پرورش گل رز فرانسوی صورتی

برای اینکه بتوانیم در امر پرورش گل موفق عمل کنیم، باید از نحوه ی پرورش و کاشت آن آشنایی نسبی داشته باشیم. در این مطلب نیز ما به پرورش گل رز فرانسوی و یک سری از ویژگی ها و شرایط کاشت آن اشاره می کنیم .

رز به عنوان یکی از محبوب ترین گل ها در بین مردم  است. گل رز انواع مختلفی دارد که هر کدام زیبایی و جذابیت مختص به خود را دارند. یکی از انواع آن ها گل رز فرانسوی است که عطر بسیار دلچسبی دارد و به همین منظور در فرانسه از آنها در صنعت عطر سازی استفاده می کنند و علت نام گذاری آن به همین علت است. این گل به صورت بوته و درختچه ای است که ارتفاع آن  حداکثر به ۱/۲۵ می رسد. پرورش گل رز فرانسوی را می توان در غرب آسیا و هم چنین در اروپای مرکزی و جنوبی مشاهده کرد.

کاشت رز فرانسوی

روش کاشت و پرورش گل رز فرانسوی

بهترین ومناسب ترین زمان کاشت این رز زمانی است که  هوا هنوز در شزایط سرما و یخبندان نباشد. برای کاشت این گل علاوه بر حاصل خیر بودن ، لازم است خاک آن دارای منبع زیادی از هوموس و هم چنین آب گذر باشد. قبل از اینکه گل رز کاشته شود باید ریشه های آسیب دیده ی آن را حذف شود. بعد از اینکه این گل کاشته شد، برای اینکه ریشه ها با فضای جدید خود سازگاری پیدا کنند آبیاری انجام می شود.

خصوصیات گیاه شناسی رز فرانسوی

گل رز فرانسوی با داشتن طیف رنگی بنفش تا قرمز زیبایی خاص خود را دارد. این گیاه که به صورت درختچه  رشد میکند، ساقه های آن خاردار بوده و برگ هایش به شکل مرکبی است.گل های آن هم به صورت تکی وهم به صورت خوشه ای دیده می شود.شکل میوه های این گیاه گرد و قطری بین ۱۰ تا ۱۳ سانتی متری دارد.

بوته ای از رز فرانسوی

محیط رشد برای پرورش گل های فرانسوی

در مناطقی که به لحاظ آب و هوایی دارای بادهای فروان هستند کاشت و پرورش گل رز فرانسوی بهتر است انجام نگیرد، زیرا این گل ها دارای شاخه های نازک هستند که باد می تواند به راحتی باعث شکسته شدن آنها شود  و هم چنین تبخیر زیاد باعث پژمردگی و بهم ریختگی این گیاهان می شود. این گیاه احتیاج به محیطی دارد که افتاب آن کامل و یا حتی نمیه سایه باشد وتوانایی دارد که در دمای منفی ۲۵ درجه هم زنده بماند.

یکی از انواع رز فرانسوی

کود دهی گل رز فرانسوی

رزهای فرانسوی را می توان در بازه زمانی شروع تابستان یا در روزهای آخریه ی فصل بهار کود دهی کزد.  هرچند که  این گیاهان نیاز فراوانی به کودهی ندارد. اما جهت اطمینان از مقاوم بودنشان در برابر آفتاب و خاک غیرحاصل خیز، می توان به اندازه ۱۰۰ میلی گرم در ماه کود به آنها داد. برای اینکار از کودهایی نظیر کودهای ارگانیک مثل پوست میوه ها و یا کودهای ۱۰_۱۰_۱۰ و یا ۲۰_۲۰_۲۰ استفاده می شود.

آبیاری

در آبیاری گل فرانسوی، آب باید تنها سطح کمی از روی خاک را بگیرد و نیازی به غرقاب شدن خاک این گل نمی باشد. سپس آب اندک اندک در داخل خاک راه می یابد و ریشه ها از آن بهره مند می شوند. لازم به ذکر است که هنگام آبیاری این گیاه ، خاک آن نباید رطوبت  داشته باشد.

پرورش گل رز فرانسوی نارنجی

روش های تکثیر گل رز فرانسوی

تکثیر و پرورش گل رز فرانسوی را به دو طریق می توان تقسیم کرد:

تکثیر به روش جنسی: در روش جنسی یا همان تکثیر با بذر، دانه ها از درون میوه هایی که رسیده اند بر روی زمین ریخته و پراکنده می شوند و باجذب شدن آنها در خاک شروع به رویش میکنند و گل های جدید را تشکیل می دهند.

تکثیر به روش غیر جنسی: در روش تکثیر غیر جنسی یا همان رویشی، از روش های پاجوش، پیوند زدن، قلمه زدن وخوابانیدن برای ازدیاد این گیاهان استفاده می شود.

تکثیر رز فرانسوی

هرس کردن گل رز فرانسوی

برای بالا بردن کیفیت گیاه گاهی لازم است اقداماتی جهت هرس کردن آن انجام بگیرد.

  • برای اینکه نور به مقدار کافی به تمامی قسمت های رویشی گیاه برسد کافی است شاخه های کناری گیاه را حذف کرده و با دسترسی به شاخه های آسیب دیده وسط گیاه و هرس آنان بتوانیم مسیر نور دهی به تمام بافت گیاه را میسر کنیم.
  • در هرس کردن فقط شاخه هایی که درحال از بین رفتن و افتادن هستند را حذف می کنیم.
  • توجه به این نکته که برش همیشه از بالای جوانه زده می شود در امر هرس کردن بسیار قابل اهمیت است.

باید به این نکته توجه داشت که گل رز فرانسوی نیز همانند سایر گیاهان ممکن است در معرض آفات قرار بگیرد.برای جلوگیری از هجوم آفات به این گل، باید هفته ای یک بار بوته گل را بررسی کرده تا از عدم وجود این آفت ها اطمینان حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *