کود برای فیکوس

در این مقاله ی تعریف شده با کود برای پتوس به خوبی آشنا شدید.کودی که اگر از قبل، خاک را کاملا خیس نکرده باشید ریشه ها را تامرز سوزانده شدن به پیش می برید و اگر بعد از کوددهی آبیاری را فراموش کنید ریشه گیاه را به مرز آسیب رساندن می کشانید. پس شرایط نگهداری پتوس را مطالعه کنید و سعی در رفع نیاز های آن داشته باشید.

فیکوس با رنگ سبز یا ابلق خود تا ارتفاع ۳۰ متری رشد می کند. برگ های پهن ، براق و چرمی شکل با نوک تیزی دارد که در تولید کائوچو و لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. کود برای فیکوس بستگی به شرایط رشد و نیازهای داشته خود، دارد.کود NPK مناسب ترین کود محلول در آب برای فیکوس است که هر ۲ هفته تا ۴ هفته به گیاه باید انجام بگیرد.محبوب ترین فیکوس زینتی بنجامین است که شاخ و برگ های بسیار زیبایی دارد.اما برای رسیدن به این گل زیبا باید یکی از شرایط اصلی آن که کوددهی است، مرتبا با نظم رعایت شود. کود های NPK که شامل ( نیتروژن، فسفرو پتاسیم) است، دو گونه از آن مورد استفاداه قرار می گیرد. کود ۱۰۱۰۱۰ که هر ۲ هفته یکبار و کود های ۲۰۲۰۲۰ هر ۴ هفته یکبار نیاز است. بهتر است این کار را از اواخر بهار تا اوایل پاییز شروع کنید به این صورت که قبل از کوددهی خاک کاملا خیس شده باشد تا در معرض سوختگی نباشد و همیشه بعد از کوددهی گیاه را کمی آب بپاشید تا ریشه آسیبی وارد نشود.

آشنایی ابتدایی با کود فیکوس

کود برای فیکوس چگونه باشد؟

کود های محلولی که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می گیرد، هر ۲ هفته تا ۴ هفته یکبار زمان مناسبی است. همانطور که در قسمت های قبل تعریف کردیم کود های NPK که سرشار از نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند (۱۰۱۰۱۰ یا ۲۰۲۰۲۰) را با آب رقیق و در مرحله نهایی با خاک ترکیب کنید.اما آنقدر میزان مصرف کوددهی زیاد نباشد که رشد گیاه ضعیف شود، بدانید که باید به مقدار مناسب از آن استفاده شود.

انواع فیکوس چه ویژگی هایی دارد؟

  • فیکوس معکوسی:

دارای برگ های بزرگ پهن به شکل چرم است.

  • فیکوس لیراتا:

دارای برگ های بزرگتر از فیکوس معمولی بوده و حالت دار است.

  • فیکوس جنگلی:

دارای برگ های قلبی شکل و ریز است.

  • فیکوس بنجامین:

دارای برگ هایی با اندازه ی متوسط و معمولا به شکل ابلق است.

  • فیکوس پیچ:

دارای برگ هایی ریز و ساقه هایی پیچ دار و آبشار مانند است.

بررسی انواع فیکوس

بررسی شرایط نگهداری رشد فیکوس

  • نور:

رشد فیکوس بستگی به داشتن نور روشن و غیر مستقیم دارد. چون اگر نور این طور نباشد باعث سوختگی و استرس، ریزش و زرد شدن برگ و توقف رشد خواهد شد.

  • آبیاری:

آبیاری همانطور که در گل و گیاهان دیگر انجام می گرفت، برای فیکوس هم همینطور است. بهترین زمان پس از خشک شدن خاک بوده که دیگر گیاه رطوبتی برای باقی رشد ندارد. برای افزایش رطوبت برگ ها را به طور مداوم در روز آب پاشی کنید  اما خیس نشود چون در ادامه با شیوع قارچ مشکلات بسیار غیر قابل جبرانی پیش خواهد آمد.

  • رطوبت:

در زیر گلدان یک سینی پر از سنگ ریزه و آب استفاده و یا برای تامین رطوبت به طور مداوم به برگ ها آب پاشی کنید.

  • دما:

دمای لازم برای رشد فیکوس ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

  • کود دهی:

کود های محلول در آب را هر ۲ هفته تا ۴ هفته یکبار به خاک اضافه کنید. بهترین کود برای فیکوس ، محلول ۱۰ ۱۰ ۱۰ یا ۲۰ ۲۰  ۲۰است. که بسیار به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم.

  • هرس:

برای رسیدن به بهترین رشد بوته ای فیکوس، باید در فصل بهار یا تابستان شاخه های اضافی و آلوده به بیماری اش را پیش از رسیدن به ۱/۳ طول جدا کنید. هرس

  • آفات:

این موجودات موذی همچون کنه عنکبوتی یا شپشک برای تغذیه و یافتن محل زنگی جدید خود برای تخم گذاری به گیاه حمله می کنند.که با کمک صابون حشره کش یا روغن چریش می توان با آن ها مقابله کرد.

  • تعویض گلدان:

اگر رشد گیاه زیاد باشد باید هرسال گلدان آن تعویض شود. اگر شرایط ، مناسب تعویض گلدان نبود، کافی است که فقط ۵ تا ۷ سانتی متر خاک کهنه را با خاک نو جایگزین کنید.

  • خاک:

خاک بستری برای کاشت فیکوس مناسب است که ترکیبی از ( خاک معمولی + خاک برگ، کوکوپیت ) و کاملا زهکشی شده باشد.

شرایط نگهداری از فیکوس

چرا فوکوس دیگر رشدی در طول سالیان ندارد؟

نبود کود

آبیاری اشتباه

کمبود نور

کیفیت بستر

محل نگهداری

دو سوال  از مشکلات مهم در کاشت موثر فیکوس

  • علت ریزش برگ چیست؟

تغییرات محیط، تغییرات دما و رطوبت خانه یا محل کار

  • علت خشک شدن برگ از برای چیست؟

آبیاری بیش از کم یا زیاد،کمبود نور و درجه ی حرارت، کمبود رطوبت و تنش های حاصل از جابه جایی

مشکلات مهم در کاشت فیکوس

تکثیر فیکوس چگونه انجام می گیرد؟

  • تکثیر از طریق کاشت بذر:

ابتدا بستری که کاشت را بر روی آن انجام می دهید آماده و سپس خاک مناسب را با سموم قارچ کش ترکیب کرده و به بستر کاشت اضافه کنید. سپس بذر ها را درون گلدان حفر و هر روز آبیاری به آن را انجام دهید.

  • تکثیر از طریق کاشت برگ:

برای شروع برگ ها را از گیاه جدا کنید. در حین برش، شیره از ساقه خارج شده که آن را به خوبی شست و شو دهید. قبل از کاشت برگ انتهای آن را ریشه زایی ، خاک و بستر مناسبی را هم فراهم کنید.با انتقال به محیط گرم روی آن را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت از دست رفته را به گیاه بازگردانید. خاک را مرتبا آب پاشی کنید تا ریشه دهی صورت بگیرد.پس از رسیدن طول جوانه زنی به ۵ تا ۱۰ سانتی متر در گلدان دیگری از آن نگهداری کنید.

  • تکثیر از طریق کاشت قلمه:

برای قلمه زنی از اواخر بهار تا اوایل تابستان، ساقه های قلمه را به طول ۱۵ سانتی متر برش دهید. هنگام برش شیره ی ساقه خارج شده، آن را به خوبی شست وشو دهید و به مدت ۳۰  دقیقه در آب نگه دارید. تمامی برگ های ساقه را به غیر از چند برگ انتهایی از ساقه جدا کنید. با کاشت قلمه و رسیدن به مرحله ریشه زایی، گیاه شروع به گلدهی می کند که حال بهترین زمان برای تعویض و جا به جایی گلدان است.

  • تکثیر از طریق کاشت هوایی:

با شکاف در ساقه پوسته آن را جدا کنید و خزه ای را به دورش بپیچید. پلاستیکی را به رویش بپوشانید تا ریشه در خاک ظهور کند.

تکثیر فیکوس

صحبت پایانی:

کود برای فیکوس بستگی به شرایط رشد و رفع نیاز های مربوط به خود را دارد. بهترین کود، کود های نیتروژن +فسفر و پتاسیم دار است که به صورت محلول در آب هر ۲ هفته تا ۴ هفته با ترکیب خاک انجام می گیرد. اگر کود دهی ای نباشد گیاه هم رشدی به همراه نخواهد داشت. پس کو دهی را در بهترین صورت خود به انجام برسانید. در مقاله گذشته کاشت آهار را کامل تعریف کرده ایم  در صورت علاقه آن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *