کاشت انگور در گلدان

کاشت انگور در گلدان بدین صورت است که در کاسه ای پر از آب هسته ها را ریخته و در بین آن هایی که تو خالی هستند را خارج می کنیم . سپس با گذشت ۲۴ ساعت در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری درون خاک دفن می کنید .

انگور ، این میوه ی بسیار لذیذ با طبع گرم همچون شیر مادر ، خوشه ای و پر میوه است که بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کند. بهترین زمان کاشت آن در فصل بهار و اوایل تابستان چون در فصل سرما امکان رشد آن محدوداست  و حتی وجود ندارد.  در گلدان جنبه ی زینتی به خود می گیرد و  نیاز های اصلی آن ؛ دانه انگور ، گلدان بزرگ و ۶ ساعت تابش نور مناسب خورشید است .این گیاه کوچک بهتر است در سال اول که رشد ابتدایی خود را دارد ، در گلدان کوچکی باشد و بعد از آن بزرگتر و جای گیاه به آن تعویض شود ، شما می توانید پس از دو یا سه سال از میوه ی شیرین  آن تغذیه کنید. علاوه بر کاشت در گلدان با کاشت انگور در باغچه و شرایط آن هم آشنا شوید.

گلدانی برای کاشت انگور مناسب است که بزرگ باشد ، هر چه بزرگتر رشد آن هم طبیعتا بیشتر است . این گیاه در سال اول همانطور که در توضیحات ابتدایی گفته شد رشد آن چنان زیادی ندارد . پس از گذشت سال اول جای گیاه به گلدان بزرگتری باید تعویض و سپس نگهداری شود . برای کاشت می توان از هسته های کوچک هم استفاده کرد اما برای موفقیت بیشتر و نتیجه ی سربعتر ،  هسته ی بزرگتر فراموش نشود.

انگور و خواص آن

نکات لازم برای کاشت انگور در گلدان

  • انتخاب گلدان

به یاد دارید که گلدان کوچک ، تنها برای سال اول رشد مناسب بود و بعد از گذشت یک سال باید جای آن با گلدان بزرگتر برای رشد بهتر و برای رساندن گردش هوای کافی  تعویض شود .چون در سال اول رشد آن چنانی ندارد و محدود است و با شروع رشد پس از دو و یا سه سال میوه های انگور به بار می نشیند .

مراقبت های نگهداری از گل انگور

  • انتخاب انواع انگور

انگوری برای کاشت مناسب است که با شرایط آب وهوایی هر منطقه هماهنگ باشد .  انگور هایی در ایران هستند همچون ؛

  • انگور یاقوتی:

زودرس ، به رنگ قرمز با حبه های ریز و خوشه های متراکم ، اولین انگور وارده به بازار مصرف

  • انگور کشمشی:

میوه ی فراوان ، به رنگ سفید مایل به زرد و قرمز ، تهیه شیره ی انگور و کشمش

  • انگور سلطانی:

رنگ سفید و قرمز تیره ، حبه های پوست ضخیم ، تهیه ی مویز ، نگهداری طولانی

  • انگور حسینی:

حبه های درشت ، دانه دار با دانه هایی به اندازه ۳ سانتی متر ، پر آب و گوشتی

  • انگور عسگری:

تهیه کشمش، حبه های کشیده و سفیدرنگ، زودرس

  • انگور رازقی:

خوشه های دراز و حبه درشت و آبدار ، سفید رنگ و پوست کلفت ، در شیراز به رنگ سفید و در خراسان به رنگ قرمز

  • انگور خلیلی:

زودرس، بیضی شکل  و سبز کم رنگ و گوشتی

  • انگور سیاه:

حبه های گرد ، پر آب و دارای دانه های کم ، تهیه شیره انگور

آشنایی با انواع انگور

  • کاشت انگور

انگور در شرایط معمول به فصل های گرم و مناطق گرمسیری عادت به رشد دارد . باید خاک سبک و زهکشی شده باشد ، منظم و عمیق آبیاری شود ، مکان گرم و آفتابی (گیاه در مناطق مرطوب و بادی رشد نمی کند ) و دارای گردش هوایی کافی برای جلوگیری از بیماری قارچی باشد.

  • مراقبت

با کاشت انگور به طور منظم آن را آبیاری کنید ، کود های قدیمی مثل کمپوست به کار بگیرید . برای حمایت تکیه گاهی از چوب و پلاستیک که تا پایان رشد بتوانند ایستاده بمانند به کار بگیرید. برای کوددهی درست هم در سال اول از کود های سبک و پس از گذشت کود های فسفر دار و پتاسیم دار را به آن تزریق کنید.

انگور را چگونه در گلدان بکاریم؟

دانه های انگور را خارج و آن ها را شست و شو دهید. سپس دانه ها را درون ظرفی از آب ریخته تا دانه های توخالی و سبکی که به روی آب شناور می مانند را شناسایی و خارج کنید و پس از گذشت ۲۴ ساعت خیس ماندن در آب ، آماده ی کاشت می شود. گلدان انتخابی ۵۰ تا ۷۰ لیتری باید ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر عمق و ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر قطر داشته باشد. در هر گلدان ۳ تا ۴ هسته کافی است و سپس گلدان را در مکانی روشن و در معرض تابش نور غیر مستقیم قرار دهید . با چوبی شدن ساقه در فصل بهار شرایط آن را برای کاشت در باغچه فراهم کنید.

کاشت انگور در گلدان

هرس کردن انگور چگونه است ؟

مهم ترین بخش نگهداری از انگور هرس کردن آن به روش صحیح خود است . هرس باید به گونه ای صورت بگیرد که هم فرم اصلی درخت را حفظ کند و هم میوه دهی خوبی برای باردهی داشته باشد.بهترین گونه از هرس کردن با در نظر گرفتن کاشت در گلدان ، هرس پاچراغی است که شاخه های بارده به روی بازوهای اصلی درخت قرار می گیرند. ۳ الی ۴ سال هرس کردن نیاز است ، که در سال اول هرس شاخه های قوی تر و سال های بعد هرس شاخه های ضعیف تر صورت می گیرد.

صحبت پایانی:

در دسته درختان میوه با کاشت انگور در گلدان و نکات لازمه برای رشد بهتر آن ها آشنا شدیم. این میوه همچون شیر مادر با طبع بسیار گرم وشیرینی که دارد حال وجودمان را با تغذیه از خود سلامت می کند و جان دوباره ای می بخشد. آن را در منزلتان همچون پرتقال بکارید و از فواید کمیاب آن بیشترین بهره را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *