نمایید. در صورتی که محیط منزلتان سرد می باشد می توانید با بکارگیری بسته بندی های پلاستیکی مکانی شبیه گلخانه برای سینی بذر گیاه تهیه نمایید.

شرایط رشد و نگه داری گیاه علف گربه

نهال گیاه را تا زمان شکل گرفتن دومین مجموعه برگ دهی گیاه در منزل نگه داری نمایید. پیش از این که نهال را در زمین بکارید خاک موردنظر را با کمپوست و کود گیاهی ترکیب نمایید. گیاه علف گربه در حالت کلی به کود احتیاج زیادی ندارد اما در صورتی که خاک ضعیف باشد پیش از اقدام به کاشت و پرورش گیاه علف گربه باید به طور حتم به خاک مقداری کود و کمپوست اضافه نمایید. بهترین میزان PH برای رشد گیاه علف گربه حدود ۵٫۵ تا ۷ می باشد.

محلی را برای کاشتن نهال خود در نظر بگیرید که در طول روز به طور میانگین حداقل حدود ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب به آن بخورد. میزان فاصله مناسب میان نهال های این گیاه را از هر سمت حدود ۹۰ سانتی متر در نظر بگیرید. با توجه به این که گیاه علف گربه گیاهی بزرگ می باشد بنابراین به مقدار فضای زیادی برای رشد احتیاج دارد.

طریقه کاشت و پرورش سنبل الطیب

باید تا جایی که امکان دارد این گیاه را در مکانی بکارید که به راحتی رشد کند و بلند شود. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به بوی ترشیدگی برگ ها و ریشه های گیاه علف گربه کاشت و پرورش آن در بالکن منزلتان شاید برای شما ناخوشایند باشد.

اصول و نکات برداشت گیاه علف گربه :

به منظور ممانعت از گستردگی بیش از اندازه گیاه علف گربه و ممانعت از دانه دادن گیاه، گل های آن را بچینید. از سوی دیگر چیدن گل ها موجب تقویت ریشه گیاه شده که این عمل برای وقتی که گیاهان به خواب فرو می روند بسیار مفید و مناسب می باشد.

شرایط نگه داری و پرورش علف گربه

برای چیدن گل های گیاه علف گربه از یک قیچی یا چاقوی تیز کمک بگیرید. گل ها را با کمی از طول ساقه بچینید. این گیاه در روز های آغازین فصل بهار شروع به گل دهی می کند. شما می توانید از هر گیاه سنبل الطیب حدود دو الی سه گل برداشت نمایید که این مقوله در واقع به سن گیاه شما بستگی دارد.

برای برداشت نمودن برگ ها و ریشه های دارویی گیاه علف گربه حدودا به یک سال کامل زمان نیاز دارید. ریشه های بالغ و رسیده این گیاه را در فصل پاییز برداشت نمایید و سپس خشک کنید. توجه داشته باشید که حدود چند روز پیش از برداشت ریشه ها به گیاه خود آب ندهید تا بدین گونه ترکیبات طبیعی گیاه قوی تر گردد.

اصول کاشت و نگه داری گیاه علف گربه

گیاهان سنبل الطیب که سن بیشتری دارند را با استفاده از بیل از داخل خاک بیرون آورید و صبر کنید تا گیاهان جوان تری برای سال های بعدی رشد نمایند. برای این کار بیل را به شکل عمقی درون خاک فرو کرده تا بدین صورت بتوانید تمامی ریشه را بیرون آورید.

ریشه های گیاه را به چند بخش ۱٫۵ الی ۲٫۵ سانتی متری تقسیم بندی نمایید و بعد آن ها را درون یک کاسه بخیسانید و با آب به طور کامل شستشو دهید. سپس ریشه ها را در محلی خشک و خنک به مدت زمان دو الی سه ماه بگذارید تا کاملا خشک شوند. توجه داشته باشید که ریشه ها بوی تندی دارند به همین دلیل بهتر است آن ها را برای خشک کردن در محل مناسبی قرار دهید. جوشانده ریشه گیاه علف گربه برای بهبود خواب و تسکین فرد بسیار مفید می باشد. برگ های این گیاه را می توانید برای بکار بردن در تهیه چای جداسازی نمایید.

برخی دیگر از گیاهان که بسیار مورد توجه گربه ها هستند از خانواده ی نعنا و شمعدانی عطری است که این دو گیاه نیز برای گربه ها ضرری ندارد.

نحوه رشد و نگه داری گیاه علف گربه

گیاهان زیادی نیز هستند که برای حیواناتی مانند سگ و گربه سمی هستند. مثلا گیاه دیفن باخیا بعد از بلع توسط حیوانات آن ها را دچار استفراغ و مشکلات گوارشی می کند. در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با اصول و شرایط رشد و پرورش گیاه علف گربه آشنا کردیم که امیدواریم برای راهنمایی شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *