کود درخت موز

شناختید که موز به صورت درخت،درختچه رشد نمی کند بلکه این گیاه با اندازه اش ما را به اشتباه گرفته است. برای رشد بیشتر و کیفیت بهترمیوه ،کود درخت موز ۳۶ ۱۲ ۱۲ را فراموش نکنید. چون این کود دهی برای درختان جوان به شدت توصیه می شود وگرنه به نتیجه ی : برگ های کوچ و شکسته شده ، شکاف بزرگ ، ریزش و زردی برگ ها ، در آخر دسته میوه های کوچک می رسید.

در مناطق گرمسیری  ونیمه گرمسیری به صورت درخت و یا درختچه های کوچک کاشت می شود. میوه ای گوشتی و بسیار محبوب به رنگ های زرد ، قرمز ، سیاه و …که در جلوگیری از بسیاری بیماری ها و مشکلات جسمی عملکرد خوبی دارد.مهم ترین ویژگی آن پررنگ کردن نقش انرژی زیاد در بدن است ، دیگر موارد کمکی شامل : تنظیم قند خون ، تنظیم سیستم گوارش ،کاهش وزن و مناسب برای پوست و مو است. علاوه بر نیاز های اصلی این میوه برای کاشت ، نیاز دیگری کود دهی است . بهترین کود استفاده شده برای درخت موز را در ادامه معرفی داریم اگر در دسترس نبود کود های دیگر را بکار ببرید.

گیاهان موز به هیچ وجه درخت نیستند .  در صورتی که در ابتدای کار اشاره به درخت و درختچه بودن آن ها داشتیم اما آن ها بزرگترین گیاهان موجود شناخته شده اند . اشتباه در تفکر بسیاری از مردم به علت بزرگ بودن آن ها است ، اما نباید اینگونه باشد. اگر بعد از کاشت بر پای آن کوددهی صورت بگیرد دیگر دچار ایجاد مشکلاتی همچون : برگ های کوچک وشکننده ، شکاف بزرگ ، ریزش برگ ها ، زرد و نارنجی شدن برگ ها و کوچک شدن دسته های موز نمی شود.

موز گیاه است نه درخت

بررسی کود درخت موز برای کاشت و باروری

بدانید که کوددهی به درختان جوان اهمیت بسیاری بالا دارد . کودی مناسب پای ریزی برای رشد است که سرشار از نیتروژن ، فسفر ، فسفات و پتاسیم باشد. کود۳۶ ۱۲ ۱۲ برای کاشت و رویش موز بهترین گزینه را شامل می شود که به افزایش کیفیت میوه و میزان باردهی بیشتر آن ، کمک می کند.کوددهی بهتر است در زمان تشکیل میوه تا هفته ی قبل از برداشت صورت پذبرد. تا اثر بی نظیر خود را آشکار کند.

کود ۳۶ ۱۲ ۱۲ چه ترکیباتی را دارا است؟

عناصر و مواد لازم در طول رشد میوه ی موز شامل دو بخش ماکرو و میکرو است. ماکرو نیاز بیشتری به این کود دارد ، میکرو نیاز کمتر. ترکیبان آن شامل: ۱۲ درصد نیتروژن ، ۱۲ درصد فسفر و ۳۶ درصد پتاسیم می شود .  کود درخت موز  به همراه آبیاری باید به پای گیاه افزوده شود. بدین گونه که به ازای ۱ تا ۳ کیلوگرم کود ،باید با ۱۰۰۰ لیتر آب ترکیب و آبیاری صورت بگیرد. کمبود فسفر باعث می شود برگ گیاه از سبز به آبی و ساقه به رنگ بنفش تغییر کند . کمبود پتاسیم هم دلیل می شود برنرم شدن  ریشه ی گیاه ، و زرد و قهوه ای شدن برگ های آن .کمبود نیتروژن هم پیر و کمرنگ شدن برگ ها و زردی بیش از حد آن بیماری کلروز را شکل می دهد.

بررسی کود مناسب برای گیاه موز

ارزش غذایی میوه ی موز

  • در حالت عادی ۱۱۸ گرم وزن دارد.

  • حاوی ۹ یا ۱۰ درصد پتاسیم است

  • ۳۳ درصد حاوی ویتامین ب ۶ می باشد.

  • ۱۰ درصد مس و ویتامین سی دارد.

  • ۲۴ درصد کربوهیدرات را شامل می شود.

  • ۱۴ درصد منگنز دارد.

  • ۴ درصد فیبر را در خود شکل داده است.

  • ۱٫۵ درصد هم حاوی پروتئین است.

انواع موز

  • سیب موز:

دارای شکافت و بافت خاص ، مغزی سفت ، رنگ صورتی ،اندازه ای بزرگ و شکلی گرد ،بسیار شیرین ،استفاده در سالاد و دسر

  • کاوندیش:

موز های دراز و زرد و معمولی ، موز های نارس به رنگ سبز و موز های رسیده به رنگ زرد با لکه هایی قهوه ای

  • قرمز:

پوست قرمز ،کشت در مناطق سردسیر ، شیرین ترین ، کوچک به اندازه ی انگشتی ، شیرینی ملایم ، کاشت در بعضی نقاط محدود

بررسی انواع موز

کاشت موزچگونه صورت می گیرد؟

هرگز از خاک باغچه برای بستر خاک به کار نگیرید . بهترین و مناسب ترین خاک ؛ خاک زهکشی شده شامل رسی ، شنی و لومی در عمق ۱۵ سانتی متری می باشد.( حاصل خیزی آن بالا و تا حدودی اسیدی ). نور خورشید که برای رشد برگ و گرم نکه داشتن خاک نیاز است باید بصورت غیر مستقیم تابش کند . آبیاری آن منظم و به اندازه ، در دمای ۲۰ درجه باشد ، نه آنقدر زیاد که گیاه غرق شود و نه آنقدر کم که خشک شود. بلافاصله در سه حالت می توانید آن را به کاشت برسانید .

  1. کاشت به صورت بذر

  2. کاشت به صورت پاجوش

  3. کاشت به صورت ریزوم

دقت داشته باشید ، اگر روش کاشت به صورت بذر را انتخاب کردید ۴ سال زمان می برد تا به مرحله جوانه زنی برسد. اما استفاده از نهالی مناسب کار را راحت تر و روند رویش را برای شما سریعتر می کند.

کاشت گیاه موز

صحبت پایانی:

کود مناسب انتخاب شده را به طور مساوی در سطح خاک پخش کنید . با اینکار کود به تمامی ریشه های گیاه رسیده و به خوبی رشد می کنند . افراط و تفریط را کنار بگذارید چون در آبنده ی کشت ، کار برایتان مشکل می شود و باردهی مطلوبی نخواهید داشت. ممکن است که گیاه برگ های سبز و شادابی داشته باشد اما گلدهی و باردهی ای دیده نشود . برای حل این مشکل کافی است که کود های فسفر دار و پتاسیم دار اضافه کنید ، همچون کود ۳۶ ۱۲ ۱۲ که معرفی کردیم . این میوه ی بسیار سرشار از مواد مغذی را اگر تمایل به کاشت درخت موز و اطلاعات جامع تر داشتید با کلیک روی مقاله دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *