استفاده از بهترین گیاهان مناسب پرچین

استفاده از گیاهان مناسب پرچین در محیط زندگی علاوه بر ایجاد یک حصار طبیعی نمای زیبا و خاصی به محیط زندگی ما می بخشد برای داشتن یک انتخاب مناسب بهتر است تا اطلاعات کافی از این گیاهان داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به نیاز های خود بهترین گیاه را برای پرچین خود انتخاب کنیم.

یکی از کاربرد های گیاهان حصارکشی آن ها است، با رشد مخصوص خود و در هم تنیده شدن نقطه دید از بیرون به داخل را کور می کنند و رشد شاخه ها و برگ ها هم به شکل عمودی می باشد هم به شکل افقی وجود این ویژگی باعث می شود در طیف وسیعی گسترش یابند و قابلیت پوشاندن دیوار هارا داشته باشند، از این رو گیاهان پوششی نیز نام میگیرند. گونه های متفاوت و بسیاری وجود دارند که بلافاصله پس از رشد ظاهر متراکمی به خود می گیرند و قابلیت وفق پذیری بالایی با محیط اطراف خود دارند و به ایجاد چشم انداز زیبا در کنار قابلیت پوشش دهی خود می رسند. در این مقاله به برشمردن چند گونه از گیاهان مناسب پرچین و حصار خواهیم پرداخت.

کاشت گیاهان مناسب می تواند هم زیبایی و جلوه خاصی به محل سکونت ما ببخشد و هم یک حریم خصوصی امن و زیبا برای ما فراهم کند، گیاهان مناسب پرچین اصولا همیشه سبز هستند و مانع عبور باد، سر و صدا و نگاه های بیگانه می شوند، برخی از آن ها در زمان شکوفایی خود گل های زیبای خود را به نمایش می گذارند تا از عطر دلنشین و زیبایی آن ها کمال استفاده را ببریم. با ایجاد کمی خلاقیت در کاشت و هرس آن ها می توان ظاهر شکیل تری به این بوته ها بخشید. وجود و رشد این گیاهان بر روی دیوار ها، نرده ها و حتی اطراف محیط زندگی ما نمایشی از زیبایی طبیعت خواهد بود و یک حصار طبیعی و زیبا را برای محافظت از حریم خصوصی ایجاد می کند.

انواعد گیاهان مناسب پرچین

گیاهان مناسب پرچین

دو نوع از گیاهان مناسب پرچین وجود دارند که در انتخاب آن ها باید تامل شود تا بهترین انتخاب را داشت: گیاهان همیشه سبز و گیاهان برگریز.

گیاهان همیشه سبز

در تعریف گیاهان همیشه سبز باید گفت با انتخاب این گونه شما می توانید یک پرچین زیبا و یک دست را در مدت طولانی شاهد باشید، درختان مخروطی یک انتخاب همیشه سبز هستند اما در مقابل به نگهداری و هرس شدن در سال نیازمندند. اگر مایل به وقت گذاشتن برای پرچین خود هستید بهتر است دو بار در سال به هرس کردن پرچین خود بپردازید.

گیاهان برگریز

پرچین هایی با گیاهان برگریز همیشه سبز نیستند و یک پوشش دائمی در تمام سال نخواهید داشت در مقابل به نگهداری کمتر نیاز دارند و حتی بعد از یک یا دو سال شما به فکر هرس کردن آن ها خواهید افتاد. ایجاد یک پرچین با گیاه راش انتخابی مناسب و هوشمندانه می باشد چرا که در زمستان زمانی که برگ ها رو به قهوه ای شدن می روند بسیار زیبا است بهتر است در اواخر تابستان مقداری کوتاه شوند اما همانطور که پیش از این گفته شد نیازی به هرس شدن زیاد ندارند.

شمشاد

شمشاد ها برای ایجاد یک پرچین زیبا انتخابی مناسب هستند انواع شمشاد مانند ،شمشاد پرتغالی،نعنایی و شمشاد طلایی از گونه های پرطرفدار و مناسب پرچین می باشند. دو نوع شمشاد نعنایی و پرتغالی با نور کم هم رشد خوبی دارند و خیلی سایه گریز نیستند اما شمشاد طلایی برای رشد به نور زیاد نیازمند است و در مناطقی که  نور مستقیم آفتاب باشد رشد بهتری دارد. در مناطقی که رطوبت بالایی دارند بهتر است از شمشاد به عنوان پرچین استفاده نکنند زیرا بیماری سفیدک پودری و آفت شپشک در اثر رطوبت در این درختان به وجود می آید و شمشاد ها نسبت به رطوبت کمی حساس هستند. هرچند این گیاهان مناسب پرچین با استفاده از پنکونازول و کلروپیرفوس سمپاشی شوند به راحتی درمان می شوند. بیشترین کاربرد شمشاد ها برای قاب گرفتن باغچه ها و مسیر ها است و در زیبا سازی مسیر های شهری با بافت متراکم و همیشه سبز خود زیاد استفاده می شوند و با هرس کردن قابلیت شکل پذیری خوبی دارند. این نوع از پرچین با رسیدگی مناسب و هرس کردن اصولی ۱ تا ۹ متر رشد می کنند.

ساخت پرچین با شمشاد

بامبو

از بامبو می توان به عنوان یک پرچین مقاوم یاد کرد،علاوه بر زیبا و خاص بودن ظاهر، بسیار متراکم است و در سرما و گرما مقاوت خوبی از خود نشان می دهد. تنها ضعیف این گونه زیبا حساسیت به کمبود آهن است. نیازمند آبیاری زیاد است و با هرس کردن به ره راحتی به فرم دلخواه شما در می آید در مقابل نگهداری خوب از این نوع گیاه می توان صاحب یک پرچین ایده آل شوید که گزینه مناسبی برای کاشت در ویلا است. با هرس کردن و دادن فرم دلخواه به به این پرچین در همان راستا رشد خواهد کرد و نیازند فرمدهی مجدد نخواهد بود.

ترون

ترون ها همیشه سبز نیستند اما برای استفاده در ویلا ها بسیار مناسب می باشند و به راحتی دید از اطراف را کاهش می دهند، با هرس کردن نوک درخت کم کم شکل متراکم تری به خود میگیرد و به علت فرم پذیری بالا و رشد خوبی که این گونه از گیاهان دارند شهرداری ها نیز تمایل زیادی از بکار گیری این گیاهان نشان می دهند. استفاده از این نوع گیاهان در امتداد دیوار ها حصار ها و فنس ها پیشنهاد می شود.

برگ بو

همانطور که از نام این گیاه پیدا است، نوعی گیاه بسیار معطر می باشد و در هنگام هرس کردن عطر دلنشینی را احساس خواهید کرد. با داشتن مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و فرم پذیری راحت انتخاب بسیار مناسبی می باشد. برگ بو همیشه سبز است و با برگ های پهن و معطر خود تراکم خوبی به دست می آورد. برگ بو یک گزینه مناسب برای ایجاد فضای سبز است و همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارد.

کاملیا

با وجود نگهداری سخت به دلیل زیبایی منحصر به فرد یکی از گیاهان مناسب پرچین بسیار مدرن و زیبا خواهد بود اما اگر شرایط لازم برای رشد آن فراهم نباشد و در هرس کردن آن موفق نباشید با نتیجه خوبی رو به رو نخواهید نشد. خاک های اسیدی بستر مناسبی برای رشد این گیاه است مانند مناطق شمال کشور. با انتخاب خاک مناسب و رسیدگی خوب مانند اضافه کردن اسید هیومیک و آهن به خاک می توانید شاهد گل های درشت و زیبای آن باشید که برگ های پهن و براقی آن هارا احاطه کرده اند. پس از رشد نسبت به انواع آفت ها و بیماری ها مقاوم خواهد شد و از پس شرایط سرد و گرم محیط نیز بر خواهد آمد.

ایجاد پرچین با استفاده از گل کاملیا

کلماتیس

این گیاه با زیبایی خیره کننده خود فضایی بسیار دل انگیز ایجاد می کند و برای پوشاندن نرده باغ ها و الاچیق ها مناسب می باشد. درختچه های دائمی و همیشه سبز هستند و به سرمای زمستان مقاومت نشان می دهند. در رنگ های آبی و بنفش و صورتی می رویند و اندازه های متفاوتی دارند. گونه مونتانا این گیاه در زمستان خشک می شود و ظاهر ستاره ای شکل دارند. گونه های مختلف و زیبای دیگری نیز از این گیاه وجود دارد که بسته به نوع خود، رشد متفاوتی دارند معمولا از اواسط تابستان تا اوایل پاییز به گل مینشینند.

استفاده از انواع گیاهان برای پرچین

پیچ گلیسین

یکی از محبوب ترین درختان زینتی در غرب است که در ایجاد فضای سبز بسیار کمک می کند و در سال ۱۸۱۶ از چین به اروپا و شمال آمریکا آورده شد. این نوع گیاه می تواند ۲۰ تا ۳۰ متر رشد کند و قد بکشد، دارای برگ های براق سبز رنگ به طول ۱۰ تا ۳۰ سانتی که هریک۹ تا ۱۳ برگچه مستطیلی ۲ تا ۶۶ سانتی متری دارند. معمولا در فروردین ماه به گل می نشینند گل ها، هم زمان با هم میشکفند و عطری شبیه انگور از خود ساطع می کنند و شامل گل هایی با رنگ سفید، بنش و آبی هستند که ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر طول دارند و یکی از گیاهان مناسب پرچین می باشند.

انواع گیاهان گلدار برای پرچین

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *