آموزش کاشت نارنج در گلدان

نگهداری و پرورش نارنج حتی در خانه بسیار آسان است. کاشت نارنج در گلدان به دوشکل کاشت نهال و دانه امکان پذیر است.پس از رعایت چند نکته ساده با فراهم کردن شرایط مناسب چون نور کافی و آبیاری صحیح و کوددهی می توان تا مدت ها از وجود نهال نارنج و میوه های دلنشین آن بهره برد.

کاشت نارنج در گلدان به شکل نهال و دانه امکان پذیر می باشد، بیشتر افراد از گلدان نارنج برای سفره هفت سین خود نیز استفاده می کنند و معتقد هستند استفاده از گلدان نارنج به جای سبزه گندم و عدس می تواند رنگ و بوی خاص و زیبایی به سفره آن ها بدهد و سفره آنهارا متمایز سازد همچنین پس از بزرگ شدن، گلدان زیبا و معطری می شود اما کاشت دانه مرکبات مراحل خاصی دارد که در این مقاله به نکات و مراحل کاشت نارنج در گلدان خواهیم پرداخت.آیا تا به حال به داشتن یک نهال نارنج به عنوان سبزه عید فکر کرده اید؟عموما پس از گذشت سیزده روز از اول فروردین شاهد سبزه های پوسیده و دور انداخته در طبیعت هستیم که منظره ای زشت را به وجود می آورد و خوشایند نیس زیرا سبزه گندم و عدس پس از مدتی ریشه آن می پوسد و بوی نامطلبوبی از خود ساطع میکند زمان آن رسیده که برای تغییر سفره خود از نهال نارنج استفاده کنیم، ما می توانیم به راحتی با کاشت نارنج در گلدان صاحب یک نهال شویم و به راحتی نهال خود را به محیط زیست یا حیاط خود انتقال دهیم. این درختچه ی  زیبا سرشار از ویتامین است و نسبت به شرایط محیطی از مقاومت زیادی برخوردار بوده ؛ و در رعایت شرایط محیطی به نحو احسن ، می تواند سالانه یکبار به میوه دهی نیز برسد.

کاشت نارنج برای سفره هفت سین.

کاشت نارنج در گلدان

برای قدم اول بذر نهال نارنج یا چند هسته بزرگ سالم را انتخاب کنید بهتر است هسته های یک نارنج کاملا رسیده باشند. هسته هارا ۴۸ ساعت در آب بخسانید. این کار باید در ماه های دی و بهمن انجام شود تا نزدیک عید به بار بنیشیند. پس از گذشت ۲۴ ساعت شما باید پوسته هسته هارا به آرامی جدا کنید دقت کنید تا در این مرحله به مغز دانه آسیبی نرسد، کندن پوسته باعث رشد زودتر و بهتر می شود، در نتیجه زودتر شاهد جوانه زدن نارنج خود خواهید بود.  دوباره دانه های پوست شده را در آب بگذارید تا ۴۸ ساعت تمام شود. پس طی این زمان ظرف مناسبی انتخاب کنید در انتهای ظرف یا گلدان شما باید سوراخی برای خروج آب اضافی وجود داشته باشد تا ریشه ها پوسیده نشوند. اگر تصمیم دارید از نارنج سبز شده مراقبت کنید و آن را به یک درختچه یا درخت نارنج تبدیل کنید باید بدانید که میوه‌هایی که از آن می‌روید شبیه به میوه‌ای است که دانه‌ها را از آن گرفته‌اید. پس دانه‌ها را از نارنجی بگیرید که شکل ظاهری، عطر و طعم آن را دوست دارید.

برداشتن هسته نارنج سالم.

مقداری خاک در گلدان بریزید حالا نوبت گذاشتن بذر ها در گلدان است به فاصله دانه ها دقت کنید فاصله بذر ها از هم نباید خیلی زیاد یا کم باشد، سپس خاک کمی روی بذر ها بریزید. می توانید با مقداری سنگ ریزه روی بذر هارا بپوشانید پس از کاشت بذر ها باید به طور مرتب با استفاده از آبپاش یا اسپری خاک را مرطوب کنید. می‌توانید در ابتدای کاشت هسته ها، روی آنهارا با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت بیشتری داشته باشند. مکانی پرنور برای قرار دادن ظرف انتخاب کنید تا زمان جوانه زدن به خوبی از آن مراقبت کنید. پس از آن که گلدان خود را در یک مکان پور نورگذاشتید باید صبر کنید. زمانه جوانه زدن به طور میانگین بین ۱۴ روز تا یک ماه می باشد. جوانه ها به آرامی رشد میکنند و پس از دو سال می توانید نهال کوچک خود را به باغچه یا گلدان بزرگتر انتقال دهید. اگر به نگهداری از درخت نارنج در خانه تمایل دارید باید نهال را در مکانی قرار دهید که نور کافی وجود داشته باشد و حرارت زیاد را از آن دور کنید. همچنین در تابستان آن را به بیرون ببرید تا از آفتاب صبحگاهی تابستان بهره مند شود و در ساعاتی از روز که گرما بسیار زیاد است آن را به سایه منتقل کنید. اما در هر صورت توصیه ما این است که برای داشتن یک درخت نارنج تنومند، بهتر است این نهال های کوچک را به باغچه انتقال دهید.

شیوه صحیح قرارگیری دانه ها در گلدان

شرایط نگهداری نهال نارنج پس از انتقال به باغچه

آبیاری مناسب

برای آبیاری دقت کنید تا افراط و تفریط به خرج ندهید بهتر است پس از هربار خشک شدن سطح خاک مجددا اقدام به آبیاری کنید. خاک باید همیشه رطوبت کافی داشته باشد تا نهال پژمرده و زرد نشود، گل ها و برگ هایش نریزد و رشد مناسبی داشته باشد.

نور کافی

یک فاکتور مهم برای رشد کافی  و داشتن یک نهال سالم نور است. وجود نور کافی باعث می شود تا نهال رشد خوبی داشته باشد و هرچه سریع تر به درخت تنومندی تبدیل شود و در آینده ای نه چندان دور میوه دهی بالایی داشته باشد.

دمای مناسب

بهترین دما برای یک درخت نارنج بین ۱۶ تا۳۷ درجه است. درخت نارنج تا حدودی تحمل سرما را دارد اما سرمای بیش از حد باعث سرمازدگی و از بین رفتن درخت می شود. برای به بار نشستن به یک دوره هوای گرم در تابستان نیاز است، البته در نواحی گرمسیری رشد بهتر و بیشتری را شاهد خواهیم بود که نتیجه آن میوه های خوش طعم تر است.

خاک

مناسب ترین خاک برای رشد درخت نارنج  مخلوط کمی خاک برگ با خاک معمولی است تا زهکشی بالایی داشته باشد و آب اضافی را از خود عبور دهد.عده ای بر این باورند که با اضافه کردن مقداری ذغال میتوان بستر مناسب تری برای رشد ریشه گیاه فراهم کرد.

کوددهی

پس از کاشت نارنج در گلدان کوددهی به رشد بهتر و بیشتر آن کمک میکند اما با گذشت زمان و فرسوده تر شدن درخت نیاز آن به کود بیشتر می شود. فسفر، پتاسیم، نیتروژن، مس، منیزیم و منگنز از جمله مواد معدنی مورد نیاز این درخت برای رشد و میوه دهی بیشتر است. می توانید برای میوه دهی بهتر درخت نارنج خود در هر بهار به  فاصله ۵ سانتی متر از تنه درخت به روی خاک آن،به جای کود شیمیایی، خاک برگ اضافه کنید، تا درخت مواد مغذی مورد نیاز خود را به طور کامل دریافت کند. مقدار مصرف کود ها بر پایه میزان نیتروژنی است که در نوع کود وجود دارد. از رایج ترین کود های مورد استفاده می‌توان از سولفات آمونیم که دارای ۳۳% نیتروژن و اوره که دارای ۴۶% نیتروژن است، نام برد.

"روش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *