شرایط نگهداری از کالاتیا گورخری و رشد بهتر آن

در این مقاله سعی شده است اطلاعات مفیدی درباره شرایط نگهداری از کالاتیا گورخری و نحوه رشد و تکثیر آن و همچنین علت های مختلف تغییر در رشد برگ های آن ارایه داده شود.

گیاه کالاتیا گورخری یک گیاه مکزیکی از خانواده کالاتیاها با برگ های سبز شفاف و پهن گورخری خود در جنگل های گرمسیری زندگی می کند.برگ های بزرگ و چتری شکل این گیاه باعث می شود که رطوبت بیشتری را در خود حفظ کند. این گیاه به گیاه دعا نیز معروف است زیرا برگ های آن در شب به سمت بالا جمع می شوند و در روز باز می شوند، بهتر است برای نگهداری از کالاتیا گورخری نکاتی را بدانید زیرا این گیاه نسبت به شرایط حساس است.

گیاه کالاتیا انواع گوناگونی مانند : کالاتیا اورانتا ، کالاتیا اوربیفولیا ، کالاتیا لنسیفولیا ، کالاتیا گورخری و… دارد ، که البته در این مقاله قصد داریم به شرایط نگهداری از کالاتیا گورخری (Calathea zebrina) بپردازیم.

شرایط نگهداری از کالاتیا گورخری

آبیاری

کالاتیا گورخری به خاکی همیشه مرطوب نیاز دارد ،اگر خاکش خشک شود پژمرده شده و برگ هایش لوله ای می شوند. اما باید حواستان باشد به هیچ عنوان خاک آن را غرقاب نکنید زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود. میزان آبیاری به کالاتیا در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است بیشتر می باشد. بهترین زمان برای آبیاری گیاه هنگامی است که سطح رویی خاک مقداری خشک شده باشد، بنابراین هفته ای چندبار باید خاک گیاه آبیاری  شود که البته این میزان با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط نگهداری متغییر است.آبیاری باید به گونه ای باشد که آب از زیر گلدان خارج شود، توجه داشته باشید آب جمع شده در زیر گلدانی را تخلیه کنید تا مجددا جذب خاک نشود.

آب مناسب برای کالاتیا آب تصفیه شده و یا آب باران است اما اگر از آب لوله کشی استفاده می کنید بهترین آب  آبی است که به دمای محیط رسیده باشد، برای این کار لازم است آب را ه مدت یک روز کامل داخل ظرفی ریخته و بعد از آن استفاده کنید تا میزان کلر اضافی آن خارج شده باشد. برای افزایش رطوبت بهتر است گیاه را در کنار گیاهانی که مثل خود کالاتیا به رطوبت زیادی نیاز دارند قرار دهید و از یک دستگاه مرطوب کننده محیط استفاده کنید.

نکته : استفاده از آب دارای کلر زیاد  و هم چنین کم آبی و رطوبت کم باعث ایجاد لکه های قهوه ای رنگ در نوک برگ ها و یا زرد شدن برگ ها می شود.

نکته : رطوبت زیاد برای درخشنده ماندن برگ ها ضروری است.

شرایط نگهداری از کالاتیا گورخری

نور

برای نگداری از کالاتیا بهتر است آن را در مقابل نور شدید و مستقیم قرار ندهید، زیرا نور مستقیم باعث می شود برگ های گیاه رنگ خود را از دست داده و خال های قهوه ای بر سطح آن ها به وجود آید و یا اینکه برگ ها شدیدا بسوزند.نور مناسب یرای کالاتیا نور غیر مستقیم و کم تا متوسط است ، اما باید توجه داشته باشید که اگر گیاه را در محیط تاریک قرار بدهید رشد نمی کند و ساقه هایش پژمرده می شود.

خاک

خاک مناسب برای رشد بهتر این گیاه خاکی دارای ترکیبات ذغال سنگ ، اسیدی و زهکشی مناسب است.خاک هایی که آب را به سرعت از خود عبور می دهند و یا خاک هایی که رطوبت را خیلی در خود نگه می دارند برا ی این گیاه مناسب نیستند. اگر خاک گیاه به اندازه کافی مغذی نباشد برگ های آن ریز ماده و رشد نمی کنند.

خاک و زهکشی مناسب

دما

با توجه به گرمسیری بودن این گیاه باید دمای معتدل  (۲۴-۱۸ درجه سانتی گراد ) برای آن فراهم شود، همچنین نباید در نزدیکی دستگاه های سرمایشی و یا گرمایشی قرار بگیرد.

کود

کود دهی به این گیاه باید در طول فصل رشدهرماه به صورت کود مایع حلال در آب به صورت یک چهارم قدرت انجام بگیرد، از کود دهی بیش از حد به آن خودداری کنید، بهتر است سالی چند بار خاک آن را شستشو دهید تا مواد معدنی در خاک جمع نگردد.

هرس

برای هرس کردن این گیاه تنها می توانید برگ های خشک شده آن را جدا کنید.

تعویض گلدان

معمولا هر دو سال باید گلدان کالاتیا تعویش شده و گیاه به گلدان بزرگتری با خاک زهکشی مناسب منتقل شود ، بهترین زمان برای تعوض زمانی است که ریشه های گیاه از زهکشی بیرون آمده باشد، یرای این کار بهترین فصل بهار  وتابستان می باشد.

برگ های زیبا کالاتیا گورخری

تکثیر گیاه کالاتیا گور خری

تکثیر کالاتیا از طریق تقسیم خود گیاه انجام می گیرد، به این صورت که هنگام تعویض گلدان گیاه را از ریشه به چند قسمت تقسیم کرده و هر کدام را در گلدانی جدا با خاکی جدید بکارید، توجه داشته باشید گیاه تازه کاشته شده را در مکانی سایه دار و گرم بگذارید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا زمانی که رشد در گیاه دیده شود سپس می توانید پلاستیک را بردارید.

نکته: تکثیر کالاتیا گورخری از طریق قلمه ساقه و یا برگ امکان پذیر نیست و اگر از روش قلمه زدن برای تکثیر گیاه استفاده کنید قلمه هایی که در آب ریشه می دهند به گیاه جدیدی تبدیل شده و مشخصات کالاتیا گورخری را نخواهند داشت.

آفات و بیماری ها

همانطور که قبلا گفته شد آبیاری بیش از حد گیاه باعث پوسیده شدن ریشه گیاه می شود. لازم به ذکر است که کالاتیا گورخری گیاهی بدون آفت است اما ممکن است گاهی مورد حمله بعضی آفات قرار بگیرد که باعث قهوه ای شدن برگ ها می شود.

کنه های عنکبوتی به دلیل خشکی هوای محیط در زیر برگ های گیاه پدید می آیند که با شستشو و استفاده از مواد آفت کش قابل درمان می باشند، همچنین باید رطوبت محیط رشد گیاه را افزایش دهید.

اگر  تشخیص دادید که زرد شدن و لکه دار شدن برگ ها به علت وجود آفت تریپس است می توان با اسپری محلول آب و صابون برای از بین بردن آن ها اقدام کرد. توجه داشته باشید قبل از استفاده از اسپری با یک کارشناس مشورت کنید.

نگهداری نامناسب از گیاه کالاتیا گورخری

علت ریزش برگ های کالاتیا گورخری

ریزش برگ ها ممکن است به علت این دو مورد باشد:

  • هوای بیش از حد سرد محیط
  • هوای بیش از حد خشک محیط

علت فرخوردن و یا آویزان شدن برگ های کالاتیا گورخری :

این اتفاق به علت از دست دادن بیش از حد آب در گیاه رخ می دهد، درواقع گیاه با این کار سطح برگ خود را کم می کند تا آب کمتری برای خود ذخیره کند. بنابر این آبیاری کم ، کمبود رطوبت محیط و گرمای بیش از اندازه باعث این اتفاق می شوند.لازم به ذکر است اگر ریشه آسیب ببیند و پوسیده شود گیاه نمی تواند آب کافی را از خاک جذب کند و دچار کمبود آب و رطوبت شده و باز هم برای از دست دادن آب کمتر برگ های خود را فر می کند.

همچنین علت خم و آویزان شدن برگها می تواند گرمای بیش از حد محیط باشد ،در این صورت بهتر است گیاه را به مکان خنک تر انتقال داده و با اسپری آب به حفظ رطوبت مورد نیاز آن کمک کنید.

گلدهی گیاه کالاتیا گورخری

این گیاه گل های بنفش و یا سفید زیبایی دارد ، البته امکان این که گیاه در محیطی غیر از زادگاه خود قادر به گل دادن باشد تقریبا وجود ندارد.بنابر این اگر گیاه شما گل نمی دهد نگران نباشید .

گل های بنفش گیاه کالاتیا گورخری

نکته: برای نگهداری بهتر از کالاتیا گورخری برگ های آن را تمیز کنید تا عمل فتوسنتز بهتر انجام شود ، توجه داشته باشید زمانی که این کار را انجام می دهید مراقب باشید به برگ ها آسیبی وارد نشود ، همچنین  از اسپری های شیمیایی و براق کننده به هیچ عنوان استفاده نکنید.

نکته:

کالاتیا گورخری برای انسان ها و حیوانات سمی نبوده و خطری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *