نحوه تکثیر سیکلامن

پرورش گل سیکلامن در فضای باغچه نیز امکان پذیر است. به شرطی که شرایط ضروری برای پرورش آن فراهم باشد. در ادامه شما را با پرورش این گل زیبا آشنا می کنیم.

پرورش گل سیکلامن به دلیل طرح و رنگ متفاوت در زیبایی محیط اهمیت دارد. این گل در دسته گل های زینتی قرار می گیرد. یعنی هدف اول از کاشت این گیاه، زیبایی بخشیدن به محیط زندگی می باشد. نام علمی این گیاه Cyclamen persicum می باشد. 

گل سیکلامن به خانواده بزرگ Primulaceae تعلق دارد. برای پرورش این گیاه از شیوه های متفاوتی کمک گرفته می شود. این گیاه غده تولید می کند و از طریق غده تکثیر خواهد یافت. تنوع این گیاه زیاد بوده و به همین خاطر مورد توجه قرار می گیرد.

گل سیکلامن به شکل بومی در مناطق مدیترانه ای دیده می شود. البته این نمونه ها به شکل خودرو وحشی می باشند. گونه ای که در این مطلب ارائه کرده ایم، بومی کشور ایران و نواحی شرقی مدیترانه است. این گل زیبا و خوشرنگ به عنوان یک گیاه ملی شناخته می شود.

شرایط پرورش گل سیکلامن

نکته مهم در پرورش سیکلامن این است که گلدهی را در فصل زمستان تجربه می کند. این گیاه در محدوده فلات ایران دیده می شود و جنگل های نواحی شمال ایران (از چالوس تا لاهیجان) منطقه مستعد پرورش خودروی سیکلامن می باشد. البته این گل های زیبا در جنگل های گلستان نیز دیده می شوند.

 سیکلامن گاهی از نظر قدی به ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر می رسد. ابتدای فصل بهار به گل می نشیند و با نام های دیگری چون سیکلمه، Persian violet ،sometimes، confusingly، نگونسار و  sow bread شناخته می شود. سیکلامن در بطن خود برگ هایی تیره رنگ و کروی دارد. این برگ ها می توانند به شکل قلمی نیز رویت گردند. بعضی از گونه های سیکلامن در روی برگ ها دارای لکه های سفید می باشند.

دمای مناسب برای گیاه سیکلامن

سیکلامن  دارای گل های خوشبویی است و این گل ها طولی به اندازه ۲٫۵ تا ۳ سانتی متر دارند. این گل دارای رنگ های قرمز، صورتی، سفید و ارغوانی است. این گیاه با توجه به نحوه گلدهی و رشد در ایران از نظر صادر کردن نیز اهمیت دارد و به همین خاطر از آن به عنوان گل ارزشمند ملی یاد می شود. از نظر عرض و پهنا وسعت خوبی را به خود اختصاص می دهد اما از نظر رشدی زمان زیادی را می طلبد.

دوره رشد گل سیکلامن طولانی بوده و برای رسیدن به گلدهی این گیاه ناگزیر به طی کردن این مراحل هستید. برای رساندن این گل به فاز زایشی باید مراقبت های لازم را رعایت کنید. این مراقبت ها تا مرحله گلدهی اهمیت زیادی دارد.

گل سیکلامن با شاخه های بسیاری نمایان می شود و این موضوع به خصوصیات متمایز و ویژه آن بر می گردد. هر بوته گل سیکلامن در برگیرنده حدود ۸۰ شاخه گل می باشد. هریک از این شاخه ها می تواند یک بوته جدا از سیکلامن را به وجود آورد. نمونه سیکلامن خودرو دارای گلبرگ های معکوس با رنگ های سفید، صورتی و بنفش می باشد. تعداد این گلبرگ ها ۵ عدد است. البته نمونه گل های پرورشی سیکلامن در اندازه ای به مراتب درشت تر دیده می شوند و مدت زمان طولانی تری به گل می نشینند. این در حالی است که وضعیت گلدهی سیکلامن در نمونه های خودرو و وحشی کوتاه مدت بوده و تعداد کمی دارد. در نمونه های مراقبتی و پرورشی، سیکلامن تا برقراری شرایط ایده آل برای حیات به گلدهی ادامه می دهد.

گل سیکلامن

مراقبت ازسیکلامن

برای نگهداری از گل سیکلامن به محیط خنک، خاک اسیدی(در میزان کم) و همیشه مرطوب، رطوبت نسبی و نور در حد متوسط نیاز دارید. رطوبت نسبی هوا را برای این گیاه با غبارپاشی منظم فراهم کنید. تقریباً بیشتر گل های زینتی مانند کوردیلین به تامین رطوبت از این طریق نیاز دارند.

غبار پاشی گل نگونسار

کود دهی را در فصل تابستان هر یک هفته و در فصل زمستان هر ۲ هفته یک بار انجام دهید. میزان این کود دهی باید به اندازه ۳ گرم در لیتر باشد.

برای تهیه خاک مناسب این گیاه مخلوطی از ماسه و خاک برگ را در نظر داشته باشید.

محل مناسب برای کاشت نگونسار

پرورش گیاه سیکلامن در دوره های مختلف زندگی به تغذیه های گوناگون نیاز دارد. این گیاه باید در مراحل ابتدایی پرورش تا رسیدن به ۸ برگ شدن ، هر هفته حدود ۱۵۰ ppm پتاسیم و ۲۰۰ ppm نیتروژن به همراه آبیاری تغذیه گردد. با فرا رسیدن گلدهی، پتاسیم افزایش یافته و به حد ۲۰۰ ppm  می رسد. ضمن اینکه نیتروژن کمتر شده و به ۱۰۰ ppm رسیده است.

شرایط کود دهی به گیاه

موضوع مهم دیگری که درباره نگهداری از سیکلامن اهمیت می یابد، حفظ این گیاه از باکتری و قارچ هاست. زمانی که گیاه به باکتری آلوده می گردد، برگ های خود را از دست می دهد. در چنین شرایطی بهتر است چندین روش را در نظر داشته باشید:

جلوگیری از آفات سیکلامن

  • خاک را استریل کنید. این کار به منزله پاکسازی گیاه از باکتری ها انجام می گیرد.
  • بهتر است گلخانه آن ها را جدا کنید تا از شیوع باکتری و آلودگی ها جلوگیری شود.
  • از رفت و آمد بی دلیل کارگران در فضای گلخانه ممانعت شود.

مبارزه با آفت سیکلامن

نحوه تکثیر گل سیکلامن

گل سیکلامن برای پرورش نیاز به صرف وقت و زمان زیادی دارد. اگر قصد دارید این گیاه را تکثیر کنید، باید سختی های این کار را نیز همواره در نظر داشته باشید. این زمان به قدری طولانی است که اگر اواخر تابستان را برای کاشت بذر سیکلامن انتخاب کنید، در انتهای فصل پاییز یا زمستان آینده شاهد گلدهی آن خواهید بود.

تقریباً هر موقع از سال(بهار یا تابستان) برای کاشت سیکلامن اقدام کنید، حدود ۱۵ ماه بعد گلدهی آن را خواهید دید. برای کاشت، بذرهای گیاه را در یک ظرف با گودی محدود(سینی) بکارید. برای جوانه زنی از کمپوست مخصوص بذر و قلمه بهره مند شوید. روی ظرف را بسته و برای آن دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد را در نظر بگیرید. این دما برای جوانه زنی اهمیت دارد. محیط نگهداری جوانه ها باید تاریک باشد. با رویت جوانه ها آن ها را به فضای باز انتقال دهید. این گیاه از رطوبت و محیط بسته بیزار است.

خاک مناسب گل سیکلامن

آبیاری سیکلامن

کاشت گل سیکلامن

رشد جوانه سیکلامن

بذرهای سیکلامن در شکل زاویه دار، با فرم ریز و در رنگ سیاه دیده می شوند. آن ها را در یک خاک سبک، کم عمق و نرم بکارید. حدود ۲۸ تا ۳۵ روز برای رویت جوانه ها نیاز خواهید داشت. این جوانه ها با دو برگ کوچک، یک غده نحیف و ریشه ای شکننده نمایان می شوند.نحوه پرورش سیکلامن

گل سیکلامن

گیاهان تک برگ رشد یافته را به گلدان های استکانی هدایت نمایید. غده گیاه با چهار برگ شدن گیاه بزرگ شده و این موضوع نشان می دهد که امکان انتقال گیاه فراهم است. زمانی که گیاه به شکل ۸ برگ دیده می شود، باید مجدداً برای انتقال سیکلامن اقدام کرد. این گلدان باید ۱۵ سانتی متر قطر داشته باشد. این گلدان ها خیاری نامیده می شوند.

سیکلامن و دفع آفات

رسیدن به این مرحله برای گل سیکلامن قرین با ماه ۱۴ و ۱۵ حیات آن می باشد. این ماه ها از نظر تامین کودهای نیتروژن و پتاسیم اهمیت دارند. دمای محیط ۶ هفته قبل از به گل نشستن سیکلامن باید برابر با ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد باشد. این موضوع برای رویش جوانه های آذر تا دی ماه مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *