پرورش گل تیموس

پرورش گل و گیاه برای افرادیس که به این کار علاقمند هستند بسیار لذت بخش است. امروز شما علاقه مندان را با پرورش گل تیموس و نحوه نگهداری از آن ها در این مطلب آشنا خواهیم کرد.

یکی از گیاهانی که بومی مناطق گرمسیری آسیا، اروپا و شمال آفریقا می باشد، گل تیموس است. این گیاه همیشه سبز را می توان به عنوان یک گیاه پوشش مابین سنگ فرش ها مشاهده کرد. تیموس از گیاهان چند ساله ای است دارای چندین گونه ی بسیار معطر می باشد. این گیاهان برگ ها معطر و کوچک دارند که بیشتر آن ها تا حدود ۵ تا ۱۵۰ سانتی متر رشد می کنند. پرورش گل تیموس چندان سخت و پیچیده نمی باشد و به راحتی می توانید آن را پرورش دهید.

رشد و نگهداری از تیموس زیبا

ساقه های این گل کوتاه و متعدد می باشند. این ساقه ها ریشه منشعب و مستقیم دارند. در اواخر فصل بهار و ابتدای فصل تابستان خوشه ای از گل هایی که رنگ آنها ارغوانی مایل به یاسی است، در سر شاخه ها شکوفا می شود. گل های تیموس  معمولا به رنگ های قرمز، صورتی و سفید دیده می شود. این گیاه ۵ کاسبرگ دارد، که به لوله دو قسمتی منتهی شده است. برگ های این گل در رنگ سیاه و با جنسی زبر به شکل کروی می باشند.

شرایط پرورش گل تیموس

گل تیموس و یا هر گل و گیاه دیگری برای رشد مطلوب خود نیاز به یک سری شرایط آب و هوایی و محیطی دارند که به تفکیک به بیان هر یک از آن ها می پردازیم.

 خاک مناسب گل تیموس

بستر مناسب برای گیاه تیموس، خاکی است که دارای زهکشی بالا و حاصل خیز باشد. هم چنین این خاک باید تا حدودی خشک باشد. استفاده از ترکیب خاک بیت ماس، ماسه و خاک لومی در بستر این گیاه، به رشد مطلوب آن ها کمک شایانی خواهد کرد.

نور کافی برای این گیاه

این گیاه در محیطی از رشد خوبی برخوردار است که شرایط آفتابی تا سایه آفتاب داشته باشد. این گیاه مقاومت بالایی نسبت به سرما دارد و در دماهای پایین نیز به رشد خود ادامه می دهد.

تکثیر گل تبموس

نیاز آبی گل تیموس

اگر گل تیبموس را در فصل های گرم سال کاشته اید، دقت داشته باشید که روند آبیاری را زیاد و درست انجام دهید و مانع خشک شدن خاک این گل شوید. نبودن رطوبت کافی در خاک این گیاه زمینه ساز خشکی ریشه ها شده و در نهایت باعث ریزش برگ ها خواهد شد.

دستور العمل هایی برای کاشت تیموس

گل تیموس را معمولا به دو روش تکثیر می دهند. تکثیر به روش بوته و یا با استفاده از قلمه زنی صورت خواهد گرفت. تیموس ها گیاهانی مناسب برای باغ های صخره ای می باشند و گل های کوچک و شکل خوشه آن، در بهار شکوفا خواهند شد.

برای تکثیر می توانید بذر و یا قلمه های جوان این گیاه را از مرکز های تولید گل و گیاه خریداری کنید. سپس بذر ها را به شکل متراکم در عمق نیم سانتی متری در یک گلدان با اندازه ای متوسط بکارید. بعد از اینکه بذر ها شروع به جوانی زنی کرد، بوته های ضعیف شده را تا حد مطلوب تنگ کنید. توجه کنید که فاصله بین نهال های جوان باید ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر باشد.

نکته دیگر قابل به ذکر این است که بعد از کاشتن قلمه ها آن ها را به محیطی انتقال دهید که در معرض نور غیر مستقیم آفتاب باشد.

رشد و پرورش گل تیموس

اگرقصد دارید این گل را در گلدان بکارید، اواخر اسفند و اوایل بهار بهترین زمان برای اینکار است. در اواسط ماه اردیبهشت گل ها شروع به شکوفا شدن می کنند و این روند تا آخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت. برداشت برگ های تازه این گل در اواسط فصل تابستان صورت می گیرد.

آفات و بیماری های تیموس

تیموس ممکن است تحت تاثیر اسپور های فازی خاکستری قرار بگیرد. این آفت ممکن است به دلیل آغشته شدن برگ ها به آب ایجاد شده باشد. برای از بین بردن آن ها باید ساقه های آلوده گیاه را از بین ببرید تا مشکل برطرف شود. یکی دیگر از مشکلاتی که در پرورش گل تیموس در خانه ممکن است اتفاق بیافتد، هجوم مگس ها به این گل است. برای مانع و جلوگیری از این اتفاق از روغن چریش را طبق دستور العمل مربوط به آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *