ریزش خرمالو به دلایلی همچون عدم تابش نور کافی ، آبیاری نامناسب افراط و تفریط گونه ، گرده افشانی محدود ، گرمای شدید و به خاطر میوه دهی بیشترصورت می گیرد، بستگی دارد. ما در این مقاله آن ها را بررسی و راه کار های صحیح را برای مقابله با این مشکل را بیان کرده ایم.

خیلی ناراحت کننده است که خرمالو های آویز به روی شاخه را قبل از رسیدن به فصل برداشت ، بر روی زمین و پای درخت مشاهده کنید.شما آماده بودید برای دیدن رنگ نارنجی زیبایش ، برای خوردن اولین تکه از وجودش؛ اما حال چه چیزی اتفاق افتاده است ؟ ریزش خرمالو ها برای چیست ؟ پیش آمده است که شکوفه ها ریزش کنند و میوه ها کم به بار برسند ، اما خود میوه چرا ؟

خرمالو ، این میوه خوش طعم و رنگ سرشار از کلسیم ، گوگرد ، فسفر ، منیزیم و آهن است که با طبع گرم و تر خود در بهبود سنگ کلیه و ناراحتی های گوارشی بسیار موثر است.حتی به بیماران قلبی و دیابتی هم توصیه می شود. برای رسیدن به برداشت این میوه بسیار پرسلامت ،باید با روش های صحیح کاشت که مانع از ریزش خرمالوها قبل از رسیدن می شود ،آشنا شد.

اشنایی با درخت خرمالو

چگونگی و دلایل ریزش خرمالو

برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است کمی بیشتر در مورد خود درخت خرمالو بدانیم . که در ادامه این بخش به بررسی انواع درخت خرمالوهای موجود در کشورمان ایران می پردازیم.

بررسی انواع درخت خرمالو

  • خرمالوی گوجه ای :

این نوع از میوه خرمالو بسیار درشت ، تخت ،خوش طعم و دارای برگ های پهنی است . مناسب ترین دمای آن برای کشت ، در مناطق گرمسیری است ولی در دمای منفی ۱۸ درجه هم که آب و هوای کوهستانی را در برمی گیرد ، به دلیل تحمل بالا ، بسیار پربار و به صورت پیوندی کاشت می شود.

  • خرمالوی موزی:

این خرمالو موزی شکل و کشیده است. طبیعتا نارنجی رنگ اما این گونه به رنگ قرمز هم وجود دارد. در زمستان های معتدل و تابستان های ملایم کاشت می شود و حتی در دمای بالا ی مناطق بیابانی هم دوام می آورد.

  • خرمالوی سیبی:

این گونه از خرمالو به شکل سیب ، میوه ی آن سفت وطعم بسیار شیرینی دارد . زمان رسیدن این میوه در اواخر تابستان و در برابر سرمای ۲۰ درجه هم بسیار مقاوم است که درختان جوان آن میوه ی درشت تر و درختان مسن میوه ی کوچکتری هم دارند.

نگاهی به انواع درخت خرمالو

شرایط محیطی درخت خرمالو چگونه است؟

جوانه های درخت خرمالو به سرمای زیر ۷ درجه نیاز دارند.

اگر سرمای دیررس بهار برسد ،شاخه های گیاه خشک می شوند و آسیب می بینند.

مقاومت در برابر سرمای بیش از منفی ۱۰ درجه ندارند.

برخی از این نوع درختان خرمالو تا دمای منفی ۱۸ درجه هم قابلیت تحمل دارند.

در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بیشترین کاشت و برداشت را دارند.

میوه درخت خرمالو چرا ریزش می کند؟

هم اکنون به بخش اصلی این مقاله رسیدیم که ریزش خرمالو ها از شاخه ها به پای درخت برای چیست.درخت خرمالو در صورتی که نور کافی تابش نکند( فاصله کاشت درخت ها در باردهی بسیار تاثیر گذار است که در رسیدن نور کافی به برگ ها مشخص می شود .فاصله ی مناسب ۵ یا ۶ متر است.) ،با آب کافی آبیاری نشود و یا بیش از حد مقدار باشد(برای رسیدن به نتیجه ی خوب ،کیفیت باردهی ، سرعت رشد درخت و حجم چندین برابری ریشه به آبیاری منظم و متعادل در دوره رشد به شدت نیاز است.) ، دچار این آسیب می شود.عوامل دیگری هم نقش خود را ایفا می کنند همچون گرمای شدید ، گرده افشانی محدود(گرده افشانی برای تولید میوه نیاز است .به این معنی که به درخت خرمالوی دیگری در نزدیک خود نیاز دارد . اگر گرده افشانی صورت نگیرد ممکن است میوه ای هم در کار نباشد.) و میوه دهی بیشتر .

 

کاشت درخت خرمالو

برای کاشت هسته خرمالو در فضای باز ، بذر ها را در اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل زمستان به صورت متراکم در زمین انجام دهید . بذر ها پس از پایان فصل سرما شروع به جوانه زدن می کنند و از خاک سر بیرون می زنند . قلمه زدن هم نوعی دیگر از کاشت است که در انتهای زمستان و در ابتدای بهار صورت می گیرد.شاخه های نهال باید ۱۵ تا ۱۸ سانتی متر طول داشته باشند.برای شروع آن را درون خاک قرار داده و توسط پوششی روی آن گرفته شود .بعد از مدتی با خارج کردن بخشی از قلمه و آبیاری منظم خاک شروع به رشد می کند. در هردو روش به خاک سبک و زهکشی شده وکود مناسب نیاز است. دقت کنید که در سال اول کاشت کوددهی انجام نمی شود پس از یکسال کود حیوانی پوسیده و یا شیمیایی همچون اسید دیومیک استفاده کنید. برای برداشت خرمالو اینطور است که از ۳ سالگی شروع به باردهی و از ۷ سالگی شروع به محصول دهی می کند.اگر بخواهیم کاشت درخت خرمالو را در گلدان انجام دهیم ممکن است شرایط دیگری داشته باشد.

روش های کشت خرمالو

هرس درخت خرمالو چگونه است ؟

این گونه از درخت همچون بقیه گونه ها در مدت زمان طولانی نیاز به هرس کردن دارند. شاخه های شکننده و دارای رشد بالا ، شاخه های کهنه و خراب حتما هرس شوند اما شاخه های جوان سالم باقی بمانند.  بیشتر از هر دو سه سال لزومی ندارد و بهتر است هرس کردن انجام نشود.

آفات و بیماری های درخت خرمالو

مگس سفید ، مورچه ،شپشک و… مواردی از این آفات هستند که در درختان دیگری همچون ازگیل وجود دارند. آن ها برای تغذیه و یافتن محل زندگی جدید که تخم گذاری خودرا انجام دهند به درخت حمله و آسیب هایی به برگ و جوانه خرمالو وارد می کنند.بیشترین آسیب ها در مکان های سربسته همچون گلخانه ها صورت می گیرد که بهترین راه مقابله با این آفات استفاده از روغن و حشره کش هاست .نشانه های بیماری وارد شده : گلدهی درخت در زمان نامناسب ، سوختن سریع میوه به خاطر تابش آفتاب و ریزش میوه است .

تاثیر آفات در ریزش خرمالو

صحبت پایانی:

مگر می شود از این میوه بسیار خوشمزه لذت نبرد. میوه ی خرمالوی شیرین و دلچسبی که با رنگ زیبای نارنجی اش دل هر رهگذری را با دیدنش آب میکند . اما گاهی باغبان ها و کشاورزها با صحنه ی ریزش خرمالوهای خود به روی زمین رودررو می شوند .چاره ی کار آن ها چگونه است . ضررشان را چگونه جبران می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *