بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه

سمپاشی درختان میوه باید در زمان مخصوص به خود و با استفاده از سم مورد نیاز برای مقابله با آفت استفاده شود تا کارایی لازم را داشته باشد و بیشترین تاثیرگذاری ممکن را شاهد باشیم. لازم است تا آفت هر درخت را به خوبی شناسایی کنید تا بتوانید بهترین سم برای مقابله با آن را بیابید. تلاش شده است تا در این مقاله با تمام این نکات آشنا شوید.

درختان میوه در معرض آفات و بیماری های بسیاری قرار می گیرند که لازم است در یک زمان مناسب به سم پاشی اقدام شود، تا بتوان از درختان میوه در برابر حشرات و آفات گوناگون محافظت کرد. زمان سمپاشی درختان میوه با توجه به نوع میوه و فصل و آب و هوا متغییر است. برای مواجهه و مقابله با آفات بهتر است بهترین زمان سم پاشی را تخمین و به این کار اقدام کرد. سم پاشی در واقع به منظور پیشگیری قبل از هجوم آفات انجام می گیرد. در ادامه به نکات مهم سم پاشی اشاره خواهیم کرد.

متخصصین سم سازی معتقد هستند، سم ها نمی توانند به طور صد در صدی از وجود آفت ها جلوگیری کنند بلکه در این فراید به ایمنی درختان کمک میکنند. هنگامی که گیاهان  ضعیف می شوند انواع قارچ ها و حشرات به آنها حمله می کنند. رویش قارچ در سطح گیاه مانع تنفس گیاه شده و در عمل فتوسنتز تاثیر می گذارد. بعضی از حشرات شکارچی  از این آفات تغذیه میکنند و آن ها را ازبین می برند اما در بیشتر اوقات به سم های شیمیایی نیاز است.  سمپاشی درختان میوه به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول سمپاشی عمومی است که به منظور جلوگیری از شیوع آفات و افزایش ایمنی درختان استفاده می شود. دسته دوم که سمپاشی های تخصصی نام میگیرند بعد از شناخت و رویت آفت توسط پزشک تجویز می شود. سم پاشی های عمومی که به سم پاشی سه گانه معروف اند عبارتند از سمپاشی زمستانه – سمپاشی بعد از ریزش گل و سمپاشی در زمان بزرگ شدن میوه.

سمپاشی درختان میوه

زمانی که باغ شما با آفت و یا بیماری خاصی روبه رو می شود اول اقدام شما باید شناسایی دقیق و درست آفت باشد. یک اشتباه رایج در بین بیشتر باغداران دیده می شود کسانی که به شکل سنتی به باغداری می پردازند تنها یک یا دو آفت را می شناسند و برای هرنوع آفت دیگر تنها از سم مخصوص به همان دو نوع آفت شناخته شده توسط خودشان بسنده می کنند همین امر در شناسایی قارچ ها نیز صدق می کند آنها برای تمامی قارچ ها تنها از یک نوع قارچکش استفاده می کنند، بیماری گیاه شما ممکن است ویروس، باکتری، ویروئید، نماتد و یا فیتوپلاسما باشند، هر یک از این عامل ها شیوه کنترل و سم مخصوص به خود را دارند دقت کنید که آفت می تواند حشره نباشد و یک کنه باشد و سم حشره کش برای از بین بردن آن بی اثر است. در نتیجه برای مقابله صحیح و کاربردی آفت باید به درستی به شناخت آن اقدام کنید تا سم مورد نیاز را به کار ببندید. بیماری ها و آفات از گذشته تا کنون تغییرات بسیاری داشته اند به منظور جلوگیری و مقابله با این آفات هر روزه اثر بخشی و قدرت سم ها نیز دستخوش تغییرات شده است.

سمپاشی برگ درختان و تنه درخت

سمپاشی در فصل زمستان

برای استفاده از سم های زمستانه باید در اواسط بهمن هنگام خواب درختان سم پاشی را شروع کرد. این نوع سم پاشی برای حفاظت از درخت در مقابل حشرات جونده که در زیر پوست درختان لانه کرده اند به کار می رود اگر در زمستان این سم پاشی انجام نشود با آمدن فصل بهار و گرما حشرات از لایه های زیرین پوست درخت بیرون آمده و شروع به تکثیر می کنند. برای اثر بخشی بیشتر سم های زمستانه معمولا نوعی روغن مخصوص به نام ولک با آن مخلوط میکنند. برای محافظت از درخت سیب در برابر نوعی شته به نام شته سیب از سم پاشی زمستانه استفاده می شود. این شته که زرد رنگ با پاهای سبزه تیره است در زمستان به صورت تخم به سر میبرد که بهترین زمان برای مقابله با آن و سم پاشی می باشد. می توان گفت اواخر زمستان بهترین زمان برای سم پاشی است زیرا درختان با برگ پوشیده نشده اند و تمام درخت به راحتی قابل سمپاشی است و هم از نظر اقتصادی به صرفه تر است. در صورت وجود میوه بر روی درختان ممکن است سم پاشی مسمومیت اجاد کند، همچنین زمانی که درختان شکوفه دارند سم پاشی موجب آسیب زدن به شکوفه ها و گرده افشانی زنبور ها می شود و درختان و باغ شما دچار اختلالاتی خواهد شد.

آغاز سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

سمپاشی بهاره

سمپاشی درختان میوه در فصل بهار  باید قبل از شکوفه دهی انجام گیرد چرا که در زمان باز شدن شکوفه ها سمپاشی به زنبور ها و دیگر حشرات گرده افشان آسیب می زند. زمانی که تمام شکوفه ها از درخت جدا شدنند و در اواسط بهار در صورت مشاهده حشرات و آفات می توانید از سم های مورد نیاز درختان استفاده کنید دقت کنید تمام قسمت ها را به خوبی سمپاشی کنید بیشتر حشرات از قسمت پایینی برگ ها تغذیه می کنند.

 

انتخاب بهترین سم

انتخاب بهترین سم از بین آفتکش ها و سموم موجود در بازار کار سختی است. برای حل این دغدغه باید گفت می خواهید برای گیاهان خانگی خود از سموم آفت کش استفاده کنید وجود برچسب و علامت خانگی بر روی محصولات کار شما را بسیار آسان خواهد کرد. تجربه بیشتر در باغبانی موجب می شود تا هرچه زود وجود آفت در باغ خود را تشخیص دهید و به دنبال راه چاره بگردید چنانچه از تجربه کافی برخوردار نیستید می توانید از کارشناسان مرتبط کمک بگیرید. در حالت های کلی، بهترین سم برای درختان میوه به طور معمول شامل سایپرمترین، قارچ کش‌ها، روغن ولک می‌ شود. بسته به وضعیت باغ، گاهی باید چند آفت کش را با همدیگر مخلوط کرد تا بهترین سم برای درختان میوه به دست آید. بعضی سموم هزینه بالایی دارند پس در هنگام خرید توجه کنید که هر دو قابلیت حشره کش و کنه کش را داشته باشند مانند اتیون و مالاتیون برای استفاده از این سموم به روغن ولک نیز نیاز دارید به دلیل ایجاد حالت چسبندگی مانع از شسته شدن سم در روزهای بارانی می شود و خود این روغن نیز نوعی حشره کش و کنه کش است. قبل از سم پاشی تمام درخت حتی تنه آن باید دوز مصرف آن را از فروشنده بپرسید زیرا کیفیت برند های تولید کننده متفاوت است. اصولا یک هفته قبل از شروع سمپاشی از یک سم قارچ کش استفاده می شود تا بیماری های قارچی و ویروسی چون لکه غربالی و لب شتری شیوع پیدا نکند برای این کار سم پروفیکس بسیار مناسب است.

تقویت درختان

می توانید با از بین بردن برگ و میوه های آلوده که بر روی زمین رها شده اند و یا هرس کردن سرشاخه های آلوده میزان اینوکولوم بیماری را کاهش دهید تا شاید حتی دیگر نیازی به سمپاشی نباشد. آفات بیشتر به درختانی حمله می کنند که دچار تنش تغذیه ای یا کم آبی هستند. بنابر این می توانید با کوددهی و آبیاری اصولی درختان را تقویت کنید و با سمپاشی درختان میوه از باغ خود در برابر بیماری ها و آفات به خوبی مراقبت کنید.

هرس کردن سرشاخه ها در کنار سمپاشی

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *