پرورش شقایق دریایی به ۳ روش رشد کامل، دو نیمه کردن و شوک غذایی شیمیایی با توجه به رعایت شرایط نگهداری مناسب و رفع نیاز هاانجام می گیرد. انواع متنوعی داشته و در آینده به عنوان راه حلی برای درمان شنوایی استفاده خواهد شد. این آبزی سمی بوده پس احتیاط لازمه را هم فراموش نکنید.

پرورش شقایق دریایی در آب های شور کم عمق صورت می گیرد. این بی مهره آبزی به آب تمیز و دارای اکسیزن بالا به همراه جریان غیر مستقیم نیاز دارد. شکارچی چیره دستی که به شکل کیسه ای کوچک به وسیله ی پایه ای به کف دریا چسبیده و ثابت شده است. با بدنی لوله ای برای رشد از موجودات ریز دریا، ماهی ها و پلانکتون ها تغذیه می کند تا به رشد ۶ میلی متری تا ۹ سانتی متری با طول عمر بالا در خانه ی دریایی خود برسد.پرورش شقایق دریایی و تکثیر آن به هیچ عنوان کار ساده ای نبوده و به مهارت زیادی نیاز دارد. این کار بسیار ریسک پذیر بوده و فقط افرادی که تبحر دارند می توانند انجامش را به پایان برسانند. وگرنه طول عمر بالایش با طول عمر کوتاه ناچیز تعویض می شود. در ادامه ی مقاله شما بیشتر با این گونه آبزی آشنا می شوید.

آشنایی ابتدایی با انواع شقایق دریایی

تکثیر و پرورش شقایق دریایی به چه صورتی است؟

این کار به ۳ صورت تکثیر رشد کامل، تکثیر نیمه کردن و تکثیر شوک غذایی شیمیایی انجام می گیرد. حال دونه به دونه روش های پرورش را تعریف می کنیم.

  • تکثیر شقایق دریایی به صورت رشد کامل:

این روش بسیار زمان بر است اما خوب ریسک کمتری  به همراه دارد. و شامل هیچگونه آلودگی بدست آمده از فرآیند تکثیر نمی شود. شقایق دریایی تمامی شرایط آب و تغذیه مورد نیاز خود را از حالت غیر ایده آل به ایده آل تغییر می دهد و سپس تکثیر را آغاز می کند.

  • تکثیر شقایق دریایی به صورت نیمه کردن:

این روش بر خلاف روش قبلی بسیار پر ریسک بوده و همانطور که از نامش معلوم است، شقایق را به دو نیمه تقسیم می کند. حال دو قسمت جدا شده را در محلولی قرار می دهند که کاملا ضدعفونی شود و سم های درونی اش از بین برود چون ممکن است در غیر این صورت آب را آلوده کند.پس از عبور از مرحله قرنطینگی با گذشت ۱ هفته و یا کمتر، هر تکه ی نیمه شده به صورت جدا تبدیل به یک شقایق دریایی می شود.

  • تکثیر شقایق دریایی به صورت شوک غذایی و شیمیایی:

این روش هم، همچون روش قبلی بسیار پر ریسک بوده و یا برقراری شرایط ایده ال و تغذیه ای با شرایط فیزیکی شیمیایی مطلوب صورت می گیرد. تغذیه آن روزانه انجام گرفته و بعد از گذشت ۳ هفته تا ۱ ماه شکل ظاهری آن تغییر کرده و وارد دوره ی شوک می شود. این شوک ممکن است تا مدت زمانی ۲ هفته طول بکشد و در طول این ۲ هفته تمامی شرایط رشد متوقف شده و این کار دو نیمه شدن شقایق دریایی را به بار می آورد.

پرورش قایق دریایی

انواع شقایق دریایی کدام اند

  1. شقایق دریایی توت فرنگی
  2. شقایق دریایی اسبی
  3. شقایق دریایی سبز و قرمز
  4. شقایق دریایی غول سبز
  5. شقایق دریایی مانجو
  6. شقایق دریایی ماهی خوار
  7. شقایق دریایی نوک صورتی
  8. شقایق دریایی کریسمس
  9. شقایق دریایی کوکب
  10. شقایق دریایی باشکوه دریایی
  11. شقایق دریایی لوله ای

شرایط نگهداری و رفع نیاز های شقایق دریایی

  • آب:

بعد از ایجاد چرخه ی نیتروژنی به مدت یک ماه باید صبر کنید تا تمامی شرایط کاملا نرمال شود.قبل از وارد کردن شقایق، آب را آزمایش کرده تا میزان املاح و عناصری همچون آمونیاک، نیتریت، نیترات صفر و چگالی نسبی و میزان شوری به حد صحیح خود برسد.دمای ایده آل آب باید بین ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتی گراد باشد تا مشکلی برای شقایق دریایی به پیش نرسد.

  • نور:

همه ی شقایق های دریایی در نواحی کم عمق رشد نرمال خود را دارند. بهترین نور هم نور متال هالید می باشد علاوه بر آن برای فتوسنتز به نور فلوسنت بالا هم نیاز پیدا می کند.

  • جریان آب:

شقایق دریایی محلی را که جریان آب غیر مستقیم باشد را برای باقی زندگی انتخاب می کند. چون با جذب اکسیژن بیشتر از آب زنده می ماند. اگر جریان هدایتی غیر مستقیم باشد، شقایق دریایی حرکت می کند تا به مکانی مناسب با جریان غیر مستقیم برسد.

  • محل قرار گیری در آکواریوم:

برخی از این جانوران آبزی تمایل به قرار گیری در شن و ماسه، و برخی دیگر تمایل به صخره های مرجانی دارند.در طی پیدا کردن محیط جدید برای باقی زندگی خود بدون هیچ استثنایی امکان برخورد با یک سری موجودات همچون مرجان ها و بی مهرگان می رسند.حتی همین حرکتی که به روی صخره ها دارند هم باعث آسیب به صخره ها می شود.

شرایط نگهداری از شقایق دریایی

وجود دلقک ماهی برای سلامتی شقایق دریایی لازم است؟

خیر، با وجود آنکه هیچوقت درون دریا شقایق دریایی بدون وجود دلقک ماهی دیده نشده اما بدانید که در آکواریوم اصلا نیاز نیست و شقایق دریایی بدون دلقک ماهی هم می تواند زندگی کند. با روش ساخت تراریوم آبی هم آشنا شوید.

وجود دلقک ماهی در زنده ماندن شقایق دریایی

مرگ شقایق دریایی چگونه است؟

در صورتی که مشاهده کردید پوست شقایق دریایی در حال پارگی است و به سرعت در حال پوسیدگی بوده و بوی بدی هم به مشامتان می رسد نشان از مرگ شقایق دارد. اما گاهی ممکن است پوست آن پاره شود با اینکه زنده است، پس تنها ترین و بهترین روش از طریق حس بویایی خواهد بود. بعد این اتفاق شقایق سمی آزاد نمی کند اما آمونیاک تولیدی در آب برای دیگر موجودات زنده آکواریوم بسیار مضر خواهد بود. پس با متوجه شدن سریع مرگ این آبزی، آن را خارج کنید و دور بیا اندازید.

شقایق دریایی در درمان کم شنوایی موثر است

شقایق دریایی در مخاط خود ماده ای پروتئینی ای دارد که گفته می شود می تواند در درمان شنوایی موثر باشد و آن را بازسازی کند. این آبزی با کمک سلول های مویی شکل خود که دارای گیرنده های خاصی هستند می تواند ارتعاشات حاصل از یافتن غذا و طعمه را تشخیص دهند. که این گیرنده بسیار مشابه پرز های داخلی گوش پستانداران بوده که همین پروتئین زمانی که شقایق به دو نیمه تقسیم شده ، موها و شاخک و سلول های مویی را از نو تعمیر می کند.

شقایق دریایی موثر در شنوایی

صحبت پایانی:

شقایق از موجودات بسیار خوش رنگ و زیبایی که نقش بسیار موثری در دوام زندگی ما موجودات زنده دارد. با ۳ روش تکثیر تعریف شده در مقاله می توانید تولید رشد این آبزی را بیشتر کرده و به حیات ما بهبود ببخشد. با دانستن بیشتر می توانید به جانداران دریایی گونه های دیگر هم کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *