پرورش گل خال صورتی

اگر شما هم به پرورش گل های زینتی علاقه مند هستید با آموزش پرورش گل خال صورتی با مجله آرگاه همراه باشید و با پرورش این گل به خانه های خود زینت ببخشید.

گل سنگ خال صورتی که به آن گیاه هیپوستس نیز می گویند، به صورت درخچه ای همیشه سبز که بومی آفریقای جنوبی، ماداگاسکار و آسیای شرقی می باشد. برگ های این گیاه بسته به نوع آن ها لکه های سفید یا صورتی رنگ دارد. بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از این گل تاکنون مشاهده شده است. جالب است بدانید که این گیاه به تصفیه و پاکیزه کردن هوای اطراف خود کمک می کند. اگر می خواهید هوای منزل خود را پاکیزه نگه داریدا قدام به پرورش گل خال صورتی کنید و هم چنین از زیبایی های این گل لذت ببرید.

نگهداری و پرورش گل خال صورتی

گیاه هیپوستس

آشنایی با پرورش گل خال صورتی

همانطور که می دانید برای اینکه در امر پرورش گل و گیاه موفق عمل کنید باید شرلیط محیطی و اکولوژیکی گیاهان را بشناسید و طبق آن عمل کنید. در ادامه شرایط رشد و نگهداری گل خال صورتی را به تفکیک بیان خواهیم کرد.

دما مناسب رشد این گیاه

برای رشد مناسب و مطلوب گیاه هیپوستس دمای ارزیابی شده ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد می باشد. به این نکته توجه کنید که از رشد و نگهداری گل خال صورتی در محلی که دمای آن از ۱۵ درجه سانتی گراد پایین تر است جدا خود داری کنید زیزا باعث آسیب رسیدن به این گیاه می شود.

نور لازم برای رشد هیپوستس

گل خال صورتی به نور علاقه زیادی دارد. اما توجه کنید که نور آفتاب نباید به صورت مستقیم به آن ها بتابد. پس توجه داشته باشید که آن ها را درمعرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید زیرا گیاه می سوزد. لازم به ذکر است که این گیاه در محیط کم نور نیز آسیب می بیند.

پرورش گل خال صورتی زیبا

محیطی که نور آن کم و به اندازه کافی نباشد باعث می شود که گلبرگ های گیاه کم رنگ شده و روی ان لکه هایی ایجاد شود. پس نور کافی موجب پر رنگ تر شدن گلبرگ های این گیاه خواهد شد. نور مصنوعی لامپ های فلورسنتی در رشد مطلوب این گل تاثیر گذار است. به طور کلی بهترین مکان نوری برای هیپوستس کنار پنجره ای که همراه با پرده پوشیده شده است، می باشد.

خاک مناسب پرورش گل خال صورتی

بهترین خاک برای پرورش و رشد این گیاه خاکی است که غنی و سرشار از مواد آلی باشد. برای اینکه این خاک غنی سازی شود باید قبل از اینکه گیاه را در آن بکارید، مقداری کمپوست به ترکیب خاک بیافزایید.

آب لازم برای رشد این گل

گل خال صورتی به بستری مرطوب نیازمند است . اما توجه کنید که رطوبت بیش از اندازه هم به گیاه آسیب رسانده و باعث پوسیدگی در ریشه گیاه خواهد شد. هم چنین کمبود آب باعث خشک شدن و پژمرده گل هیپوستس می شود. هنگام آبیاری این گل دقت کنید که سطح خاک آن خشک باشد و سپس به آن ها آب بدهید. در ضمن برگ های این گیاه را آبیاری نکنید زیرا باعث به وجود آمدن لکه ها رو برگ های آن خواهد شد.

کود دهی گل خال صورتی

برای رشد مطلوب هیپسوتس لازم است که ماهی یکبار به به آن کود بدهید. کود های آلی متناسب با گیاهان خانگی برای این گل مناسب می باشند.

گونه هایی از گل خال صورتی

از این گل زیبا و زینتی بیش از ۱۰۰ گونه شناخته شده است که به چند نمونه رایج آن ها اشاره خواهیم کرد.

انواع مختلف گل خال صورتی

بروکاد صورتی: این گل دارایی برگ های سبز رنگ و لکه هایی صورتی می باشد.

کافتی: کافتی گونه دیگر این گیاه می باشد که اندازه آن ها نسبت به گونه های دیگر کوچک تر بوده به طوریکه کلا حدود ۲۰ سانتی متر رشد می کنند. این گیاه رشد سریعی دارد و بسیار نیرومند می باشد. کافتی را در انواع رنگ های قرمز، صورتی، سفید و … می توان مشاهده کرد.

لکه صورتی: این گونه از هیپوستس همانند بروکاد صورتی، برگ های سبزی دارند که لکه های صورتی روی آن دیده می شود.

کارمینا: کارمینا دارای برگ های سبز رنگ و قرمز می باشد.

سپلش سریز: این گونه دارای گل هایی است که در رنگ های سفید و قرمز می باشد و متنوع است.

پرباریانا: در این گونه گیاهان برگ هایی سبز رنگ متمایل به بنفش دارند.

تکثیر و پرورش گل  خال صورتی:

تکثیر و پرورش گل هیپوستس به دو روش قابل انجام است. کاشت بذر و قلمه زنی روش هایی است که می توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد. در ابتدا برای تکثیر به روش قلمه زنی باید یکی از ساقه های این گیاه را ببرید. آن را داخل آب قرار دهید و به مدت چند روز منتظر بمانید که ریشه دهد. پس از اینکه گیاه شما ریشه زایی کرد، آن را داخل گلدان با خاک مناسب قرار داده و در محیطی که مناسب پرورش این گل است قرار بدهید.

نکثیر گل خال صورتی

در تکثیر به روش بذر قدم اول این است که بذر را در آب ولرم به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قرار دهید تا خیسانده شود. بعد از این مرحله باید بذر را داخل گلدانی  کاشته شود. به صورتی که بذر در عمق نیم سانتی متری در خاک قرار گرفته باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که خاک مناسب برای کاشت این بذر باید ترکیب از پیت ماس و برلیت باشد. در غیر این صورت احتمال جوانه زنی کاهش یافته و بذر ها سبز نخواهند شد.

بهترین زمان برای کاشتن بذر ها اواسط فصل بهار تا اواخر آن می باشد. بذر ها را به صورت پراکنده بکارید. سپس در محیطی که دمای آن  ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است، از آن ها نگهداری کنید.

این نکته نیز لازم به ذکر است که محیط کشت گل خال صورتی باید از دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد. در ضمن اگر قصد دارید این گل را در فضای سرباز بکارید باید ۱۰ الی ۱۲ هفته قبل از آخرین سرمای بهار بذر را کاشته و از آن ها مراقبت نمایید.

تکثیر گل خال صورتی

برای اینکه رطوبت هوا حفظ و به روند جوانه زنی کمک شود، یک لایه پلاستیکی شفاف را روی محل کشت بذر های گل خال صورتی بکشید.

در نهایت بذر هایی که کاشتید بعد از گذشت دو هفته جوانه خواهند زد. پس از رشد نهال های بذری آن ها را به فضای اصلی و گلدان های دلخواه خود که قطری ۷ الی ۸ سانتی دارد جابه جا کنید. دقت کنید که خاک گلدان حتما دارای کمپوست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *