روش های مختلف تکثیر سینگونیوم

سینگونیوم یکی از زیبا ترین گیاهان آپارتمانی و تزئینی است، این گیاه از دسته گیاهان بسیار مقاومی است که می تواند هر شرایطی را تحمل کند و به رشد خود ادامه دهد، به دلیل همین ویژگی های مطلوب این گیاه می توان به تکثیر سینگونیوم پرداخت و از سرسبزی آن لذت برد.

 نحوه تکثیر سینگونیوم کار سختی نیست کافیست در فصل رشد از ساقه هایی که دارای ریشه های هوایی هستند برای قلمه استفاده کنید، هر فردی می تواند در منزل به نگهداری و پرورش آن بپردازد به شرط آنکه به نکاتی که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم توجه داشته باشید.

تکثیر سینگونیوم

در مطلب قبل شما را با انواع گیاهان زینتی مخصوص آپارتمان همچون آموزش نگه داری پپرومیا هندوانه ای ، تکثیر برگ انجیری و نحوه مراقبت از آن اشاره کردیم حال در ادامه به تکثیر سینگونیوم و نحوه پرورش این گیاه آپارتمانی اشاره خواهیم کرد.

گیاه شناسی سینگونیوم: این گیاه بومی منطقه مکزیک می باشد همانگونه که گفتیم نوعی گیاه آپارتمانی بالا رونده است که دارای رشد سریعی هم می باشد، برگ های این گیاه پفکی مانند می باشد که در روی برگ های آن رگ برگ های زرد رنگی وجود دارد، رنگ برگ های سینگونیوم معمولا سبز کمرنگ می باشد و مدل برگ های آن به گونه ای می باشد که سر آن تیز می شود، ساقه های این گیاه قادر است ریشه های هوایی در ساقه به وجود آورد به همین دلیل باید برای این گیاه یک قیم تهیه نمایید، زمانی که عمر این گیاه زیاد می شود به مرور برگ های زیرین خود را از دست می دهد و ظاهری ناپسند به خود می گیرد، شما باید رشد این گیاه را به گونه ای کنترل نمایید که به صورت تو پر رشد کند.

سینگونیوم معمولا به صورت رونده رشد می کند و از نظر ظاهری هم شباهت زیادی به گیاه فیلودندرون دارد که ممکن است بسیاری افراد آنها را باهم اشتباه بگیرند اما اگر به برگ های آن توجه کنید تفاوت هایشان را می بینید، گیاه سینگونیوم اگر چه رونده است اما در طول سال قادر به تولید ۶ برگ می باشد.

نیاز های گیاه سیگونیوم

آشنایی با نحوه تکثیر سینگونیوم

برای تکثیر سینگونیوم ابتدا باید در زمان مناسب اقدام کنید، معمولا در فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای تکثیر سینگونیوم می باشد. برای اینکار ابتدا باید از ساقه هایی که ریشه های هوایی دارد استفاده کنید. ساقه را باید طوری از گیاه جدا کنید که برش آن دقیقا بر زیر گره باشد، قلمه ای را که انتخاب می کنید باید از نوک ساقه حداقل ۸ سانتی متر طول داشته باشد، اگر ساقه دارای برگ بود باید تمام برگ هایی که در انتهای قلمه وجود دارد را جدا کنید.

بعد از آن که قلمه را جدا کرد باید آن را در یک بستر مناسب جهت ریشه دهی قرار دهید، ترجیحا خاکی که برای کاشتن قلمه استفاده می کنید باید ترکیبی از خاک پرلیت+ پیت ماس+ ماسه+ خاک برگ+ شن باشد. بعد از آنکه قلمه ها را درون خاک کاشتید باید بر روی گلدان یک کیسه پلاستیکی بکشید تا رطوبت و دمای کافی برای ریشه دهی قلمه ها فراهم شود.

نگه داری و پرورش گیاه سینگونیوم

بعد از آن باید گلدان حاوی قلمه ها را به مکانی پر نور انتقال دهید، نور نباید به صورت مستقیم باشد. و اینکه به هیچ عنوان نگذارید تا خاک قلمه ها خشک شود و هر روز باید رطوبت خاک را چک کنید، قلمه ها با گذشت ۱ ماه و نیم ریشه دار می شود که در تمام طول این مدت باید مدام وضعیت آنها را چک کنید. بعد از ریشه دهی قلمه ها باید پلاستیک را از روی گلدان کنار بزنید و گلدان را به مکانی با نور مناسب تر انتقال دهید.

شما باید بعد گذشت ۴ ماه اقدام به تعویض گیاه جوان خود کنید و آن را به گلدانی بزرگتر انتقال دهید، نکته ای که در رابطه با پرورش و تکثیر سینگونیوم وجود دارد این است که اگر منزل شما دارای مکانی آفتاب رو وجود ندارد نیازی نیست نگران باشید زیرا می تواند با نور کم هم به رشد خود ادامه دهد.

قلمه زدن گیاه سینگونیوم

نکاتی مهم برای نگهداری سینگونیوم

نور: همانگونه گفتیم سینگونیوم گیاهی مقاوم است به خصوص زمانی که در سایه قرار داده شود. این گیاه را نباید در مقابل نور مستقیم و شدید آفتاب قرار داد. بهترین نور نوری با سایه روشن است.

آبیاری: آبیاری باید زمانی انجام شود که در زمان ۲ آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد، این گیاه به ۱ مرتبه آبیاری در هفته هم قانع است، پس سعی کنید از آبیاری زیاد خودداری کنید چون به گیاه آسیب می رساند. برای آبیاری از آب کتری که سرد شده باشد استفاده کنید.

دما: گیاه سینگونیوم به هوای خنک علاقه زیادی دارد به همین دلیل مناسب ترین مکان هایی که می توانید از آنها نگهداری کنید راه پله ها هستند. دمای محیطی این گیاه باید در تابستان ۲۱ درجه و در زمستان هم ۱۵ درجه باشد.

نحوه تکثیر سینگونیوم در منزل

رطوبت: برای تامین رطوبت این گیاه شما می توانید هم از طریق مه پاشی استفاده کنید و هم از طریق قرار دادن آب در زیر گلدانی که البته داخل آن پر از سنگ ریزه باشد و کف گلدان هیچ تماسی با آب نداشته باشد.

خاک: نوع صورتی گیاه سینگونیوم خواستار خاکی اسیدی می باشد، شما می توانید برای تهیه خاک این گیاه از مخلوط کمپوست و پیت ماس استفاده کنید.

کوددهی: برای کمک به رشد گیاه سینگونیوم می توانید هر ماه ۱ مرتبه در تابستان و بهار از کود های مصنوعی استفاده کنید.

تعویض گلدان: برای تعویض سینگونیم بهتر است هر ۲ سال یکبار اقدام به تعویض گلدانش کنید و از خاک جدید استفاده کنید.

تمیز کردن برگ ها: برای تمیز کردن برگ های این گیاه زیبا می توانید از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن گردو غبار استفاده کنید.

نکاته مهم در جهت پرورش گیاه سینگونیوم

نکات مهم در نگهداری و پرورش سینگونیوم

  • توجه داشته باشید گیاه سینگونیوم به دلیل داشتن ریشه های هوایی به محض تماس با محل مرطوب می تواند تولید ریشه کند در نتیجه منجر به رشد نابهنجار گیاه می شود، به همین دلیل برای جلوگیری از این کار باید برای گیاه از یک قیم استفاده کنید تا برگ ها در مسیر معینی رشد کنند.
  • زمانی که گیاه شما دارای ساقه های بلند و بدون برگ شد بدانید که محلی که از آن نگه داری می کنید دارای نور کمی است به همین دلیل باید آن را به مکان پر نور تری انتقال دهید.
  • زمانی که ساقه ها بیش از رشد کردند می توانید از ساقه ها جهت تکثیر سینگونیوم استفاده کنید. کافیست ساقه ها را از زیر گره برش دهید و آن را در خاک بگذارید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پرورش گیاهان زینتی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *