بهترین کود برای رشد کاج مطبق

کاج مطبق با جلوه گسترده خود ما را در نگهداری از این گیاه ترغیب می کند، ایجاد شرایط محیطی لازم و فراهم کردن کود مناسب کاج مطبق از شرایط اولیه نگهداری این گیاه چشم نواز می باشد. دانستن این موضوع که تابش نور مستقیم می تواند ضیان بار باشد نشان می دهد این گل آپارتمانی کمی حساس است و به توجه نیاز دارد. یک برنامه منظم کوددهی و آبیاری در رشد بهتر این گیاه کمک شایانی به ما خواهد کرد.

اگر به نگهداری از گیاهان علاقه مند هستید، قطعا با گیاه همیشه سبز کاج مطبق رو به رو شده اید. ظاهر بسیار زیبا و گسترده این نوع گیاه ما را به نگهداری از آن ترغیب می کند هرچقدر این نگهداری سخت باشد و به نظم و دقت بیشتری نیاز داشته باشد، در پایان کار با زیبایی و شکوه بیشتر گلدان خود مواجه خواهید شد. استفاده از کود مناسب کاج مطبق یکی از اولین راه های مراقبت صحیح از این گلدان زینتی است. چنانچه از کود مناسب این گیاه استفاده نشود ممکن است گیاه رشد کامل و درستی نداشته باشد و نتواند تمام زیبایی خودش را به رخ بکشد. پس در ادامه از کود مناسب نگهداری این گیاه زیبای آپارتمانی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کاج مطبق که با نام کپیناژ نیز شناخته می شود از جمله درخچه های لوکس آپارتمانی است. ظاهر این گیاه همیشه سبز شامل شاخه های افقی و برگ های سوزنی شکل متراکم است و ارتفاع آن به ۱ تا ۲ متر می رسد تنه ای صاف و شاخه های متقارن دارد. هرچه سن گیاه شما بیشتر شود رنگ برگ های آن از سبز روشن به سبز تیره بیشتر تمایل پیدا می کند. اگر کاج مطبق با ظاهر زیبایش در نظر شما جلوه گر شده و به نگهداری آن ترغیب شده اید پس می توانید با برطرف کردن نیاز هایی چون خاک مناسب کوددهی و آبیاری منظم به نگهداری از این گیاه بپردازید. اصولا نام کاج با سرسخت بودن آن شناخته می شود اما این گونه زینتی کاج متفاوت از سایر کاج ها است و به نگهداری خاصی نیازمند است. نحوه تغذیه این درخچه اهمیت بالایی دارد و اگر کار کوددهی را به‌ صورت صحیح انجام ندهید، املاح مغذی به میزان کافی در اختیار گیاه قرار نمی‌گیرد. کاج مطبق که برای اولین بار در جزیره ای به نام نور فولک دیده شد دارای گونه های متعددی است. یکی از این گونه ها به دلیل شرایط خاص نگهداری در گلدان پرورش داده می شود. شما باید مطمئن شوید در نگهداری از این گیاه آب و هوایی معتدل برای رشد آن فراهم می کنید و کاج مطبق خود را از یخ زدگی در امان نگه می دارید، آفتاب صبح و عصر به دلیل ملایم بودن برای رشد آن مناسب است اما نگهداری در سایه روش مناسب تری است بهتر است در تابستان گلدان خود را نزدیک سایه دیگر درختان قرار دهید تا درجه حرارت و نور مورد نیاز برایش فراهم باشد. به دلیل حساسیت این گونه در برابر سرما نباید در باغچه کاشته شود و بهتر است از گلدان خود در خانه نگهداری کنید.

 

کود های مورد نیاز کاج مطبق

کود مناسب کاج مطبق

برای نگهداری از این گیاه زیبا لازم است اطلاعات کافی در رابطه با شرایط مورد نیاز رشد آن را داشته باشیم در صورت رعایت اصول نگهداری می توانیم از وجود این گلدان به عنوان یک گیاه دائمی در خانه بهره ببریم. با برطرف کردن تغذیه کودی مناسب و گذشت زمان به میزان مناسبی از رشد خواهد رسید. اما کود مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ کود مناسب عامل موثری در رشد بی نقص کاج محسوب می شود و رشد ریشه و برگ ها به آن وابسته است. کودی که تهیه می کنید باید دارای حداقل میران رطوبت باشد و در نگهداری رطوبت به خوبی عمل کند. باتوجه به اندازه و سن درخچه باید هر دو ماه در مقدار مناسبی عنصر آهن دریافت کند با افزایش سن درخت نیاز بیشتر به کوددهی طبیعی است. می توان گفت کود آهن علت اصلی سبزینگی برگ های کاج است. کودهای آهن توصیه شده که میتوانید برای کاج مطبق به کار ببرید، کود کلات آهن ۴.۸ و ۳.۸ به شکل پودری و یا کود آهن مایع شوک می‌باشد. ماسه مصرفی در گلدان لازم است قابلیت نفوذپذیری بالایی داشته و شل باشد. خاک مورد استفاده شما باید وزن سبکی داشته باشد و به میزان کمی اسیدی باشد. خاک سبکی که دارای قابلیت عبور آب و زهکشی باشد شرایط رشد بهتری را فراهم می کند و در سلامت گیاه بسیار موثر است. اما اگر خاک گلدان به اندازه کافی خوب نبود می توانید با افزودن اسید هیومیک به آن میزان تخلخل و پوکی آن را افزایش دهید تا آب و اکسیژن به خوبی از میان آن عبور پیدا کند. کود اسید هیومیک مایع یک کود مناسب کاج مطبق می باشد و سبب می شود خاک تا حدودی اسیدی باشد و عنصر آهن را به خوبی جذب کند و مواد مغذی مورد نیاز رشد به خوبی جذب شوند. وجود مواد ریز مغذی برای رشد و شادابی گیاه شما ضروری است کود مولتی کمپلکس سرشار از عناصر ریز مغذی مورد نیاز کاج مطبق است و در رشد عالی آن کمک می کند. افزودن نیتروژن زیاد به گیاه کاج مطبق باعث می‌شود که شاخه‌های گیاه با سرعت بسیار زیادی رشد کنند و این موضوع خوبی نیست زیرا شاخه‌های بسیار بلند باعث سنگین شدن گیاه و به طبع آن کج شدن درخچه را به دنبال دارد. از اواسط شهریور دیگر کود دادن را متوقف کنید تا گیاه کاج مطبق بتواند خود را برای استراحت زمستانی‌اش آماده کند. پس از یافتن اطلاعات کافی  از کود مناسب کاج مطبق در نظر داشته باشید این نوع گیاه به کودهی زیاد نیازی ندارد بهتر است در بهار و تابستان دوبار کوددهی گیاره را انجام دهید و در فصل سرد سال هر یک ماه یکبار کافی به نظر می رسد.

انتخاب کود مناسب کاج مطبق

نور

بهتر است نور مستقیم به گلدان شما نتابد زیرا نور شدید برای این گیاه نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز می باشد. نور های ملایم تر مانند نور صبگاهی و عصر برای رشد این گیاه مناسب تر می باشند نگهداری از گلدان در نزدیکی پنجره با نور ملایم شرایط ایده عال تری می باشد. پنجره جنوبی مکان مناسب رشد گیاه کاج مطبق است؛ هر چند وقت یکبار آن را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا به طرف نور منحرف شود. بهتر است گیاه را به صورت منظم و در طی سال حدود ۲۰ درجه بچرخانید تا الگوی رشد گیاه منظم شود.

شرایط رشد بهتر کاج مطبق

دما

دمای مناسب رشد درخچه زینتی شما در تابستان چیزی حدود ۱۸ الی ۲۳ درجه است و در زمستان این دما بین ۵ الی ۱۰ درجه می باشد. در زمستان با وجود دمای ۵ تا ۱۰ درجه امکان انتقال گلدان به بیرون وجود دارد البته باید از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد.

آبیاری

در زادگاه اصلی کاج مطبق آب و هوا نیمه استوایی است و تنها دو فصل وجود دارد. فصل بارانی که از فروردین تا شهریور به طول می انجامد و فصل دوم که از مهر تا اسفند است و فصل سرد می باشد. بهترین رشد گیاه در بازسازی چنین شرایطی فراهم می شود. در فصل بهار سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و نگذارید ریشه گیاه خشک شود اما از آبیاری اغراق شده پرهیز نمایید و در فصل تابستان هر دو روز آبیاری را تکرار کنید. در زمستان بهتر است آب دهی به درخچه را کاهش دهید و آن را به هر ده روز یکبار برسانید. می توانید برگ های گلدان را آبپاشی کنید تا شادابی و سرزندگی بیشتری داشته باشد. اگر زیرگلدانی  بدون سنگریزه است نیازمند خالی کردن آب اضافی در مدت زمان های بسیار کوتاه است بهتر است برای رفع این مشگل مقداری سنگریزه به زیرگلدانی خود اضافه کنید.

دلیل استفاده از زیرگلدانی برای کاج مطبق

رطوبت

رطوبت یک نیاز اساسی کاج مطبق است که کود مناسب کاج مطبق می تواند در حفظ این رطوبت بسیار موثر باشد،  باید اطمینان حاصل کنید تا رطوبت مورد نیاز برای گیاه فراهم شود. مقدار رطوبت مورد نیاز بین ۶۰ تا ۸۰ درصد می باشد در فصل زمستان که رطوبت داخل فضای خانه کاهش می یابد می تواند تاثیر منفی بر رشد و سلامت گلدان داشته باشد. روش مناسب برای فراهم کردن رطوبت دلخواه کاج مطبق اسپری آب یا دستگاه بخور سرد و یا استفاده از جزیره است.

هرس کردن

پس از یافتن کود مناسب کاج مطبق و دانستن نکات نگهداری بهتر از آن باید گفت هرس کردن گزینه خوبی برای کاج مطبق به شمار نمی آید. حذف نوک کاج مانع از افزایش رشد آن نخواهد شد و تنها شکل ظاهری کاج بدون نوک و بخش بالایی آن خواهد بود و روند رشد طبیعی دچار اختلال می شود. در جدا کردن و مرتب سازی شاخه ها نیز باید دقت داشته باشید که ممکن است بخش های جدا شده هرگز جایگزین نشوند. اما حذف چند سانتی متر از شاخه ها برای برقراری تعادل مشکلی به وجود نمی آورد و بلا مانع است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *