فوایید کود برای درخت صنوبر.

درختان صنوبر با سازگاری بالا، آب دوست و سازگار با شرایط محیطی هستند برای رسیدن به رشد کافی و قطور شدن آن می توان از چند راهکار ساده استفاده کرد. در این مقاله فواید کود برای درخت صنوبر و کاربرد های این درخت را توضیح داده ایم.

درخت صنوبر با نام علمی (Populus) از خانواده بیدیان (Salicaceae)، می باشد. صنوبر ها هشتاد و وپنج گونه مختلف دارند و در مناطق گرمسیر، حوزه های سردسیر، معتدل، بخش های مرطوب و خشک کنار دریا ، محدوده های جلگه ای و دامنه کوه های هیمالیا به صورت متفرق به چشم می خورند و در صنعت چوب کاربرد بسیاری دارند. کاشت این درخت برای برطرف کردن نیاز های محلی یا فروش آن از دیرباز مرسوم بوده است و به دلیل داشتن ویژگی های: سرعت رشد بالا، تنوع گونه های زیاد، سازگاری بالا با شرایط متفاوت، توان استقرار در اراضی کم بازده و حفاظت از حاشیه رود ها در هنگام وقع سیل، سهولت تکثیر و غیره..از جایگاه بالایی برخوردار است.

ارتفاع درخت در حدود ۱۵ سال به ۲۵ متر هم می رسد. نیاز به چوب و فراورده های آن هروز متقاضان بیشتری پیدا می کند و با بهره برداری نادرست کمبود این نیاز بیشتر احساس می شود. جنگل ها منابع طبیعی چوب تامین چوب هستند اما صنوبر به دلیل قابلیت رشد و انطباق پذیری بالا خود به راحتی در هر زمینی می تواند رشد کرد و مو به مصارف گوناگونی برسد از این رو انواع مختلف بید و صنوبر در کنار زمین های کشاورزی در دو طرف جوی های آب و اطراف رودخانه ها کاشته می شوند و پس از رسیدن به ابعاد مطلوب قطع و به مصارف گوناگون در می آیند. در این مقاله به فواید کود برای درخت صنوبر و برنامه کوددهی آن جهت رشد بهتر این درخت ارزشمند خواهیم پرداخت.روش کاشت های گوناگونی برای این درخت وجود دارد مانند: بذر، قلمه زنی، پیوند با دیگر درختان و پاجوش. درخت صنوبر دارای برگ هایی با طول و عرض مساوی هستند و دمبرگ هایی بلند و غالبا دو پهلو. شاخه های این درخت به شکل گسترده و باز هستند رنگ تنه ی درخت سفید و مایل به خاکستری است. در قسمت تاج درخت با شکلی متراکم و بیضی رو به رو خواهیم شد. ظاهر برگ ها می تواند مثلثی بیضی یا گردباشد و لبه های آن نیز ساده یا متناوب و دندانه دار باشد و رنگ آنها سبز روشن و براق است. برگ این درخت رگبرگ های زیادی را شامل می شود و محل جدا شدن آنها حتی تا یک سال مشخص می ماند. برگ یک عنصر مهم در تشخیص گونه ها واریته ها و کلن هاست. هر چند درختان صنوبر در حاشیه رودخانه های کم عرض و باریک به شکل تکی یا در دوردیف  رشد کنند اما برای زراعت این چوب لازم است تا شرایط خاصی مهیا باشد. این نوع درخت از مهم ترین گونه ها برای تامین چوب مصرفی مورد نیاز بوده و هستند.

افزایش رشد صنوبر با کوددهی

کود برای درخت صنوبر

در ابتدا باید زمین مناسبی برای رشد این درخت فراهم کرد به گونه ای که سنگلاخی، شيبدار، باتلاقي و ماندابي نباشد و تا حد امكان در معرض بادهاي گرم و سرد قرار نداشته باشد و دارای خاک سنگین شور و کم عمق نباشد. از آن جایی که درخت صنوبر رشد بالایی دارد می تواند مواد مغذی خاک را در مدت کوتاهی استفاده کند در نتیجه برای رشد و تنومند شدن به یک منبع دائمی مواد مغذی نیاز دارد. درخت صنوبر برای قطور شدن و داشتن رشد مطلوب به کود اهی شیمیایی دارای ازت، فسفر و پتاسیم نیاز دارند در آغاز فصل بهار لازم است کود سه بیست و اوره به هر درخت داده شود و در ابتدا ماه اردیبهشت کود سولوپتاس پینهاد می شود. استفاده از کود برای  درخت صنوبر و رشد بهتر و رسیدن به قطر مورد نیاز استفاده در صنایع امری مهم است. کود اوره رشد عمومی درخت را افزایش خواهد داد و کود سولوپتاس قطر تنه درخت را افزایش می دهد. از تنه این درختان استفاده های فراوانی می شود از ساخت نئوپان و درو پنجره های چوبی گرفته تا ایجاد حصار اطراف درختان میوه و لازم است برای رشد بیشتر و بهتر آن از کود مناسب بهره بگیریم تا رشد خوبی داشته باشد.

رشد درختان صنوبر به کمک یک منبع تغذیه مفید

آبیاری

برای رسیدن به رشد ایده عال  و استفاده از این درخت در صنایع چوبی لازم است درخت به منبع آب کافی دسترسی داشته باشد. کم آبی یا خشکی می تواند فرایند رشد را با اختلال رو به رو کند این درخت علاقمند به آب فراوان و جاری و خنک است، با بهره گیری از یک منبع آب که زیاد شور نباشد در کنار کوددهی به راحتی میتوانید درختان تنومند و قطوری را شاهد باشید که سر به فلک کشیده اند آبیاری درختان بسته به خاک و اندازه و شرایط درخت متفاوت است اما می توان گفت هر هشت روز برای درختانی که عمر بالایی دارند کافی است در کشت با مقیاس بالا این مدت زمان را به چهار روز یک بار کاهش دهید سعی کنید در ماه های گرم که رطوبت خاک سریع تر ازبین می رود دفعات آبیاری را بیشتر کنید تا نتیجه مطلوب تری دریافت کنید. در آب های راکد که زهکشی به خوبی انجام نمی شود به احتمال زیاد منجر به توقف رشد در این گونه درخت شود. صنوبر ها برای تکامل و طی کردن رشد کافی به آبیاری دائمی نیازمندند از همین رو در شرایط آبرفتی و در نزدیکی کانال های آب جاری که خنک است بیشترین رشد را دارند. PH مناسب آب بین ۷ تا ۸/۵ می باشد.

نور

نور برای رشد همانند کود برای درخت صنوبر یک فاکتور مهم و ضروری است ،برای رشد مناسب به حداقل تابش مستقیم ۶ تا ۷ ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارند الته برخی کونه های سردسیر می توانند همین رشد را با نور کمتر هم داشته باشند و این یک امر طبیعی است.

کلام آخر

درخت صنوبر که ویژگی های فراوان و قابلیت های بیشماری دارد و به دلیل شکل ظاهری خود که چون یک ستون استوار رشد می کند نشانگر حقیقت و صداقت در میان مردم است، معنی نمادین صنوبر در بین مردم طول عمر و انعطاف پذیری است، همچنین مردم رنگ سبز زیبای آن را به تولد دوباره و امید تشبیه می کنند وجود سایر درختان صنوبر در کنار هم مانند دوستی های استوار و واقعی است. این درخت علاوه بر کارایی های شگرف خود از جلوه خاصی برخوردار است و یک منبع مهم در تولید چوب بشمار می رود با کاشت و نگهداری از آن می توانیم به منافع زیادی دست پیدا کنیم لازم است تا شرایط رشد آن را فراهم کرده و با کود برای درخت صنوبر بستر تنومندی و رشد این گونه ارزشمند را افزایش دهیم.

ویژگی های درخت صنوبر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *