انتخاب انواع مناسب کود برای درخت نارنگی

نارنگی میوه ای محبوب در میان مردم است و بیشتر باغدارانی که به پرورش این میوه مشغول هستند سعی دارند تا میوه مرغوب تری را روانه بازار کنند و تولید میوه خورا تا حد ممکن بالا ببرند لازمه این کار ایجاد شرایط مناسب برای رشد درختان است با نگهداری دقیق و داشتن برنامه برای استفاده از کود برای درخت نارنگی می توان به نتیجه دلخواه رسید.

نارنگی یک محصول با کاشت بالاست که بسیاری از کشاورزان به دلیل تقاضای بالای این میوه برای کاشت آن اقدام می کنند. این میوه بسیار شبیه به پرتغال است اما سهولت در کندن پوست آن و راحت تر جدا شدن پره های آن باعث تمایز این میوه محبوب از پرتغال می شود. درختان نارنگی غالبا ۴ تا ۶ متر ارتفاع دارند با میوه هایی کوچک تر از پرتغال، برگ های همیشه سبز این درختان، براق و عموما بدون تیغ هستند، لازم است مراقبت از این درختان به طور منظم انجام شود. کود برای درخت نارنگی یک فاکتور مهم در مراقبت از این درخت است، در ادامه سعی می کنیم در انتخاب یک کود مناسب اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

درخت نارنگی در بیشتر مناطق می تواند به خوبی رشد کند و شاخه های باریک خود را در فضای اطرافش بگستراند، اگر مراقبت و نگهداری را با کوددهی صحیح ادامه دهید پس از گذشت سه تا چهار سال می توانید نتیجه زحمات خود را با باروری خوب و محصولات با کیفیت مشاهده کنید. برای داشتن میوه هایی بازار پسند لازم است تا از مناسب ترین کود ها برای درختان نارنگی استفاده کنید و در کوددهی از یک برنامه منظم پیروی کنید، در این خصوص می توانید از یک متخصص مرتبط یا افراد با تجربه کافی کمک بگیرید.

شناخت درخت نارنگی برای رشد بهتر آن

کود برای درخت نارنگی

استفاده از کود های غنی که دارای عناصر و ترکیبات لازم  برای بر طرف کردن نیاز درختان باشد یک دغدغه بزرگ برای اکثر باغداران است، برای رسیدن به بهترین باروری و بالا بردن کیفیت محصولات به یک برنامه منظم در تغذیه درختان نیاز پیدا می کنید پس بهتر است از کودی استفاده نمایید که املاح مغذی لازم  چون: فسفر، پتاسیم، روی، بور، نیتروژن،آهن و غیره را دارا باشد. با اختصاص دادن زمان بیشتر در نگهداری از درختان به نتایج و سود بسیار خوبی خواهید رسید. شما می توانید برای رشد کافی و باروری بیشتر درختان در عرض یک سال از کود اسید هیومیک مایع استفاده کنید.

انتخاب کود های مناسب برای افزایش رشد درخت نارنگی

به خاطر داشته باشید که کود کلسیم در رشد برگ های سالم موثر است و به شادابی برگ ها کمک می کند. استفاده از کود نیتروژن، میوه هایی خوش رنگ و خوش طعم را به وجود می آورد، علاوه بر این از کود نیتروژن به عنوان یک تحریک کننده برای درخت نیز میی توان استفاده کرد. در استفاده از کود در زمان طلایی آن توجه داشته باشید. زمان مناسب برای استفاده از کود قبل از مرحله رشد زایشی گیاه است. با دریافت نیتروژن مازاد در مرحله زایشی، بار دادن درختان دچار تاخیر می شود. مرکبات به دریافت دو عنصر نیتروژ و پتاسیم بیشتر از فسفر نیاز دارند، پس توصیه می شود از کود NPK که دارای نیتروژن و پتاسم بیشتری باشد استفاده کنید.

استفاده از کود نیتروپتاس به شکل گرانوله در بین باغداران مرسوم است، چرا که مواد مغذی را به آهستگی و به شکلی پیوسته آزاد می کند. برای تامین مواد مغذی در خاک و برطرف کردن نیاز درختان از کود ها در آغاز فصل پاییز، پایان فصل زمستان و اواسط بهار کمک بگیرید و به کود دادن درختان بپردازید.

معرفی انواع کود برای درخت نارنگی

کود های مناسب

نارنگی و سایر مرکبات به کوددهی منظم که بر اساس نیازهایشان باشد و در زمان مناسب انجام گیرد، برای رشد بهتر و پربار بودن نیاز دارند. یافتن انواع مناسب کود برای درخت نارنگی یکی از مهم ترین برنامه باغداران است. استفاده از کود های ازت که کود اوره، نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم را شامل می شود توصیه می شود، همچنین استفاده از کود فسفر به شکل رایج سوپر فسفات، کود پتاسیمو کود های کلسیم، منیزیم،روی، بر، آهن در روش های مختلف محلول پاشی، مخلوط با آب و چالکود بزای تامین نیاز های درخت با توجه به مقدار لازم و در زمان مناسب آن می توان بهره برد. شما می توانید علاوه بر استفاده از کود های شیمیایی از کود های آلی نیز کمک بگیرید.

زمان کوددهی

استفاده از کود برای درخت نارنگی زمانی می تواند موثر باشد که علاوه بر متناسب بودن با نیاز درختان در زمان درستی از آن استفاده شود. چنانچه از کود در زمان مناسب استفاده شود سهم قابل توجهی در افزایش رشد و افزایش تولید میوه خواهید داشت اما با برعکس شدن این قضیه یا استفاده از کود در زمان های اشتباه برای شما مشکل ساز می شود و تولید محصول شما کاهش پیدا می کند و کیفت آن تحت تاثیر قرار می گیرد و احتمالا با فکر به این موضوع که با صرف زمان و هزینه و رسیدگی به محصول خوبی دست نیافتید دلسرد خواهید شد، پس برای کودهی حتما از یک برنامه معین پیروی و در زمان های مشخص شده اقدام به کوددهی زمین زراعی خود کنید تا در زمان برداشت با محصولات مرغوب و با کیفیت رو به رو شوید و نتیجه زحمات خود را در افزایش باردهی درختان مشاهده کنید.

شناخت زمان مناسب کوددهی به درخت نارنگی

درختان در مراحل مختلف رشد به مقدار متفاوتی از کود نیاز دارند. لازم است بدانید مهم ترین زمان برای کودهی در مرحله گلدهی می باشد، با این کوددهی در این زمان به محصولات مرغوب و سودآوری دست پیدا می کنید. عدم توجه به کوددهی در دوران گلدهی برای شما خسارت بسیاری به دنبال خواهد داشت چرا که بر باردهی درخت تاثیر می گذارد. مراقبت از باغ در فصل سرد سال از اهمیت بالایی برخوردار است لازم تا تکنیک های آماده سازی باغ برای زمستان را آموخته و با توجه به آن درختان را برای گلدهی و تولید میوه در فصل جدید آماده کنید.

روش کوددهی

می توانید با چهار روش موجود که روش های اصلی کوددهی هستند برای استفاده از کود مورد نظر خود اقدام کنید. روش اول محلول پاشی است. پس ا آماده کردن کود مورد نظر کود را بر روی شاخه ها و برگ ها اسپری می کنید و با جذب از طریق برگ ها به برطرف کردن حمله آفات درخت نیز کمک می کنید، در این روش برگ ها با جذب مواد مغذی به رشد بالایی می رسند و بار دهی درخت افزایش خوبی پیدا می کند.

روش دیگر کوددهی با آبیاری است، در این روش آسان، کود را به میزان مشخصی با آب مخلوط کرده و به شکل مستقیم پای درخت ریخته می شود. در این روش ریشه، مواد مغذی را همراه با آب از خاک دریافت می کند و به تمام قسمت های مورد استفاده می رساند، خاک پای درخت تقویت می شود و در افزایش محصول موثر واقع می شود.

برای کوددهی از پودر نیز استفاده می شود. در این روش سطح بالایی خاک، بخش مورد نظر است. کود را با فاصله مناسبی از درخت به شکل یکسان بر روی خاک پخش می کنند. این نوع کوددهی باید بعد از آبیاری انجام گیرد

در فصل پاییز برای کوددهی از شیوه چالکود بهره می برند به طوری که چاله هایی با عمق مناسب حفر می کنند و آن را با کود و خاک پر می کنند سپس به آبیاری خاک می پردازند. باید دانست روش کوددهی مرکبات با توجه به زمان انجام آن و نیاز های درختان متفاوت است و نیازی به استفاده از یک شیوه خاص برای کوددهی نیست همیشه باید با صرف زمان و دقت کافی متوجه نیاز اصلی شد و به بهترین شکل به به برطرف کردن آن پرداخت تا بهترین نتیجه را عاید شد.

راه های افزایش تولید میوه درخت نارنگی

خاک مناسب

داشتن خاک مناسب در رشد درختان تاثیر بسزایی دارد. وجود خاک مناسب و انتخاب بهترین کود برای درخت نارنگی می تواند نتایج شگفت آوری را به دنبال داشته باشد. خاک  درخت نارنگی باید لومی باشد به طوری که آب به راحتی از آن عبور کند همچنین دقت داشته باشید که خاک شور موجب آسیب رساندن به ریشه درخت می شود به همین علت محیط اسیدی تا قلیایی برای بستر این درخت در نظر گرفته شده است. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و مرطوب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *