گل آزالیای ساحلی

گل آزالیا ساحلی جزء گیاهان زینتی می باشد که به راحتی می توان آن ها را کاسشت و تکثیر کرد. اگر علاقه مند به گل ها و گیاهان هستید همراه ما در این مطلب باشید.

گل آزالیا دارای گل های خوشبو و معطری است که رنگ گل های آن سفید و صورتی می باشد. ای گیاه بومی مناطق ساحلی و شرق کشور آمریکا است. این گل زینتی از دسته گیاهانی است که به صورت بوته ای و برگریز می باشد. گل آزالیا ساحلی را می توانید به راحتی کشت کنید و از زیبای های این گیاه لذت ببرید.

تکثیر گل آزالیا

آشنایی با گل آزالیای ساحلی

همان طور که در بالا نیز گفته شد این گیاه دارای گل های معطر است که از ۵ تا ۶ گلبرگ متشکل شده است و  شکل آن ها  لوله ای می باشد.  این گل بوته ای، ارتفاعی حدود ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر دارد. برگ های آزالیا ساحلی سبز و آبی است. این برگ ها دارای ۳ تا ۵ سانتی متر طول و ۲ تا ۳ سانتی متر عرض هستند و کرک های غده ای دارند.

بین ۴ تا ۱۰ عدد گل روی هر ساقه رشد می کند. رنگ گلبرگ های آزالیا گاهی به صورت ابلق هم مشاهده شده است. سطوح این گیاه بیشتر پوشیده شده از کرک است. پرچم های این گل صورتی رنگ و طویل می باشد، به طوری که از گیاه بیرون زده است. آزالیا می تواند در امتداد افق پراکنده و گسترش زیادی داشته باشد. به طوریکه فضای یک باغچه را به طور کامل پر کرده و زیبای خاصی به آن جا ببخشد.

در مورد میوه های این گیاه می توان گفت که شکل آن ها شبیه کپسول است و رنگ قهوه ای دارد. نکته قابل به ذکر دیگر در مورد این گیاه  این است که تمامی قسمت های آن سمی است پس اگر این گل را در خانه پرورش می دهید مراقب کودکان خود باشید.

رشد و پرورش گل آزالیا

رشد و پرورش آزالیا

همانطور که می دانید هر گیاهی برای رشد مطلوب و مناسب خود نیازمند یک سری شرایط محیطی است.  این شرایط را برای رشد و نگهداری گل آزالیا ساحلی به تفکیک در ادامه بیان می کنیم.

خاک مناسب برای پرورش گل آزالیا

بستر مناسب برای رشد و پرورش این گیاه خاکی است که دارای ترکیبات بیت ماس، برلیت و یا پوسته برنج و تفاله چای باشد. هم چنین خاک باید از قدرت زهکشی بالایی برخوردار باشد. برای این منظور سوراخ هایی که ته گلدان وجود دارد را با پوسته برنج که به خروج آب و زهکشی کمک می کند، بپوشانید. دقت کنید که پس از گذشت دوران گلدهی در فصل بهار خاک این گل را حتما عوض کنید.

کود مناسب برای این گیاه

برای تغذیه و رشد مطلوب آزالیا می توانید به آن ها کود بدهید. برای تقویت این گل طبق دستور  هر ۲۰ روز یک مرتبه به آن کود بدهید. کود های کامل را می توانید از فروشگاه های کشاورزی تهیه کنید.

شرایط نگهداری گل آزالیا

آب مورد نیاز گیاه آزالیا

این گیاه رطوبت دوست است و خاک آن همواره باید مرطوب نگه داشته شود. خشکی کشیدن آزالیا حتی در روز های سرد زمستان نیز موجب آسیب رسیدن به گیاه و در نتیجه ریزش برگ هایش می شود. در آبیاری به این گیاه باید از آبی استفاده کنید که هیچ املاحی نداشته باشد، مثل آب باران یا آبی که از چند روز قبل مانده و املاح آن ته نشین شده است. املاح موجود در آب مخصوصا کلسیم موجب قلیایی شدن خاک می شود. این امر موجب شده است  که برخی از مواد غذایی مثل آهن جذب خاک نشود. در نهایت این اتفاق، رشد گیاه به خوبی انجام نخواهد گرفت.

برای تحریک شدن گیاه به جوانه زنی و هم چنین خنک شدن آن، در فصل بهار یا پاییز باید آن ها را غبار پاشی کرد. البته  برای اینکه گیاه دچار بیماری های قارچی نشود، عملیات برگسار را کم کرده و به جای آن می توان از زیر گلدانی که با آب و سنگریزه پر شده است، برای برطرف شدن رطوبت گیاه استفاده کرد.

نیاز نوری این گیاه

آزالیای ساحلی گیاهی علاقه مند به نور می باشد. پس از گل دادن این گیاه باید آن را به مکانی منتقل کنید که دست کم ۴ الی ۵ ساعت نور مستقیم آفتاب به آن بتابد. این گل در مقابل با سرما مقاوم بوده و از خود حساسیتی نشان نمی دهد به طوری که تا دمای صفر درجه نیز  مقاوم بوده است.

گل آزالیای ساحلی زیبا

تکثیر گل آزالیای ساحلی

برای تکثیر این گل زینتی باید در روز های آخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان، از ساقه های نیمه خشبی این گل  با استفاده از چاقو، قلمه های ساقه ای را تهیه کنید. برای اینکه فرآیند ریشه زنی زودتر اتفاق بیافتد، ریشه این گیاه را در هورمون های ریشه زایی قرار بدهید.

خاک گلدانی که حاوی کمپوست است را تهیه کنید و قلمه ها را داخل آن قرار بدهید. توجه کنید که خاک گلدان را مرطوب نگه دارید. روی گلدان های خود را با پلاستیک شفاف بپوشانید. اینکار باعث می شود که تا قلمه ها آب موجود در بافت های خود را از دست نداده و در خود حفظ کند.

گلدان ها را به محیطی که نور آن کافی و دما آن ۱۶ درجه سانتی گراد باشد، منتقل کنید. در ابتدا فصل پاییز که گیاه در دوره استراحت قرار می گیرد، و هنگام جوانه زنی می باشد، کوددهی را متوقف و آبیاری را نیز متعادل کنید. هم چنین گل ها را به محیطی که دما آن ۱۰ درجه سانتی گراد است منتقل کنید. در نهایت در  فصل بهار آزالیا شروع به گل دادن می کند.

گل آزالیای ساحلی و پرورش آن

بیماری و آفات گل آزالیا

گال آزالیا یکی از بیماری هایی است ممکن است این گیاه به آن دچار شود. عامل این بیماری قارچ است که در ابتدا شکل پودری و بعد ها به صورت قهو ای رنگ در می آید. برای مقابله با این قارچ شاخه های آلوده شده به این بیماری را جدا کرده و رطوبت را کاهش دهید.

اگر روی برگ های گل آزالیا حلقه های سفید رنگ مشاهده کردید، نشان از وجود حشرات دارد. باید یک سم حشره کش نفوذی تهیه کرده و در هفته یک مرتبه سم پاشی کنید تا دیگر ردی از این حلقه روی برگ ها نباشد. دقت کنید هنگام سم پاشی، سم روی برگ ها ریخته نشود.

یکی دیگر از آفاتی این گیاه را مورد حمله خود قرار می دهد، کنه قرمز می باشد. برای مقابله و از بین بردن آن ها باید هفته ای دو مرتبه با سم کنه کش گل را سم پاشی کنید.

کمبود نور و همچنین کلسیم بیش از اندازه موجود در خاک این گیاه به برگ ها آسیب رسانده . و آن ها را کم رنگ می کند. برای رفع این مشکل گل را به محیط پر نور تر برده و با آب باران یا آب جوشیده سرد آن  را آبیاری کنید.

اگر ملاحظه کردید غنچه های گل آزالیا باز نشده اند، گویا آن است که آبیاری بیش از اندازه کرده اید. علاوه بر آن هوای گرم نیز باعث بروز این مشکل می شود.

اگر مواد غذایی به خوبی به گیاه نرسید باشد برگ های آن رشد خوبی نداشته و ریز باقی خواهند ماند. نکته دیگر قابل به ذکر این است که براق کننده ها شیمایی به گل آسیب رسانده و باعث ایجاد لکه ها قهوه ای روی برگ های آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *