نحوه تهیه کود با خاک اره

خاک اره در واقع نوعی ضایعه چوبی بوده که در پی اره نمودن چوب حاصل می شود و بافتی سبک دارد. یکی از روش هایی که می توان از این ماده بهترین نوع استفاده را داشت تهیه کود می باشد که به منظور حاصلخیزی بستر خاک می توان از آن استفاده نمود.

خاک اره از جمله موادی می باشد که می توان از آن کاربرد های فراوانی داشت که شاید تاکنون بیشتر افراد به آن پی نبرده اند. تهیه کود با خاک اره یکی از این کاربردها بوده که می توانید خیلی راحت و به سادگی آن را درست کرده و در مواقع مختلف برای عملکرد بهتر گیاهان خود از آن استفاده نمایید. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب چگونگی تهیه این کود ساده و ارزان را برای آشنایی شما عزیزان شرح دهیم.

آموزش تهیه کود با خاک اره

همانطور که می دانید روش ها و دستور العمل های مختلفی برای تهیه انواع کود وجود دارد که بسیاری از آن ها دارای ساختار شیمیایی می باشند. یکی از روش های مبتکرانه ای که در این زمینه صورت گرفته، تهیه کود با خاک اره بوده که کار بسیار سخت و پیچیده ای نمی باشد و همچون تهیه کود از تفاله چای و این قبیل کودها، شامل هزینه سنگین نیز نمی شود.

نحوه تهیه کمپوست با خاک اره

عده ای از افراد شاید این ماده را فقط یک نوع ضایعات چوب و فرآورده های چوبی تلقی کنند اما با تحقیقاتی که امروزه انجام شده به این نتیجه رسیده اند که از خاک اره می توان استفاده های فراوانی داشت و برای مصارف مختلفی آن را بکار گرفت.

از آنجایی که خاک اره یک ماده آلی خالص به حساب می آید بنابراین می تواند به گونه ای نقش مهمی در بهبود پذیری خاک داشته باشد. این ماده مفید علاوه بر غنی نمودن خاک موجب شل شدن آن شده که به عنوان مالچ زیبایی می توان از آن استفاده نمود. نکته ای که قابل توجه می باشد این است که باید پیش از استفاده آن را به طور اصولی و کاملا صحیح آماده نمایید. همچنین این ماده ارزان قیمت و قابل دسترس می باشد.

طریقه درست کردن کود با خاک اره

مزایای استفاده از خاک اره :

  • یکی از ویژگی های کاربردی خاک اره این است که به عنوان یکی از مولفه های تهیه کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای بهبود یافتن وضعیت ساختاری خاک برای کاشتن باغ و محصولات باغی مناسب می باشد.
  • خاک اره به عنوان یک ماده ضروری در ساخت تخت های گرم کاربرد دارد.
  • ماده ای کاربردی برای ساخت مالچ سبزیجات، گیاهان باغی و محصولات گل می باشد و در رفع پژمردگی گل و گیاه موثر است.
  • ماده ای پوشاننده برای مسیرها بوده که از این طریق از رشد علف های هرز جلوگیری می کند.
  • خاک اره دارای قابلیت هدایت حرارتی کمی می باشد و بدین گونه می تواند به عنوان بخاری برای گیاهان گرمازا همچون گل رز و انواع میوه ها در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار گیرد.

مراحل تهیه کود با خاک اره

با توجه به نقش تاثیر گذاری که گیاهان در تولید کمپوست دارند و از آنجایی که درختان نیز جزئی از گیاهان می باشند در نتیجه می توان با استفاده از هر نوع خاک اره ای اقدام به ساختن کود و کمپوست نمود. در طول این پروسه خاک اره به شکل یک ماده قهوه ای مورد استفاده قرار گرفته می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که در تهیه خاک اره می توانید از هنر نوع چوبی با هر نوع بافت نرم یا سخت استفاده نمایید و می توانید آن را در عملیات کمپوست سازی بکار برید.

شیوه ساخت کود با خاک اره

مورد مهمی که باید به آن توجه نمایید این است که چوب های مورد استفاده نباید آغشته به مواد شیمیایی باشند. در چنین مواقعی باید چند مرحله را انجام داده تا به طور کامل اطمینان حاصل نمایید که ماده شمیایی مورد نظر کاملا از چوب خارج شده و در هنگام استفاده از کمپوست وارد باغ نشود.

بهترین و مناسب ترین روشی که برای انجام این کار می توانید بکار ببرید خیس کردن چوب ها در طی تابستان است. این عمل همراه با آب باران می تواند موجب شسته شدن مواد شیمیایی از چوب گردد.

مزایای ساخت کود با خاک اره

نحوه درست کردن کمپوست خاک اره :

ساخت کمپوست در واقع کل خصوصیات منفی خاک اره را برطرف می کند. به طوری که باعث کاهش خاک با مواد مغذی، کاهش عملکرد مواد رزینی، کاهش خاصیت اکسید کنندگی و … می شود. این نوع کمپوست را می توان به دو شیوه تهیه نمود که در ادامه برای آشنایی شما عزیزان به شرح آن پرداخته ایم.

نوع اول کمپوست سریع یا هوازی می باشد که با در دسترس داشتن هوا در طول مدت یک الی دو ماه برای استفاده آماده خواهد شد. نوع دوم کمپوست بی هوازی بوده که بدون در دسترس داشتن هوا صورت می گیرد. آماده سازی این نوع فرایند در واقع در مدت زمان بیشتری صورت گرفته که تقریبا سه الی شش ماه به طول می انجامد ولی استفاده از این روش باعث حفظ مواد غذایی ارگانیک می شود.

شیوه ساخت کود با خاک اره

 نکاتی در رابطه با کمپوست کردن خاک اره :

  • هنگامی که خاک اره تبدیل به کمپوست می شود باید آن را به عنوان برگ های خشک در نظر بگیرید به گونه ای که باید آن را به نسبت ۴ به ۱ مواد قهوه ای به سبز به مخزن بیفزایید.
  • خاک اره در واقع نوعی اصلاح کننده و یک پر کننده برای کمپوست می باشد. به این شکل که آب باران و مواد سبز را جذب کرده و این موضوع در عملیات کمپوست سازی موثر خواهد بود.
  • کمپوست حاصل از خاک اره راهی بهینه و مناسب برای بهره بردن از ضایعات و مواد دور ریختنی می باشد.

آموزش تهیه کود با خاک اره

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با نحوه تهیه کود با خاک اره و نکاتی در این زمینه آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و توضیحات گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *