نحوه رشد و پرورش گل پیچک سوئدی

پیچک سوئدی از گیاهان آویزی چند ساله بوده که به خانواده نعناعیان تعلق دارد و دارای برگ هایی براق و ظاهری بسیار زیبا می باشد. پرورش گل پیچک سوئدی برای افرادی که در زمینه باغبانی تجربه چندانی ندارند بسیار آسان و راحت می باشد.

پیچک سوئدی یکی از معروف ترین پیچک های آپارتمانی می باشد که به دلیل داشتن حالت آویز مانند و دنباله داری که دارد بسیار محبوب می باشد و به همین دلیل اغلب افراد تمایل به نگه داری آن در محیط منزل را دارند. در همین زمینه تصمیم داریم در ادامه این مطلب چگونگی نگه داری و پرورش گل پیچک سوئدی را برای آشنایی شما عزیزان به طور کامل شرح دهیم.

آشنایی با اصول و نحوه پرورش گل پیچک سوئدی

این پیچک آپارتمانی زیبا از لحاظ بومی به منطقه شمال استرالیا و جزایر اقیانوس آرام تعلق دارد که با نام های دیگری همچون بگونیای سوئدی و پیچک باغی نیز شناخته می شود. نحوه پرورش گل پیچک سوئدی و نگه داری آن بسیار راحت و آسان بوده و این گیاه رشد سریعی دارد. ما در مطالب قبلی نحوه کاشت پیچ گلیسین و همچنین پیچ امین الدوله را ارائه دادیم که هر دو از پیچک های زیبا محسوب می گردند حالا می خواهیم شما عزیزان را با پیچک سوئدی که از پیچک های زیبا محسوب می گردد آشنا نماییم.

اصول نگه داری و کاشت پیچک سوئدی

این پیچک زیبا دارای برگ هایی با لبه های کنگره دار است و گل هایی لوله مانند به رنگ های ارغوانی و سفید دارد که از اوایل بهار تا تابستان شروع به رشد کرده و ظاهر می شوند ولی تعداد آن ها معدود می باشد. این گیاه در فضای آزاد به منظور پوشش دهی سطح خاک و زمین کاشته می شود.

طریقه کاشت پیچک سوئدی :

نحوه پرورش دادن این گیاه و آموختن شیوه انجام این کار بسیار آسان می باشد. به طور کلی کاشت این نوع گیاه برای افراد تازه کار پروژه بسیار مناسبی می باشد. پیچک سوئدی در گلدانی که دارای خاک سبک و کمی پرلیت برای زهکشی می باشد قطعا رشد مناسب و ایده آلی خواهد داشت. در صورتی که این پیچک در طی روزهای سال در برابر نور غیر مستقیم خورشید قرار گرفته شود رشد بسیار خوبی خواهد داشت. توجه داشته باشید در صورتی که شرایط لازمه ذکر شده به همراه مراقبت و نگه داری منظم از پیچک انجام بگیرد، قطعا گیاه شما بهترین نوع رشد را با سرعت بالایی خواهد داشت.

نحوه رشد و نگه داری گل پیچک سوئدی

اصول مراقبت و نگه داری پیچک سوئدی :

برای کاشت و پرورش هر نوع گیاهی باید شرایط ویژه زیست محیطی آن را فراهم نمود تا گیاه به رشد مناسب خود ادامه دهد که در ادامه شرایط رشد و پرورش گل پیچک سوئدی را شرح داده ایم.

نحوه آبیاری :

باید این نکته را در نظر داشته باشید که تعیین مدت زمان مشخصی برای آب دادن به گیاه مثلا هفته ای یک بار یا هفته ای دو بار کاملا غلط و نا آگاهانه می باشد. چرا که مقدار آب دهی به هر نوع گیاهی بر اساس میزان دمای محیط و فضای نگه داری گیاه تعیین می گردد.

طریقه کاشت و نگه داری گل پیچک سوئدی

برای آب دادن به پیچک سوئدی باید سطح خاک را به وسیله سر انگشتان دست خود لمس کرده و در صورتی که احساس کردید خاک خشک شده می توانید در این لحظه گیاه موردنظر را آبیاری نمایید. همچنین باید دقت داشته باشید که گلدان مورد نظر آب اضافی نداشته باشد و نحوه زهکشی گلدان به گونه ای باشد که آب اضافه از طریق سوراخ های گلدان به بیرون هدایت شود.

نحوه کاشت و تکثیر گل پیچک سوئدی

میزان نور خورشید :

بعضی از افراد تصور می کنند که این نوع گیاه بسیار آفتاب دوست بوده و به همین دلیل آن را معرض نور مستقیم خورشید قرار می دهند در حالی که این تفکر کاملا غلط می باشد. برگ های این نوع گیاه خیلی نرم و لطیف بوده و چنانچه اگر در برار نور خورشید به ویژه در روزهای  گرم تابستان قرار گرفته شود به احتمال صد در صد سوخته و کاملا از بین می رود.

بنابراین سعی کنید گیاه را در مکانی قرار دهید که نور فیلتر شده و تابش نور خورشید به صورت غیر مستقیم می باشد. محیطی که دارای سایه، حالت پر نور و نیم سایه می باشد برای نگه داری این نوع گیاه بسیار مناسب می باشد البته در روزهایی که نور خورشید تابش ملایمی دارد می توانید پیچک را در معرض نور آفتاب بگذارید.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گل پیچک سوئدی

مقدار کود دهی :

گیاه خود را در طول مدت رشد هر چند هفته یک بار با استفاده از کودهای مختص گیاهان خانگی که دارای تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه می باشند کود دهی نمایید. باید توجه داشته باشید که پیچک سوئدی خود را در طول زمستان نباید کود دهی نمایید. در صورت مشاهده برگ های بی حال و شل در گیاه سعی کنید کود دهی گیاه را کم کم به مقدار جزئی افزایش دهید.

این نکته را در نظر داشته باشید که کودهایی که دارای مقدار نیتروژن زیادی می باشند مانع از گل دهی گیاه می شوند. زمانی که گیاه شما به مرحله زایشی و گل دهی ورود پیدا کرد از کودهایی استفاده نمایید که درصد نیتروژن آن ها کمتر باشد.

نحوه رشد و تکثیر گل پیچک سوئدی

برای افزایش میزان گل دهی گیاه خود سعی کنید گل های خشک و پژمرده را از گیاه جداسازی نمایید. در فصل رشد پیچک سوئدی که در واقع از روزهای آغازین بهار تا اواخر تابستان می باشد هر ماه دو مرتبه از کود مایع یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ برای افزایش مقاومت گیاه خود استفاده نمایید.

خاک مورد نیاز :

برای پرورش گل پیچک سوئدی بهترین و مناسب ترین ترکیب خاک شامل خاک برگ، پرلیت و ورمی کمپوست می باشد.

اصول رشد و پرورش گل پیچک سوئدی

عوض نمودن گلدان :

به طور کلی اگر برگ ها و شاخه های پیچک سوئدی بیش از اندازه رشد نماید می توانید آن را هرس کنید و احتیاجی ندارید که در مدت زمان کوتاهی گلدان موردنظر را عوض کنید. ولی در طی دو الی سه سال بهتر است که یک مرتبه گلدان را عوض کرده و سایز بزرگتری از آن را بکار ببرید.

هرس کردن :

در صورتی که برگ های پیچک سوئدی بیش از اندازه رشد نمود باید آن را هرس نمایید تا بدین گونه حالت متقارنی به خود بگیرد. همچنین گل های پیچک سوئدی را نیز می توانید هرس نمایید چرا که بخشی از انرژی گیاه برای تولید گل ها مصرف شده که در واقع از رشد کامل گیاه جلوگیری می کند.

نحوه نگه داری پیچک سوئدی در خانه

آفات و عوامل بیماری زا :

از جمله آفات و بیماری های رایج پیچک سوئدی می توان به کنه عنکبوتی، لکه های برگ و پوسیدگی ریشه اشاره کرد. چنانچه اگر در گیاه خود متوجه آفتی شدید، می توانید از سمی به نام دیازینون برای دفع آن استفاده نمایید.

عامل زرد شدن برگ ها :

باید این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان آبیاری گیاه باید آب اضافه از کف گلدان خارج گردد و در قسمت زیر گلدانی آب اضافه ای نباشد تا بدین گونه اکسیژن کافی به قسمت ریشه گیاه برسد. به طور کلی آب دهی بیش از اندازه و گذاشتن گیاه در معرض نور خورشید باعث زرد شدن برگ های گیاه خواهد شد.

طریقه رشد و تکثیر گل پیچک سوئدی

نحوه تکثیر پیچک سوئدی :

این گیاه را می توان از طریق قلمه زدن از قسمت ساقه تکثیر نمود. این عمل را می توانید در فصل تابستان و پس از اتمام گل دهی گیاه انجام دهید. هنگامی که گل ها حالت پژمرده ای به خود گرفتند و گل دهی پیچک تمام شد به کمک تیغ یا قیچی باغبانی یک قلمه از ساقه گیاه برش داده و بعد آن را داخل خاک مخصوص جوانه زنی بکارید.

این نوع گیاه را به وسیله تقسیم بوته نیز می توانید ازدیاد نمایید. برای این عمل در ابتدا باید اجازه دهید تا گیاه موردنظر به میزان کافی رشد نماید و بعد آن را به دو الی چند گیاه تقسیم بندی نمایید و هر یک را در گلدانی جدا از هم درون خاک تازه بکارید.

نحوه رشد و پرورش گل پیچک سوئدی

امیدواریم که در این مطلب با نحوه تکثیر و پرورش گل پیچک سوئدی به طور کامل آشنا شده باشید و همچنین توانسته باشیم شما در این زمینه راهنمایی لازم کرده باشیم و مطلب موردنظر برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *