نگه داری گل پریوش

کاشت گل پریوش برای محیط های بسته آپارتمانی گزینه ایده آل می باشد. البته این گل به نام های دیگری نیز خوانده می شود. رنگ جذاب و مقاومت بالای این گل در نوع خود بی نظیر است.

افراد زیادی تمایل به نگهداری از گل های زینتی در منزل دارند. این افراد به خلق محیطی زیبا در منزل معتقد هستند. به همین دلیل از ایده کاشت گل پریوش در گلدان استقبال می کنند. مقاومت بالا شرایط نگه داری پریوش را آسان می سازد.

شرایط نگهداری و کاشت گل پریوش

سادگی در کاشت، اصول نگه داری بدون دردسر و مقاومت بالای گیاه عواملی هستند که انگیزه لازم برای پرورش را فراهم می کنند. کاشت گل پریوش نیز در عین سادگی اتفاق می افتد. این گیاه به خانواده خرزهره برمی گردد. پریوش را با نام های گل تلگرافی و پروانش می شناسند. مهم ترین ویژگی این گیاه زینتی مربوط به دمای بالا برای نگه داری می شود.

شرایط نگه داری گل پریوش

خصوصیات ظاهری گل پریوش

این گیاه با ویژگی های زینتی ظاهر می گردد. بوته های آن با برگ های سبز براق با خطوط سفید دیده می شوند. برگ ها به شکل دو به دو در مقابل یکدیگر رشد می کنند. خطوط سفید در رگبرگ های میانی برگ دیده می شود. برگ ها با فرم بیضی و دم کوتاه با عرض سه سانتی متر و طول ۸ سانتی متر رشد می کنند. گل های این گیاه ۵ گلبرگ دارند و در قسمت بالای ساقه باز می گردند. دوره گلدهی مربوط به میانه بهار تا میانه پاییز است و با اولین سرما، گلدهی به اتمام خواهد رسید. این گیاه بومی مناطقی چون ماداگاسکار، اندونزی و نواحی استوایی است. گیاهی چند ساله بوده و هر سال از زیبایش کاسته می شود. گل پریوش زیبایی بی نظیری را از ترکیب رنگی به نمایش می گذارد.

کاشت گل پروانش

شرایط مطلوب کاشت گل پریوش

برای کاشت گل پریوش دما را به عنوان فاکتور مهم در نظر بگیرید. بهتر است دما را در حد مناسب ۲۱ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگه دارید. این گیاه فرصت خوبی برای رشد سریع و پوشش گسترده در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دارد. تاب حداکثر دما برای این گیاه زینتی برابر با ۳۵ درجه سانتی گراد است.

همانطور که می دانید گیاهان مقاوم به دمای بالا و شرایط، به آبیاری کمی نیاز دارند و در صورت آب دهی مکرر نابود می گردند. آبیاری گل پروانش را با رویت خشک شدن خاک انجام دهید.

آبیاری گل پریوش

نور مناسب و کافی را در اختیار گیاه بگذارید. این گیاه در طی روز به بهره مندی از ۶ ساعت نور نیازمند است. شرایط نور پسند این گیاه سبب شده تا زیر سایه درختان کاشته نشود. چون این موضوع پیامد عدم رشد را برای این گیاه زینتی به دنبال خواهد داشت.

شرایط نوردهی گل پریوش

کاشت گل پریوش به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد. این موضوع در اولویت قرار می گیرد. این خاک باید با ترکیبی از خاک برگ پوسیده، کود دامی پوسیده، مقداری شن شسته شده و خاک مرغوب باغچه همراه باشد. توجه داشته باشید که می توانید مخلوطی از پیت ماس و شن شسته شده را برای ترکیب خاک به کار ببرید.

تکثیر گل پریوش

کودهای کامل برای خاک های زهکشی شده لازم است. چون این خاک ها بافت سنگینی برای گیاه ندارند و در نتیجه مواد مغذی چندانی در اختیار گیاه نخواهند گذاشت.

کوددهی گل پریوش

کاشت گل پریوش

گل پریوش به طرق مختلف بذر، قلمه و نشاء کاشت می شود. روش مناسب و راحت برای پرورش گل پریوش استفاده از بذر است. برای بهره مندی از این گیاه در محیط های بسته مانند آپارتمان از نشاء های گلخانه ای استفاده کنید.

ابتدا بذر مناسب برای کاشت گل پروانش را انتخاب کنید. با انتخاب صحیح بذر می توانید روند رشدی گیاه را سرعت ببخشید. قوه نامیه این بذرهای خریداری شده اهمیت زیادی دارد.

بذر را در داخل خاک حاوی پیت ماس و کوکوپیت بکارید. البته این کاشت باید در لایه سطحی خاک انجام شود. یعنی در همان ۶ میلی متری اول خاک نهان گردد.

برای جوانه زنی گیاه باید آب فراوان در اختیار آن بگذارید. یعنی شرایط جوانه زنی را با ایجاد رطوبت دائم در خاک ایجاد کنید. مراقب باشید که رطوبت را با خیس کردن خاک اشتباه نگیرید و به بذر آسیب نزنید.

کاشت گل پریوش

گلدان خود را در شرایط ایده آل با دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد بگذارید. در این مدت گلدان ابداً نباید در معرض نور مستقیم باشد. بلکه باید در نوری غیر مستقیم قرار داشته باشد.

برای سرعت جوانه  زنی به شکل مطلوب و جلوگیری از هدر رفت رطوبت، بهتر است روی بذرهای کاشته شده را با یک پلاستیک شفاف ببندید. به منظور رد و بدل شدن هوا، باید چند سوراخ بر روی آن ایجاد نمایید.

کاشت گل پریوش

در این صورت شرایط گلخانه ای را برای کاشت گل پریوش فراهم کرده اید و نتیجه کار خود را در طی ۳ تا ۵ روز آینده خواهید دید. زمانی که جوانه ها از نظر ارتفاعی به ۵ تا ۸ سانتی متر رسیدند، آن ها را از بستر کشتی خود بیرون آورید و به محل اصلی منتقل کنید.

برای شرایط گلدهی گیاه باید نور کافی در اختیار قرار گیرد. این نور از ۱۲ تا ۱۴ هفته برای گلدهی کمتر نباید باشد. امیدواریم مطالب ارائه شده در زمینه تکثیر گل پریوش مورد رضایت شما دوستان گرامی قرار گرفته باشد و از ارائه مطلب لذت برده باشید. در صورت تمایل با کلیک بر روی لینک با تکثیر بنت قنسول و زاموفیلیا در سایت سبزانه آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *