نحوه نگهداری از لیمو شیرین کاشته شده در گلدان

لیمو فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد و بسیاری از افراد مشتاق پرورش این گیاه هستند اما گمان میکنند زندگی آپارتمانی و نداشتن باغچه می تواند مانعی برای این کار باشد. در این مقاله به آموزش کاشت لیمو شیرین در گلدان پرداختیم و شرایط مناسب رشد این گیاه را شرح دادیم تا بتوانید به راحتی در محل سکونت خود به پرورش این گیاه محبوب بپردازید.

لیمو شیرین میوه بسیار محبوبی است که خواص بیشماری دارد و خیلی از افراد علاقمند به پرورش آن هستند اما زندگی آپارتمانی را یک مانع برای تحقق این هدف می دانند. نیازی به نگرانی نیست، شما می تواند به راحتی از این مشکل عبور کنید تنها کافی است تا کاشت لیمو شیرین در گلدان را امتحان کنید، به زودی متوجه خواهید شد پرورش این درخت با فراهم کردن شرایط مطلوب رشد در آپارتمان نیز امکان پذیر است.

لیمو شیرین که نام آن با سرما خوردگی در ذهن تداعی می شود و خاصیت های آن موجب بهبودی و تقویت بدن در هنگام دچار شدن به این بیماری شایع می شود،این گیاه  شامل یک درختچه کوچک است که می تواند تا ۴ متر ارتفاع داشته باشد. در هنگام گلدهی شکوفه های سفید رنگ و کوچکی بر روی شاخه هایش می روید و میوه کروی آن پس از رسیدن زرد می شود و بیشترین مناطق زیر کشت این میوه: استان فارس، کرمان،هرمزگان، گرگان، مازندران و گیلان است.

فرایند رسیدن لیمو شیرین در گلدان

کاشت لیمو شیرین در گلدان

لیمو شیرین سر شار از ویتامین c است و شرایط ایمنی بدن را در هنگام سرماخوردگی ایجاد می کند به همین دلیل در زمان سرماخوردگی مصرف این میوه پیشنهاد می شود، البته بهتر است قبل از مبتلا شدن بیشتر از این میوه مفید استفاده کنید. تا جایی که برایتان مقدور است در زمستان از لیمو شیرین استفاده کنید و آب میوه های صنعتی بی فایده را کنار بگذارید تا به سلامت بدن خود کمک کرده باشید و دچار کم آبی نشوید، زیرا در زمستان به دلیل سرمای هوا ممکن است مقدار استفاده مایعات کم شود و تمایل زیادی به خوردن آب نداشته باشید پس پیشنهاد می کنیم از آب میوه طبیعی بیشتر استفاده کنید تا با مشکل خاصی رو به رو نشوید.

رشد درخت لیمو شیرین در مناطق دارای آب و هوای گرم که مرطوب باشد بهتر است، اگر در خانه خود شروع به کاشت لیمو شیرین در گلدان کرده اید قسمتی از خانه را برای قرار دادن گلدان خود انتخاب کنید که از وزش باد های سرد دور باشد. تا زمانی که دمای محیط بیشتر از ۱۰ درجه کاهش نداشته باشد در رشد گیاه اختلال وارد نمی شود، در غیر این صورت ممکن است با کاهش دما درختچه شما دچار سرمازدگی شود. البته لیمو شیرین مقاومت خوبی در برابر سرما از خود نشان می دهد و به راحتی دچار سرمازدگی نمی شود.

رشد نهال لیمو شیرین در گلدان

این درخت به نور و آبیاری نسبتا زیادی برای رشد نیاز دارد، به طور معمول هر هفت تا ده روز به یک آبیاری عمیق نیاز پیدا می کند، این مقدار از آبیاری با تغییر فصل و شروع رشد میوه ها تغییر می کند و بیشتر می شود. لازم است با نکات آبیاری نهال آشنا باشید و به آبیاری درست آن اقدام کنید. اغلب خاک های معمولی برای رشد این گیاه مناسب می باشند اما مناسب ترین خاک ها برای رشد، خاک غنی با بافت متوسط می باشد که کمی اسیدی باشد و دارای زهکشی مناسب. می توانید برای تغذیه بهتر گیاه در فصل بهار از انواع کودهایی شیمیایی مناسب استفاده کنید و در پاییز کود دامی پوسیده به خاک محل رشد آن اضافه نمایید.

روش تکثیر

این گیاه از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر پیدا می کند. زمان میوه دهی در روش های متفاوت، متمایز خواهد بود. می توانید با کاشتن بذر آن صاحب گیاهان جدیدی شوید، در این روش با گذشت تقریبی ۶ تا ۷ سال درخت به میوه دهی خواهد رسید. با تکثیر قلمه گیاه زمان میوه دهی به ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارد. اگر به دنبال کاهش زمان میوه دهی هستید، تکثیر با استفاده از پیوند را پیشنهاد می کنیم در این روش نسبت به روش های دیگر زمان کمتری برای رسیدن به مرحله میوه دهی نیاز است فراموش نکنید که پیوند باید از گیاهی گرفته شود که بالغ بوده و به میوه دهی رسیده باشد.

مراحل کاشت در گلدان

اولین قدم برای کاشت لیمو شیرین در گلدان این است که تعدادی از هسته های لیمو مورد علاقه خود را ۴۸ ساعت در آب ولرم بخسیانید. می توانید برای تسریع در جوانه زدن پوسته دانه ها را جدا کنید، در این مرحله نباید به گوشته دانه آسیبی برسد. سپس آن ها را در یک گلدان مناسب بکارید. برای جدا کردن هسته ها از یک کارد کمک بگیرید و مواظب باشید هسته هایی که با بزاق دهان آغشته شدند را نکارید زیرا احتمال جوانه زدن این هسته ها بسیار کم است. گلدان شما نباید کوچک باشد و دقت کنید در انتهای گلدان محفظه کوچکی برای خروج آب اضافی از گلدان وجود داشته باشد. گودالی در خاک گلدان ایجاد کنید و به کاشت ۳ تا ۴ هسته در خاک اقدام کنید، بعضی از این هسته ها اصلا رشد نمی کنند اما باید در فاصله مناسب از هم کاشته شوند. آبیاری فراوان قدم بعدی است و نباید فراموش شود. خاک گلدان باید همواره مرطوب باشد.  در طول هفته ۲ تا ۳ بار به آبیاری گلدان خود بپردازید.

آموزش کاشت لیمو شیرین در گلدان

فراهم نمودن نور کافی برای نهال یکی دیگر از شرایط رشد است، گلدان را در محیطی قرار دهید که دمای آن بین ۲۱ تا ۲۴ درجه باشد. نهال این درخت به ۱۰ الی ۱۴ ساعت تابش نور خورشید نیاز دارد. با سپری شدن زمان و تبدیل شدن نهال به درخت نیاز آن به نور خورشید کاهش پیدا کرده و به ۸ ساعت نور در روز می رسد. اگر ریشه های درخت به قدری رشد کردند که از منافذ زیر گلدان قابل مشاهده بودند بیانگر این موضوع است که گلدان شما دیگر برای نهال فضای کافی ندارد و باید به یک گلدان بزرگتر انتقال داده شود.

خاک

برای ایجاد بهترین بستر رشد گیاه در گلدان از ترکیب خاک کوکوست یا خاک بیت ماس با خاک پرلیت و مقداری پوکه صنعتی سبک یا سنگریزه برای کف گلدان استفاده کنید تا بهترین شرایط را فراهم کرده باشید. البته این درخت با بیشتر خاک ها که زهکشی مناسبی داشته باشند و آب به خوبی از آن عبور کند سازگار است و نیازی به سختگیری بیش از حد نیست. این گیاه به آبیاری تقریبا زیادی نیاز دارد اما نباید شرایط پوسیدگی ریشه گیاه را به وجود آورد.

کود

این گیاه مانند سایر درختان مرکبات برای تقویت بیشتر نیاز به استفاده از کود مناسب دارد. پس از کاشت لیمو در گلدان شما می توانید برای تغذیه این گیاه ماهی یک بار از کود مایع برای غنی شدن خاک گیاه استفاده کنید تا مواد و عناصر لازم همراه با آب از ریشه جذب شده و به گیاه برسد.

دمای مناسب

بهتر است گلدان خود را در مکانی با هوای گرم یا معتدل نگهداری کنید که دارای رطوبت نیز باشد. اگر از گلدان خود در بالکن و فضاب باز نگهداری می کنید با رسیدن فصل سرما به انتقال گلدان در خانه اقدام کنید و در فاصله مناسبی از شوفاژ و بخاری و دیگر وسایل گرمایشی نگهداری کنید تا آسیب نبیند. دمای مطلوب رشد برای این گیاه ۱۸ تا ۲۷ درجه می باشد. وجود رطوبت برای رشد مناسب گیاه بسیار مفید است.

ظاهر درختچه لیمو شیرین کاشته شده در گلدان

فواید مصرف لیمو شیرین

با کاشت لیمو در گلدان شما می توانید از فواید بیشمار این میوه حتی در آپارتمان نیز به راحتی بهره مند شوید لازم است بدانید، ویتامین c  می تواند باعث کاهش التهاب در بافت ها شود پس با مصرف لیمو شیرین می توانید به درمان روماتیسم و استئوآرتریت کمک کنید. لیمو شیرین با دارا بودن فولیک اسید در سلامت استخوان ها و مفاصل کمک می کند و پتاسیم موجود در آن سموم کلیه و مثانه را کاهش می دهد و عفونت مثانه را بهبود می بخشد. می توانید با مصرف این میوه با ارزش با یبوست و سوء هاضمه مقابله کنید، زیرا طعم خاص لیمو شیرین غدد ترشح کننده بزاق را تحریک می کنند و این عمل باعث آزاد شدن آنزیم های تسهیل کننده گوارش همراه است. فیبر موجود در این میوه در درمان یبوست مفید واقع می شود. این منبع پتاسیم می تواند اسهال را نیز بهبود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *