راه های مراقبت از طالبی در گلدان

در فضا های کوچک و حتی گلدان می توانید به پرورش گیاهان محبوب خود بپردازید.با کاشت طالبی در گلدان می توانید در منزل خود شروع به پرورش این میوه خوشمزه و مفید کنید.با فراهم کردن شرایط مناسب همچون نور کافی و آبیاری برنامه ریزی شده و خاک مناسب می توانید شاهد به ثمر نشستن گلدان طالبی خود باشید.

جالب است بدانید طالبی قابلیت رشد در فضاهای کوچک را هم دارد و حتی می توانید در خانه به راحتی کاشت طالبی در گلدان را امتحان کنید. البته به دلیل سخت بودن پرورش طالبی در گلدان بهتر است برای شروع باغبانی از کاشت این میوه شروع نکنید اما باید دانست نتیجه کار سخت پیروزی دلپذیرتر است. با توجه به طعم خوب طالب خیلی از افراد مشتاق هستند تا روش کاشت آن را در باغ یا حتی یک ظرف کوچک یاد بگیرند. در ادامه تمام مطالب مورد نیاز برای کاشت این میوه در یک فضای کوچک را بازگو خواهیم کرد.

یکی از میوه های محبوب تابستان که خوردن آن برای عموم وسوسه انگیز است طالبی شیرین می باشد. که به دلیل وجود ویتامین های A و C و مقادیر زیادی پتاسیم برای سلامتی هم بسیار مفید است. آنتی اکسیدان و مواد مغذی موجود در این میوه خاصیت ضد التهابی دارند و باید بدانید بتاکاروتن موجود در طالبی ۳۰ برابر بیشتر از بتاکاراتن یک پرتقال تازه است. اگر برای کاشت این میوه خوشمزه و مفید ترغیب شدید و احساس می کنید به دلیل نبود فضای کافی باید از کاشت این میوه بگذرید لازم است بگوییم که به فضای زیادی نیاز نیست و شما می توانید کاشت طالبی در گلدان را امتحان کنید.

کاشت طالبی در گلدان

ابتدا باید زمان مناسب کاشت را در نظر گرفت چرا که این این گیاه به سرما حساس می باشد و ممکن است به علت پایین بودن دما قادر به جوانه زدن نباشد. این گیاه در دمای ۷۰ درجه و بیشتر رشد بهتری دارد. پس از رد شدن سوز و سرمای زمستان می توانید در فصل بهار و تابستان به کاشت این میوه بپردازید. اغلب بهترین طالبی ها در مناطق گرم می روید زیرا شرایط آب و هوایی گرم  و خشک برای رشد این گیاه مطلوب تر است و علاقه خاصی به نور کافی و مستقیم دارد، بارندگی ها و شرایط آب و هوایی ابری در هنگام رسیدن میوه می تواند در کیفت این میوه اثر منفی بگذارد، پس پیشنهاد می کنیم در مناطقی که آب و هوا معتدل است در اواخر یا اواسط بهار بذر پاشی صورت بگیرد و در مناطقی با آب و هوای گرم  در اواسط زمستان اقدام به بذر پاشی کنید. قدم دوم انتخاب گونه ای از طالبی است که که گیاه کوچکی داشته باشد، میوه طالبی در زمان رشد خود تنها ۲ تا ۴ کیلو وزن دارد پس امکان به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل بزرگ شدن گیاه در ظرف یا آسیب رسیدن به گیاه به دلیل وزن آن را احتمالا تجربه نخواهید کرد. برای کاشت طالبی در گلدان باید دانست که در گرما رشد بهتری را شاهد خواهید بود اما باید مانع از سوختن برگ ها به دلیل گرمای زیاد شوید، در مناطقی که دارای هوای گرم است می توانید روزها گلدان خود را بیرون از فضای خانه بگذارید تا از گرمای روز استفاده کند و شب ها برای در امان نگه داشتن آن از سرما به داخل خانه انتقال دهید. انتخاب یک ظرف مناسب یکی از نکات مهم است. گلدان شما باید حداقل ۴۰ سانتی متر عمق و ۳۲ سانتی متر عرض داشته باشد تا فضای کافی برای رشد ریشه فراهم شود. جنس گلدان شما می تواند پلاستیک محکم، تراکوتا، سفالی و یا حتی یک گونی باشد. پس از آن که زهکشی مناسب با سوراخ هایی در پایین گلدان برای خروج آب اضافی فراهم کردید می توانید از سنگ ریزه ها برای زهکشی در کف ظرف استفاده کنید. در ابتدا لازم نیس نگران کوچک بودن ظرف یا گلدان خود باشید می توان نهال طالبی را پس از مدتی به ظرف یا گلدان بزرگتر منتقل کرد.

شرایط نگهداری از طالبی در گلدان

روش کاشت بذر

دو روش مجزا برای کاشت بذر طالبی وجود دارد. راه اول که انتخاب ساده تری نیز می باشد کاشت بذر در همان گلدانی است که انتخاب کرده اید. ابتدا در خاک گلدان خود حفره ای با عمق نیم سانتی متر ایجاد کنید و چند دانه در آن قرار دهید، روی دانه ها را با خاک بپوشانید و خاک را مرطوب کنید مواظب باشید تا آب دانه ها را جا به جا نکند می توانید برای این کار از اسپری آب استفاده کنید. برای اینکه بذر ها سریع تر جوانه بزنند روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت در آن محبوس شود و با اولین جوانه زدن پلاستیک را از روی گلدان بردارید. خاک گلدان را باید همچمنان مرطوب نگه دارید و گلدان را در مکانی بگذارید که نورگیر باشد. روش دوم کاشت بذر ها در ظرف های مخصوص یا گلدان های کوچک است تا بعد از تبدیل شدن به یک بوته کوچک  به گلدان اصلی منتقل شود. پس از کاشت بذر ها در گلدان کوچک و رشد دو یا سه برگ باید آن را به گلدان بزرگتری انتقال دهید، گلدان بزرگتر و مناسبی فراهم کنید و از نیم ساعت قبل از انتقال نهال آن را آبیاری کنید تا انتقال آن به گلدان بزرگتر اسان تر شود.

آموزش کاشت طالبی در گلدان

خاک مناسب

طالبی برای رشد به ترکیب خاک خاصی نیاز ندارد و در خاک معمولی نیز به راحتی می تواند رشد کند. اما برای افزایش رشد آن می توان از خاک های سبک شنی لومی استفاده کنید. خاک های دارای منافذ باز و عمیق فرایند رشد را سرعت می بخشد. خاک های اسیدی از خاک های نامناسب برای رشد  هستند و باعث می شود رشد عمومی دچار افت شود.

آبیاری

به یک برنامه منظم آبیاری نیاز دارید هرگاه سطح خاک خشک شد باید اقدام به آبیاری مجدد کنید توجه داشته باشید آبیاری بیش از حد پوسیدگی ریشه و ساقه بالای ریشه را به دنبال دارد. هفته ای ۲ تا ۳ بار آبیاری برای رشد کافی می باشد و ریشه های گیاه می توانند به خوبی تنفس کنند.برای مرطوب نگه داشتن خاک می توانید از یک لایه کاه استفاده کنید. بهتر است گیاه را از ساقه آن آبیاری کنید و آب را بر روی برگ های آن نریزید.

آفات و روش درمان

کاشت طالبی در گلدان نیازمند مراقبت و حراست از آن در برابر آفت هایی همچون شته، سوسک خیار و حشرات کدو است. رشد گیاه در گلدان یک مزیت خوب دیگر دارد و این که شما می توانید همواره گیاه خود را زیر نظر داشته باشید تا هجوم آفت هارا به سرعت مشاهده و اقدام به درمان آن کنید. برای درمان می بایست از روغن چریش یا حشره کش استفاده کرد. در صورت مشاهده لکه های کوچک زرد مایل به قهوه ای احتمال وجود قارچ می رود این لکه ها به سرعت پخش می شود در این صورت برگ های آسیب دیده را جدا کنید و یک سم قارچ کش روی گیاه اسپری کنید. کپک پرزکی نیز با سم قارچکش به راحتی درمان می شود.

 

ایجاد شرایط مناسب برای رشد طالبی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *