همان طور که می دانیم یکی از عوامل اصلی رشد گیاهان نور کافی می باشد. اگر شما هم به پرورش گل و گیاهان در آپارتمان خود علاقه دارید ولی نور کافی برای رشد آنه ندارید. استفده از لامپ برای گیاهان تان پیشنهاد می شود.

نور خورشید با داشتن طول موج هایی نیاز گیاهان را برای رشد برآورده می کند. در خانه هایی که نور به اندازه کافی در آنها وجود ندارد از نور های مصنوعی (لامپ برای گیاهان) به منظور تامین نور برای رشد آنها می توان استفاده کرذ. گیاهان برای رشد خود به طول موج های قرمز و آبی نیاز دارند. برای رشد شاخه ها و برگ های گیاه طول موج آبی بسیار موثر است و هم چنین نور قرمز هنگام گلدهی و ظاهر شدن میوه ها به گیاه کمک فراوانی می کند. در ادامه به بررسی انواع لامپ ها برای رشد گیاهان می پردازیم.

لامپ برای رشد گیاهان

انواع لامپ ها برای رشد گیاهان

لامپ های فلورسنتی برای گیاهان

یکی از لامپ ها برای رشد گیاهان لامپ های فلورسنسی است. در یک مقیاس کوچک استفاده از لامپ های فلورسنتی برای گیاهان بهترین انتخاب است و هم چنین از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه هستند. فاصله ی در نظر گرفته شده لامپ فلورنستی با گیاهان ۳۰ سانتی متر است. این لامپ ها به حد زیادی گرم نمی شود و حرارات بالایی ایجاد نمی کنند که نزدیک بودنشان به گل و گیاه آنها را دچار مشکل کند.  طیف نوری که این لامپ ها دارند به رشد گیاه در مراحل مختلف رشد کمک می کنند.

لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای با تامین طول موج قرمز گیاهان، در روند گلدهی و میوه دادن گیاهان موثر واقع می شوند. توجه کنید که این لامپ بالعکس لامپ های فلورسنتی حرارت بالایی تولید می کند. برای اینکه دمای بالای آن به گیاهان آسیبی نرساند، حداقل از گیاهتان باید ۶۰ سانتی متر فاصله داشته باشد. اگر گیاهی که هم به لامپ رشته ای نیاز داشت و هم به لامپ فلورسنتی باید دو سوم نور از لامپ فلورسنس و یک سوم از لامپ رشته ای استفاده کرد.

لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی می تواند ۵۷۰۰k دمای رنگ از نور خورشید را برای گیاه همانند سازی کند. لامپ های ال ای دی نیز حرارتی از خود تولید نمی کند و با داشتن طیف نوری قرمز و آبی، هم در امر رشد و هم در روند گل دادن و میوه دادن گیاهان موثر است.

 

لامپ و رشد گیاهان

لامپ تخلیه گازی

لامپ های تخلیه گازی به دو نوع لامپ های بخار سدیم و لامپ های متال هالید طبقه بندی می شوند. لامپ های گازی حرارت قابل توجه ای تولید می کنند. این لامپ ها برای رشد هر نوع گیاهی بسیار موثر هستند ولی به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند. برای رشد و بزرگ شدن گیاهان از لامپ متال هالیداستفاده می شود. این لامپ ها با داشتن نور آبی و تخلیه انرژی زیاد به رویش گیاهان کمک می کنند. برای گل دهی و شکوفا شدن گل ها نیز از بخار سدیم با دارا بودن طیف نوری قرمز، استفاده می شود.

لامپ های هالوژنی

لامپ های هالوژنی حرارت بالایی تولید می کند و چون انرژی ریادی مصرف می کنند به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند اما برای گیاهان بسیار کاربردی هستند، زیرا طیف های نوری مختلفی را فراهم می کند که گیاهان در طول مراحل رشد خود به آنها نیاز دارند.

لامپ برای گیاهان

لامپ های باغبانی

ازجمله لامپ هایی که برای گیاهان استفاده می شود لامپ های باغبانی هستند. لامپ های باغبانی با داشتن طیف نوری کامل برای گیاهان در هر مرحله از رشد آنها موثر واقع می شوند. از این لامپ ها برای گیاهان گلخانه ای استفاده می کنند. لامپ های باغبانی برای تکثیر گیاهان پیوندی نیز کاربرد فروانی دارند و هم چنین بر ای گیاهان گلدار نور مناسبی دارند.

 نکات استفاده از لامپ برای گل و گیاهان

برای قرار دادن لامپ ها در یک اتاق کوچک می توان از یک پایه چراغ که سه لامپی است استفاده کرد. اگر از چراغ های فلورسنی استفاده می کنید از آنهایی که توان بالایی دارند کمک بگیرید. یک سطحی که بتواند نور را بازتاب کند زیر گل و گیاهان خود قرار دهید به طور مثال از آینه می توانید استفاده کنید تا نور را به سمت شاخه ها و برگها برگرداند. لامپ ها را تا حدی که به گیاه آسیب نرساند به انها نزدیک کنید تا گیاهان از حداکثر نور بهره ببرند. از لامپ ها به مدت ۱۴ ال ۱۶ ساعت در طول روز استفاده کنید.

نور مصنوعی با لامپ

نکته دیگر قابل به ذکر این است که گیاهانی که با نور مصنوعی رشد می کنند نیاز آبی کمتری دارند، زیرا آب در این حالت تبخیر نمی گردد. پس دقت داشته باشید که آب جمع شده در زیر گلدانی ها را حتما تخلیه کنید تا ریشه گیاه شما پوسیده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *