مناسب ترین کود درخت سیب

سیب از جمله میوه های پر طرفدار است که باغداران زیادی را به کاشت این درخت در باغ های خود ترغیب میکند.اما برای داشتن درختان تنومند و میوه های با کیفیت و باردهی بالای درختان لازم است تا جدا از نگهداری صحیح از درختان، به کود درخت سیب توجه ویژه ای داشته باشیم تا نیاز های اساسی درخت برطرف شود و در پایان با نتیجه مطلوبی رو به رو شد.

سیب یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که بسیاری از مردم  در هر چهار فصل سال مشتاق تهیه و استفاده از آن هستند. برای داشتن رشد بهتر درختان، مخصوصا درختان میوه از برنامه غذایی مخصوصی برای آن ها بهره می گیرند تا نتیجه بهتری در برداشت محصول داشته باشند. استفاده از کود برای درخت سیب یک امر قابل توجه است. باید دقت داشت استفاده از چه کودی و در چه زمانی به باروری و تنومندی درخت بیشتر کمک می کند تا بهترین نتیجه را به دست آورد. در ادامه به نکات بیشتری از کود مناسب خواهیم پرداخت.

برای داشتن یک درخت تنومند با باروری بالا لازم است تمام تلاش خود را در نگهداری و رشد بهتر درخت به کار ببندیم. برای تامین انرژی مورد نیاز درختان لازم است تا عناصر اصلی و مواد ریز مغذی لازم در اخیار درخت باشد تا بهترین باروری را داشته باشد و بتوان سال ها از برداشت محصول آن رضایت داشت، برای این کار لازم تا با کود های مناسب آشنا بود و اطلاعات دقیقی از زمان کودهی و میزان کوددهی و کود مناسب درخت داشت. با دقت در نگهداری درست از درخت مانند آبیاری اصولی و دانستن نحوه هرس درخت سیب و کوددهی مناسب می توان به بالاترین میزان برداشت محصول رسید.

تاثیر کود در کیفیت سیب

کود درخت سیب

با انتخاب یک کود مناسب می توان در رشد عمومی درخت سیب تاثیر زیادی داشت، چرا که درختان برای رشد برگ ها و ریشه، تبدیل شکوفه ها به میوه های درشت و داشتن محصول زیاد در هر دوره برداشت به یک کود کامل کمکی نیاز دارند. انتخاب کودی که مواد مغذی مورد نیاز درخت را تامین کند کیفت میوه هارا نیز می تواند تامین کند و از نگرانی باغداران برای داشتن یک محصول با کیفیت که خواستاران زیادی داشته باشد از بین می برد. باید آگاه بود که افراط در هیچ کاری جواب نخواهد بود، استفاده بیش از اندازه از کود می تواند به درخت آسیب برساند. اگر درخت در یک سال ۲۰ سانتی متر رشد کرده است نیازی به کود دادن ندارد.

استفاده از کود درخت سیب برای افزایش محصول

کود های ارگانیک و غیر ارگانیک

به کود هایی که از منابع طبیعی به دست آمده باشند مانند بقایای حیوانات و گیاهان کود های طبیعی و ارگانیک می گویند که از مواد شیمیایی و مصنوعی در تهیه آن ها استفاده نمی شود. بسیاری از افراد مشتاق استفاده از کود های ارکگانیک هستند، زیرا به محیط زیست آسیب نمی رساند و نبود مواد شیمیایی در کود مورد استفاده را ترجیح می دهند، اما باید گفت متاسفانه کود های ارگانیک از قیمت بالاتری نسبت به سایر کود ها برخوردار هستند. کود های مصنوعی یا غیر ارگانیک با استفاده از مواد شیمیابی در شرایط خاص و با هزینه مناسب تری نسبت به کود های ارگانیک تهیه می شوند که شامل مواد مغذی گیاه است. برخی از این کود های مصنوعی دارای نمک بالایی هستند که با نفوذ در خاک یا آبراه ها موجب از بین بردن میکروارگانیسم‏های طبیعی که برای سلامت اکولوژیکی مهم و حیاتی هستند می شود.

 

نحوه کوددهی

داشتن یک برنامه مناسب کوددهی با توجه به نیاز های آن بهترین روش است. با توجه به نظر کارشناسان بهتر است پس از کاشت به پیدا کردن مناسب ترین کود درخت سیب  اقدام کنید و به نهال خود کود بدهید و بار دوم پس از کاشت درخت در اوایل تابستان خواهد بود. زمان مناسب برای نغذیه درختان ۱ تا ۲ ساله در دو نوبت بهار و تابستان است. بهتر است در ابتدای هر دو فصل اقدام به کود دادن کنید زیرا در ابتدای هر دو فصل بهار و تابستان زمان مناسب تری است. نیاز درختان بالغ برای کود سالی یک بار است، اگر سن درخت شما بیشتر از دو سال است یک بار کوددهی برای آن در فصل بهار مناسب به نظر می رسد.

آزمایش خاک

برای دانستن این موضوع که درخت شما بیشتر به کدام عناصر برای رشد نیازمند است می تواند از آزمایش خاک استفاده کنید. استفاده بیشتر از حد از عناصر مورد نیاز می تواند به تداخل عنصری خاک منجر شود و برای درختان و باغداران زیان بسیاری به دنبال داشته باشد. بنابر این با استفاده از آزمایش خاک به صورت دقیق تری خواهیم داست که به چه مقدار از مواد مغزی نیاز داریم و چه مقدار از این مواد توسط خاک موجود تامین می شود. برای مثال اگر درخت سیب به ۱۰ واحد کلسیم نیازمند است و میزان کلسیم موجود در خاک آن ۴ واحد است، لازم است تا ما ۶ واحد دیگر کلسیم به خاک اضافه کنیم تا نیاز های درخت به شکل درست و به اندازه برطرف شود.

استفاده از کود کلسیم

برای انتخاب  یک کود مناسب از میان محصولات فراوان بازار کار بسیار سختی خواهد بود، در صورت امکان بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید و هرگز مبنای انتخاب را قیمت قرار ندهید و بر اساس قیمت کود هارا باهم مقایسه نکنید. در صورت کاشت نهال درخت سیب لازم است مقداری پودر استخوان یا کود کلسیم دار به خاک آن اضافه شود. پس از گذشت سه هفته از کاشت نهال می توانید از یک کود مناسب در فاصله حدودا نیم متری درخت برای تقویت نهال خود استفاده کنید.

روش کوددهی درختان سیب

کوددهی در پاییز

محلول پاشی بر روی درختان در پاییز در واقع آماده سازی درخت است به خصوص در در مناطق شمال کشور که دارای زمستان های طولانی است. با انجام این کار در تغذیه درخت نوعی تعادل برقرار می شود که پس از دوره باردهی به برداشت محصول پر بار دیگری در سال آینده کمک می کند و ریشه های درخت قوی شده و می تواند در زمستان در برابر سرما بیشتر مقاومت کند. لازم است در پاییز هر سال درختان با کود دارای فسفر و پتاسیم تغذیه شوند و در این فصل از کود های ازته پرهیز شود تا باعث جوانه زدن شاخه های جوان و کم طاقت در زمستان نشود. کود درخت سیب استفاده شده در پاییز باعث افزایش مقاومت در جوانه های گل می شود تا سرمای زمستان و بهار آسیبی به آن نرساند، این کود ها به شکل مایع و پودر موجود هستند و در دز های ۲ تا ۳ در هزار مورد استفاده قرار می گیرند.

نسبت NPK

در هنگام خرید کود درخت سیب ممکن است وجود سه عدد بر روی بسته بندی کود ها توجه شما را به خود جلب کند این اعداد که در کنار حروف NPK درج می شوند میزان و نسبت عناصر‎ نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) موجود در کود است و حرف K مخفف پتاسیم و P فسفات است.

روش اسفاده از کود درخت سیب

کود مایع یک روش بسیار مناسب می باشد تا تقویت درختان با سرعت بیشتری صورت گیرد. از کود مایع با اسپری اسفاده کنید و روی اجزای درخت مثل شاخه ها وبرگ ها بپاشید این کود به سرعت جذب می شود و موجب افزایش تقویت درخت می گردد.

استفاده از کود های گرانولی نیز بسیار راحت است، مقداری از کود را پایین تنه درخت بر روی خاک بریزید. البته بعضی از این کود های گرانولی محلول در آب هستند و باید برای استفاده در نسبت معینی با آب مخلوط شوند و به صورت پاششی مورد استفاده قرار گیرند.

معرفی انواع کود درخت سیب

بیشترین مصرف کودش درخت سیب در باغ ها از از نوع جامد و پودری می باشد که بیشترین نیاز درختان را تامین می کند. و با روش های مختلفی به مصرف می رسند برخی محلول در آب هستند و در سیستم آبیاری نیز می توان از آن استفاده کرد، برخی با خاک مخلوط می شوند و حتی بعضی از این کود ها از طریق محلول پاشی برگی نیز در اختیار باغداران قرار می گیرد.

کمبود منیزیم

اگر با ریزش میوه درختان رو به رو شید، برای جلوگیری از ریزش میوه درختان خود، منیزیم موجود در خاک را بررسی کنید ممکن است دلیل افتادن میوه ها کمبود منیزیم موجود در خاک باشد.

ریزش میوه درختان سیب به دلیل کملود منیزیم

همچنین اگر سیب های درخت کوچک بودند و شبیه به میوه انگور رشد کردند و به جای اینکه سیب ها در شهریور ماه رسیده و برداشت شوند در اواسط تابستان میوه ها رسید و دچار برداشت زودرس شدید، می توان گفت خاک زمین زراعی شما از منیزیم کمی برخوردار است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *