کاشت آفتابگردان در گلدان

با در نظر گرفتن شرایط نگهداری و رفع نیاز ها شما می توانید کاشت آفتابگردان را در گلدان انجام دهید.این گیاه خواص های متعددی داشته که در زندگی روزمره استفاده از آن ها کاملا امری ضروری است. و با تولید انبوه سود خوبی هم نصیب خواهد شد.

کاشت آفتابگردان در گلدان همچون روش کاشت در باغچه است و هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما رشد در باغچه به دلیل رها بودت ریشه ها بهتر است و بیشتر توصیه می شود.این گیاه بسیار مغذی بوده و برای خوراک انسان، خوراک دام و روغن کشی به کار گرفته می شود. مقاومت بالایی داشته و بعد از گذشت یکسال گل می دهد و تا ارتفاع ۷۰ سانتی متری تا ۵ متری رشد می کند. اما برای کاشت در گلدان از نوع کوتاه آن به اندازه ۷۰ تا ۹۰ سانتی متری استفاده کنید تا زینتی چندین برابر به محل زندگی و کارتان ببخشید.برای کاشت آفتابگردان در گلدان به طور خلاصه وار بدانید که خاکی مناسب است که سبک و زهکشی شده باشد.گلدانی را انتخاب کنید که در کف سوراخ های متعددی داشته و فضای کافی برای رشد بیشتر ریشه ها داشته باشد. در آخر تخمه های خام و تازه را با عمقی مناسب در گلدان بکارید.

آشنایی ابتدایی با کاشت آفتابگردان درگلدان

رفع نیاز های لازم برای کاشت آفتابگردان در گلدان

  • آبیاری:

گل آفتابگردان به دلیل ریشه های فراوان و رشد بسیار سریعی که دارد،آبیاری زیادی را هم می طلبد. آبیاری را آنقدر ادامه دهید تا گیاه به مرحله جوانه زنی برسد.اما آنقدری نباشد که خاک خیس شود و ریشه ها با پوسیدگی جبران ناپذیری از بین بروند. بهتر است آبیاری بعد از هر بار خشک شدن خاک انجام شود و رطوبت در خاک بماند.

  • خاک:

خاک مناسب کاشت این گیاه، خاک کاملا زهکشی شده با PH ای است که مقدارش ۶ تا ۷٫۵ باشد.جنس خاک باید به گونه ای باشد که آب بتواند به آسانی از آن عبور کندو از گلدان خارج شود. ترکیب این خاک شامل کمپوست به همراه ماسه و پرلیت است.

  • نور:

آفتابگردان همانطور که از نامش مشخص است به آفتاب فراوانی نیاز دارد.اما نباید مسقیم و در شدت بالا باشد چون گیاه می سوزد. و برای رشد ۸ ساعت زمان در روز کافی است.

  • کود:

از کود های محلول ( پتاسیم ،فسفرو نیتروژن دار) استفاده کنید. تا زمانی ادامه دهید که گیاه در حال رشد است اما آنقدری نباشد که برگ های آن بسوزد.

  • دما:

دمای لازم برای  کاشت آفتابگردان  درگلدان بین ۲۱ تا ۲۹ درجه است.

  • هرس:

برای رشد بهتر و گلدهی بیشتر، مرتب گل های پژمرده و خشک هرس شوند.

  • آفات و علف های هرز:

لکه های قهوه ای و زرد رنگ نشان از آفاتی چون شته و حشرات موذی دارند.برای رهایی از این آفات برگ ها را آب اسپری کرده یا از حشره کش استفاده کنید. علف های هرز هم چون مواد مغذی ریشه را تغذیه می کنند، برداشت آن ها را فراموش نکنید.

نیاز های کاشت آفتابگردان در گلدان

گل آفتابگردان بکاریم

تنها روش کاشت آفتابگردان از طریق بذر گیاه است که برای کمک به سرعت جوانه زنی، دانه ها را ۱ یا ۲ روز قبل در ظرفی خیس و نگهداری کنید. حال به این مرحله می رسید که کدام روش را برای کاشت بذر خود انتخاب کنید. روش اول این است که بذر را مستقیما در خاک گلدان یا باغچه بکارید، یا ابتدا در گلدانی کوچک کاشته سپس بعد از تقویت ریشه و گیاه، به گلدان بزرگتر یا باغچه انتقال دهید. بهتر است بذر ها را در فصل بهار یا تابستان که هوا گرم تر است در گلدانی با خاک زهکشی شده با عناصرتقویتی و عمق ۴ تا ۵ سانتی متری بکارید. بعد از سبز شدن جوانه صبر کنید تا به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری برسد سپس از گلدان خارج وداخل باغچه باقی راه کاشت را انجام دهید. اگر تصمیم به کاشت چند بذر در یک گلدان دارید، آن ها را در فاصله ۱۰ سانتی متر از هم قرار دهید تا بعد ازگذشت دو هفته جوانه زنی نمایان شود.بعد از رسیدن به ارتفاع ۱ ونیم تا ۲ متر شکوفه دهی و سپس گلدهی و در آخر دانه دهی صورت می پذیرد.

گل آفتابگردان را چگونه در گلدان بکاریم

انواع آفتابگردان

  • آفتابگردان آسمان خراش:

ارتفاع ۳ متر، ساقه های بادوام، گلبرگ ۵۰ سانتی متر

  • آفتابگردان ماموت روسی:

۲٫۷ تا ۳٫۶ متر ارتفاع، توانایی بالا در رشد، دانه های بزرگ و راه راه و رنگی

  • آفتابگردان خورشید طلایی:

قد بلند، رنگ طلایی، ارتفاع ۱٫۸ متر

  • آفتابگردان بکاهای کوچک:

ارتفاع ۱متر، گلبرگ روشن در رنگ های نارنجی و قرمز

  • آفتابگردان لبخند آفتابی:

ارتفاع ۳۰ تا ۳۸ سانتی متری، ساقه های مقاوم در برابر کودکان و حیوانات خانگی، شکوفه دهی از اوایل تا اواخر تابستان

  • آفتابگردان توت فرنگی:

در رنگ های قهوه ای، قرمز، صورتی و طلایی ، شکوفه های ۱۵ سانتی متری ، ارتفاع ۱٫۸ متر

  • آفتابگردان مولین راگ:

گلبرگ هایی به رنگ قرمز روشن، ارتفاع ۱٫۲ متر

  • آفتابگردان تراکوتا:

به رنگ قهوه ای، بسیار مناسب فصل پاییز

آفتابگردان چه خواصی دارد و نحوه مصرف آن چگونه است؟

گل آرایی

تولید رنگ

روغن افتابگردان

تولید کاغذ

تخمه آفتابگردان

انواع آفتابگردان و خواص آن ها

گل چیده شده را نگهداری کنیم

آفتابگردان را صبح زود و قبل از رسیدن آفتاب بچینید. یادتان باشد که به همراه خود ظرفی ازآب برداشته تا گل ها را مستقیما در آن قرار دهید.گلدان تمیز باشد و روزانه آب آن را تعویض کنید تا روند پژمردگی را کاهش دهید.

صحبت پایانی:

آفتابگردان، این گل بسیار زیبا که خورشید را دنبال می کند، نشانه وفاداری، علاقه ، شادی و زندگی بوده و کاشت آن برای تولید کننده بسیار سودمند است.کار سخت و پر زحمتی نیست ،با رعایت نکات گفته شده ما ، میتوانید از این گیاه برای گل آرایی، تولید رنگ، روغن کشی ، تولید کاغذ و حتی خوراک دام و انسان با رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *