آشنایی با ترفند های اقتصادی آبیاری گیاهان در سفر

در این مقاله با روش های ساده و کاربردی برای آبیاری گیاهان در سفر آشنا می شوید، چند نمونه از روش هایی که نیاز به کمترین هزینه و زمان را برای تامین نیاز گیاهان به آب داشته اند، مورد بررسی قرار داده ایم تا نگرانی افرادی را که قصد سفر دارند و حیات گلدان هایشان نیز برایشان مهم می باشد، برطرف گردد.

بسیاری از افرادی که اهل سفر می باشند، به دلیل نگرانی از سلامت گلدان ها و گیاهان در طول سفر از نگهداری گل و گیاه مورد علاقه خود صرف نظر می کنند، اما با استفاده از راهکار های خلاقانه می توان به راحتی نیاز های گیاهان را در طول سفر تامین کرد و دیگر نگرانی ای در رابطه با آبیاری گیاهان در سفر نداشت.

هر چند گیاهان داخل ساختمان عموما مجموعه متفاوتی از نیاز ها را دارند، تا شاداب و باطراوت به حیات خود ادامه دهند، اما نیازی به نگرانی در این زمینه وجود ندارد، روش های زیادی برای آبیاری گیاهان داخلی و بیرونی وجود دارد، برای زنده ماندن گیاهان در طول سفر باید به نکاتی توجه داشت و از ترفند های موجود استفاده کرد، تا دغدغه خشک شدن و یا توقف رشد آن ها وجود نداشته باشد.

آشنایی با روش های موثر آبیاری گیاهان در مسافرت

آبیاری گیاهان در سفر

برای ادامه رشد گیاهان در طول سفر پیشنهاد می شود، یک ماه پیش از سفر تغذیه خوبی برای خاک گیاه در نظر بگیرید و یک هفته پیش از ترک گیاهان آن ها را هرس کنید، تا آب کمتری استفاده نمایند. عموما تعطیلات عید بسیاری از علاقمندان به سفر را راهی مسافرت می نماید، تا لحظاتی خوش را رقم بزنند و روح تازه ای به جان انسان ببخشد، اما این دوری از گیاهان می تواند، برای آن ها مرگ آور باشد.

برنامه ریزی برای آبیاری گیاهان پیش از سفر و آگاهی از اقداماتی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند، کمک می کند، تا گیاهان در طول تعطیلات و سفر پژمرده یا خشک نشوند و پس از بازگشت با خانه به صحنه دلخراش گلدان هایی خشک و پژمرده رو به رو نشوید. آشنایی با اصول آبیاری گیاهان آپارتمانی با نکاتی ساده اما بسیار کاربردی می تواند، نکات ارزشمندی را به شما یادآوری کند.

بطری آب

یکی از ساده ترین روش ها برای آبیاری گیاهان در سفر استفاده از بطری آب می باشد، این روش برای همه در دسترس می باشد، وسایل مورد نیاز این روش یک بطری آب است. با ایجاد چند سوراخ کوچک روی درپوش یا شل کردن درپوش آن و قرار دادن بطری به شکل وارونه در داخل خاک گلدان به شکل روزانه گیاه آبیاری می شود.

این روش باید برای گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرد، که نیاز روزانه به آبیاری دارند و به یاد داشته باشید، بطری آب تنها می تواند، برای مدت زمان پنج الی هفت روز گیاهان را آبیاری نماید و پس از این مدت احتمالا آب درون بطری پس از طی نمودن این زمان تمام خواهد شد.

استفاده از بطری پلاستیکی برای آبیاری گیاهان در سفر های یک هفته ای

توجه داشته باشید، تا سوراخ های ایجاد شده روی درپوش خیلی بزرگ نباشد و بطری پلاستیکی مناسبی را برای این کار انتخاب کنید، انتخاب سایز بطری به گلدان و گیاه شما بستگی دارد، در صورتی که در فصل رشد گیاه هستید، می توانید کمی کود مایع نیز به آب اضافه کنید، تا به تقویت گیاه کمک شود و در پایان برسی کنید، که آیا خاک گلدان مرطوب می شود، یا خیر پس از اطمینان می توانید، حتی از این روش برای آبیاری روزانه غیر از سفر نیز استفاده نمایید.

نوار پارچه ای

برای آبیاری گیاهان در سفر با روش نوار پارچه ای ابتدا باید تمام گلدان های خود را در یک مکان جمع کنید، سپس ظرف بزرگی را از آب پر کنید و ظرف دارای آب را بر روی سطح بلندتری نسبت به گلدان ها قرار دهید، از پارچه های بلااستفاده برای تهیه نوار های باریک استفاده کنید.

نوار های پارچه ای را به کل فیتیله در بیاورید و یا می توانید، کناف و طناب را جایگزین نوار های پارچه ای کنید، یک سر فیتیله ها را درون آب قرار دهید و سر دیگر را روی خاک گلدان بگذارید، با این ترفند آب را به تدریج به سمت خاک گلدان هدایت می کنید و رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی به خوبی تامین می شود، برای انجام شدن فتوسنتز گیاهان یک لامپ در نزدیکی گیاهان را روشن بگذارید و یا آن ها را در مکانی که نور مورد نیازشان تامین شود قرار دهید.

راهکار آبیاری گیاهان در سفر

حوله

این روش برای گیاهانی که به آب زیادی نیاز دارند، بسیار موثر می باشد، ویژگی این روش این است، که در عین کاربردی بودن برای تامین آب گیاهان مناطق جنگلی و مرطوب بسیار مناسب و ایده آل می باشد، ابتدا باید وان حمام را تا نیمه از آب پر کنید، البته از یک لگن بزرگ نیز می توان استفاده کرد.

کف وان یا لگن را با حوله بپوشانید و گلدان ها را روی حوله قرار دهید، آب از سوراخ کف گلدان جذب خاک می شود و ریشه می تواند، آب مورد نیاز گیاه را فراهم نماید، استفاده از این روش برای یک هفته نگرانی در مورد آبیاری گیاه را از شما دور خواهد کرد. گیاهانی چون سانسوریا و زنبق صلح نیاز چندانی به نور ندارند و به راحتی در فضای کم نور رشد می کنند، باید گفت این چند گیاه برای خانه های کم نور فوق العاده هستند.

آجر نیز می تواند، جایگزین حوله شود، زیرا آب را به خوبی جذب می کند، تنها باید دقت کرد ریشه به شکل مستقیم در آب نباشد، تا دچار پوسیدگی نشود. به نیاز گیاه خود به نور نیز توجه داشته باشید، در صورتی که از وان استفاده می کنید، بهتر است با توجه به نیاز گیاه خود به نور، لامپ را روشن بگذارید، یا لگن را در قسمتی از خانه قرار دهید، که نور مورد نیاز گیاه تامین شود، تا کمبود نور مشکلی ایجاد نکند. علاوه بر آبیاری گیاهان در سفر توجه به تامین نور نیز بسیار مهم است.

حباب آبیاری

حباب های آبیاری کاربردی شبیه به بطری های پلاستیکی و آب بانک دارند و می توانند، برای یک تا دو هفته آب موردنیاز برای گیاهان را به خوبی تامین نمایند. البته باید توجه داشته باشید، که نوک حباب ها مسدود نشود، چرا که در این صورت به درستی کار نخواهند کرد.

برای پیشگیری از مسدود شدن، نوک حباب های آبیاری در طول سفر قبل از این که آن ها را در خاک فرو کنید، انتهای آن ها را با توری ببندید، این وسیله می تواند، برای گلدان های کوچک که در فضای داخلی نگهداری می کنید، مناسب باشد.

حباب های آبیاری و کمک به آبیاری گیاهان طی سفر

زیر گلدانی

برای آبیاری گیاهان در سفر استفاده از روش زیر گلدانی نیز مناسب می باشد، از این روش برای گیاهانی که نیاز به آبیاری زیادی ندارند، استفاده نمایید، انواع ساکولنت و کاکتوس گیاهانی هستند، که این روش ترفندی مناسب برای نگهداری از آن ها در طول سفر های کوتاه مدت می باشد.

در این روش آسان ابتدا باید زیر گلدانی را از ماسه و آب پر کنید و سپس گلدان را درون زیر گلدانی قرار دهید، سوراخ انتهای گلدان کمک می کند، تا آب مورد نیاز به تدریج جذب گلدان شود، با استفاده از این ترفند برای مدت سه تا چهار روز گلدان هایی که به کمبود آب حساس نباشند، از خشک شدن حفظ می شوند.

گلخانه پلاستیکی

برای ساخت یک گلخانه ساده و کوچک به پانزده دقیقه زمان، یک کیسه پلاستیکی شفاف که گیاه در آن جای بگیرد و چهار میله چوبی یا فلزی نیاز دارید. این گلخانه برای مدت های طولانی چون شش تا هشت هفته نیاز گلدان به آب را برطرف خواهد نمود.

از گلخانه پلاستیکی نباید در مجاورت نور مستقیم خورشید استفاده کرد، تا گرمای بیش از اندازه به گیاه آسیب نرساند و در ضمن این روش راهی مناسب برای نگهداری گیاهانی چون ساکولنت ها و کاکتوس ها نمی باشد. از میله ها به عنوان پایه استفاده کنید و آن ها را در چهار گوشه گلدان فرو کنید.

ارتفاع میله ها باید به قدری باشد، که به شاخ  برگ گیاه آسیب نرسد، گلدان را در جایی با نور غیر مستقیم قرار دهید و پلاستیک را روی میله ها و گلدان بکشید، بهتر است پلاستیک کاملا به شاخ و برگ ها نچسبد و به آن ها فشار نیاورد، سپس انتهای پلاستیک را در زیر گلدان محکم ببندید.

گلخانه پلاستیکی برای آبیاری گیاهان در طی سفر

با کمک این گلخانه آب گلدان پس از بخار شدن و برخورد با دیواره پلاستیکی دوباره به قطرات آب تبدیل می شود و به گلدان باز می گردد و گیاه خشک نمی شود، نیازی به آبیاری بیش از اندازه گلدان نیز نمی باشد.

مواد جاذب

مواد جاذب آب و ژل های نگهدارنده آب که در بازار موجود می باشند، را تهیه کنید، روش استفاده از این لوازم باغبانی بسیار آسان می باشد، ابتدا آن ها را روی خاک سطح گلدان قرار دهید و پس از آن به آبیاری گلدان اقدام کنید، تا از آب اشباع شوند و دیگر نگران آبیاری گیاهان در سفر نباشید.

پس از این که ژله ها و مواد جاذب از آب اشباع شدند، کمی خاک روی آن ها بریزید، تا گلدان برای چند روز آب کافی در اختیار داشته باشد و دچار کمبود آب نشود.

آب بانک

یکی از روش های نسبتا جدیدی که در اختیار علاقمندان به نگهداری از گل و گیاه قرار گرفته است، آب بانک می باشد، این وسیله از دو بخش سفالی و پلاستیکی تشکیل می شود و لازم است، تا قسمت سفالی را درون خاک گلدان قرار دهید و با توجه به سایز گلدان و گل خود یک بطری پلاستیکی مانند بطری آب معدنی یا نوشابه را به آن وصل کنید.

می توانید آب بانک را از سایر فروشگاه های لوازم باغبانی تهیه نمایید و ضمن نگران نبودن از خشک شدن گلدان نگران پوسیده شدن ریشه در اثر تجمع بیش از اندازه آب در گلدان نیر نباشید. با استفاده از آب بانک به راحتی نیاز به آب گیاه در طول سفر تامین می شود.

استفاده از آب بانک برای آبیاری گیاهان در سفر

تایمر و شلنگ

استفاده از تایمر و شلنگ هم برای باغچه و هم برای گلدان ها مناسب می باشد، وسایل مورد نیاز در این روش شلنگ متناسب با نیاز گلدان و باغچه به علاوه تایمر می باشد. شلنگ را درون باغچه یا گلدان خود قرار دهید و با توجه به نیاز گیاهان خود تایمر را زمان بندی کنید و خیال خودتان را از بابت تشنه نماندن گیاهان در طول سفر راحت کنید. اطلاع داشتن از نحوه آبیاری گیاهان در سفر می تواند، طراوت گیاهان زیبای شما را به خوبی حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *