روش نگه داری پاپیتال

گیاه پاپیتال به دلیل مقاومت بسیار برای کاشت انتخاب می شود. از این رو به راحتی می توان قلمه زدن پاپیتال را در محیط بسته آپارتمان و یا فضای باز امتحان کرد. در ادامه شما را با روش تکثیر و نگه داری پایپتال آشنا خواهیم کرد.

افرادی که به دنبال پوشش مناسب در فضای منزل هستند، قلمه زدن پاپیتال را در محیط آپارتمان انجام می دهند. بیشتر افراد عاشق برگ های خاص این گیاه می شوند. طبیعت پوششی پاپیتال بسیار شبیه به کاشت پیچ امین الدوله است. این گیاه را می توان در فضای باز و محیط منزل کاشت. به خصوص اینکه بعد از قلمه زدن پاپیتال, نیاز به طی کردن مراحل مراقبتی سختی نیست.

پرورش پایپیتال

برگ های پاپیتال از نظر اندازه برابر نیستند و بعد از رسیدن به حد کافی ضخیم و تیره می شوند. همه این برگ ها با نشانه بریدگی در کناره خود مشخص می شوند. این گیاه به گل می نشیند. هر چند این گل دهی خیلی مشهود نمی باشد اما این گل ها در رنگ سفید مایل به زرد دیده می شوند و به شکل  گرد می باشند. حتی بوی مطبوعی دارند.

تنوع برگ بر حسب واریته قلمه زدن پاپیتال به وجود می آید. به همین خاطر برگ های ابلق، سبز مایل به خاکستری یا سبز تیره در گیاه دیده می شود. این گیاه به شکل رونده عمل می کند و اگر فضای کافی برای رشد داشته باشد، به شکل زیبایی محیط را در بر می گیرد. ساقه های گیاه ابتدا با رشد نازک دوام پیدا می کنند و کم کم ضخیم شده و در نهایت به شکل چوبی می شوند.

روش نگه داری  و قلمه زدن پاپیتال

آبیاری

آبیاری این گیاه باید در حدی باشد که رطوبت خاک از حالت تعادل خارج نشود. به عنوان مثال در روزهای گرم تابستانی بازه دو بار در هفته را برای جبران رطوبت از دست رفته انتخاب کنید و در فصل زمستان هر هفته یک بار به آن آب دهید.

نگه داری از پاپیتال

اگر آبیاری این گیاه به طور غرقابی انجام شود، زردی و ریزش برگ را به دنبال دارد. بهتر است برنامه های آبیاری منظمی برای گیاه داشته باشید. آبیاری های عمیق رشد بهتری را برای کاشت پاپیتال رقم می زند. البته مقاومت این گیاه (اگر به شیوه صحیح کشت شده باشد) نسبت به آبیاری کم و نامنظم نیز قابل توجه است اما مسلماً در شرایط خشکی رشد گیاه کم خواهد شد.

نور

این گیاه برای رشد به نور کافی بدون فیلترینگ نیاز دارد. همچنین قادر است در شرایط کمبود نور، دمای بالا یا پایین به رشد خود ادامه دهد. نمونه واریته ابلق تمایل به بودن در نور بیشتر دارد اما پاپیتال سبز سایه پسند است. واریته ابلق نسبت به تنش های محیطی مانند باد یا سرما مقاومت بیشتری دارد.

قلمه زدن پاپیتال

خاک

خاک انتخابی برای این گیاه باید از نظر زهکشی در حد مناسبی باشد. بهتر است این خاک از نظر Ph بین ۶ تا ۷ باشد اما در خاک های قلیایی نیز امکان رشد برایش فراهم است. این گیاه نیز مانند هر گیاهی در خاک مغذی و آلی رشد بهتر و سریع تری خواهد داشت.

کاشت پاپیتال

کود دهی

اگر خاک مغذی  و آلی برای قلمه زدن پاپیتال انتخاب کردید که نیاز چندانی به کود ندارید اما در صورت پربار نبودن خاک از نظر مواد مغذی، باید آن را قبل از کاشت با کمپوست مخلوط سازید. نیاز به کود در این گیاه به قدری محدود است که می توان آن را نادیده گرفت.  اگر به دنبال رشد بیشتر گیاه هستید، می توانید آن را با کود مایع  به شکل نیمه قوی تغذیه کنید.

تکثیر پاپیتال

برای این گیاه از اردیبهشت تا مهر به شکل هفته ای از کودهای زینتی استفاده می شود. میزان این کود باید به اندازه ۳ گرم در یک لیتر آب مورد استفاده قرار گیرد.

آفات

چهار نوع آفت برای گیاه شناسایی شده است. این آفات شامل حشره سپردار، شته، کنه تار عنکبوت و شپشک آرد آلود می باشد.

تارعنکبوتی سبب چروک شدن و قهوه ای شدن برگ ها می شود. شته نیز حشره ای است که با حضور خود در این گیاه سبب خشکی، زردی، چسبناکی و چروکی آن می شود.

پاپیتال

حشره سپردار در زمان حضور در پاپیتال به صورت نقاط تیره رویت می شود و در نهایت ریزش برگ ها را به دنبال دارد.

شپشک آرد آلود نیز بیشتر در نواحی زیر برگ و یا گره ها ایجاد می شود و با تکثیر این حشره، رشد گیاه متوقف می گردد.

قلمه زدن پاپیتال

برای قلمه زدن پاپیتال از ساقه های ۱۰ تا ۱۲ سانتی متری استفاده کنید. این ساقه ها باید از فصل بهار(اواسط) تا اواخر تابستان مورد استفاده قرار گیرد. البته نمونه های مقاوم در فصل بهار قلمه گیری می شوند. این قلمه را در گلدان مناسبی بگذارید. دهانه این گلدان باید قطری برابر با ۹ سانتی متر داشتته باشد. خاک انتخابی شما باید دارای کمپوست بذر باشد. خاکی که برای قلمه زدن پاپیتال مورد استفاده قرار می گیرد، باید مرطوب باشد و روی قلمه ها را برای جلوگیری از هدر رفت رطوبت با نایلون پوشش دهید.

روش تکثیر پاپیتال

محافظت از قلمه پاپیتال

با گذشت یک ماه، ساقه های کاشته شده ریشه دار می شوند. در این حالت می توانید پلاستیک روی آن ها را برداشته و سپس گلدان خود را به محل مناسبی ببرید. این محیط باید نور کافی داشته باشد اما از تابش بدون فیلتر خورشید محفوظ باشد. برای ریشه دادن قلمه ها می توانید ساقه ها را در آب بگذارید. دمای لازم برای پرورش پاپیتال مخصوصاً در زمان قلمه زدن باید بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. با وجود اینکه این گیاه در هوای خنک رشد می کند.

ریشه کردن پاپیتال در آب

توجه داشته باشید بهترین زمان برای گرفتن قلمه از گیاه پاپیتال ماه مرداد تا اواخر مهر ماه می باشد. بهتر است گلدان قلمه را از پیت و ماسه پر کنید. حتماً گلدان حاوی قلمه را در سایه و به دور از نور بگذارید. بعد از ریشه دار شدن قلمه(۴ تا ۶ هفته)، می توانید گلدان را به محیط مناسب و یا باغچه انتقال دهید.

با هرس کردن گیاه پاپیتال امکان رشد جانبی بیشتری را برای آن فراهم می کنید.

امیدواریم روش تکثیر و قلمه زدن پاپیتال مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. توجه داشته باشید که اگر به دنبال نگه داری از گیاهان بدون دردسر و زحمت در منزل هستید، می توانید پرورش این گیاه را در منزل انتخاب کنید. در صورت علاقه مندی می توانید با کلیک بر روی لینک با کاشت گل قاشقی و زبرینا نیز در سایت سبزانه آشنا شوید.

نظرات بسته شده است.