گلدان مناسب کاکتوس چگونه باشد

گلدان مناسب کاکتوس گلدانی است که زهکشی ،اندازه و سایز ، و در آخر جنس درستی داشته باشد . گلدان های سفالی سرآمد ،کاربردی ترین گلدان برای کشت این گیاه زیبا و زینتی شده است . بعد از گلدان سفالی ،گلدان های پلاستیکی مناسب ترین است و توصیه بر این که از گلدان های سفالی و فلزی استفاده نشود.

سنگی بهتر است و یا فلزی ؟کدام گلدان مناسب کاکتوس است ؟بزرگ باشد انتخاب درست تری است و یا اگر کوچک باشد ؟همه ی ما به دفعات مکرری دیده ایم که در بازار های شلوغ از خرید مردم ،گلدان های متنوعی در اشکال ، ابعاد و اجناسی را که باب سلایق علاقمندان به گل و گیاه است ،طراحی شده اند،وجود دارد.برای بعضی افراد شکل و طرح گلدان ها اهمیت دارد و برای بعضی دیگر قیمت آن.حتی افراد  کیفیت و شرایط نگهداری گل و گیاه خود را فراموش می کنند، یا توجهی ندارند و این امر آن ها را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد که از آن بی خبرند.

گلدان مناسب کاکتوس چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همه ی ما گیاه کاکتوس را به چشم دیده ایم و یا حتی از تجربه ی دست زدن به خار های آن و دردی که به همراه دارد ، تا زیبایی آن در گوشه و کنار محل سکونت مان آگاهی داریم. اما انتخاب گلدان مناسب کاکتوس آن از نکات بسیار مهم و کاربردی است که بی شک باید به آن دقت شود .چون می تواند تاثیر مستقیمی بر رشد و حیات این گیاه داشته باشد.با ما باشید تا در این مقاله شما را در انتخابی مناسب راهنمایی و آشنا کنیم.

  • اندازه گلدان :

دقت داشته باشید که گلدان را باید به اندازه ی گل و گباه خود انتخاب کرد اگر گلدان بزرگی را برای گیاه کوچک انتخاب کنید ،احتمال رطوبت خاک بالا بوده و همین رطوبت باعث از بین بردن ریشه می شود .مورد دیگر این است که گیاه در شروع سعی می کند که رشد ریشه  زیادی داشته باشد و این کار هم منجر به کم شدن رشد خود گیاه خواهد شد.

  • زهکشی مناسب :

دوستانی که به گیاه کاکتوس علاقمند هستند  و تمایل به نگهداری آن دارند ، باید بدانند که این گیاه به شدت نسبت به رطوبت حساس بوده و همین موضوع منجر به آسیب دیدن ریشه و ساقه می شود.حتما توجه کنید که گلدان  سایز مناسبی داشته باشد و زهکشی آن را چک کنید و از سوراخ  بودن زیر گلدان مطمئن شوید . چون با هر بار آبیاری گلدان، باید آب اضافی آن خارج شود و تهویه مناسبی داشته باشد.گلدان های سیمانی ،شیشه ای و سنگی به دلیل سختی گزینه مناسبی نیستند.

  • جنس گلدان :

گلدان گیاه کاکتوس باید در برابر رطوبت و اشعه نور خورشید مقاوم باشد  . چون عبور نور باعث ایجاد جلبک در دیواره می شود .حتما توجه داشته باشید این گلدان  زهکشی درستی داشته باشد  به طوری که  که آب اضافی زیر آن  به آسانی خارج شود و به گیاه آسیبی نرسد.بهترین نوع گلدان برای کاشت ،گلدان های سفالی است،گلدان های دیگر هم قابلیت استفاده را دارند ،در صورتی که همانطور هم گفته شد باید سوراخ های کفی مناسبی داشته باشند.

گلدان مناسب کاکتوس

بعد از انتخاب گلدان چه نوع جنس خاکی برای رشد کاکتوس نیاز است  ؟

بهترین نوع خاک برای رشد و نمو کاکتوس ،انتخاب خاک سبک و یا خاک  های آماده در گل فروشی ها و گلخانه و فروشگاه های گل و گیاه است . خاک باید دانه درشت و شنی باشد به گونه ای که آب به سرعت تبخیر شود و ریشه ها ، اشباع از آن نشوند اگر تمایل به خرید خاک  نداشتید و یا در دسترسی شما نبود می توانید با ترکیب کردن یک قسمت خاک گلدان و یا باغچه  ، ماسه و کمی شن ،به این خاک سبک برسید.حتما در دوران رشد کود دهی به این گیاه  فراموش نشود چون دیگر در زمان خفتگی نیازی نخواهد بود .

گیاه کاکتوس چه ویژگی های بارزی دارد؟

  • این گیاه بدون برگ و در بسیاری محدود، دارای برگ های تغییر شکل یافته است.
  • خار های ریز و درشت دارد.
  • این گیاه بسیار ضخیم و گوشتی ،  به گونه ای که آبدار است  و سبزینه ای با منافذ کم دارد.
  • گل های آن به صورت یکتا و منفرد است.
  • رشد آسان ،گیاه خانگی بسیار خوب،متنوع در شکل و رنگ و فرم است.
  • علاوه بر زیبایی ظاهری و استفاده خوراکی ، در تصفیه هوا نیز موثر است.

ویژگی های گیاه کاکتوس

بررسی گلدان سفالی

این گلدان به دلیل لعاب دار بودن ،با دوام بودن ،سنگین تر بودن و داشتن متنوع ترین رنگ بندی ها به نسبت بقیه گلدان ها انتخاب مناسب تری از دید و نظر افراد برای خرید و تهیه آن است .اما خوب علاوه بر این مزایا ،ایراداتی هم به  همراه خود دارد .این گلدان به مقداری کافی آب را درون  خود ذخیره نمی کند و اصلا مناسب گیاهان جوان نیست.ریشه ها به دلیل تبخیر زیاد آب در گلدان سفالی ، به خوبی رشد نمی کنند و شیوع  قارچ و بیماری های انگلی هم بسیار بالاست .آبیاری هم اگر متناوب و بیش از حد خود باشد باعث اسیدی شدن خاک می شود و این برنامه ها را به بار می آورد.

گلدان سفالی

بررسی گلدان پلاستیکی

این گلدان ها وزن کمتری دارند و خیلی راحت می توان آن ها را جابه جا کرد و همچون گلدان های سفالی با هر بار سقوطی ، خورد و شکسته نمی شوند .نیاز کمتری به آب دارند  و بسیار آرام خشک می شوند. بهترین دلیل انتخاب این گلدان ، این است که دارای سوراخ های مناسب زهکشی بوده و حتی می توان به آن سوراخ های بیشتری افزود تا در ادامه این کار  ریشه ها رشد بسیار خوبی داشته باشند.بر خلاف گلدان های سفالی ، خاک در این گلدان ها مدت بیشتری  اسیدی می ماند و شیوع قارچ و انگل پایین تر است .

گلدان پلاستیکی

صحبت پایانی:

گلدان های سفالی بهترین گزینه برای کاشت و نگهداری گیاه کاکتوس هستند با این حال اگر نیاز به انتخاب دیگری از گلدان برای کاشت بودید ، گلدان های پلاستیکی توصیه می شود . فراموش نکنید که گلدان های شیشه ای و فلزی بهتر است به کار برده نشوند. همچنین می توانید در لینک های مقابل با تعویض خاک کاکتوس و جلوگیری از پژمرده شدن کاکتوس ها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *