پرورش ساناز رونده

پرورش ساناز رونده همچون رز معمولی است که در صورت برقراری شرایط محیطی مناسب به رشد بسیار خوب و ارتفاعی بسیار بلند خواهد رسید.کافی است آن را درون خاک باغچه یا گلدان قرار دهید و با محکم کردن خاک اطراف ریشه، هوای اضافی آن خارج و در آخر آبیاری را انجام دهید تا به مرحله گلدهی برسید.

این گل چند ساله در مناطق معتدل به عنوان رز رونده در سایزی کوچکتر، کاشته می شود. درختچه ای است که تا ارتفاع ۱ یا ۲ متری رشد می کند و با برگ هایی کوچک ( ۳ تا ۵ برگچه ) در رنگ های زرد، نارنجی، گلبهی، قرمز و صورتی به چشم دیده می شود. از فواید گل و میوه این درختچه می توان به درمان درد های دوران قاعدگی و درمان تورم تیروئید اشاره کرد. پرورش ساناز رونده بسیار آسان بوده و در صورت برقراری شرایط محیطی مناسب به حداکثر رشد خود و بلندترین ارتفاع می رسد. اگر می خواهید این گل را برای خود داشته باشید مقاله را دنبال کنید و همراه ما باشید.

در شروع مقاله توضیح مختصری نسبت به کاشت این درختچه با گل های زیبایش داریم. گل ساناز یا همان رز مینیاتوری را می توان هم در باغچه و هم در خاک گلدان بکارید. اطراف ریشه را با خاک بسیار محکم کنید تا هوای اضافی از آن خارج شود و سپس آبیاری را به مقدار لازم انجام دهید. با گذشت مدتی ،گل آن شکوفا می شود.

آشنایی با گل ساناز رونده

شرایط نگهداری لازم برای پرورش ساناز رونده

  • نور:

این گل بسیار نور دوست بوده و برای رشد بهتر به ۶ ساعت نور مسقیم نیاز دارد. اما آن قدری نباشد که برگ گل های آن سوخته شود.

  • دما:

به گرما علاقه زیادی ندارد . در دمای مطلوب و خنک ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتی گراد آماده گلدهی می شود.

  • آبیاری:

در دوران گلدهی آبیاری به صورت منظم و اصولی باید انجام بگیرد چون بسیار مهم بوده و خاک گیاه نباید اصلا خشک شود. برای حفظ رطوبت باید آبیاری به گونه ای باشد که خاک را خیس نکند، چون این کار باعث پوسیدگی ریشه و نابودی گیاه خواهد شد.

  • کوددهی:

کوددهی باید در ایام گلدهی به طور منظم هر ۲ تا ۳ هفته یکبار انجام بگیرد. بهترین کودی هم که می توان به کار برد، کود های پتاسیم دار است.

  • آب پاشی:

هر ۲ تا ۴ روز یکبار برای تمیز کردن برگ ها و تامین رطوبت مورد نیاز ، راهکار آب پاشی را استفاده کنید.

  • خاک:

بعد از انتخاب گلدان مناسب ، خاکی را به درون آن بریزید که ترکیبی از ( خاک لومی شنی یا خاکی رسی ) و ۱۰ درصد از خاک اصلی با زهکشی مناسب باشد.

  • هرس:

برای باروری و محصول دهی و تولید بذر های سالم بیشتر، هرس گل های پژمرده و بخش های آسیب دیده در بازه زمانی اواخر زمستان تا اوایل بهار فراموش نشود.

  • تعویض گلدان:

در صورتی که اندازه گلدان مناسب است نیازی به تعویض ندارد.

"شرایط

ساناز رونده را چگونه بکاریم؟

در بستر زمین، گودالی به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر حفر کنید. بعد از کاشت در معرض نوری به مدت زمان ۶ ساعت قرار داده و آبیاری از آن را به درستی ( بعد از هر بار خشک شدن خاک ) انجام دهید چون اگر آبیاری زیاد باشد ریشه پوسیده و اگر آبیاری کم باشد گیاه خشک خواهد شد. مشکل دیگری که با افرلط آبیاری برای پرورش ساناز رونده پیش می آید حمله آفات و ابتلا به بیماری های گیاهی است.

کاشت رز رونده در گلدان

برای پرورش ساناز رونده ،گلدان انتخاب شده ی شما باید به اندازه ای باشد که بتواند ریشه ها را به خوبی در بر بگیرد یعنی فضای رشد کافی داشته باشد. بهتر است در شروع کاشت گلدان کوچکی را به کار بگیرید و پس از گذشت ۲ تا ۳ سال به دلیل کاهش فضا آن را با گلدان بزرگتری تعویض کنید. چون گلدان بزرگتر خاک بیشتری را در خود جای می دهد در نتیجه دیر تر خشک شده و به آبیاری کمتری نیاز پیدا می کند. حتما بین بذر ها فاصله ای برقرار باشد تا با وجود فضای خالی فرصتی برای شیوع حشرات و بیماری ها در پیش نباشد. حداکثر فاصله برای این کاز ۶۰ سانتی متر است. بدانید که اگر گیاه کوچک باشد به فضای خالی کمتری هم احتیاج دارد. باقی ادامه راه کاشت همچون کاشت در باغچه است، آن را مطالعه و تکرار کنید.

پرورش ساناز رونده در دو حالت باغچه و گلدان

بررسی دو روش تکثیر قلمه گل ساناز

  • قلمه سبز:

پس از پایان زمان گلدهی از ساقه سبز بدون گل ساناز به عنوان قلمه استفاده کنید. تمام برگ های وصل به ساقه را به غیر از چند برگ کوچک انتهایی ،حذف و پوسته انتهایی قلمه را جدا کنید. این کار به ریشه زایی بسیار کمک می کند. روش های آبیاری نهال را به طور صحیح در مقاله تعریف شده گذشته مطالعه کنید.

  • قلمه چوبی:

بعد از ریزش برگ ها از ساقه گیاه برای قلمه زنی استفاده می شود. باقی مراحل را همچون روش قلمه سبز تکرار کنید.

آفات و بیماری های وارده به گل ساناز

  1. اگر به روی برگ های گل سوراخ های کوچک ایجاد شد، خود گلبرگ ها تغییر شکل دادند و به رنگ زرد رسیدند. نشان از حمله حشره تریپس دارند.این حشره به حالت مکنده از شیره آن تغذیه می کند و آهسته آهسته گیاه را از بین می برد. برای مقابله با این حشره حتما از حشره کش مالاتیون استفاده کنید.
  2. اگر آبیاری به گیاه بیش از حالت نرمال خود صورت بگیرد، دچار سفیدک شده و تنها راه حل این مشکل استفاده از سم بنومیل است.
  3. زمانی که به روی برگ ها کنه تار عنکبوتی مشاهده کردید، ابتدا با مخلوط آب و صابون آن را شست و شو دهید و سپس از سم مالاتیون بر روی آن بپاشید. حتی اگر نور به مقدار کافی تابش نکند، استرس و تنش زیاد باشد دچار حمله حشره تریپس می شود.چگونگی تکثیر ساناز رونده و مقابله با آفات

صحبت پایانی:

گل ساناز رونده همان رز مینیاتوری با رنگ های متنوع و بسیار زیبای خود شادابی و طراوتی دو چندان به محیط زندگی و محل کارتان به همراه می آورد. این گل هم به روش قلمه زنی و هم کاشت بذر در گلدان و باغچه به کاشت می رسد. این گل چند ساله درختچه ای با ارتفاع ۱ تا ۲متر  بوده  ودارای برگ های کوچک با ۳ تا ۵ برگچه است. برای درمان بیماری تورم تیروئید و همچون درد های قاعدگی خانم ها استفاده از آن خالی از لطف به خود نیست. ساناز همان گل رز است اما در سایزی کوچکتر، با ما همراه باشید تا با پرورش کل رز رونده هم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *