آشنایی با انواع گل های شهدزا

برخی از گیاهان دارای خواص دارویی و مزیت های فراوانی می باشند که همین موضوع باعث اهمیت و توجه ویژه به آن ها شده است که از این میان می توان به گل های شهدزا و گرده زا اشاره داشت.

گل های شهدزا دسته ای از گیاهان می باشند که دارای اهمیت ویژه ای بوده و شناخت و آگاهی درباره آن ها بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود. این گیاهان معمولا در پوشش های گیاهی مختلف و مناطق گوناگونی رشد می کنند که از لحاظ میزان تولید شهد با یکدیگر تفاوت دارند. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به معرفی جمعی از این نوع گیاهان به منظور آشنایی شما عزیزان بپردازیم.

معرفی برخی از انواع گل های شهدزا

گل های شهدزا مجموعه ای از گیاهان می باشند که داشتن اطلاعات دقیق و جامع در رابطه با آن ها برای اشخاصی همچون زنبورداران بسیار مهم و ضروری می باشد چرا که در واقع گیاهانی که از شهد و گرده زیادی برخوردار می باشند در پوشش گیاهی بسیار کمی رشد یافته و در نتیجه از لحاظ تولید در رده پایین تری قرار می گیرند به همین دلیل شناسایی گیاهان شهدزا با بازده تولید بالا قطعا حائز اهمیت خواهد بود.

مشخصات گل های شهدزا

می توان به این موضوع اشاره داشت که در انواع بقولات همچون درختچه ها، علف ها، پیچک ها و درختان مختلف که در شرایط زیست محیطی و اقلیمی متفاوتی از قبیل مناطق استوایی مرطوب، دشت های نیمه خشک، علف زارها و جنگل ها رشد می کنند می توان مقادیر مختلفی شهد به دست آورد.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از این نوع گیاهان همچون یونجه، ماش، نخود و باقلوا به عنوان غذای جانوران اهلی مورد استفاده قرار می گیرند و بعضی دیگر به عنوان گیاهان زینتی همچون باقلا مصری، طاووسی وحشی و اقاقیا بنفش کشت می شوند. همچنین لازم است که بدانید بعضی از گونه های این دسته گیاهان علاوه بر عسل منابع دیگری همچون روغن، دارو، رزین، پروتئین و چسب نیز تولید می کنند. درخت اقاقیا از لحاظ تولید عسل و چوب جزء مهمترین درختان این خانواده به حساب می آید و بعضی از این نوع گیاهان نیز نقش مهمی در مرغوبیت و حاصلخیزی خاک دارند. در صورتی که تمایل دارید با انواع مختلفی از گیاهان و گل های شهدزا آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مهمترین انواع گل های پر شهد

گیاه شهدزای نسترن :

این درختچه ارتفاعی به حدود ۲ الی ۳ متر داشته و شاخه های آن به شکل کمانی با رنگ سبز تیره می باشد. برگ های آن به صورت برگچه های ۵ الی ۷ تایی بوده که به شکل صاف و کبود و حالت دندانه ای می باشند. گل های آن به رنگ سفید و صورتی با قطر ۲ الی ۸ سانتی متر می باشند. این گیاه دارای میوه ای گرد بوده که حالتی کوزه ای شکل داشته و حاوی دانه می باشد و همچنین به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد. گل های نسترن از لحاظ تولید گرده در سطح بالایی بوده ولی میزان شهد کمی را تولید می کنند.

انواع گل های پر شهد برای زنبور

درخت شهدزای آلبالو :

این درخت ارتفاعی تا حدود ۱۰ متر داشته که تنه آن دارای پوستی تیره می باشد و شاخه های جوان و برگ های صاف و براقی داشته که حالت تخم مرغی دارد و پشت برگ ها خز مانند بوده که با دمبرگی به طول ۳ سانتی متر به شاخه ها اتصال می یابد. گل های آن معطر بوده و رنگ سفیدی داشته و میوه ترش مزه ای دارد.

این درخت منبع خوبی برای تولید شهد بوده که معطر نیز می باشد و محل ترشح آن از میان پرچم و مادگی یعنی محل نوش می باشد. زمان تولید گرده در این درخت در روزهای اول بهار بوده که در واقع از این طریق باعث افزایش کندوهای عسل می شود.

شناخته ترین انواع گل های پر شهد

درخت شهدزای بادام :

این درخت ارتفاعی به اندازه ۶ الی ۸ متر دارد که دارای ریشه بسیار قوی و عمودی بوده و همین موضوع باعث می شود که درخت در شرایط نامناسب نیز به رشد خود ادامه دهد. درخت بادام دارای برگ هایی بیضی شکل، باریک و نوک تیز بوده و گل هایی صورتی دارد که با ۱۰ الی ۳۰ پرچم بر روی شاخه ها ظاهر می شوند.

گل دهی این گیاه در واقع پیش از رویش برگ ها صورت می گیرد. تکثیر و ازدیاد درخت بادام از طریق پیوند زدن بر روی پایه بادام و گاهی اوقات بر روی پایه درخت آلو صورت می گیرد. این درخت در خاک های آهکی رشد بیشتری دارد. محل ترشح شهد درخت بادام در کنار تخمدان مادگی می باشد و میزان تولید آن کم می باشد اما تولید گرده بسیار خوبی دارد.

انواع گل های پر شهد و گرده زا

گیاه پر شهد توت فرنگی :

این نوع گیاه چند ساله بوده که ساقه هوایی دارد و بر روی زمین گسترده می شود. برگ های آن به شگل برگچه سه تایی بوده و تمامی دمبرگ ها به یک محل اتصال می یابد. گل های آن سفید رنگ بوده و میوه آن به شکل مرکب، نرم و آبدار می باشد. عمل تکثیر آن با استفاده از بذر بوده که در ترکیبی از خاک برگ، ماسه و خاک در مکانی نیمه سایه کشت می شود و بعد از این که برگ های آن ظاهر شد با میزان فاصله ۱۰ سانتی متر نشاء می شود و در روزهای اول بهار کشت می شود. میوه آن در فصل مرداد برداشت می گردد. شیوه دیگر، کاشتن پایه هایی از بوته بوده که معمولا در وسط فصل تابستان صورت می گیرد.

جالب است بدانید که بوته های توت فرنگی در گلدان نیز به بار می نشینند. و پرورش آنها ساده است.

آشنایی با انواع گل های گرده زا

درخت شهدزای گلابی :

این درخت در اقلیم هایی که شرایط آب و هوایی سرد و کوهستانی دارند رشد کرده و گل های آن حالت دسته ای داشته و سفید رنگ می باشند. میوه آن شکل مخروطی و درشتی داشته که دانه های در داخل میوه قرار گرفته است. این دانه به دانه های سیب شباهت داشته اما لعاب ندارند. تکثیر این نوع درخت با استفاده از عمل پیوند زدن انجام می گیرد.

گل های درخت گلابی در مقایسه با درخت سیب زودتر شکوفا می شوند و عمل گل دهی حدودا یک هفته به طول می انجامد. مدت زمان باز ماندن گل های این درخت بسیار کوتاه می باشد که به همین خاطر زنبورها به آن جذب زیادی نمی شوند، چرا که میزان درصد قند شهد گلابی در سطح پایینی می باشد. مقدار شهد این درخت کم بوده و از لحاظ تولید گرده خوب می باشد.

آشنایی با گل های شهدزا و گرده زا

در این مطلب شما عزیزان را با انواع مختلفی از گل های شهدزا و گرده زا آشنا کردیم که امیدواریم توضیحات گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *