درمان بیماری های درخت ازگیل

درخت ازگیل بومی مناطق مدیترانه ای بوده و رشد آن به صورت بوته ای و درختچه ای کوتاه می باشد. با وجود این که سرعت رشد این گیاه به گونه ای که موجب مقاومت آن در برابر آفت ها می شود، اما عدم دریافت نور مناسب و رطوبت ناکافی با خطر آفات و بیماری های درخت ازگیل همراه است.

ازگیل یکی از درختان پر ثمر محسوب می شود که رشد آن بیشتر در مناطق جنگلی اتفاق می افتد. این درخت در طول فرایند رشد خود درگیر آفاتی مانند شته می شود. به ویژه زمانی که هوا مرطوب بوده و محل کاشت درخت از نور کافی و مناسبی برخوردار نیست. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که شما را با بیماری های درخت ازگیل و چگونگی درمان آن ها آشنا کنیم.

آشنایی با ویژگی های درخت ازگیل

درخت ازگیل یکی از درختان پر ثمر بوده که معمولا رشد آن به شکل بوته ای و یا درختچه ای کوچک اتفاق می افتد. این درخت بومی مناطق مدیترانه ای بوده که در حال حاضر در اغلب مناطق جهان کاشت می شود. عمر مفید درخت ازگیل در حدود ۳۰ تا ۵۰ سال است و به طور معمول به عنوان گیاهی زینتی در مناطق جنگلی شناخته می شود. جالب است بدانید کشت این گیاه در خانه امکان پذیر نیست. از سوی دیگر هرس درخت ازگیل به صورت محدود انجام می شود. با این حال میوه های این درخت سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی است که علاوه بر مصارف خوراکی، استفاده های درمانی و دارویی نیز دارد. از ویژگی های شاخص این درخت می توان به قابلیت پیوند زدن درخت ازگیل با درختانی مثل درخت گلابی، درخت زالزالک و بیماری های درخت ازگیل و آشنایی با نحوه کاشت و قلمه زدن آن اشاره کرد. این گیاه میوه ای تخم مرغی شکل و گرد دارد که رنگ آن در ابتدای رشد خود مایل به سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ زرد یا نارنجی متمایل می شود. باید خاطر نشان ساخت با وجود این که رشد سریع این درخت هم چون سدی در برابر آفات مقاوم است، اما عدم دریافت نور مناسب می تواند مقدمه ای بر بیماری های درخت ازگیل باشد.

آشنایی با درخت ازگیل

نگاهی به روش های تکثیر درخت ازگیل

به خاطر داشته باشید که بذرهای ازگیل آن چنان محکم و نفوذناپذیر می باشند که بعید به نظر می رسد تا دو سال شاهد جوانه زدن این گیاه باشیم. به طور کلی تکثیر درخت ازگیل به سه شیوه قلمه، بذر و پیوند انجام می شود.

پیوند زدن

در این روش درختان پر باری که میوه با کیفیت دارند را به درختان ضعیف یا درخت گلابی پیوند می زنند. به این خاطر که درخت ازگیل بیشترین سازگاری را با درخت گلابی دارد. به طور معمول پیوند در سال های اول یا دوم رشد گیاه و بر روی پایه درخت انجام می شود و فاصله آن از سطح خاک باید در حدود ۵ سانتی متر باشد.

کشت بذر

کشت بذری درختان ازگیل تفاوت چندانی با درختان دیگر ندارد. از آن جایی که دانه این گیاه بسیار سخت و محکم می باشد، به همین خاطر نیازمند گذراندن یک دوره سرمادهی مرطوب است. برای این منظور کافی است هسته آن را از قسمت گوشتی آن جدا کنید. سپس آن را به خوبی بشویید و با قرار دادن بر روی دستمالی تمیز منتظر باشید تا خشک شود. بذر خشک شده را داخل نایلونی سر بسته قرار دهید. این بذر باید به مدت ۲ ماه در فریزر و شرایط مناسبی نگهداری شود.

بهتر است پس از مدتی به گیاه سر بزنید و رطوبت مورد نیاز آن را تأمین کنید. در صورت مشاهده هرگونه جوانه ای، بذر را از فریزر خارج کرده و در گلدانی با خاک زهکشی شده و مناسب بکارید. بهتر است این گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید تا به رشد معینی برسد. سپس نهال را به آرامی از گلدان خارج کرده و به بستر اصلی آن منتقل کنید. شایان ذکر است بهترین زمان کاشت این گیاه در دوران پاییز است تا از این طریق دوره سرمادهی خود را به خوبی طی نماید.

قلمه زنی

قلمه زنی یکی دیگر از روش های تکثیر درخت ازگیل است که شانس موفقیت آن در مقایسه با سایر روش ها ضعیف تر است. به همین خاطر بهتر است به منظور جوانه زدن آن، از هورمون های ریشه زدایی استفاده کنید. توصیه می شود قلمه زنی این گیاه را به اواخر پاییز اختصاص دهید. برای این کار می توانید قلمه مورد نظر را از شاخه ای به ضخامت یک خودکار انتخاب کرده و ۲۰ سانتی متر قلمه را از شاخه جدا کنید. اکنون نوبت اضافه کردن هورمون ریشه زدایی و کاشت آن در گلدانی از شن و خاک برگ است. دمای مناسب این گیاه ۲۱ تا ۲۵ درجه بوده و بهتر است خاک آن همیشه مرطوب باشد.

از آفات و بیماری های درخت ازگیل چه می دانید؟

اگرچه آفات و بیماری های درخت ازگیل در مقایسه با سایر گیاهان کمتر است، با این حال در بسیاری از موارد از آفت ها در امان نمی ماند. از شایع ترین بیماری های این درخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونگی درمان بیماری های ازگیل

لاروها

منظور از لاروها نوزاد حیواناتی است که با ایجاد آسیب و خسارت هایی به گیاه همراه است. این حشره سری قهوه ای رنگ داشته و بال های جلویی آن متمایل به زرد می باشد. از مهم ترین لاروهایی که ه درخت ازگیل خسارت وارد می کنند می توان به سوسک ها، مگس ها و پروانه ها اشاره کرد. بهترین راهکار رای از بین بردن لاروها برخورد فیزیکی یا استفاده از سموم شیمیایی است.

شته ها

به طور معمول شته ها به درختان پر بار حمله آسیب می رسانند. البته درخت ازگیل نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. شته ها حشراتی بسیار ریز به رنگ سبز و سیاه هستند که بیشترین خسارات را به درخت ازگیل وارد می سازند. شته ها ببا حمله به پشت برگ ها، اقدام به مکیدن شیره برگ می کنند. همین مسئله به ریزش شکوفه ها و ضعف سر شاخه ها منجر می شود. شته ها را می توان با استفاده از سموم کشاورزی مانند پریمور و پی متروزین از بین برد.

کرم صدپا

این کرم نوعی حشره بوده که موجب آسیب رساندن به درخت ازگیل می شود. بهتر است برای از بین بردن این کرم از سموم شیمیایی استفاده کنید.

بیماری پوسیدگی قهوه ای

این بیماری با ایجاد لکه هایی قهوه ای رنگ بر روی میوه ازگیل همراه است که معمولا خسارات زیادی را به درخت وارد می سازد. بهترین روش از بین بردن این بیماری سم پاشی کردن می باشد.

آفت های درخت ازگیل

بیماری زنگ

همان طور که از نام این بیماری مشخص است، موجب ایجاد لکه هایی زنگ زده بر روی میوه و برگ ازگیل می شود. همین مسئله منجر به خرابی برگ های درخت ازگیل و میوه های آن می شود. می توانید این بیماری را به کمک سموم شیمیایی درمان کنید.

راه های درمان بیماری های درخت ازگیل

بیماری سفیدک پودری

بیماری سفیدک پودری که به نام بیماری قارچی نیز شناخته می شود، با ایجاد لکه هایی سفیر رنگ و ریز بر روی برگ درخت، موجب ضعف برگ ها و ریزش آن ها می شود. سموم شیمیایی بهترین راه حل برای از بین بردن این بیماری است.

درمان آفات و بیماری های درخت ازگیل

امیدوارم از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. پیشنهاد می کنیم مقالات آفات درخت گردو و آفات گیاهان آپارتمانی را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *