دلیل پژمرده شدن گل ارکیده و راه حل آن

هرگاه نشانه های پژمرده شدن گل ارکیده را مشاده کردید سزیعا باید به دنبال درمان آن باشید جا به جایی یا نزدیک بودن به وسایل سرمایشی و گرمایشی آبیاری نادرست و محیط نامناسب از جمله عواملی است که در رشد گل ارکیده بسیار تاثیرگذار است و در این مقاله به توضیح این عامل ها پرداخته ایم.

گل ارکیده به دلیل زیبایی و تنوع رنگی در دسته محبوب آپارتمانی قرار میگیرد. اگر در مراقبت ازین گیاه زبیا کوتاهی کنید قطعا با پژمرده شدن گل ارکیده خود روبرو خواهید شد. اما این پژمردگی نشانه پایان زندگی گل شما نیست پژمرده شدن  ارکیده به قدری قلب را به درد می آورد که تمام دغدغه ما، برطرف کردن این مشکل خواهد شد؛ برای درمان  شدن ارکیده، کمی به او توجه کنید و نیازهایش را نادیده نگیرید. این گل حساس می تواند با چند راهکار ساده به حیات خود ادامه دهد، اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که به نگهداری از گل های آپارتمانی علاقمندید با دانستن چند بیماری رایج و راهکار های پیشگیری می توانید از گل های خود محافظت کنید، شناسایی دقیق مشکل می تواند در حل آن کمک کند.

گل ارکیده هم گلدان زینتی است و هم به دلیل داشتن طرفداران زیاد در گل آرایی ها و طراحی دسته گل به کار می رود و همچنین گلی حساس به شمار می رود و نیاز به صرف وقت و دقت زیادی برای ادامه حیات خود دارد.هر چند وقت یک بار ارکیده ها شکوفا می شوند بیشتر ارکیده ها قبل از اینکه شروع به بیدار شدن و رشد دوباره کنند حدود دو تا شش ماه را در خواب سپری می کنند. این گل سایه دوست ازجمله گل های گران قیمت است و طبیعی است تا نخواهیم پژمرده شدن گل ارکیده را شاهد باشیم. این گیاه محبوب آپارتمانی  ۲۸۰۰۰ گونه مختلف دارد که در اکثر آنها یک ویژگی مشابه خودنمایی میکند و این ویژگی شاخه بلند قوس دار است که با شکوفه های رنگی زیبا پوشیده شده است. گل ارکیده دارای رنگ های مختلفی: مانندسفید، ارغوانی، ارغوانی رگدار، صورتی، زرد، ترکیبی از صورتی و سفید، آبی و … است. بیماری های گل ارکیده زمانی به وجود می آید که شرایط نگهداری مناسبی نداشته باشد بهتر است همیشه برنامه آبیاری مناسبی برای این گیاه زیبا در نظر داشته باشیم تا به دلیل آبیاری کم دچار پژمردگی نشود یا به دلیل وجود آب زیاد ریشه گیاه نپوسد.

شرایط مناسب برای رشد گیاه زینتی ارکیده

دلیل پژمرده شدن گل ارکیده و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه

آبیاری کم

یکی از مهم ترین دلایل پژمرده شدن گل ارکیده میتواند آبیاری کم گیاه باشد، برای برسی این مشگل ابتدا ریشه ارکیده را به دقت نگاه کنید اگر نشانه های ساییدگی و خشکی ریشه را مشاهده کردید نشانگر این مسئله است که ریشه گیاه دسترسی کافی به آب نداشته است و همین موضوع باعث می شود تا برگ های گیاه کوچک، پوسته پوسته و پژمرده شوند. مطلوب ترین حالت آبیاری این است که با خشک شدن ۹۰ درصد مخلوط خاک مجددا آبیاری را شروع کنید و برای این کار باید همواره بر ظاهر گیاه، مخلوط خاک و ریشه نظارت داشته باشید تا بتوانید بر این مشگل فائق آیید. در نتیجه اگر نشانه های کم آبی را مشاهده کردید لازم است تا سریع اقدام به آبیاری گیاه کنید. در صورتی که اطمینان حاصل شد دلیل پژمردن گیاه آبیاری کم نبوده اما همچنان برگ ها پژمرده و چروک هستند احتمال دارد آبیاری بیش از حد دلیل این پژمردگی باشد که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

راهکارهای جلوگیری از پژمرده شدن گل ارکیده

آبیاری بیش از حد

آبیاری زیاد ارکیده نیز می تواند دلیلی برای پژمردگی گل آپارتمانی شما باشد، آبیاری بیش از حد میتواند منجر به پوسیدگی ریشه گیاه شود و ریشه قدرت جذب آب و مواد غذایی را از دست بدهد در این حالت  قسمت هایی از ریشه گیاه سیاه و قهوه ای می شود و در نهایت از بین می رود. نشانه های آبیاری بیش از حد شل و چرمی شدن برگ ها و تغییر شکل آنهاست. زمانی که ریشه دچار آسیب و پوسیدگی می شود حتی اگر مخلوط خاک غرق ذر آب باشد این مواد غذایی و آب به گیاه نمی رسد و گیاه قادر به ادامه رشد نخواهد بود، برای جلوگیری از بروز این مشگل بهتر است پس از بررسی ریشه گیاه و خشک بودن مخلوط خاک اقدام به آبیاری مجدد کنید. اما برای عبور از مشگل پوسیدگی ریشه ابتدا میبایست از میزان خسارت آگاه شوید و ریشه گیاه را بررسی کنید برای این کار بهترین راه این است که از وسط گلدان خاک را به طرفین پخش کنید تا مخلوط خاک دست نخورده باقی بماند. دو حالت امکان پذیر است یا ریشه سبز و محکم است که این نشانه خوبی برای سلامت گیاه می باشد یا بخشی از آن سیاه و قهوه ای شده است و به حالت تکه تکه درآمده است. اگر نشانه های دوم که بیانگر پوسیدگی ریشه است وجود داشت بهتر است دست به کار شوید و گیاه را کاملا از گلدان خارج کنید و به جداکردن بافت های سیاه و آسیب دیده ریشه اقدام کنید. در این مرحله به کمی دقت نیاز دارید زیرا ریشه های آسیب دیده بسیار شکننده هستند و اگر به آرامی از خاک جدا نشوند احتمال آسیب بیشتر به ریشه وجود دارد. در صورت وجود آسیب در بخش اعظمی از ریشه راه حلی برای عبور از این مانع نیست و فقط می توان با هرس کردن قسمت های آسیب دیده گیاه را زنده نگه داشت. پس از جداکردن قسمت های آسیب دیده برای جلوگیری از پژمرده شدن گل ارکیده و رشد بهتر این گیاه توصیه می شود مخلوط خاک قبلی گلدان را تعویض نمایید. بهتر است مخلوط خاک جدید شامل کوکوپیت، پرلیت و کمی پیت ماس باشد، پس از قرار دادن گیاه در گلدان مناسب، گیاه را آبیاری نموده و تا زمانی که حدودا ۹۰ درصد رطوبت گلدان خشک نشده است اقدام به آبیاری مجدد نکنید. پس از طی این روند گل ارکیده شما آرام آرام به رشد مناسب خود باز خواهد گشت.

انواع آفات گل ارکیده

پژمردگی ارکیده به دلیل رطوبت کم

رطوبت بسیار کم از دلایل شایان ذکر پژمردگی است. اغلب گل ارکیده در مناطقی از خانه نگهداری می شود که رطوبت بسیار کمی دارد به همین علت تعرق در گیاه زیاد می شود که سبب پژمرده و چروک شدن گل و نهایتا منجر به پژمرده شدن گیاه می شود. رطوبت ناکافی موجب افزایش تعرق در برگ گل ارکیده می شود و زمانی که گل ارکیده آب زیادی از دست می دهد برای حفظ سطح آب کافی تلاش می کند و در صورت موفق نبودن ظاهر گیاه شروع به تغییر شکل می کند. رطوبت استاندارد و مورد نیاز ارکیده بین۵۰ تا ۷۰ درصد است که اگر ارکیده در محیطی با رطوبت کمتر از این محدوده باشد پژمرده و بی‌حال می‌شود. پس می توان گفت تامین رطوبت کافی یک امر ضروریست. نکته مهم در این میان این است که تامین رطوبت نباید با آبیاری افراطی اشتباه گرفته شود. ساده ترین راه برای افزایش رطوبت گیاه استفاده از زیر گلدانی است. آب اضافی خارج شده از گلدان در زیرگلدانی جمع می شود و به آرامی تبخیر می شود این روند رطوبت اطراف گلدان را افزایش می دهد. راه حل دوم استفاده از دستگاه بخور خانگی است شما می توانید از دستگاه بخور خود در مجاورت گیاه استفاده کنید و مانع پژمردگی و کاهش رطوبت شوید. یک راهکار ساده تر نیز وجود دارد، می توانید سایر گلدان هارا در کنار هم قرار دهید تا رطوبت طبیعی مانع کاهش سطح رطوبت اطراف گلدان ها شود. گاهی اوقات به جز برگ ، ساقه هم خشک می شود ؛ در این صورت شما باید یک کیسه ی پلی اتیلن را در بالای گیاه قرار دهید تا شرایط پرورش گل ارکیده در گلخانه ایجاد شود. برای انجام این روش دقت کنید دمای محیط برای گل ارکیده مناسب باشد همچنین در مقابل نور مستقیم خورشید نیز نباشد. به دلیل وجود کیسه پلی اتیلن برگ ها و ساقه شرایط بهتری پیدا می کنند و از پژمرده شدن گل ارکیده و ریزش آن کاسته می شود. برای اندازه گیری دما و رطوبت از دماسنج های موجود در بازار بهره بگیرید که با وجود قیمت مقرون به صرفه تا سالها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بیماری و عفونت های قارچی

از بیماری های شایع که سبب پژمردگی گل ارکیده می شود پوسیدگی ریشه و تاج گیاه است. هنگامی که باکتری ها و قارچ ها پدیدار می شوند، بدنه گل آسیب میبیند و توانایی جذب و رساندن آب به برگ ها دچار مشگل می شود و کم بود آب گل را دچار خشک شدگی بیش از حد می کند. همان طور که در ابتدا اشاره شد پوسیدگی ریشه غالبا در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد می شود که در نتیجه ، شرایط برای هجوم  عوامل بیماری زا فراهم می شود. در صورت بروز بیماری ها امکان تکثیر گل وجود نخواهد داشت، بهتر است ابتدا به فکر درمان باشیم. راه حل ساده و آسان است آب مورد نیاز گیاه را تنها در مخلوط خاک ریخته  و روی برگ ها و تاج گل نریزید. برای ایجاد رطوبت کافی از زیر گلدانی استفاده کنید اما در هیچ صورت برگ هارا غبار پاشی نکنید. غبار پاشی برگ ها و ساقه میتواند منجبر به پوسیدگی یا خشک شدن ساقه شود و بر روی غنچه گل لک هایی ایجاد کند. شرایط مناسب برای ارکیده نیازمند آبیاری زیاد نیست و به راحتی با کم آبی کنار می آید. از بین بردن آسیب های عفونت قارچی و باکتریایی که باعث وجود لک بر روی برگ، قهوه ای شدن نوک برگ و یا آثار نامناسب دیگر هستند به شدت آسیب بستگی دارد اگر در مراحل اولیه، متوجه آسیب و علت آن شوید می توان با حل مشکل سلامت مجدد گیاه را تضمین کرد. در صورتی که از مشکل به وجود آمده دیر آگاه شدید بهتر است ابتدا از باکتری کش ها و قارچ کش های مناسب استفاده کرده و مدتی زمان بدهید تا وضیت گیاه روشن شود. در صورت متوقف شدن بیماری بهتر است برگ آسیب دیده را جدا نکنید گاهی برگ ها همچنان می توانند انرژی لازم برای فرآیندهای متابولیکی گیاه را فراهم کنند. در صورت پیشروی بیماری جدا کردن بافت آلوده و ضدعفونی محل اتصال برگ به پایه توسط دارچین بهترین راه حل است. زمانی که قارچ فوزاربوم به گیاه شما حمله کند شما شاهد زرد و پژمرده شدن گل ارکیده خود خواهید بود این گونه قارچ سبب چروک شدن برگ های گیاه و لاغر شدن آن ها نیز می شود. گاهی وجود این قارچ ریشه را نیز تحت تاثیر قرار داده  و آن را به رنگ بنفش در می آورد  متاسفانه در این صورت طی ۳ تا ۹ هفته گیاه از بین خواهد رفت. نوع دیگری از قارچ  که گلبرگ ها را هدف قرار می دهد بوتریتیس نام دارد و باعث ایجاد لک های سیاه رنگ یا مایل به خاکستری می شود اگر سریعا در صدد رفع آن برنیایید لکه تمام برگ را پر میکند.

دلایل پژمرده شدن گل ارکیده

علل زردی برگ های گل ارکیده

ارکیده گیاه زیبایی است که در نگهداری آن باید حساسیت به خرج داد زرد شدن برگ می تواند نشانه این موضوع باشد که ریشه در معرض پوسیدگی قرار دارد پس لازم است پس از زرد شدن برگ ها خیلی زود دست به کار شوید. نور مناسب و متعادل لازمه رشد بهتر و سلامت ارکیده است. ارکیده ها برای ایجاد ساختارهای پیچیده گل خود به انرژی زیادی نیاز دارند. نور ممکن است مهمترین عامل باشد، زیرا فتوسنتز را تنظیم می کند که این انرژی را تولید می کند. نور همچنین بر دما و رطوبت تأثیر می گذارد. نور روشن، غیر مستقیم یا فیلتر شده تعادل مورد نیاز را فراهم می کند. شرایط محیطی مناسب در جلوگیری از زرد شدن برگ ها دخیل است با به وجود آوردن یک شزایط پایدار محیطی می توان سلامت گل را تضمین کرد محیط های خیلی گرم و بدون رطوبت کافی که خشک باشد از جمله شرایط نامناسب است که زردی برگ ها را به دنبال دارد. رعایت اعتدال در آبیاری برای جلوگیری از پوسیدگی و خشک شدن ریشه یک فاکتور مهم به شمار می آید. نحوه کوددهی گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده از کود نامناسب یا بیش اندازه و یا انجام ندادن کوددهی به زرد شدن برگ ها و در نتیجه پژمرده شدن گل ارکیده می انجامد.

شناخت بیماری های رایج گل ارکیده

سقوط ناگهانی گل ارکیده

اگر از گل ارکیده نگهداری می کنید حتما شاهد سقوط ناگهانی گل های ارکیده بوده اید، عامل مهم زمان وقوع است باید بدانید افتادن گل ها در چه زمانی عادی محسوب می شود و در چه زمانی باعث نگرانی است. ریزش گل ها در زمان پایان چرذخه گلدهی هرچند چشمگیر باشد بازهم طبیعی محسوب می شود چنانچه چرخه شکوفه دهی به تازگی شروع شده و در نیمه راه است امکان دارد گیاه شما استرس داشته باشد. با بررسی چند مورد از این اتفاق جلوگیری کنید. ابتدا اطراف گل را به خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید پنجره نزدیک به گل باز نباشد یا دریچه تهویه مطبوع در نزدیکی گل وجود نداشته باشد و دلیل پژمرده شدن گل ارکیده نباشد. باید ارکیده خود را از میوه ها نیز دور نگه دارید جالب است بدانید گاز اتیلنی که میوه در زمان رسیدن از خود ساطع میکند، موجب می شود تا ارکیده گل هایش را رها کند.

 

افتادن گل های گیاه ارکیده

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *