آشنایی با شرایط کاشت کاهو پیچ

در این مقاله به بررسی نحوه کاشت کاهو پیچ و عوامل موثر در رشد بهتر این گیاه پرداخته شده است و علاوه بر این می توانید، با آفات رایج کاهو پیچ و روش های پیشگیری از آفات زدگی آن نیز آشنا شوید تا در کاشت و برداشت آن با مشکلی مواجه نشوید.

کاهو یکی از سبزیجات پر مصرف در سراسر جهان می باشد و از سبزی هایی محسوب می شود، که در تمام طول سال مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل اهمیت اقتصادی خارج از فصل رشد نیز کشت می شود، بنابراین آشنایی با کاشت کاهو پیچ می توان بسیار کاربردی و مفید باشد.

کاهو منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشد و از مواد غذایی اصلی برای افرادی که رژیم های لاغری را دنبال می کنند، می باشد، زیرا کاهو کالری و قند خاصی در خود جای نداده است، از فواید دیگر کاهو باید به تاثیر مطلوب آن در هضم غذا، درمان مشکلات گوارشی و حفظ سلامت پوست و مو اشاره کرد.

کاشت کاهو پیچ

کاهو با طعم خوب و فواید خود توانسته است، توجهات زیادی را به خود جلب کند و طرفداران بسیاری داشته باشد، به ویژه امروزه در انواع سالاد ها و غذا ها از این سبزی استفاده می شود. زمان کاشت بذر کاهو بهار و پاییز می باشد و توصیه می شود، نشا آن تهیه شود.

آشنایی با عوامل موثر در رشد کاهو پیچ

کاهو با نام لاتین Lactuca sativa شناخته می شود و دارای تنوع گونه زیادی نیز می باشد، بذر کاهو پیچ در هر نوع خاکی توانای رشد خود را حفظ می کند، ایده آل ترین بستر برای رشد این گیاه خاک شنی رسی غنی از مواد آلی می باشد، کشت در خاک فقیر موجب کاهش یافتن عملکرد محصول می شود.

رشد این گیاه در خاک با PH اسیدی با احتمال بسیار اندکی همراه است و به ندرت این اتفاق می افتد و برای رشد نور زیادی نیاز دارد، همچنین آب و هوای معتدل مایل به سرد می تواند، بر رشد بهتر تاثیر مطلوبی داشته باشد.

کاهو پیچ

کاهو پیچ یا کاهو کلمی با برگ هایی در هم پیچیده شده رشد می کند و از نظر ظاهری شمایلی مانند کلم پیچ دارد، این کاهو به دو دسته تقسم می شود، دسته اول با نام علمی Butter head شناخته می شوند و دارای برگ های نرم می باشند و دسته دوم Crisphead نام دارند، که از برگ های شکننده تری تشکیل می شوند.

مقاومت کاهو پیچ نسبت به سایز انواع کاهو به تغییرات درجه حرارت بیشتر است و همچنین دارای ارقام زودرس متوسط رس و دیررس می باشد.

نحوه کاشت

کاهو پیچ از طریق بذر تکثیر می شود، برای کشت با بذر ابتدا باید بذر ها برای مدت زمان بیست و چهار ساعت در آب ولرم خیس شوند، پس از طی شدن، این زمان بذر ها باید در عمق مناسبی کاشته شوند و بر روی آن لایه نازکی از خاک نرم و کود ریخته شود.

بعد از کاشته شدن بذر ها را آبیاری کنید و تا زمانی که جوانه ها سر از خاک بیرون آوند، سطح خاک را مرطوب نگه دارید. با گذشت یک هفته بذر کاهو جوانه می زند و سر از خاک بر می آورد، با توجه به رشد سریع کاهو پیچ می توان پس از دو ماه به برداشت آن اقدام کرد.

شایان ذکر است، که کشت بذری این گیاه به دو شکل بهاره و پاییزی انجام می شود، کشت بهار کاهو پیچ در مناطق گرمسیری در اردیبهشت ماه می باشد و کشت پاییز در اواخر شهریور ماه و اوایل مهر انجام می گیرد.

زمان کاشت

برای کاشت کاهو پیچ باید به زمان کاشت آن توجه داشت، این گیاه در دسته صیفی جات قرار می گیرد، که با فراهم بودن شرایط قابلیت کاشت در تمام فصول سال را دارد. در نواحی با آب و هوای معتدل و نیمه گرمسیر معمولا در فصل پاییز کاشت شروع می شود.

در نقاط سردسیر فصل بهار زمان مناسب کاشت می باشد، در صورتی که دوره کاشت و برداشت وارد فصل گرم شود، برگ های کاهو پیچ شروع به تلخ شدن می کنند و دیگر قابل استفاده نخواهندبود.

آشنایی با نحوه کاشت کاهو پیچ

برداشت

پس از گذشت شصت تا هفتاد و پنج روز از زمان کاشت بذر کاهو سالادی پیچ می توان کاهو ها را برداشت کرد، برای برداشت نیازی به درآوردن ریشه گیاه نمی باشد و تنها کافی است، گیاه را با فاصله سه سانتی متر از زمین قطع کنید. چنانچه کاهو پیچ دیر برداشت شود، برگ ها بد فرم شده و بوته ها به گل می روند.

خاک

همانطور که گفته شد، انواع خاک می تواند، برای کاشت کاهو پیچ مناسب باشد و بهترین خاک نیر خاک شنی رسی غنی از مواد آلی می باشد. ترکیبی از کود حیوانی و خاک باغچه یا خاک برگ نیز بسیار موثر است، پیش از کاشت در باغچه می توانید، کود حیوانی را در سطح خاک پخش کنید و خاک را زیر و رو کنید و بعد از آن به کاشت کاهو اقدام نمایید.

کاشت این گیاه در خاک اسیدیته ۵/۶ تا ۵/۵  موجب کمبود عناصر مختلفی چون منیزیم می شود و نتیجه آن رنگ پریدگی و بیماری نکروزیس خواهد بود.

آب و هوای

کاهو گیاهی دو ساله و روز بلند و مقام به سرما می باشد، محصول آن در میانگین دمای ده درجه سانتی گراد در روز و پنج درجه سانتی گراد در شب تشکیل می شود. کاهو می تواند، تا دمای صفر درجه را نیز تحمل کند، بنابراین می توان گفت کاشت کاهو در مناطق خنک نیز امکان پذیر می باشد.

کاشت کاهو پیچ در آب و هوای گرم موجب می شود، تا گیاه به سرعت وارد مرحله گلدهی شود و کیفیت خوراکی محصول احتمالا دچار کاهش خواهد شد، با این که کاهو می تواند، تا دمای صفر درجه را نیز تحمل کند، اما با دمای پایین تر از صفر برگ های کاهو در برابر سرما واکنش نشان میدهند و به سمت داخل به شکل لوله ای در می آیند و سطح برگ ها تاول مانند می شود.

کوددهی

کاهو پیچ برای رشد به کود فراوانی نیاز دارد، بنابراین خاکی که در آن اقدام به کاشت کاهو پیچ کرده اید، باید به میزان مناسبی دارای مواد آلی پوسیده باشد و زمین نیز به اندازه کافی حاصلخیز باشد. در زمین های زراعی برای بدست آمدن خاک حاصلخیز جهت رشد کاهو پیچ لازم است، در اواخر پاییز چهل تن کود حیوانی پوسیده در یک هکتار خاک پخش شود و با شخم زدن خاک، کود را به عمق خاک نیز رساند.

دو هفته قبل از کاشت چهارصد تا پانصد کیلوگرم در هکتار کود ازته در تمام زمین زراعی باید پخش شود و با کمک چنگک در زیر خاک فرو شود، همچنین می توان کود ازته را در دو نوبت شامل نیمی پیش از کاشت و نیمی دیگر در زمان رویش به گیاه داد. کاهو نسبت به کمبود عناصری مانند منگنز، مس و مولیبدن واکنش نشان می دهد و همچنین به کمبود پتاسیم حساس می باشد.

بررسی آفات کاهو پیچ

کنترل آفات

پس از کاشت کاهو پیچ باید به مراقبت از آن و پیشگیری از آفات زدگی توجه شود. شته آفتی بسیار رایج برای کاهو می باشد، از همین رو باید گیاه خود را به شکلی مستمر تحت نظر داشته باشید، برای پیشگیری از چنین موضوعی می توانید، میان ردیف های کاهو از گیاهان دافع شته چون پیاز و سیر استفاده کنید و این گیاهان را در بین هر ردیف بکارید.

حلزون لیسک نیز از آفات اصلی کاهو می باشد، در صورتی که شاهد وجود جنین جانورانی بودید، اطراف کاهو های خود پوشش مسی قراردهید و یا ناحیه کشت را مالچ پاشی کنید. در مناطقی با آب و هوای مرطوب خطر رشد قارچ سفید وجود دارد، کشاورزان ایرانی بسیاری در مازندران شاهد رشد این آفت می باشند.

در اواخر فصل تابستان بنا بر بالا بودن میزان تبخیر رطوبت افزایش پیدا می کند و احتمال رشد این قارچ بیشتر از هر زمان دیگری می شود و ممکن است، تمام محصولات را از بین ببرد، برای پیشگیری از چنین واقعه ای در مناطق مرطوب کاهو ها را با فاصله بیشتری از یکدیگر می کارند و در هنگام آب پاشی باید دقت شود، تا برگ ها آبپاشی نشوند. راهکار هایی نیز برای از بین بردن حلزون باغچه با استفاده از روش های ساده و در دسترس موجود می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *