کاشت قارچ در گلدان

خوراکی بسیار لذیذی که با کمک هاگ می توانید آن داشته باشید و از فواید بی شمار آن بهره مند شوید.کاشت قارچ در گلدان بدین صورت است که به محیط کشت و گلدان استریل شده نیاز است تا با ترکیب بذر یا هاگ با محیط کشت و انتقال به محیط مرطوب در دمای ۲۱ درجه، بعد از گذشت ۲ هفته ریشه های سفیده مشاهده شود. ادامه ی کار را با مطالعه ی مقاله به نتیجه برسید.

قارچ ،خوراکی بسیار مفیدی که در سلامتی انسان ها نقش به سزایی دارد. کاشت قارچ در گلدان به هیچ عنوان کار سخت و پر زحمتی نیست، تنها کافی است شرایط رشد آن را بدانید و رعایت کنید. بر خلاف سایر گیاهان که با کمک بذر پاشی تکثیر می شوند، قارچ به کمک اسپور های بسیار ریز (اسپور شکل خفته ای از باکتری است) پرورش پیدا می کند. مناسب ترین انتخاب قارچ هم برای کاشت در گلدان، قارچ سفید می باشد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.برای شروع کاشت قارچ، استریل کردن محیط کشت را در اولویت این کار قرار دهید. سپس قارچ را با محیط کشت کمی ترکیب کنید تا با یکدیگر به تعادل برسند. با گذشت زمان گلدان را در محیط مرطوب با دمای ۲۱ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.با رعایت این شرایط و رفع نیاز های قارچ ،بعد از گذشت دو هفته ی زمانی ریشه های سفیدی در گلدان مشاهده می شود که نشان از رشد قارچ و آمادگی برای برداشت دارد. بدانید که پرورش آن ها به کمک هاگ صورت می گیرد اما اگر تمایل دارید که در مدت کوتاه تر و حتی آسانتر به مرحله برداشت برسید این کار را از طریق بذر انجام دهید.

آشنایی ابتدایی با قارچ و کاشت آن

مراحل کاشت قارچ در گلدان

با استریل کردن قارچ و گلدان و ادامه ی ترکیب آن دو باهم،گلدان را در محیط مرطوب با دمای ۲۱ درجه نگهداری کنید تا پس از گذشت ۲ هفته ریشه های سفید را در گلدان مشاهده کنید.حال باید آن را به محیط خنک و تاریک انتقال دهید و برای حرارت کم،از لامپ ها به جای نور خورشید به کار بگیربد. با رعایت این نکات گفته شده،بعد از گذشت ۲ تا ۳ هفته، کاشت قارچ ها نتیجه داده و کلاهک آن را می توانید به دیده نگاه کنید. با شکل گیری کامل  کلاهک و پایه ی محصول می توانید آن را برداشت و در آخر استفاده کنید.

انواع قارچ مناسب گلدان کدام اند؟

  1. قارچ سفید
  2. قارچ اویستر
  3. قارچ شی تاک

مراحل ساده کاشت قارچ در گلدان و انواع آن

مراحل جامع تر کاشت قارچ را بدانید

  • انتخاب گلدان مناسب:

گلدانی را که برای کاشت انتخاب می کنید باید قطری به اندازه ی ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر داشته باشد. چون قارچ کلروفیلی ندارد، غذای مورد نیاز مصرف خود را از محیط اطراف می گیرد. حال گلدان را با چه نوع جنسی از خاک پر کنیم؟ خاکی که شامل ترکیباتی از ( چوب، گندم ویا ذرت) باشد.

  • آماده سازی:

گلدان و محیط کشت باید به خوبی استریل شوند. با انجام این کار شما از ورود و تکثیر میکروب ها پیشکیری و در ادامه به تولید قارچ سالم هم دست پیدا کرده اید.یکی از راه های پاکسازی استفاده از مایکروویو است که با بالا بودن دما برای ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد، میکروب ها را به سرعت نابود می کند.شما علاوه بر مایکروویو می توانید از مایع ظرف شویی یا الکل هم استفاده کنید.

  • کاشت بذر:

گلدان انتخابی را با ترکیب خاک( چوب، گندم یا ذرت) پر کنید. بذر ها را با خاک ترکیب و سپس به محیط گرم و کم نور انتقال دهید. توجه به نکات گفته شده و انجام آن ها تا این مرحله باعث رشد باکتری میسیلیوم  شده که بسیار در تولید بهتر قارچ تاثیر دارد.

  • بررسی گلدان و رشد قارچ:

بعد از کاشت بذر قارچ، با گذشت ۲ هفته به طور مداوم گلدان را بررسی کنید تا ریش های سفید را در خاک به چشم ببینید. حال وقت آن است که گلدان را به مکانی تاریک تر با دمای ۱۳ درجه سانتی گراد منتقل کنید. در روند کار آبیاری مرتب را از یاد نبرید. به دلیل علاقه ی زیاد قارچ ها به محیط سرد مبادا شما کوتاهی داشته باشید و اجازه دهید که از دمای ۲۱ درجه سانتی گراد بیشتر شود.

  • پرورش قارچ:

با مشاهده ریش های سفید و بعد از گذشت ۳ هفته از آن، قارچ ها پدیدار می شوند. هنوز زمان برداشت فرا نرسیده، بعد از رشد کامل کلاهک و پایه شما اجازه ی این کار را خواهید داشت.

مراحل جامع کاشت قارچ در گلدان

معرفی قارچ های قابل کاشت در گلدان

  • قارچ سفید:

این قارچ خوراکی به قارچ دکمه ای شهرت داشته و پر مصرف ترین است. به دلیل نقش کالری بسیار پایین خود در سلامت قلب بسیار موثر بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

  • قارچ اویستر:

این قارچ خوراکی به شکل صدفی بوده و به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در بهبود سلامت قلب و سیستم ایمنی بسیار نتیجه بخش است و باعث کنترل قند خون می شود. در مورد قارچ صدفی بیشتر بدانید.

  • قارچ شی تاک:

این قارچ به صورت کلونی به روی چوب های ذر حال پوسیده شدن درختان جنگلی همچون ( شاه بلوط، افرا، صنوبر، ممرز، راش و …،رویش می کند. در درمان زگیل تناسلی، درمان کرونا، تقویت پوست و استخوان و سیستم ایمنی بدن بسیار ثمر بخش بوده و پر از خواص ضد میکروبی و ضد سرطان زا است.

معرفی انواع قارچ قابل کشت در گلدان

شرایط نگه داری کاشت قارچ

  • تهویه:

به تهویه یکنواخت نیاز دارد. نه بیشتر و نه کمتر

  • درجه حرارت:

اگر درجه حرارت بستر خاک به کمتر از ۱۴ و درجه حرارت محیط به ۵٫۷ برسد، باید روی آن را با پوششی ضخیم بپوشانید تا مانع تبادل حرارت با محیط شوید.

  • رطوبت و آبیاری:

بهترین درجه رطوبت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.اگر این درجه رطوبت کمتر باشد باعث ترک خوردن کلاهک و یا لکه دار شدن آن می شود.آبیاری را با آب خالص و با درجه حرارت ۳۲ به وسیله ی آب پاش با احتیاط کامل به روی سطح خاک بپاشید.

  • تقویت خاک بستر:

بعد از گذشت زمان و بزرگ شدن قارچ ها می توانید روی سطح بستر را کود مایع بپاشید اما دقت کنید که این کار روی کلاهک انجام نگیرد چون باعث نابودی کلاهک و قارچ خواهد شد.

شرایط نگهداری کاشت قارچ در گلدان

صحبت پایانی:

قارچ خوراکی ای فاقد چربی، با کالری بسیار کم ، سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان می باشد.کلید اصلی پرورش آن در خانه علاوه بر رعایت نکات و شرایط نگهداری گفته شده مناسب رشد، به دست آوردن هاگ است. چون ماده اصلی کاشت قارچ بذر نمی باشد. برای برداشت هرگز سعی نکنید که قارچ را با کشیدن ساقه جدا کنید. چون این کار اشتباه شما به صدمه زدن قارچ های اطراف که هنوز به خوبی رشد نکرده اند، منجر می شود.از همراهی شما دوستان عزیز با مطالعه ی این مقاله بسیار متشکر هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *