پرورش گل ترون

پرورش گل ترون برای فضای بار نحوه هرس کردن و روش های تکثیر آن را در این مطلب به طور کامل بخوانید و با این گیاه پرچین و حصار بسازید.

پرورش گل ترون بیشتر برای ساخت پرچین و حصار اطراف خانه ها و مزرعه ها و همچنین در پارک ها قابل توجه است. اما به عنوان درختچه های تک برای زیبا سازی فضای سبز نیز استفاده می شوند. روش تکثیر و تمامی مراقبت ها لازم برای پرورش این گیاه را در این مطلب برایتان آورده ایم.

پرورش گل ترون یا شمشاد برای فضای باز :

نام عملی گل ترون Ligustrum vulgare است این گیاه از خانواده زیتون می باشد. این گیاه تا حدودی خزان نا پذیر است و می توان آن را یک گیاه همیشه سبز نامید البته در صورتی که گیاه تحت سرمای شدید قرار نگیرد. گل ترون تا حدودی به سرما و خشکی هوا مقاوم است. اما در صورتی که دما ی هوا بیش از حد پایین بیاید برگ ها شروع به ریزش می کنند. به خاطر همین ب این گیاه نیمه خزان نیز می گویند.

از گل ترون برای پرچین ها و دیوار کشی استفاده می شود. زیرا این گیاه به سرعت رشد می کند و گاهی حداکثر ارتفاع آن به سه الی چهار متر نیز می رسد. شاخه های این گیاه به خوبی در نزدیکی هم رشد می کنند و یک پرچین پر از برگ و شاخه را تشکیل می دهد که عبور از آنها دشوار است.

پرچین های ترون

گل های گیاه ترون ریز و معمولا به رنگ سفید هستند. و در فصل بهار و تابستان گلدهی اتفاق می افتد. این گلها بوی چندان خوشایندی ندارند. هرس گیاه بعد از دوره ی گلدهی انجام می شود.

درسته در ابتدا این گیاه یک گیاه بدون مراقبت به نظر می رسد اما بهتر است نکاتی را برای پرورش گل ترون بدانید

نور :

گل ترون از آن گیاهانی است که به نور کامل نیاز دارد اما شرایط نیمه سایه را نیز تحمل می کند. این گیاه در نور کامل بیشتر رشد می کند . در نیمه سایه رشد آن متر می شود. گونه ی برگ ابلق این گیاه در سایه نیز رشد می کنند.

آبیاری :

باید بدانید با آن که این گیاه تا حدودی نسبت به کم آبی مقاومت می کند اما مانند سایر گیاهان به آبیاری منظم نیاز دارد. این گیاه را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده باشد. آبیاری زیاد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود.

پرورش گل تروننمونه ای از یک هرس زیبا برای گیاه ترون

خاک :

خاک مناسب برای گیاه ترون خاکی با ترکیب: خاک لومی خاک باغچه ای و خاک برگ است. دقت کنید که خاک باید زهکش متوسط تا خوبی داشته باشد تا ریشه های گیاه دچار پوسیدگی نشوند. برای کود دهی هم می توانید دو یا سه بار در سال و در فصول بهار و تابستان از کود های کامل مانند کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید. کود حیوانی نیز انتخاب مناسبی است.

هرس کردن:

هر زمان که بخواهید می توانید گیاه را هرس کنید اما بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه، بعد از گلدهی می باشد. در شهر ها و بلوار ها برای قشنگی معابر شمشاد ها را با طرح های متنوعی هرس می کنند. شما نیز می توانید با استفاده از یک اره برقی نیز به آنها شکل ویژه ای بدهید. و یا با قیچی های مخصوص کشاورزی شاخه ها را از بالای گره ها قطع کنید.

پرورش گیاه ترون

تکثیر گیاه ترون به دو روش:

برای تکثیر گیاه ترون دو روش وجود دارد. استفاده از بذر ( میوه گیاه) و قلمه زنی ساقه

تکثیر از طریق بذر:

میوه های گیاه در پاییز قابل برداشت هستند. اگر میوه ها را به تازگی برداشت کرده باشید می توانید آنها را در خاک بکارید. اما اگر پوشش روی دانه خشک شده باشد. ابتدا آنها را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید و سپس پوشش آنها را جدا کنید و دانه ها را در خاک بکارید.
برای کاشت بذر لازم است حدود ۶ ساعت آفتاب مستقیم روی خاک بتابد. همچنین در نظر داشته باشید که دما ۱۰ تا ۲۵ درجه برای رویش جوانه ها مورد نیاز است.

پروش گیاه ترون

تکثیر از طریق قله زنی ساقه :

برای قلمه زنی از سه نوع ساقه می تون استفاده کرد. ساقه های سبز در فصل بهار این ساقه ها نو رسته هستند. ۱۰ سانت از آن دارای گره هست و برای قلمه مناسب است. در فصل تابستان از ساقه های نیمه چوبی استفاده کنید مقومت این ساقه ها به حدی است که خمیده می شوند اما در صورت وارد کردن فشار بیش از انذاره می شکنند. ساقه های نیمه چوبی را ۲۰ سانتی متر در نظر بگیرید.
و در فصل پاییز از ساقه های چوبی استفاده کنید و آنها را به طول ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید. پیشنهاد می کنیم برای جدا کردن قلمه از گیاه یک پایه برای آن در نظر بگیرید به این صورت که یک قسمت کوچک از گیاه قبلی را به همراه شاخه جدید ببرید.
این اندازه ها کاملا تقریبی است. باید مد نظر داشته باشید که هر قلمه دارای دو گره باشد. برش را از زیر گره دوم بزنید. همان جایی که برگ ها به تنه متصل هستند. سپس برگ های یک دوم پایین ساقه را جدا کنید. و دقت کنید که شاخه ها دارای میوه یا گل نباشند زیرا قلمه های تهیه شده از این ساقه ها ریشه زایی کمتری خواهند داشت.

میوه گل ترون

برای آماده سازی بستر کشت قلمه ها می توانید از پیت ماس به همراه خاک باغچه، شن و پرلیت استفاده کنید. قلمه ها را قبل از کشت به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. سپس آنها را در بستری که از قبل مرطوب شده بگذارید. و آن را آبیاری کنید.

استفاده از یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه ها می تواند فرایند ریشه زایی را سرعت ببخشد. مدت زمان ریشه زایی قلمه ها معمولا بین ۵ تا ۱۲ هفته است.

نکته مهم : قلمه ها را به دور از نور مستقیم خورشید اما در مکانی روشن قرار دهید. دمای مورد برای قلمه ها بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.

بعد از ریشه زایی می توانید گیاه را به مکان مورد نظر خود انتقال دهید و با آنها یک پرچین یا حصار مناسب درست کنید. البته گیاه ترون به عنوان تک درختچه نیز استفاده می شود.

نحوه هرس کردن گیاه ترون

اگر برای فضای حیاط و یا باغ های شخصی خود به دنبال یک گیاه زیبا می گردید. می توانیم گیاهانی مانند گل وریزیا و گیاه ناوک، نخل ماداگاسکار و گل پیچ اناری را معرفی کنید. گیاه قلب ارغوان با رنگ بنفش جذابش یک گیاه فوق العاده برای فضای سبز محسوب می شود. از گیاه قلب ارغوان برای تزیین مرزبندی استفاده می شود.

گل شب بو نیز یکی از گزینه های عالی برای کاشت در محیط باز است و بوی دلنشین آن درشب فوق العاده است.

امیدواریم این مطلب شما را در پرورش گل ترون یاری کرده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *