تشریح دلایل بار ندادن درخت گردو

درخت گردو و پرورش آن در کشور ما بسیار رونق دارد و سرمایه گذاری در این زمینه با سود قابل توجهی همراه است، از این رو کاهش میزان محصول درختان یا بار ندادن درخت گردو می تواند برای این افراد بسیار نگران کننده باشد. در این مقاله سعی شده تا به بررسی علت ها بپردازیم و بتوانیم با این مشکل مقابله کنیم و محصول دهی بهتری را شاهد باشیم.

کاشت درخت گردو علاقمندان بسیاری دارد، بسیاری از افرادی که زندگی روستایی دارند از این راه به کسب درآمد می پردازند و با فروش مغز گردو درآمد قابل توجهی برای خود فراهم می کنند. به دلیل فواید بسیار و ارزشمند بودن این محصول شاهد تقاضای زیاد برای مصرف آن هستیم چنانچه در بازار های فراتر از بازار های محلی خواستاران مخصوص به خود را دارد و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. برای کسانی که به پرورش این گیاه روی آورده اند میزان باردهی محصولات بسیار ارزشمند است، از این رو بار ندادن درخت گردو به یک دغدغه اساسی برای این افراد تبدیل می شود.

کشور ما ایران با داشتن رتبه سوم در بازار های جهانی تولید گردو توانسته جایگاه خوبی در تولید این طلای سبز را به خود اختصاص دهد. درخت گردو به زمان زیادی نیاز دارد تا به خوبی رشد کند و به محصول بنشیند و ماده غذایی ارزشمندی را در اختیار ما قرار دهد. لازم به ذکر است که تنها از مغز گردو استفاده نمی شود و پوست آن نیز در مواردی قابل استفاده می باشد، اما درخت بی بار به زنبور بی عسل می ماند. در ادامه به بررسی دلایل اصلی بار ندادن درخت گردو و راه های درمان آن می پردازیم.

افزایش بهره وری درخت گردو

بررسی دلایل بار ندادن درخت گردو

آبیاری غیر اصولی، آفات و عدم رعایت فاصله در زمان کاشت نهال، بیماری ها و انتخاب نهال نادرست و اشتباه در مرحله تکثیر درخت گردو و بسیاری از عوامل دیگر می توانند در این مسئله دخیل باشند و باعث کاهش بازدهی درختان گردو گردند.

آبیاری

نداشتن یک برنامه منظم آبیاری می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی بشود، اگر در مراحل ابتدایی کاشت، آبیاری صحیح صورت نگیرد می تواند میوه دادن درخت در سال های آتی را تحت تاثیر قرار دهد. در زمان کاشت نهال گردو باید مدت زمان آبیاری کوتاه باشد. کم آبی می تواند فتوسنتز در درختان را با مشگل مواجه سازد و ادامه دار شدن و تکرار کم آبی تغییراتی در ظاهر برگ ها به وجود می آورد، برگ ها به تدریج رنگ پریده می شوند و این روند موجب کاهش باروری خواهد شد. برعکس این شرایط نیز امکان پذیر است و غرق در آب شدن درختان نیز مشکلات مختص به خودش را دارد و با از بین رفتن و پوسیدگی ریشه همراه می شود تا باردهی درخت را تحت تاثیر قرار دهد. در هنگام آبیاری درختان دقت داشته باشید تا درخت را از تنه آبیاری نکنید زیرا خیس شدن تنه باعث به وجود آمدن بیماری می شود.

راه های افزایش محصول درخت گردو

بیماری

گرفتار شدن درخت به بیماری ها و حمله آفات می تواند دلیلی برای بار ندادن درخت گردو باشد و یا موجب شود محصول درخت از کیفیت پایینی برخوردار باشد. بهتر است تا همیشه به درخت خود توجه داشته باشید تا با تغییر در ظاهر متوجه بروز بیماری و آفات بشوید چرا که تشخیص هرچه زود تر می ماند در درمان آن موثر تر باشد. در فصل بهار بیماری رایجی به نام سوختگی گریبانگیر درختان گردو می شود، که یک بیماری باکتریایی است. سم پاشی درختان در جلوگیری از حمله آفات و مبارزه با آفات درخت گردو می تواند یک راهکار مفید باشد.

"بررسی

کود

برای باردهی بهتر و بیشتر تمام درختان میوه می توان از کود های مناسب بهره برد و وجود یک محصول با کیفیت را در پایان کار شاهد بود. تغذیه درست درخت می تواند میزان قابل توجهی در افزایش محصول باغ شما را به وجود بیاورد حتی اگر به پرورش تنها یک درخت مشغول هستید بهتر است به نیاز های آن توجه کنید و از یک کود مناسب برای رشد بهتر و افزایش محصول آن استفاده کنید. می توانید با آزمایش خاک از میزان دقیق عناصر موجود درخاک مطلع شوید و نیاز های درخت خود را به خوبی برآورده کنید. انتخاب زمان مناسب برای کوددهی دارای اهمیت است، زمان طلایی کوددهی با کود حاوی نیتروژن در ابتدا فصل رویش است. نیتروژن موجب افزایش رشد و پر بار تر شدن درخت شما می شود. کود های پتاسیم، فسفر و نیترات کلسیم، کود های لازم در زمان فندقی شدن هستند. با تامین فسفر محصولی پر مغز تر و بدون سیاهی خواهید داشت، کود حاوی پتاسیم رنگ پریدگی و پیچ خوردگی برگ ها را از بین می برد. هیومیک اسید موجب تقویت ریشه و محکم شدن آن می شود. استفاده از کود های NPK در بهار قبل از رویش گردو های تازه پیشنهاد می شود.

انتخاب منطقه کشت

قبل از کاشت درخت گردو توجه داشته باشید که از چه نوع نهالی استفاده می کنید و نهال مورد استفاده در چه شرایط آب و هوایی قادر به رشد است، زیرا آب و هوا و نوع خاک بر میزان محصول تاثیر بسیاری دارد و  منطقه کشت می تواند در بار ندادن درخت گردو موثر باشد. گردو بیشتر مناسب مناطقی با آب و هوای معتدل است، مناطقی که دارای زمستان های سرد و تابستان خنک باشد و مناطقی که در ارتفاعات بلند باشد گزینه مناسبی هستند. برخی گونه ها نیز در ارتفاعات معین با آب و هوای خنک کاشته می شوند و برخی دیگر در مناطق نیمه گرمسیری، از جمله این مناطق می توان به مناطق مرتفع شمالی دامنه های البرز و زاگرس اشاره کرد.

شرایط مقابله با کاهش محصول درخت گردو

رعایت فاصله

با توجه به میزان گسترده شدن تاج درختان در آسمان و ریشه دواندن آن ها در زمین و نور مورد نیاز و چندین عامل دیگر فاصله کاشت استاندارد معرفی می شود. با رعایت نشدن فاصله درست بین درختان نور و اکسیژن به مقدار کافی به تمام اجزای درخت نخواهید رسید و ریشه در جذب مواد معدنی کافی با مشکل مواجه خواهد شد، در نتیجه درخت ضعیف می شود و مورد حمله آفت ها قرار می گیرد. در موارد شدید تر  فرایند محصول دهی ممکن است با مشکل رو به رو شده یا کاملا متوقف شود. بهتر است در هنگام کاشت حتما به رعایت فاصله استاندارد دقت کنید تا در آینده درختان با مشکل رو به رو نشوند.

شرایط موثر در کاهش بار درخت گردو

سن بار دادن درختان

بیشتر نهال هایی که خریداری می شوند از نوع پیوندی هستند. برای پیوند درخت گردو قسمت بالایی یک درخت به ریشه یک درخت دیگر چسبانده می شود تا ویژگی های درختان در حد امکان باهم ترکیب شده و دارای ویژگی های بیشتر و بهتری شوند. درختان پیوندی اکثرا زودتر از انواع غیر پیوندی خود به بار می نشینند.درختان پیوندی با گذشت ۵ تا ۶ سال آجیل تولید می کنند در صورتی که این زمان در درختان غیر پیوندی ۷ تا ۸ سال و یا بیشتر طول خواهد کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *