کاشت دنبلان

قارچ دنبلان را می توان از جمله قارچ های پر خاصیت و البته کمیاب نام برد که ارزش بالایی دارد. در این مطلب به آموزش کاشت قارچ دنبال و نیز ارائه نکات لازم برای پرورش هر چه بهتر این قارچ می پردازیم.

کاشت قارچ دنبلان به دلیل کمیابی بسیار ارزشمند و قابل توجه است. کشت این قارچ در مناطق غیر بومی با نکات زیادی باید انجام شود. قارچ دنبلان خواص درمانی بسیاری دارد. 

نکات مهم در کاشت قارچ دنبلان

قارچ دنبلان در رنگ های متفاوتی مانند قرمزتیره، خاکستری، بنفش، سیاه و سفید وجود دارد. خوشمزه ترین نوع قارچ، نوع سیاه رنگ می باشد. از گران قیمت ترین قارچ های دنبلان، نوع سیاه و سفید آن هستند. بیش ترین کاربرد این قارچ مربوط به رستوران ها و صنایع غذایی برای تهیه روغن های معطر، انواع سس و داروسازی است.

 

انواع قارچ دنبلان

ویژگی های قارچ دنبلان

قارچ دنبلان در عمق۳۰ سانتی متری و در مجاورت ریشه گیاه می روید. شکل ظاهری آن شبیه به سیب زمینی است. اندازه ظاهری این قارچ نیز معادل یک فندق تا یک پرتقال است. دنبلان معمولاً به وسیله خوک یا سگ یافت می شود. قارچ دنبلان سفید رنگ در آمریکا سال ۲۰۰۱،  بابت هر کیلو به قیمتی بین ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار فروش رفته است.

قارچ دنبلان

قارچ دنبلان چیست؟

قارچ دنبلان از قارچ های آسکومیست زیرزمینی است که معمولاً این قارچ ها از گونه های Tuber می باشد. این نوع جنس شامل چند نوع ترافل است. امکان حیات برای دنبلان در صورت داشتن همزیستی با ریشه بعضی از درختان به وجود می آید. با ادغام و ترکیب شدن ریشه، سایر میکروارگانیسم ها و قارچ، میکروریز پدید می آید.
قارچ دنبلان برای رساندن کلاهک به سطح زمین و رها کردن اسپورهایش در باد،  به زمین فشار وارد نمی کند. این گیاه اسپورهای خود را در یک لایه بدبو ذخیره می سازد. این بو برای حیواناتی که از آن تغذیه می کنند، جاذب است. با تغذیه حیوان از این نوع قارچ، پس از دفع فضولات،  شاهد وجود اسپور قارچ در مدفوع آن ها هستیم. دنبلان در زبان ترکی آذربایجانی معادل کلمه متورم، برجسته و برآمده است. این واژه به زمینی اشاره می کند که در زمان خارج شدن دنبلان، پف و برآمده است. از این رو این نام را بر روی خود قارچ نهاده اند.

قارچ دنبلان

این قارچ در مناطق دیگر ایران اسامی متفاوتی دارد. در هرمزگان آغر، در فارس دنبل و در تهران دنبلان کوهی نام دارد. ضمن اینکه کتب سنتی از آن با واژه «نبات الرعد» نام برده اند.

زیستگاه اصلی دنبلان

کاشت قارچ دنبلان در خاستگاه های اصلی آن مانند هند، ایران و افغانستان راحت تر است. در ایران این گیاه را می توان در مناطقی از جلفا، چایپاره، مرند، ارسباران، بخش یامچی، میانه، دشت مغان، خوی، چالدران، کوه های ماکو و پلدشت و همچنین در استان زنجان شهرهای طارم و خدابنده، در استان های مرکزی و جنوبی کشور مانند فارس، هرمزگان، یاسوج، کرمانشاه، لرستان، دامغان، سمنان، همدان، منطقه زردکوه چهارمحال و بختیاری، تهران و مناطق شمالی ایران به ویژه ترکمن صحرا، گنبد، دو هزار، شهسوارگیلان، کندوان، لوشان، مارازا، طالب گلی، تپه های گلفرج، خراسان شمالی مانند سراوان و جزیره کیش یافت.

قارچ دنبلان سفید

ارزش دارویی کاشت قارچ دنبلان

  • این قارچ ها دارای خواص بی نظیری می باشند و جزء باارزش ترین قارچ های جهان هستند.
  • برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می شود.
  • دارای پروتئین و ویتامین است و به همین علت کاشت قارچ دنبلان توصیه می شود.
  • موجب کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود. در درمان بیماری های چشمی مفید و موثر است.
  • این نوع قارچ را اکسیر جوانی می گویند. چون سبب افزایش قوای جنسی و درمان علائم پیری می گردد.
  • دارای تاثیرات شگرفی در مقابل عوامل بیماری و میکروب ها می باشد. نقش مهمی در محافظت کبد و تاثیر آنتی اکسیدانی در برابر سرطان دارد.
  • آنتی اکسیدانی قوی به نام ارگوتیونین که در فرآیند پخت و پز نیز از بین نمی رود.

روش کاشت قارچ دنبلان

قارچ دنبلان به سختی رشد می کند. به گونه ای که تا این اواخر کاشت قارچ دنبلان در مناطق غیر بومی غیر ممکن بود. با این حال امکان کشت این نوع قارچ در ایالات متحده در جوار درختان راست قامت وجود داشت.

کاشت قارچ دنبلان

مراحل کاشت قارچ دنبلان

  • ابتدا مکان مناسبی برای کشت انتخاب کنید. این مکان بهتر است رو به جنوب باشد. رو به جنوب بودن مکان باعث رسیدن آفتاب کامل به قارچ ها در پاییز می شود. زمین قارچ نیز باید مسطح و شیب در هیچ نقطه ای بیشتر از ۱۵ درجه نباشد.
  • درختان را از محل کشت حذف کنید و بدین ترتیب یک باغ اختصاصی برای کاشت قارچ دنبلان راه اندازی کنید. این مکان باید حداقل به مدت یک سال عاری از هر گونه درخت باشد. درختان کنار زمین نیز باید ۳۰ فوت از کشت دنبلان دور باشند. اگر این مسئله رعایت نشود، ریشه درختان به قارچ ها می رسند و در نتیجه بین آن ها، رقابت برای مصرف آب پیش می آید.
  • میزان اسیدیته خاک را مورد تحلیل و آزمایش قرار دهید. میزان اسیدیته مورد نیاز برای خاک معادل ۷٫۵ تا ۷٫۹ می باشد. اگر خاک بیش از اندازه اسیدی بود، مقداری آهک به آن اضافه کنید. این کار باعث کاهش اسیدیته خاک به میزان مورد نیاز می گردد.
  • گیاهان اطراف را از بین ببرید.
  • زمین را تا عمق ۱۰ اینچی با روتوتیلر، شخم بزنید.
  • یک لایه ۳ اینچی از کمپوست آلی را بر روی مکان کشت بگذارید. این قارچ در خاک هایی با باروری کم رشد می کند. این لایه کمپوست تمام حاصلخیزی برای کشت اول را تامین می کند.
  • بعد از اضافه کردن کمپوست، دوباره خاک را شخم بزنید.
  • حالا نوبت کاشت قارچ دنبلان رسیده است. قارچ دنبلان را خریداری کنید. این قارچ در بین درختان بلوط و فندق که با اسپور قارچ لقاح پیدا کرده اند، می روید.
  • زمان انتقال قارچ، فصل زمستان است. چون در این فصل قارچ خواب است. قارچ را از محلی مطمئن خریداری کنید.
  • در روی زمین، حفره ای برای کشت قارچ ایجاد کنید. پهنای هر حفره باید دو برابر عرض قارچ و عمق آن نیز معادل اندازه خود قارچ باشد. حفر گودال ها باید به گونه ای باشد که بین هر ردیف ۱۲ فوت و بین هر گودال ۶ فوت فاصله باشد.
  • قارچ های خریداری شده را به دقت به حفره انتقال دهید. حفره را به گونه ای پر کنید که قارچ را پوشش دهد. خاک را به آرامی با دست خود فشار دهید تا اطراف قارچ را بگیرد و هوای آن را نیز بیرون کند.
  • برای آبیاری باید خاک زیر قارچ مرطوب باشد. برای این کار باید پای قارچ ها، یک شلنگ بگذارید تا آبیاری به صورت تدریجی انجام شود. این آبیاری شبیه به آبیاری قطره ای است. در دوران پرورش قارچ باید آبیاری به طور منظم انجام شود تا خاک خشک نشود.
  • علف های هرز را حذف کنید. چون این موارد در آب مصرفی قارچ رقابت خواهند داشت.
  • برای تشکیل قارچ ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز هست. در تابستان باید به دنبال برآمدگی های اطراف ریشه باشید. این یک نشانه به معنای قابل برداشت بودن قارچ دنبلان در زمستان است. این زمان باید اواخر زمستان تا اوایل فروردین باشد. قارچ ها زمانی که می رسند، به مدت ۱۰ روز شکوفا می شوند.

در این مطلب با شیوه متفاوتی از کاشت قارچ دنبلان آشنا شدید. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. جهت مشاهده آموزش  کاشت و پرورش انواع قارچ ها کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *