آفات درخت صنوبر

آفت ها موجوداتی هستند که به همراه انسان ها برای رسیدن به غذای خود رقابت می کنند و این رقابت برای ما انسان ها اصلا نتیجه خوبی به همراه ندارد و باعث ایجاد خسارت هایی می شود . اما در برخورد با هر نوع آفتی چه کنیم ؟ چاره ی کار را در مقاله ی تعریف شده ، بررسی کرده ایم .

گسترش کار صنعت چوب ، در عادات زندگی بشر قابل چشم پوشی نیست. درخت صنوبر هم که نوعی از درختان بید محسوب می شود ، دارای ۸۵ گونه و در ایران سپیدار، تبریزی ،تیره بومی به خوبی رشد پیدا کرده اند . زمان مناسب برای برداشت چوب آن ها ۵ سال الی ۸ سال است و بسیار در برابر آفات و بیماری ها تاثیر پذیر هستند. به علت اینکه قابلیت خم شدن ندارند و بسیار مستحکم هستند ، از چوب آن ها برای ساخت تیر های ساختمانی ، ستون و خر پاهای زیر شیروانی استفاده می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با آفات درخت صنوبر آشنا کنیم .

درخت صنوبر یکی ار مهم ترین درخت هایی است که بسیار رشد سریعی دارد و همیشه  خطر آفات و سموم در کمین اوست . این آفات و سموم خسارت های جبران ناپذیری به همراه خود دارند که بهتر است آن ها را بشناسیم و راه های مقابله با آن ها را بدانیم .

آشنایی با آفات درخت صنوبر

آشنایی با انواع آفت،آفات درخت صنوبر چیست ؟

آفت ها موجوداتی اند که پای به پای انسان برای رسیدن و دست یابی به غذا در حال رقابت هستند و از اندام های مختلف گیاهان و درختان استفاده می کنند که نتیجه ، آسیب های سنگین وارد شده به آن هاست. هر حشره و موجودی آفت نیست ،شبیه به اینکه هر ویروسی برای بدن ضرری به دنبال ندارد و بسیار مفید است . آفت های گوناگونی  وجود دارد که مرکز حمله  آن ها به درختان و گیاهان کاملا سوا از هم قرار دارد .آفت هایی همچون : کرم سفید ریشه ، سوسک چوب خوار شاخک بلند نارون ،کنه دو لکه ای ،پروانه میتوز چنار ،کنه ریشه خوار صنوبر، پروانه توری ،کنه قرمز اروپایی ،سوسک ریشه خوار، زنجرک گل سرخ ،پروانه تخم انگشتری ، شته خالدار بید و لیسه بید است .اما آفت درخت صنوبر ، کرم ریشه خوار است . این حشره باعث ایجاد شیارهایی در ریشه و توقف جریان شیره نباتی گیاه می شود که در نتیجه گیاه از بین می رود .

انوع آفات درخت صنوبر

بررسی شته های درخت صنوبر

  • شته مومی در درخت صنوبر:

این آفت به صورت دانه های آجر مانند ، سفید مایل به رنگ زرد ، همراه با ترشحات چسبنده به روی شاخه و تنه درخت است. این شته در اوایل تابستان و اوایل پاییز است که در این فصل ها درختان بسیار ضعیف می شوند و برگ ها شروع به ریزش می کنند . تمامی این مشکلات در سال های کم باران و خشک پیش می آیند که می توان به کمک کفشدوزک ها ، کنترل کرد .

  • شته برگ تبریزی در درخت صنوبر :

این آفت و بلای درخت صنوبر روی برگ ها و سر شاخه ها زیست می کنند . ترشحات شیری بسیار زیاد ، برگ های براق مورچه ها را هم به خود جذب می کنند . این حملات باعث آهسته آهسته ضعیف شدن نهال ها و ریزش برگ ها می شود . که به کمک شته کش ها می توان این حملات را کنترل کرد .

  • شته پده در درخت صنوبر :

شته های بکرزا در بین لانه های برگی ، که با چسباندن دو برگ توسط لارو پروانه ها ایجاد شده به زمین می ریزند . همزمان شته های بکرزا با باز شدن جوانه های پده ظاهر می شوند و تا اواخر دی ماه ، در پشت برگ ها و روی جوانه ها تولید مثل می کنند . آ نها در فصل های گرم به قسمت های خنک و در فصل های سرد به قسمت های گرم گیاه می روند .

بررسی کرم های های درخت صنوبر

  • کرم چوب خوار :

تغذیه از تنه و ( پوست و چوب ) درخت صنوبر

مبارزه : کاشت نهال های سالم ، شخم عمیق ، استفاده از آب آهک ، آبیاری منظم ، استفاده از سموم اکسی دمتول متیل ؛ دی متوات ؛ پاراتیون متیل

  • کرم برگ خوار :

تغذیه از برگ درخت

مبارزه : جمع آوری حشرات از روی برگ ها ، استفاده از حشره کش های همچون دیازیتون و گوازتیون

  • کرم جوانه خوار:

تغذیه از خزانه های صنوبر

مبارزه : قطع سرشاخه ها و جوانه های آلوده ، در نتیجه آتش زدن آن هاو استفاده از سموم متاسیستوکس

تمامی سموم را در  فاصله های زمانی ۱۵ تا ۲۰ روز باید به کار برد .

راه مبارزه با آفات درخت صنوبر

صحبت پایانی :

آنچه تا انتهای  این مقاله گفتیم ، آشنایی با درخت صنوبر و آفاتی که با حمله خود جان آن را می گیرد ، بود . اما باید چاره ای اندیشید که  درخت از این بلا ها در امان بماند . کاملا سرسبز ، سالم و جوان به حیات خود ادامه دهند . وبا ما انسان ها در صنعت چوب خود در زندگی ، آن ها را به کار بگیریم . همچنین در لینک مقابل با انواع کود درخت صنوبر آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *