آفات درخت گردو و راه های پیشگیری از آن

جالب است بدانید درخت گردو با جثه بزرگ و چوب سختی که دارد اما گیاه حساسی است که ممکن است در معرض آفت ها قرار بگیرد. همانطور که می دانیم پیشگیری از وقوع هر کاری بهتر از درمان آن است در موضوع آفت های درخت گردو نیز با شناخت این آفت ها و راه جلوگیری از آنها می توان از خسارت های زیان بار آن جلوگیری کرد.

گردو یکی از پرطرفدارترین و مفیدترین از انواع مغزیجاتی است که بیشتر در وعده های غذایی صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد.هم چنین قیمت بالا و ارزش اقتصادی آن باعث می شود که باغبانان علی رقم زحمت های فراوان پرورش این میوه، تشویق به ایجاد باغات گردو شوند. این میوه که از درختی بسیار بلند با چوب سخت است، گاه در برابر آفت ها در امان نبوده و دچار آسیب هایی می شود. در این مطلب ما  به بررسی آفات درخت گردو می پردازیم.

میوه آسیب دیده از آفت

 شناخت آفات درخت گردو و مبارزه با آن ها

عظیم بودن این درخت گاهی سبب می شود که باغداران به راحتی نتوانند تمامی قسمت های درخت را به خوبی سمپاشی کنند و این اتفاق زمینه ساز ایجاد آفات در این درختان می شود. مشکلی که خسارت های سنگینی را بر دوش باغداران می گذارد. با تشخیص و آشنا بودن به این آفات می توانیم در زمان ایجاد آن مانع از رشد آنها شویم.

شته درخت گردو

شته از جمله حشره هایی است که محل زندگی آنها در زیر برگ ها و یا روی شاخه های درختان می باشد و از شیره گیاهان به عنوان تغذیه خود استفاده می کند. شته گردو که باعث ایجاد آفت همیشگی می شود، خود درخت گردو را مورد حمله قرار داده و به میوه ی آن کاری ندارد البته که با آسیب رساندن به درخت، محصول آن را نیز در نهایت از بین می برد.

 آشنایی با آفات درخت گردو

مگس میوه خوار

محل تغذیه این حشره پوست میوه گردو می باشد. آفت درخت گردو توسط این حشره زمانی اتفاق می افتد که میوه ها رشد نهایی را کرده باشد. مگس میوه خوار میوه های دیررس را مورد حمله قرار می دهند. پس برای اینکه درختان گردو از آفت این حشره در امان بمانند باغداران باید زمان رشد نهایی این میوه آنها را سم پاشی و مرتبا مراقبت نمایند. ممکن است مگس میوه خوار آسیبی به مغز اصلی  این میوه نرساند اما با تغییر در شکل بیرونی آن باعث می شود میوه شکل ظاهری مناسبی برای عرضه در بازار را نداشته باشد.

کرم درخت گردو

کرم گردو پروانه ای است که در لابه لای میوهای دانه دار تخم گذاری کرده و لارو های خود را رشد می دهد. برای محافظت درخت گردو در مقابله با این کرم باید پروانه های آن را که بین بازه اردیبهشت تا خرداد یافت میشوند، از تخم ریزی انها جلوگیری کرد. برای اینکار می توان از پاشیدن سم هایی مثل دیازنیون و کارباریل استفاده کرد. زمانیکه که درخت گردو شروع به گل دادن می کند، این آفت نمی گذارد گل های آن به بار بنشیند که نتیجه ی آن آسیب هایی است که بر بدنه درخت گردو و میوه های آن به جای می گذارد.

برگ آسیب دیده از آفت

شپشک درخت گردو

آفت ناشی از این کرم باعث ریزش میوه درخت گردو قبل از رسیدن کامل آن می شود. به این صورت که شپشک روی میوه های نرسیده تخم گذاری کرده و در نهایت لارو های آن مغز این میوه را مورد هدف  خود قرار می دهند.  شپشک که هنگام بالغ شدن  طول یک سانتی متری دارد از زمان لارو تا بلوغ نهایی خود را در درون میوه می گذراند. برای مقابله و از بین بردن این آفت های درخت گردو با سم کارباریل، قبل از اینکه این شپشک وارد مرحله شیفرگی شود باید درختان را سمپاشی کرد.

کرم میوه درخت گردو

این کرم از طریق وارد شدن به میوه از راه پوست ترک خورده آنها به این درخت آسیب های زیان باری می رساند. برای اینکه باغبانان از حمله این افات درخت گردو در امان بمانند می توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

  • قبل از اینکه در پوست این میوه ترک خوردگی ایجاد شود آن را برداشت نماید.
  •  محافظت میوه های نرسیده  دربرابر این آفات درخت گردو از طریق سمپاشی کردن
  • از بین بردن میوه های آسیب دیده
  • مقابله با کرم گردو ، زیرا این کرم زمینه ساز ایجاد کرم میوه می شود.

آفات درخت گردو بر میوه های نرسیده

سوسک شاخک بلند

لارو های این آفت با نفوذ در داخل پوست و رسیدن به مغز این میوه به درخت آسیب می رساند. آسیب هایی که سوسک های بالغ  از طریق پوست این درخت برجای می گذارند چندان جدی نمی باشد . می توان با جمع کردن حشرات بالغ و کوچک از آسیب های این آفت در امان ماند.

آفت کنه گردو

کنه عنکبوت قرمز یکی از انواع کنه های درختان است که نه تنها درخت گردو بلکه درختان دیگر هم از آفت این کنه درامان نیستند. این کنه ها را می توان در زیر برگ های افتاده، در لایه های اولیه خاک ها، در سطح علف های هرز و در زیر پوست درختان مشاهده کرد. این کنه باعث از بین بردن برگها و درنتیجه موجب ریزش آنها شده و مسیر جوانه زدن و رشد و تولید این میوه را دچار مشکل می کند.

شته درخت گردو تغذیه مناسب و قوی بودن درختان گردو کمک می کند تا این درختان در برابر آفات مقاوم تر باشند. در آخر می توان گفت به طور کلی آفت های درخت گردو بیشتر تولید محصول را کاهش می دهد و اغلب سلامت درخت را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در پایان می توانید مقاله سایت سبزانه درباره نحوه تکثیر درخت گردو را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *